Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
met een andermans hond op vakantie
Moderator: moderatorteam
- groenendaeler
- Vaste gebruiker
met een andermans hond op vakantie
Hoi,
Ik wil op vakantie met de hond van mijn ouders.
De hond is dus niet van mij en staat ook niet op mijn naam.
Ik heb het plan om 13 april 2009 met de hond naar de belgie te gaan.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Zijn er regels aanverbonden als je met een andermans hond weggaat?
Heb ik eeen verklaring nodig, toestemming op papier?
Of zijn er misschien nog andere dingen/gevolgen/gevaren?
(Entingen zijn nog geldig, ze heeft een paspoort en achter de verzekering bel ik nog aan)
Alvast Bedankt!
Groetjes Petra
Ik wil op vakantie met de hond van mijn ouders.
De hond is dus niet van mij en staat ook niet op mijn naam.
Ik heb het plan om 13 april 2009 met de hond naar de belgie te gaan.
Heeft iemand ervaring hiermee?
Zijn er regels aanverbonden als je met een andermans hond weggaat?
Heb ik eeen verklaring nodig, toestemming op papier?
Of zijn er misschien nog andere dingen/gevolgen/gevaren?
(Entingen zijn nog geldig, ze heeft een paspoort en achter de verzekering bel ik nog aan)
Alvast Bedankt!
Groetjes Petra

-
~Suzanne~
- Zeer actief
Volgens mij is het belangrijkste dat de entingen in orde zijn, zeker Rabies. Het kan verstandig zijn om de werkelijke eigenaren een verklarig te laten tekenen dat jij het recht hebt met die hond op vakantie te gaan, dat je 'm niet gejat hebt
maar nodig is dat volgens mij niet.
Hoewel de "houder" aansprakelijk is voor de gedragingen van het dier (en dat is dus de persoon waar de hond normaliter woont) kan het zijn dat in een geval van "met een ander mee" die ander aansprakelijk is. Zeker in het buitenland ben ik daar niet zeker van.
Zorg er dus voor zelf een goede aansrakelijkheidsverzekering voor particulieren te hebben die ook dekking biedt voor schade die "jouw" hond aan andere zou kunnen toebrengen.
Mocht er ooit wat gebeuren zal niemand nagaan of die hond wel op jouw naam staat (normaliter) en kun je dus een schade op jouw verzekering claimen. Vraag dat als je onzeker bent vantevoren na en laat een antwoord op schrift of mail zetten.
Maak met je ouders afspraken over wat je moet doen als de hond wat overkomt en dat soort dingen... wat praktische zaken dus
Bereid je voor over wat de hond op reis nodig heeft, afhankelijk van hoe je reist...
Veel plezier!
Suzanne
Hoewel de "houder" aansprakelijk is voor de gedragingen van het dier (en dat is dus de persoon waar de hond normaliter woont) kan het zijn dat in een geval van "met een ander mee" die ander aansprakelijk is. Zeker in het buitenland ben ik daar niet zeker van.
Zorg er dus voor zelf een goede aansrakelijkheidsverzekering voor particulieren te hebben die ook dekking biedt voor schade die "jouw" hond aan andere zou kunnen toebrengen.
Mocht er ooit wat gebeuren zal niemand nagaan of die hond wel op jouw naam staat (normaliter) en kun je dus een schade op jouw verzekering claimen. Vraag dat als je onzeker bent vantevoren na en laat een antwoord op schrift of mail zetten.
Maak met je ouders afspraken over wat je moet doen als de hond wat overkomt en dat soort dingen... wat praktische zaken dus
Bereid je voor over wat de hond op reis nodig heeft, afhankelijk van hoe je reist...
Veel plezier!
Suzanne
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
-
~Suzanne~
- Zeer actief
Dit blijft een lastige ;-(massam schreef: wettelijk loop jij met de hond en ben jij gewoon de eigenaar als het op schade verhalen etc aankomt.
Want, wettelijk gezien is de eerst verantwoordelijke de "eigenaar/houder" dus diegene van wie de hond echt is, waar die hond altijd woont en wie de hond verzorgt. Maar, op het moment dat iemand anders, in dit geval TS de hond "onder zich heeft" kunnen de ouders oprecht aanvoeren dat zij met het hele "incident" (wat hopelijk nooit plaatvind) niets te maken hebben en dat TS daarvoor wettelijk aansprakelijk is/kan zijn.
Vandaar dus dat ik adviseer aan TS om het met haar eigen verzekering (ook) te regelen voor het geval dat....
(Eenzelfde onduidelijkheid kan plaatsvinden als je (niet betaald) met de hond van de buren wandelt overigens of als een hond bij jou logeert of als jouw hond uit logeren gaat.. nou ja, elke situatie waarin diegene bij wie de hond net op enig moment is, iemand anders is dan de "werkelijke eigenaar.)
Suzanne
- groenendaeler
- Vaste gebruiker
met de verzekering gebeld en mijn ouders zijn ten allentijde aansprakelijk, omdat zij de eigenaar zijn.
de entingen zijn volgens de DA op orde en ook zij adviseren mij om een soort van verklaring te laten tekenen in het engels.
ik neem aan dat ik niet zo snel wat zal vergeten als ik op vakantie ga, mijn ouders zijn al vaak met de hond weggeweest en hebben een soort van lijstje met wat mee/nodig.
Idd als de hond wat overkomt, niet zo bij stil gestaan... ook handig om daar wel over te praten.
Thanx, groetjes Petra
de entingen zijn volgens de DA op orde en ook zij adviseren mij om een soort van verklaring te laten tekenen in het engels.
ik neem aan dat ik niet zo snel wat zal vergeten als ik op vakantie ga, mijn ouders zijn al vaak met de hond weggeweest en hebben een soort van lijstje met wat mee/nodig.
Idd als de hond wat overkomt, niet zo bij stil gestaan... ook handig om daar wel over te praten.
Thanx, groetjes Petra

- maranoa
- Actief
- Contacteer:
Ik neem aan dat je een goede band met je ouders hebt, anders krijg je de hond ook niet zo maar mee, lijkt mij.
Maar over beslissingen is het inderdaad goed om te overleggen met je ouders.
Verder zal er in België weinig gevraagd worden naar de papieren, maar entingen zijn alleen voor de hond al goed om bescherming te hebben.
Groetjes van Anneke
Maar over beslissingen is het inderdaad goed om te overleggen met je ouders.
Verder zal er in België weinig gevraagd worden naar de papieren, maar entingen zijn alleen voor de hond al goed om bescherming te hebben.
Groetjes van Anneke
Bij ons in de Ardennen zijn alle honden van harte welkom in onze Bed & breakfast
http://www.chezmaranoa.be"

- Renske
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): kooikerhondje en lundehund
- Aantal honden: 2
Ik zou inderdaad een paar dingen goed met je ouders doorspreken. Wat als er iets gebeurd? Hoe moet je dan handelen?
Verder zijn er wat ik begrepen heb geen losloopgebieden en mogelijkheden meer in Belgie en zou je hond dus niet los mogen lopen.
Misschien staan hier ook nog tips voor je op:
http://www.dogsincluded.nl/landen/belgie.htm
Verder zijn er wat ik begrepen heb geen losloopgebieden en mogelijkheden meer in Belgie en zou je hond dus niet los mogen lopen.
Misschien staan hier ook nog tips voor je op:
http://www.dogsincluded.nl/landen/belgie.htm
- maranoa
- Actief
- Contacteer:
In België is net als in Nederland maar weinig gebieden waar de hond los mag lopen, alleen waar wij wonen en dat is in de Ardennen, ligt het ook een beetje aan de boswachter. Zo hebben wij een labrador en een kruising herder. De labrador mag van hem niet los, vanwege haar jachtpassie en dat heeft hij goed, maar Maran de kruising herder mag van hem wel los.Renske schreef: Verder zijn er wat ik begrepen heb geen losloopgebieden en mogelijkheden meer in Belgie en zou je hond dus niet los mogen lopen.
Bij ons in de Ardennen zijn alle honden van harte welkom in onze Bed & breakfast