Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wandeltips N-H gevraagd!

Wilt u graag eens gezamenlijk wandelen met de honden, zoekt of kent u een leuke wandelroute ? Vermeld het hier !

Moderator: moderatorteam

Maylala
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kamikaze-terriërs
Aantal honden: 2

Wandeltips N-H gevraagd!

Ongelezen bericht door Maylala »

Morgen heeft manlief een vrije dag, en we willen er graag op uit, met de hondjes en de TomTom.

Weet er iemand een mooi wandelgebied in Noord Holland, waar we écht eens moeten lopen? Liefst iets waar ook zwemgelegenheid is, we willen lekker een dagje zwerven met het schorem.
Heb er nu al zin in, heerlijk vind ik dat soort dagen. :cheer:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Schoorl is prachtig, maar is nu verplicht aanlijnen ivm broedseizoen.
Het Bergerbos vond ik erg mooi, maar voor een hele dag weet ik niet
De heide gebieden in Hilversum zijn super en weer echt anders dan onze natuur hier :wink:

Veel plezier :ok:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Frenk schreef:Schoorl is prachtig, maar is nu verplicht aanlijnen ivm broedseizoen.
De heide gebieden in Hilversum zijn super en weer echt anders dan onze natuur hier :wink:

Bergerbos is nu ook aanlijn vanwege broedseizoen :wink:
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Haarlemmermeerse bos :ok:
Frenk
Zeer actief

Moos schreef:
Frenk schreef:Schoorl is prachtig, maar is nu verplicht aanlijnen ivm broedseizoen.

Bergerbos is nu ook aanlijn vanwege broedseizoen :wink:
:(
Dan dat heidegebied bij Hilversum. De Hoorneboegse Heide ofzo :denken:
Is echt een prachtig gebied :ok:
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Aimee schreef:Haarlemmermeerse bos :ok:
Daar hebben we gisteren nog gelopen. :mrgreen:

@Frenk; Hilversum vind ik een hele goede tip, die ga ik even verder uitpluizen. ;) Thanks! :cheer:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

't Twiske
Daar heb je losloopgebieden voor de hond, maar ook het aanlijndeel is mooi. En water genoeg.
Of het strand bij IJmuiden, daar kan je hond ook los en zwemmen (in zee en in de kleine meertjes in de duinen).

Of, erg mooi, Hargen aan Zee.
Maylala
Zeer actief

Muk schreef:'t Twiske
Daar heb je losloopgebieden voor de hond, maar ook het aanlijndeel is mooi. En water genoeg.
Of het strand bij IJmuiden, daar kan je hond ook los en zwemmen (in zee en in de kleine meertjes in de duinen).

Oeh, bedankt voor de tips! Vooral Hargen en 't Twiske lijkt me leuk om eens te doen. :cheer:
Is het daar nu ook aanlijnen ivm broedseizoen eigenlijk?
Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Het Naaldenveld bij Aerdenhout is een klein bos (13,5 ha) dat vooral uit naaldbomen bestaat. Buiten het broedseizoen mogen honden er los lopen. Het broedseizoen is tussen 1 maart en 1 augustus.

In het Vondelpark (47 ha.) te Amsterdam mogen honden officieel loslopen. Het is een mooi aangelegd en afwisselend park dat sinds 1996 de status van rijksmonument heeft. Het Vondelpark is een ontzettend druk park. Jaarlijks bezoeken 10 miljoen mensen het park. Er zijn weinig echte voetpaden. Hondenbazen moeten er rekening mee houden dat fietsers en skaters van dezelfde paden gebruik maken als wandelaars en honden. Wie in het Vondelpark wil wandelen met zijn hond moet hem goed onder appel hebben. Niet alleen om ervoor te zorgen dat de hond geen andere parkbezoekers lastig valt, maar ook omdat enkele parkingangen direct aan drukke wegen grenzen. Een hond die het park uitrent, loopt grote kans overreden te worden.

Het Amsterdamse Bos (935 ha.) is een fijn wandelgebied aan de rand van Amsterdam. Het hele jaar zijn loslopende honden in het bos toegestaan met uitzondering van 16 duidelijk aangegeven verbod- en aanlijngebieden voor honden. Onlangs zijn deze gebieden voorzien van nieuwe borden. Waarschuwing: binnenkort zal de Boswachterij de verbod- en aanlijngebieden actief gaan handhaven en zullen bij overtredingen procesverbalen worden uitgeschreven. Zie de kaartjes hieronder voor de aanlijn- en verbodsgebieden voor de honden. Klik op de kaartjes voor een vergroting.

Amsterdamse_Bos_1.jpg (178401 bytes) Amsterdamse_Bos_2.jpg (168249 bytes)

In het Berger Bos te Bergen mogen honden van 15 juni tot 13 maart loslopen. Van 14 maart tot 14 juni (het broedseizoen) mogen honden alleen aangelijnd in het Bergense Bos wandelen. Er zijn verschillende wandelroutes uitgezet.

Honden mogen van september t/m april los op het strand van Bergen aan Zee. Van 1 mei tot 1 oktober zijn honden alleen toegestaan van 19 tot 9 uur.
Het strand van Bergen aan zee is per auto alleen via de Zeeweg te bereiken. In het gehele dorp geldt betaald parkeren in de periode van 1 mei t/m 1 oktober.

De Tafelberg in Blaricum is een hoog gelegen, glooiend heideterrein. Het landijs in de Risz-ijstijd heeft deze hoogteverschillen veroorzaakt. De Tafelberg is met een top van 36,4 m boven NAP het hoogste punt van deze heide en tevens van de provincie Noord-Holland. Een oriëntatietafel op deze heuvel verklaart de naam "Tafelberg". Honden mogen hier los.

In Bloemendaal kunt u het hele jaar door met de hond wandelen op het strand. Startpunt: aan het eind van de boulevard Zandvoort-Bloemendaal vanaf strandpaviljoen Parnassia noordwaarts richting IJmuiden. Bij Parnassia is het hele jaar door vers drinkwater beschikbaar voor de honden en voor uzelf is er nog veel meer lekkers.

Honden mogen het hele jaar los op een klein deel van het strand in Bloemendaal aan Zee (van de opgang bij strandpaviljoen Parnassia richting IJmuiden tot de bordjes 'verboden voor honden' bij strandpaal 59.500 aan het begin van het naaktstrand).

In Spanderswoud te Bussum is het grootste gedeelte van het bos vrij voor loslopende honden.

Honden mogen van oktober t/m april los op het strand van Callantsoog.
Van mei t/m september zijn honden tussen 07.00 en 19.00 uur alleen aangelijnd toegestaan. In die periode mogen ze 's avonds vanaf 20.00 uur wel los lopen op het strand.

Honden mogen niet in het hele gebied van Recreatiegebied Spaarnwoude loslopen. Op de borden wordt aangegeven waar en wanneer honden los mogen lopen. Ze mogen niet los:
- op de terreinen van het veenweidegebied Dijkland, de Hekslootpolder, de dierenweiden in Oosterbroek en Buitenhuizen, de Peddelpoel en de golfbaan.
- bij de stranden en grasoevers nabij zwemwater, tussen 1 april en 1 oktober.
Honden mogen wel los bij de stranden en grasoevers nabij zwemwater in de periode van 1 oktober tot 1 april.
Populair bij hondeneigenaren is de Veerplas, het deel van Spaarnwoude dat grenst aan industrieterrein Waarderpolder in Haarlem.
Bij de hoofdingang aan de Genieweg in Velsen-Zuid is een grote parkeerplaats.

De Groene Weelde is een in het jaar 2000 aangelegd recreatiegebied in de gemeente Haarlemmermeer, naast het terrein van de Floriade. Het bestaat uit waterpartijen, bos, speelvelden, fiets- wandel- en ruiterpaden. Aan de Groene Weelde grenst het Haarlemmermeerse Bos. Beide gebieden zijn verbonden. Zowel op de paden als langs de slootkanten mag je het hele jaar door je hond los laten lopen!

Wandelbos Groenendaal in Heemstede bestaat uit twee delen: in het ene deel mogen honden loslopen, in het andere deel zijn ze verboden (ook aangelijnd mogen ze er niet komen). In het hondenbos zijn twee (korte) wandelroutes uitgezet. Het is geheel omringd door hekken i.v.m. oerossen, dus uw hond kan ook niet weglopen. Het is er atijd gezellig druk met honden.

De Hoorneboegse Heide en 't Hoogt van het Kruis bij Hilversum grenzen aan elkaar. Op de Hoorneboegse Heide is een paaltjeswandeling van 6 kilometer uitgezet. Dit zijn honden-losloopgebieden.

De Laapersheide (17 ha.) is een mooi, maar niet bijzonder groot, heidegebied bij Hilversum. Tijdens het broedseizoen van 15 maart tot 15 juli moeten honden aan de lijn; de rest van het jaar is dit een honden-losloopgebied.

Het Noord-Hollandse Huizen heeft een zeer groot losloopgebied in de buurt van het Gooimeer. Eigenlijk zijn het verschillende gebieden die aan elkaar grenzen. Het is een afwisselend gebied dat bestaat uit naaldbos en akkers.

In IJmuiden zijn honden tussen 1 mei en 31 augustus alleen in de duinen en bij het Binnenmeer toegestaan en op het strand voorbij kilometerpaal 57750 ten zuiden van strandpaviljoen Beach Inn. Tussen 1 september en 30 april worden honden op het hele strand toegelaten.

Op het Hemmeland, een recreatieterrein ten noordoosten van Monnickendam (iets ten noorden van Amsterdam) is een gedeelte losloopgebied voor honden.
Het hele jaar door kan je hier met je hond terecht. Het is niet zo heel groot, maar er is tevens een hondenstrand waar je hond in het water kan spelen (in de Gouwzee).
Over de brug in Monnickendam helemaal rechtuit rijden, bij de rotonde nog rechtuit en een klein stukje langs de dijk, dan de 1e afslag links, op Hemmeland 1e afslag rechts en doorrijden tot het eind, daar kan geparkeerd worden.

Rond de vesting in Naarden mag uw hond gewoon los. Het hele rondje om de vesting is ongeveer 3.5 km en u kan uw hond daar ook laten zwemmen.

Bij Noord-Scharwoude en Broek op Langendijk (respectievelijk noordelijke en zuidelijke ingang) vindt u het gebied GeestMerAmbacht. Van oktober tot en met maart mogen de honden hier loslopen, buiten die tijd geldt een aanlijngebod en zijn honden niet toegestaan op de ligweiden en op de strandjes. Het is een mooi gebied, bereikbaar vanaf de N245 van Alkmaar naar Schagen, ter hoogte van Noord-Scharwoude en Broek op Langendijk.

Bij recreatiegebied "het Twiske" in Oostzaan mogen de honden zowel aangelijnd als los.

In het noordelijk deel van het Purmerbos te Purmerend mogen honden loslopen. Het deel ten zuiden van de Groeneweg is niet toegankelijk voor honden. In de rest van het gebied moeten honden aan de lijn. Dit staat ook aangegeven met borden.

Door de Schoorlse Duinen bij Schoorl loopt maar liefst 100 kilometer wandelpad. Staatsbosbeheer heeft enkele mooie paaltjeswandelingen uitgezet. Wie zelf een wandeling wil uitzetten doet er verstandig aan de kaart van het gebied, uitgegeven door Staatsbosbeheer, te kopen. Vanuit de duinen is ook het strand van Schoorl te bereiken. Van 1 september t/m 1 maart mogen honden los in de duinen lopen, mits ze op de paden blijven en onder appèl staan. Vanaf 1 oktober t/m 1 maart mogen honden los op het strand.

Honden moeten op de bewaakte strandgedeelten van Texel worden aangelijnd van de laatste week van juni tot de eerste week van september. Verder mogen ze het hele jaar los naast de baas lopen op het strand. Van 1 september tot 1 maart mogen honden in een aangegeven deel van de duinen loslopen.

In Velsen zijn twee grote velden bij het parkeerterrein van het natuurpark "De Heerenduinen" waar de hond los mag.

Van 1 oktober tot 15 april mogen honden overal op het strand van Zandvoort komen. Ze hoeven niet aangelijnd te zijn. De eigenaar of houder van een hond is wel ten alle tijden verplicht ervoor te zorgen dat de uitwerpselen van de hond onmiddellijk worden verwijderd.

Het Kraansvlak, een open duingebied ten noorden van Zandvoort, is in 1998 uitgebreid met het Wurmenveld en de Noordduinen. Op het Wurmenveld mogen honden, mits ze onder appèl staan, loslopen.
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Maylala
Zeer actief

@TvanEmst; Dankjewel! :cheer: Dat zijn nog een nuttige dingen. :ok:
Afbeelding
TvanEmst
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie x Dobermann

Ongelezen bericht door TvanEmst »

Maylala schreef:@TvanEmst; Dankjewel! :cheer: Dat zijn nog een nuttige dingen. :ok:
Gewoon gekopieerd :N: :mrgreen:
Fijn dat je er wat aan hebt ;)
Afbeelding
Groetjes van Tess en een poot(je!) van Moos!
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Maylala schreef:

Oeh, bedankt voor de tips! Vooral Hargen en 't Twiske lijkt me leuk om eens te doen. :cheer:
In 't Twiske heb je losloopgebieden, daar kan de hond het hele jaar loslopen. Hoe dat in Hargen aan Zee is, weet ik eigenlijk niet.
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Muk schreef:
Maylala schreef:

In 't Twiske heb je losloopgebieden, daar kan de hond het hele jaar loslopen. Hoe dat in Hargen aan Zee is, weet ik eigenlijk niet.
De duinen bij Hargen is van 1 Maart tot 1 September aanlijngebied. Strand mag je nog op tpt 1 Mei. Maar ja, dat is alleen strand, daar is niet veel bijzonders aan bij Hargen :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Maareh... het ging toch om maandag. Waar zijn jullie geweest?
Afbeelding
Maylala
Zeer actief

Frenk schreef:Maareh... het ging toch om maandag. Waar zijn jullie geweest?
:mrgreen:
Bleek dat we toch niet zo heel veel zin hadden in een lange auto-zit, dus we zijn de hele dag in de Zandvoortse duinen geweest, en even bij de zee. Uiteindelijk gewoon op bekend terrein, maar wel een heerlijke dag gehad. :D

't Twiske staat trouwens genoteerd, daar wil ik echt snel eens lopen met de hondjes. :cheer:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Wandelen met de hond”