Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

nat worden en klitten

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Heamla
Actief
Mijn ras(sen): Maltezer X ? en een Golden Retriever
Aantal honden: 2

nat worden en klitten

Ongelezen bericht door Heamla »

Jantje vindt het heerlijk om door nat gras en plassen water te racen. Hij komt op het moment ook steeds zeiknat thuis na elke wandeling. Ik droog hem dan af met een handdoek maar het duurt vaak toch nog een lange tijd voor hij droog is. Jantje heeft geen ondervacht en ik vraag me af of dit kwaad kan zeker nu het kouder wordt.
Door het nat worden krijgt hij ook veel klitten. Weet iemand hoe ik dat kan voorkomen? Ik krijg ze er nu al niet meer uit.
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Re: nat worden en klitten

Ongelezen bericht door Linsey »

Je kan ook een spray gebruiken die de vacht beschermd tegen regen en ander vuil en waardoor de vacht makkelijk doorkambaar blijft plus elke dag kammen dan. Ik gebruik dat voor Kai en Dino, ze zitten veel in de regen en in nat gras, door de spray draait de vacht niet altijd in een klit (vooral Kai heeft een vacht die ronddraait als ze nat word, krijg je dreadlock achtige klitten). Ik gebruik nu fabulous grooming spray, maar je hebt heel veel verschillende merken van zo'n sprays. Je kan ook je hond droog deppen met een grote zeemvel (geen synthetische, een echte) zodat het meeste nat eruit is als je thuiskomt. Zo'n zeemvel is wel redelijk aan de dure kant, maar dat helpt echt heel goed.
Heamla
Actief

[/quote]
Ik heb voor mijn teckel een waterblazer. Ideaal, heb haar in een paar minuten helemaal droog.
Verder zou ik het hondje gewoon iedere dag even helemaal doorkammen, dan valt het met de klitten heus wel mee.[/quote]

Ik gebruik nu regelmatig een fohn, gaat ook wel maar ben bang dat het haar daardoor uitdroogt. En kammen? Na iedere wandeling en nog kan ik de klitten er niet meer uit krijgen.

Ook antiklitspray is niet de oplossing. Het enige wat helpt is de klitten steeds eruit knippen.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Misschien verschillende kammen gebruiken, met een fijne kam vlieg ik er zo door maar gebruik ik daarna een grove kam komen er toch nog klitjes of takjes te voorschijn. :roll:
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Heamla schreef:
Ik heb voor mijn teckel een waterblazer. Ideaal, heb haar in een paar minuten helemaal droog.
Verder zou ik het hondje gewoon iedere dag even helemaal doorkammen, dan valt het met de klitten heus wel mee.[/quote]

Ik gebruik nu regelmatig een fohn, gaat ook wel maar ben bang dat het haar daardoor uitdroogt. En kammen? Na iedere wandeling en nog kan ik de klitten er niet meer uit krijgen.
Ook antiklitspray is niet de oplossing. Het enige wat helpt is de klitten steeds eruit knippen.[/quote]

Als je hem na iedere wandeling kamt en je hebt alsnog klitten de je eruit moet knippen dan klopt er iets niet :wink: Of je hebt verkeerde borstels en kammen of je techniek is gewoon niet goed. Ik zou met je hondje langs een trimsalon gaan en een goede uitleg vragen hoe je moet borstelen en wat voor materiaal je nodig hebt. Want als je hem iedere dag uitkamt moet ie uit de klit te houden zijn.
Triplefox
Zeer actief
Mijn ras(sen): Fox Terrier
Kerry Blue Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door Triplefox »

Pas ff je topic titel aan joh .... dit kan je toch niet maken! :smile:
29996D

Ongelezen bericht door 29996D »

Triplefox schreef:Pas ff je topic titel aan joh .... dit kan je toch niet maken! :smile:
:neenee: :lol:
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Triplefox schreef:Pas ff je topic titel aan joh .... dit kan je toch niet maken! :smile:
Die haagse hopjes hebben ook altijd bijbedenkingen. :smile:
Hans komt ook uit Den haag en die maakte acuut dezelfde opmerking toen ik nav jouw opmerking de topictitel voorlas :F: :F:
ChantalBos
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo, Barbet & Whippet
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door ChantalBos »

suzan25 schreef:
Heamla schreef:
Verder zou ik het hondje gewoon iedere dag even helemaal doorkammen, dan valt het met de klitten heus wel mee.
Ook antiklitspray is niet de oplossing. Het enige wat helpt is de klitten steeds eruit knippen.
Als je hem na iedere wandeling kamt en je hebt alsnog klitten de je eruit moet knippen dan klopt er iets niet :wink: Of je hebt verkeerde borstels en kammen of je techniek is gewoon niet goed. Ik zou met je hondje langs een trimsalon gaan en een goede uitleg vragen hoe je moet borstelen en wat voor materiaal je nodig hebt. Want als je hem iedere dag uitkamt moet ie uit de klit te houden zijn.
Ik zou inderdaad eens naar een trimsalon gaan voor een borstelles. Laat je daar eens voorlichten of je wel goed borstelt en of je wel het goede materiaal gebruikt.
Elke grote liefde eindigt met een groot verdriet.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Onze Fien heeft net zo'n soort vacht.
Die dendert ook door bos, hei en plassen en zwemmen doet ze ook.
Maar toch kan ik haar prima klitvrij houdn, en ik kam niet eens elke dag.

Inderdaad een trimsalon bellen en borstelles vragen.
En vragen welke doorkamspray het beste past bij het type vacht dat je hondje heeft.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

heb je dit soort kammen al gebruikt?
Afbeelding

Mijn moeder heeft maltezers met lange vacht en houden van zwemmen en ravotten.. veel klitjes dus na het wandelen.. met deze kam, haal je de klitten en zelfs dreadjes er zo uit! geen schaar nodig ;)

succes!

ps. gewoon in dierenwinkel gehaald en zitten soort mes achtige tanden aan..
Afbeelding
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Er zijn vachten die zelfs met elke dag kammen nog klitten kunnen vormen. Hier loopt er ook zo eentje rond met zo'n vacht. Een goede spray kan al wonderen doen, als je een spray gebruikt die minder geschikt is voor het vachttype krijg je net klitten. En zo'n moeilijke vachten ook geregeld wassen.
Ik heb leeuwhondjes en binnen dat ras heb je verschillende vachten, gaande van heel makkelijk (1 keer kammen in de week is dan voldoende) tot heel moeilijk (soms is elke dag kammen zelfs niet voldoende), binnen dit type vachten zijn er dus ook nog veel onderlinge verschillen. Kai zijn vacht behoord tot de zeer moeilijke vachten.
*Petra*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terrier en de Hollandse Herdershond Langhaar
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door *Petra* »

Browny schreef:heb je dit soort kammen al gebruikt?
Afbeelding

Mijn moeder heeft maltezers met lange vacht en houden van zwemmen en ravotten.. veel klitjes dus na het wandelen.. met deze kam, haal je de klitten en zelfs dreadjes er zo uit! geen schaar nodig ;)

succes!

Dit zou ik persoonlijk niet gebruiken bij de dagelijkse kambeurt en eigenlijk al helemaal niet bij een langharige hond, dit soort kammen moet je overlaten aan een trimsalon, want voor je het weet snij je het haar kapot en kort.
Afbeelding

een dag niet gelachen om je hond, is een verloren dag.
Browny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Browny »

@pongek
je moet de kam inderdaad goed inzetten, het vergt enige handigheid hierin. wij gebruiken m alleen bij klitten en niet om de hele vacht mee te kammen ;)
Afbeelding
Heamla
Actief

Het probleem van de klitten zit vooral op zijn buik. Rug en poten zijn wel klitvrij te houden. De trimster geeft ook aan dat Jantje een moeilijke vacht heeft en raad aan te kammen met een ijzeren kam. Ik had gehoopt dat ik voor de winter zijn haar wat langer kon later, maar ik vrees dat in elk geval zijn buik weer heel kort zal moeten. De enige manier om de klitten te voorkomen is door de vacht droog te houden en dat lukt alleen als hij aan de riem blijft en enkel op stenen mag lopen. Dat wil ik niet.
Jantje vindt kammen prima, maar ik merk nu steeds meer weerstand als ik zijn buik moet kammen. Dus toch maar weer een blote buik.
In elk geval bedankt voor alle tips.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Het kammateriaal kan inderdaad al veel schelen. Zo moet je Kai zijn vacht bijvoorbeeld helemaal niet kammen met een slickerborstel, zoiets dus:
http://www.trim.nl/kammen-borstels/slic ... i-1740100/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gegarandeerd heb je dan klitten enkele uren nadien.

Ik kam zijn vacht eerst met een pinnenborstel, deze gebruik:
Afbeelding
En dan een ijzeren kam, eerst met de groffe kant, dan met de fijne kant:
Afbeelding
Die ijzeren kammen zijn trouwens niet allemaal hetzelfde, ik heb een goedkopere gehad, maar die werkte niet goed, kam moet echt door de vacht glijden.
Moeilijke vachten zijn niet zo makkelijk om klitvrij te houden, bijna onmogelijk vooral als je je hond gewoon hond laat zijn.

Van producten heb ik vanalles uitgetest om uiteindelijk bij petsilk terecht te komen, vooral de leave in conditioner en liquid silk zijn supergoede producten, als je die gebruikt maakt het zelfs niet uit welke shampoo je gebruikt (wel degelijke natuurlijk). En dan de fabulous grooming spray van #1 all systems. Maar wat bijvoorbeeld voor Kai werkt hoeft niet voor een andere hond te werken. :wink:
Ayurveda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayurveda »

Pulchra klit ook heel erg
en zeker met de regen
zit niks anders op om elke dag te kammen en de ergste klitten/vilten er uit te knippen.

(en proberen om tussen de buien door te wandelen ;))
Afbeelding
emmit
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): kan niet kiezen

Ongelezen bericht door emmit »

Pongek schreef:
Browny schreef:heb je dit soort kammen al gebruikt?
Afbeelding

succes!

Dit zou ik persoonlijk niet gebruiken bij de dagelijkse kambeurt en eigenlijk al helemaal niet bij een langharige hond, dit soort kammen moet je overlaten aan een trimsalon, want voor je het weet snij je het haar kapot en kort.
Precies! Ik sta er soms versteld van wat voor soort borstels (en messen) er in dierenwinkels te koop zijn. Slickerbrushes bijvoorbeeld kunnen zelfs heel veel schade aan de huid veroorzaken door verkeert gebruik. En verkeert gebruik komt zeer vaak voor. Dierenwinkelmedewerkers zouden daar veel beter over voor moeten lichten, vind ik.
Ik zou ook een gewone ijzeren kam gebruiken, daarmee kam je goed door, spoor je klitten op en maak je de huid niet stuk.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Heamla schreef: De enige manier om de klitten te voorkomen is door de vacht droog te houden en dat lukt alleen als hij aan de riem blijft en enkel op stenen mag lopen.
Een jasje?

Dat doen wij met Fien ook.

Scheelt de wereld aan zooi. Nou heeft Fien een makkelijke vacht, maar ik heb niet graag dat ze nat wordt, ze heeft het toch snel koud doordat ze weinig ondervacht heeft.
Dus: een jasje. Simpel.
En dat scheelt echt enorm!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Linsey
Zeer actief
Contacteer:

Toch even laten weten, heel erg oppassen met heel moeilijke vachten en jasjes. Heb ik eens gedaan met Kai toen we naar zee gingen (met gedacht om minder klitten te hebben) en ik deed het uit en in plaats van klitten had hij vilten, zijn vacht was precies gesmolten, je kon geen aparte haren meer onderscheiden (als je ooit eens een pluche speelgoed diertje van synthetisch materiaal in de droogkast hebt gestopt, dat smelt, wel zo zag Kai zijn vacht eruit toen). Heeft een jaar geduurd voordat de vacht terug hersteld was, ik heb grote delen eruit moeten knippen. Maar Kai zijn vacht is misschien wel wat speciaal op dat vlak, kom je niet zo dikwijls tegen, hij kan ook geen harnas aandoen.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”