Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ontwormen

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Sepje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Weimaraner
Aantal honden: 2

Ontwormen

Ongelezen bericht door Sepje »

Welk middel pakken jullie altijd om te ontwormen ? En hoe vaak per jaar doen jullie dit?

Ik pak elke keer een ander middel, dit schijnt beter te zijn of is dat een fabeltje?
Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Re: Ontwormen

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Ik heb geen idee of dat beter is :denken:

Ik pak altijd het ontwormingsmiddel van Exil.
Ik heb altijd 1x in het half jaar ontwormd, maar nu zei de dierenarts laatst tegen mij dat het eigenlijk 1x in de 3 maanden moet????? Ik weet dus ook niet zo goed wat nu het beste is, dus ik houd dit topic even in de gaten... :wink:
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
Kristina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullkita "Gijs", Mopshond "Bram" en Amstaff kruising "Taiga" RIP
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kristina »

Ik ontworm de katten en honden hier als ik denk dat het nodig is. En als 1 van de dieren het nodig heeft, dan geef ik ze allemaal tegelijk. Zo had Taiga een tijdje terug Giardia. Ik heb toen de katten en de honden Panacur gegeven.

Mocht het nodig zijn om je honden te ontwormen, zou ik deze middelen halen bij de dierenarts of via internet bestellen bij een dierenarts. Ik blijf ver weg van de middelen van Exil en andere rotzooi van de dierenwinkels.
Rust zacht lieve Taiga. 14-11-1998 - 04-11-2011

Afbeelding
christina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een asbakkie* een mix d'amour de Greece, twee katten en kippen.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door christina »

Ik krijg altijd iets bij de dierenarts. Nu hoorde ik van iemand anders dat ze haar hond ontwormt met die pilletjes die je ook voor kinderen kunt kopen als ze wormen hebben. Dat is een heel stuk goedkoper. Heeft iemand daar ervaring mee? Zitten er misschien dezelfde dingen in?
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Mojo2008 schreef:Ik heb geen idee of dat beter is :denken:

Ik pak altijd het ontwormingsmiddel van Exil.
Ik heb altijd 1x in het half jaar ontwormd, maar nu zei de dierenarts laatst tegen mij dat het eigenlijk 1x in de 3 maanden moet????? Ik weet dus ook niet zo goed wat nu het beste is, dus ik houd dit topic even in de gaten... :wink:
Niet doen hoor.
Je bereikt er niks mee om 'preventief' te ontwormen en stopt op die manier alleen onnodige troep (want dat blijft het) in je hond.
Ontwormen doe je wanneer je hond wormen heeft.

Kijk ook eens op internet trouwens, vaak vele malen goedkoper dan de DA voor hetzelfde middel.
Voor mijn honden gebruik ik Milbemax.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik gebruik Panacur en ik ontworm overigens zelden.
Alleen als ik wormen zie of als er pups zijn hier.

Ik doe dat echt niet elk half jaar, wat een onzin!
Ontwormen, het woord zegt het al, doe je als je wormen hebt.
Preventief kan dus niet, want je kunt niet iets verdelgen dat er niet is.

Als je wilt weten of je hond wormen heeft moet je mestonderzoek laten doen.
Ik doe dat overigens niet, ik ontworm gewoon alleen als ik wat zie in de ontlasting.
Ik ga er niet op niks af gif in stoppen.
Als het nodig is doe ik ze wel allemaal trouwens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

ook ik ontworm alleen wanneer ik weet dat er daadwerkelijk wormen zijn om te bestrijden. met drontal of panacur.
Lillith
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lillith »

Ik gebruik Milbemax bestel het via het internet.(dierenartsenpraktijk H)
Ik hou de boel in de gaten en doe het dus geen 4x pj., 2x pj. vind ik mooi genoeg.
Pup gaat wel vaker tot een bepaalde leeftijd, net zoals de buiten alles etende kater.
Sepje
Zeer actief

Bedankt voor de reacties!

Ik doe 1 tot 2 x per jaar ontwormen,... maar eigenlijk ook preventief.

Ik train bijna nooit met wild, maar het wil wel eens voor komen dat ze wild pakken enz.
Is het dan ook niet beter dat ik het wel preventief blijf doen?? of maakt het dan ook niet uit?
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

je kan niet preventief ontwormen. :wink: het spulletje werkt alleen als er wormen zitten, je kan het dus niet preventief inzetten. En als je hond wormen heeft dan kom je daar snel genoeg achter. Mocht je voor het zeker willen gaan dan kan je nog beter eens in de zoveel tijd mestonderzoek laten doen.
Mojo2008
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Mojo2008 »

Ok, ik vond het eerlijk gezegd ook al een beetje overdreven om 4x per jaar te gaan ontwormen. Het is alleen maar troep wat je naar binnen jaagt.
Als ik het goed begrijp kun je dus het beste de ontlasting van de hond goed in de gaten houden en pas ontwormen als er wormen zijn.
GROETJES VAN MOJO, HOPE EN MARIEKE

Afbeelding
Minhie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Akita

Ongelezen bericht door Minhie »

Mojo2008 schreef:Ok, ik vond het eerlijk gezegd ook al een beetje overdreven om 4x per jaar te gaan ontwormen. Het is alleen maar troep wat je naar binnen jaagt.
Als ik het goed begrijp kun je dus het beste de ontlasting van de hond goed in de gaten houden en pas ontwormen als er wormen zijn.
:ok:
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik onderzoek de ontlasting zelf om de 6 maanden sinds 3 jaar nu en hun ontlasting is altijd helemaal vrij van wormeieren.
Ik ontworm ze dus ook niet meer, tenzij uit een volgend onderzoek zou blijken dat ze wel wormen zouden hebben, maar dat verwacht ik niet.
Macho had de laatste keer trouwens wel brillendoosjesgist in zijn ontlasting maar daar is hij niet ziek van (komt van het eten van Babs haar keutels :engel:)

Owja Macho apporteerd trouwens regelmatig wild en ondanks dat dus geen wormen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Nuran Gino
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee Zwitserse Witte Herders, Nuran en Santoz
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nuran Gino »

Ik ontworm dus nog wel prefentief...ga ik meteen mee ophouden...Hoe kan ik zien of er wormen zijn? Zie ik dan witte wormpjes of zo? Dat ken ik van de paarden, niet die van mezelf, maar van iemand anders op stal, jaren geleden.
Nu hoorde ik laatst iemand zeggen dat hij 1x per twee wekn een teentje knoflook door het voer gooit, en mochten ze het niet opeten, dan duwde hij het achter in de keel om het zo door te laten slikken. Ook tegen eventuele wormen. Heeft iemand hier ervaring mee? Beetje off topic, maar toch.
Afbeelding
Groetjes Marjan en een poot van Nuran en Santoz
http://www.nurangino.nl
Kristina
Zeer actief
Contacteer:

Nuran Gino schreef:Ik ontworm dus nog wel prefentief...ga ik meteen mee ophouden...Hoe kan ik zien of er wormen zijn? Zie ik dan witte wormpjes of zo? Dat ken ik van de paarden, niet die van mezelf, maar van iemand anders op stal, jaren geleden.
Nu hoorde ik laatst iemand zeggen dat hij 1x per twee wekn een teentje knoflook door het voer gooit, en mochten ze het niet opeten, dan duwde hij het achter in de keel om het zo door te laten slikken. Ook tegen eventuele wormen. Heeft iemand hier ervaring mee? Beetje off topic, maar toch.
Vaak kan je de wormeneieren wel herkennen in de poep. Ze lijken op rijstkorrels. Maar het is niet altijd te zien. Als je het echt wilt weten, dan zou je de ontlasting moeten laten onderzoeken.

Sommigen geven inderdaad knoflook tabletten en bij sommige honden werkt dat goed tegen vlooien, teken en wormen. Maar helaas niet voor allemaal. En ook knoflook kan giftig zijn, als je teveel geeft.

Misschien overbodig om te melden, maar met het oog op de zomervakantie, ik zou wel de honden ontwormen als je met vakantie gaat onder de lijn van Parijs. Dit ivm hartworm.

Afbeelding
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Ik ontworm ook niet meer. Als ik vermoed dat ze wormen heeft, ga ik eerst testen of ze werkelijk wormen heeft. Nog geen idee met welk middel ik dan ga ontwormen, maar dat zoek ik dan wel weer uit.

Bij 't woud kun je de ontlasting laten testen, gewoon via de post: http://www.wormbestrijding.nl/bestellen_kits.html
Kristina
Zeer actief
Contacteer:

Meike schreef:Ik ontworm ook niet meer. Als ik vermoed dat ze wormen heeft, ga ik eerst testen of ze werkelijk wormen heeft. Nog geen idee met welk middel ik dan ga ontwormen, maar dat zoek ik dan wel weer uit.

Bij 't woud kun je de ontlasting laten testen, gewoon via de post: http://www.wormbestrijding.nl/bestellen_kits.html
Handig!
Ik weet eigenlijk niet wat het kost om zo'n test te laten doen bij de dierenarts.

Afbeelding
Sepje
Zeer actief

Nou ik heb dus ook besloten niet meer preventief te ontwormen, ik ga wel lekker drollen kijken :ok:
Lillith
Zeer actief

Vraagje; ik kijk al drollen :lol1: maar kan je alle eitjes of soorten wormen wel zien??
Spoelworm en lintworm herken ik wel maar ienemienie eitjes van de soorten.
Krijg je dat mest onderzoek.....dat is toch ook een moment opname, of zie ik dat verkeerd :wink:

Nu geef ik 1 of 2x pj. een wormkuur is het dat dan niet nuttig om dan :hmmm: schoon schip te maken?
Ze hebben hier totaal geen last van de wormkuur, krijgen dagelijks biogarde voor de flora :19:

En de fokkers ontwormen die een fokteef niet meer van tevoren, de pups....

Ik wil best wel "vernieuwen" maar heb toch deze vragen :U:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Nuran Gino schreef:Ik ontworm dus nog wel prefentief...ga ik meteen mee ophouden...Hoe kan ik zien of er wormen zijn? Zie ik dan witte wormpjes of zo? Dat ken ik van de paarden, niet die van mezelf, maar van iemand anders op stal, jaren geleden.
Ik geef 2 x per week wat gemalen knoflook over het voer. Vinden ze lekker, dus geen reden om het naar binnen te proppen.
Of dat tegen wormen werkt, geen idee. Maar vlooien en teken hebben de hondjes nauwelijks last van.
lila660
Zeer actief

Ongelezen bericht door lila660 »

Ik doe twee keer per jaar een ontlastingonderzoek bij beide heren, dat gaat dan naar het woud en als het goed is ontworm ik niet, als er wat in zou zitten zou ik wel ontwormen.
Maar doe dit nu al jaren zo en tot nu toe altijd goed geweest.
Groetjes Linda
Lillith
Zeer actief

Lillith schreef:Vraagje; ik kijk al drollen :lol1: maar kan je alle eitjes of soorten wormen wel zien??
Spoelworm en lintworm herken ik wel maar ienemienie eitjes van de soorten.
Krijg je dat mest onderzoek.....dat is toch ook een moment opname, of zie ik dat verkeerd :wink:

Nu geef ik 1 of 2x pj. een wormkuur is het dat dan niet nuttig om dan :hmmm: schoon schip te maken?
Ze hebben hier totaal geen last van de wormkuur, krijgen dagelijks biogarde voor de flora :19:

En de fokkers ontwormen die een fokteef niet meer van tevoren, de pups....

Ik wil best wel "vernieuwen" maar heb toch deze vragen :U:
Is er soms een wormenforum ? :vaag: :roll:
Nuran Gino
Zeer actief
Contacteer:

dagmar88 schreef:
Ik geef 2 x per week wat gemalen knoflook over het voer. Vinden ze lekker, dus geen reden om het naar binnen te proppen.
Of dat tegen wormen werkt, geen idee. Maar vlooien en teken hebben de hondjes nauwelijks last van.
pers je de knoflook teentjes uit? Ga ik morgen ook maar eens doen....
Afbeelding
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Let op: knoflook niet te vaak en niet teveel geven! Het is en blijft niet goed voor honden.

Ik koos daarom voor de "bonbons" van schapenvet met knoflook.

Suzanne
Nuran Gino
Zeer actief
Contacteer:

Suzanne123 schreef:Let op: knoflook niet te vaak en niet teveel geven! Het is en blijft niet goed voor honden.

Suzanne
is 1 keer per twee weken te vaak? Lijkt mij wel meevallen, toch?
Is idd ook een optie, schapenvet met knoflook. En pillen met knoflook?
Afbeelding
blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Suzanne123 schreef:Let op: knoflook niet te vaak en niet teveel geven! Het is en blijft niet goed voor honden.

Suzanne
Hier ook de bonbons van Farmfood.

Hier wordt een keer per jaar ontwormd met milbemax en dat alleen maar omdat het verplicht is als je naar Noorwegen wilt.

Blacky ontwormde ik bijna nooit alleen als ik zag dat hij wormen had.
Afbeelding
gevni havanezers
Sassieka
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Sassieka »

Ik doe wel preventief ontwormen, omdat de hond erg veel last kan hebben van wormen! En tegen de tijd dat het opvalt zijn er dus al een hoop eitjes gemaakt. Daarbij kun je niet van alle soorten wormen eitjes daadwerkelijk in de ontlastig waarnemen met het blote oog...

Nog een bijkomend ding is, dat bepaalde wormen voor kinderen heel erg gevaarlijk zijn! Vooral bij vrouwen met ongeboren baby's in hun buik, maar ook voor kinderen die buiten spelen en met ontlasting in aanraking kunnen komen. Het kan onder andere zorgen voor blindheid!!

Daarom doe ik wel preventief ontwormen. Mijn hond heeft een keer een hele fikse hoeveelheid wormen gehad, en daardoor zijn haar darmen aangetast...
het ligt er natuurlijk wel aan hoeveel een hond wordt bloodgestelt aan wormen. Mijn hond eet bijvoorbeeld heel veel ontlasting van andere honden en katten, dus de kans dat die wormen oploopt is vrij groot, vandaar ook dat ik vaker ontworm!
Als je hond eigenlijk weinig in aanraking komt met zulke dingen zou 2 tot 4 keer per jaar voldoende moeten zijn...

Uiteraard is het net wat je zelf prefereert!
een hond is niet alleen het hebben van een dier, het is een levenswijze...
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Kristina schreef:Misschien overbodig om te melden, maar met het oog op de zomervakantie, ik zou wel de honden ontwormen als je met vakantie gaat onder de lijn van Parijs. Dit ivm hartworm.
Dan moet je wel een middel nemen wat hiertegen werkt en dat is meestal niet het spul dat je in een dierenwinkel koopt.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
corina
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriër

Ongelezen bericht door corina »

Ik ontworm ook alleen als ik wormen vind!
Geen idee wanneer ik voor het laatst heb ontwormd.

Ontwormen heeft ook inderdaad geen zin als ze geen wormen hebben.
Groetjes Corina & Spot

Afbeelding

Dana 26/01/2004 - *28/08/2018
Elvis 14/04/2005 - *21/06/2018
May Linn
Zeer actief
Mijn ras(sen): border collie's en herders

Ongelezen bericht door May Linn »

Ik ontworm ook niet.
Ga geen gif in mijn hond stoppen als dat niet nodig is. Die wormen gaan er niet voor niets dood van :wink:
Als ik wormen vermoed, dan doe ik een ontlastingsonderzoeken.
Als ik ze daadwerkelijk zie in de ontlasting gaat er een pil in, milbemax meestal dan.
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”