Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

super eigenwijze hond

Moderator: moderatorteam

gaabje
Vaste gebruiker

super eigenwijze hond

Ongelezen bericht door gaabje »

ik heb een cavelier king charles spaniel reu van 4 jaar oud. Wij hebben nooit een puppycursus of andere cursus met hem gevolgd, mijn ouders vinden dat onzin. ik zou het graag willen doen, niet alleen om hem op te voeden, maar ook voor de ervaring.
I.i.g is hij super eigenwijs. ik ben al een tijdje aan de lange lijn aan het oefenen op het commando 'hier' om er uiteindelijk voor de zorgen dat hij fatsoenlijk los kan lopen. Voor op straat gaat het goed, maar zodra ik bij het gras kom denkt hij alleen maar aan ruiken en concentreerd hij zich alleen maar op het ruiken en op andere honden (als die er zijn). los gaat al helemaal niet want dan luistert hij helemaal nergens meer naar en hij heeft ook de neiging om weg te rennen naar andere honden. loslopen lukt alleen op de stenen en dan nog niet eens altijd. ook staat er altijd spanning op de lijn, hij zal nooit rustig aan een losse lijn naast je lopen. het is niet zo dat hij je overal mee naartoe sleurt.
dominantie zal het niks mee te maken hebben, want het is een zeer onderdanig hondje.

kan dit te maken hebben met het feit dat het een reutje is (wij willen hem eigenlijk liever niet castreren)? en hebben jullie tips om hem wat beter te laten gehoorzamen?

xx gaabje
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Nee, castreren zal je niet helpen dus doe dat maar niet.

Wat heb je hem te bieden als hij bij je komt? Gebak, biefstuk, en weekendje Londen? Of moet'ie gewoon komen omdat jij het zegt. Hierkomen moet de moeite waard zijn voor een hond, ga dus iets bedenken of regelen wat hij écht de moeite waard vindt.
gaabje
Vaste gebruiker

Rosita Compagner schreef:Nee, castreren zal je niet helpen dus doe dat maar niet.

Wat heb je hem te bieden als hij bij je komt? Gebak, biefstuk, en weekendje Londen? Of moet'ie gewoon komen omdat jij het zegt. Hierkomen moet de moeite waard zijn voor een hond, ga dus iets bedenken of regelen wat hij écht de moeite waard vindt.
dat is dus het probleem. hij is gek op hondenkoekjes, wij belonen hem niet met worst e.d, dat krijgt hij soms als extraatje (hij krijgt dar namelijk diarree van en hij heeft blaasgruis gehad, dus daar heeft hij al speciaal voer voor en om hem dan nog allerlei vette dingen te geven, met veel zout zal niet helpen om hem van de blaasgruis af te houden), maar als hij eenmaal op het gras is is ruiken voor hem het belangrijkste, dan komt hij niet eens op hondenkoekjes af. hij houdt niet van ballen of andere speeltjes, daar speelt hij alleen binnen mee.
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

cavalier's staan er nou niet om bekend om heel erg moeilijk te zijn dus daar ligt het niet aan.jij moet je eigen heel leuk maken buiten,dus een vrolijke stem,lekkere snoepjes en misschien toch de bal.vindt hij die bal buiten niet leuk dan ga jij buiten met die bal heel leuk doen,moet je maar is opletten hoe snel hij die bal buiten ook leuk vindt.misschien kan je z'n eigen brokjes meenemen voor het oefenen mits hij die lekkerder en leuker vindt dan z'n omgeving en anders zijn er vast nog wel andere koekjes die hij mag hebben.
laat hem eerst ook goed uit voor dat je gaat oefenen,dus ook de eerste energie eruit.

zolang jij buiten voor je hond niet spannend genoeg bent zal hij ook niks voor je doen en daar helpt castreren ook niet bij.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Als hij al vier jaar lang gewend is om (buiten) niet met de baas bezig te zijn, niet op de baas te letten, en zijn eigen gang te gaan met snuffelen enzo, dan zal het ook wel even wat werk kosten denk ik om dat om te draaien. Hj is jaren precies andersom 'getraind' :mrgreen: :wink:

Je kan in eerste instantie denk ik beter binnenshuis proberen zijn aandacht even vast te houden, dan meteen buiten aan de gang te gaan.
Afbeelding
gaabje
Vaste gebruiker

fabienne s schreef:cavalier's staan er nou niet om bekend om heel erg moeilijk te zijn dus daar ligt het niet aan.jij moet je eigen heel leuk maken buiten,dus een vrolijke stem,lekkere snoepjes en misschien toch de bal.vindt hij die bal buiten niet leuk dan ga jij buiten met die bal heel leuk doen,moet je maar is opletten hoe snel hij die bal buiten ook leuk vindt.misschien kan je z'n eigen brokjes meenemen voor het oefenen mits hij die lekkerder en leuker vindt dan z'n omgeving en anders zijn er vast nog wel andere koekjes die hij mag hebben.
laat hem eerst ook goed uit voor dat je gaat oefenen,dus ook de eerste energie eruit.

zolang jij buiten voor je hond niet spannend genoeg bent zal hij ook niks voor je doen en daar helpt castreren ook niet bij.
ja snoepjes mag hij wel hebben en die heb ik ook bij me en die vind hij ook heel lekker, maar als er eenmaal geurtjes in het spel komen is dat niet interessant genoeg meer.

@ moos
ik begin iedere keer overnieuw, binnen, voor op straat en dan uiteindelijk naar het gras. t/m de straat gaat het altijd goed, dan luistert hij super goed, maar op het gras gaat het iedere keer mis (en ook met andere honden erbij)
Anna*

Ongelezen bericht door Anna* »

Je kunt het proberen, heel hard je best doen met trainen, maar evengoed is het mogelijk dat het er bij jouw hondje gewoon niet (meer) inzit... dan zul je het moeten accepteren, hoe jammer dat ook is. Maar ik wens je veel succes, proberen is altijd de moeite waard :wink:
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Vervelend voor jou maar het zijn wel precies die dingen waar mensen mee komen als ze met een oudere hond bij ons op cursus komen (omdat de puppycursus niet nodig is en t zelfs onzin vinden zoals jouw ouders....)
Niet komen als je hem roept (of de hond zelfs niet los kunnen laten) of hij trekt zo aan de lijn.......

Wat Moos zegt is precies waar......dus misschien toch een leuke hondenschool opzoeken? Hondje is nu nog maar 4......

En zoek zoals Rosita zegt, echt iets wat hem motiveert om wel bij je te komen!
Succes :ok:
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

als die snoepjes niet lekker genoeg zijn zal je aan andere snoepjes moeten.hier vinden ze een brokje ook wel lekker maar voor worst doen ze even meer hun best.
ga hem ook niet roepen als je weet dat hij toch niet luisterd,dat ontkracht alleen maar je commando.sla het gras ook nog maar even over en hou het dan alleen op de stenen en als je heel zeker weet dat hij op de stenen hoe dan ook naar je luisterd dan kan je naar het gras gaan,maar dan weer van voor af aan beginnen.en inderdaad ik zou een leuke hondenschoolzoeken waar ze je verder persoonlijk kunnen helpen,een cavalier wilt wel graag met en voor de baas werken.
Afbeelding

jemble 5 maanden
Noële
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noële »

gaabje schreef:
Rosita Compagner schreef:Nee, castreren zal je niet helpen dus doe dat maar niet.

dat is dus het probleem. hij is gek op hondenkoekjes, wij belonen hem niet met worst e.d, dat krijgt hij soms als extraatje (hij krijgt dar namelijk diarree van en hij heeft blaasgruis gehad, dus daar heeft hij al speciaal voer voor en om hem dan nog allerlei vette dingen te geven, met veel zout zal niet helpen om hem van de blaasgruis af te houden), maar als hij eenmaal op het gras is is ruiken voor hem het belangrijkste, dan komt hij niet eens op hondenkoekjes af. hij houdt niet van ballen of andere speeltjes, daar speelt hij alleen binnen mee.
Je hebt van Rodi ook een worst die licht verteerbaar is (de andere zit in een rode verpakking, deze in goudkleurig), is dat een idee?
Fellow was ook lastig met los lopen, maar die rodi worst is erg verleidelijk :wink:
Biko
Zeer actief

Ongelezen bericht door Biko »

Je moet iets vinden wat je hond het allerleukst vindt.
Dat kan zijn speciale worst, kaas, een balletje wat je heel bijzonder maakt door hem bijvoorbeeld te laten weken in bouillon en dan te drogen.
Dat ene speciale krijgt hij alleen als hij reageert op je 'hierkom-woord'.

Gebruik je een clicker?
Die zou je kunnen gebruiken om het hierkomen in stapjes in te gaan trainen.
Het allereerste stapje van hierkomen is namelijk het loskoppelen van het gras en het opkijken naar jou. Dat is dan ook je eerste klik waard!

Begin met trainen in een prikkelarme omgeving, dus binnen. Daarna bijvoorbeeld in de tuin, of op de stoep.
Je kunt ook een lange lijn gebruiken, dan weet je zeker dat hij niet weg kan lopen. Nooit mag je hem naar je toe trekken aan die lijn, dan is naar jou toe komen niet meer het allerleukste wat er is.

Nog een tip: hou altijd wat lekkers in je hand over. Zo krijg je geen hond die aan komt rennen, je hand leegeet en weer weg is.
Probeer ook niet te graaien, naar zijn nek of halsband, dat vinden ze over het algemeen ook niet zo leuk ;)

Groetjes, Margje
hondengedragscentrum.nl

& een pootje van Biko!
perla
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door perla »

ik blijf dit topic ook even volgen
Friese Stabij Tom-Tom
gaabje
Vaste gebruiker

perla schreef:ik blijf dit topic ook even volgen
haha er is al lang geen reactie meer geweest en ik ben ook al lang niet meer online geweest:p

even een update: het gaat een stuk beter hij kan al een beetje luisteren bij het gras, maar andere honden is nog een groot probleem (vooral als het teefjes zijn) en in deze tijd van het jaar gaat het ook een stukje moeizamer, omdat er nu extra veel geurtjes zijn.

heeft iemand nog andere tips? is het het beste om stil te blijven staan en hem naast me te laten zitten als hij 'doordraait' bij een te lekker geurtje(hij begint dan te piepen en te doen)? of moet ik gewoon doorlopen en hem meeslepen? hij zet zich dan namelijk helemaal stijf tegen de stenen aan.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Noëlle wees al op de rodiworst.
Speciale honden worst.
Als je de lam/rijst versie neemt in de goudkleurige verpakking heb je wel iets bij je wat heel erg lekker ruikt :ok:
Daar kan je misschien wat meer mee bereiken.
Natuurlijk in kleine stukjes snijden, niet hele of halve schijven geven, want dan zit je hond al snel vol. :wink:

Jammeren en snikken bij bepaalde plasjes zal er wel op duiden dat het plasjes zijn van een loops teefje :mrgreen:
In ieder geval de hond mee nemen en als hij weer braaf meeloopt kan je dat belonen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Naast het feit dat een cursus kan "helpen" is het ook gewoon heel erg leuk om samen met je hond bezig te zijn. Ik zou toch nog eens vragen aan je ouders of jij niet samen met de hond op cursus mag. :wink:
Afbeelding
gaabje
Vaste gebruiker

Frenk schreef:Naast het feit dat een cursus kan "helpen" is het ook gewoon heel erg leuk om samen met je hond bezig te zijn. Ik zou toch nog eens vragen aan je ouders of jij niet samen met de hond op cursus mag. :wink:
ja dat wil ik ook heel graag, maar het probleem is dat een cursus best duur is en aangezien ik ook al paardrijd wat best duur is willen ze daar niet zo veel geld in steken. dan vraag ik het en dan zeggen ze altijd we zullen wel zien en dan komt het er nooit van en als ik dan aandring zeggen ze dat het veel geld kost enzo.
Snokkie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback en Mixje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Snokkie »

Misschien is er ook wel een kynologen club in de buurt? Die zijn niet zo duur. Succes in ieder geval! Met bovenstaande tips kom je misschien ook al een eind.
gaabje
Vaste gebruiker

Snokkie schreef:Misschien is er ook wel een kynologen club in de buurt? Die zijn niet zo duur. Succes in ieder geval! Met bovenstaande tips kom je misschien ook al een eind.
okee ik zal eens op zoek gaan.
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

gaabje schreef:
Frenk schreef:Naast het feit dat een cursus kan "helpen" is het ook gewoon heel erg leuk om samen met je hond bezig te zijn. Ik zou toch nog eens vragen aan je ouders of jij niet samen met de hond op cursus mag. :wink:
ja dat wil ik ook heel graag, maar het probleem is dat een cursus best duur is en aangezien ik ook al paardrijd wat best duur is willen ze daar niet zo veel geld in steken. dan vraag ik het en dan zeggen ze altijd we zullen wel zien en dan komt het er nooit van en als ik dan aandring zeggen ze dat het veel geld kost enzo.
Ik weet natuurlijk niet wat voor jouw ouders heel duur is, maar een cursus bij onze KC (kynologenclub) kost 60 euro en daarnaast moet je lid worden van de club, wat 19,50 kost.
Afbeelding
Frederiek
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Frederiek »

Hier kost de (puppy)basiscursus één ik 90 euro, maar je hoeft verder niet lid te worden. Heb je misschien anders zelf wat over van je eigen (zak)geld wat je er eventueel voor zou geven? Dat heb ik vroeger ook wel gedaan met mijn ouders als ze iets te duur vonden, als ik 't écht wilde dan lapte ik gewoon bij wat zij niet wilden betalen. Toonde ook nog eens dat ik ergens écht van overtuigd was en zelf ook bereid was bij te dragen aan een oplossing, vinden ouders volgens mij vaak wel een opvoedkundig opstekertje ;). Misschien een idee? Cursus lijkt me namelijk inderdaad wel handig, en leuk natuurlijk!
gaabje
Vaste gebruiker

ik heb nu de rodi worst gekocht en die werkt heel goed! ik kan hem al van geurtjes weglokken met de worst en nu andere honden nog. dus rodiworst kan ik echt iedereen aanraden.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”