Inc schreef:Begin me niet over het betalingssysteem. Het loopt zo'n 15 jaar achter....Checks uitschrijven is heel normaal, internet bankieren kennen ze niet, en simpel een betaalpas met een pincode ook niet

Nee dat moet met een handtekening op zo'n schermpje, debit, credit, geen idee hoe het allemaal werkt
Kortom, je zit er net als ik regelmatig op te schelden

Een debit card is overigens wel een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse bankpas. Het geld wordt direct van je rekening afgeschreven. Credit opbouwen was trouwens een kriem toen we hier net woonden. Iemand moest garant voor ons staan toen we een auto wilden leasen. Leasen wilden we o.a. i.v.m. snel opbouwen van credit, maar omdat we geen credit hadden, waren we
ghosts in het credit-systeem, en om die reden kregen we zonder garantstelling geen lease losgepeuterd

Onze eerste credit cards waren secured (eerst een X bedrag storten dat je maandelijks braaf aanvult). Pas als je met braaf betalen een beetje credit hebt opgebouwd kan je een echte aanvragen en op de pof gaan kopen

Ook dit geld maandelijks braaf aanvullen, anders kost het je creditpunten. Maar makkelijk is anders

Die checks moeten ze verbieden! Aaaaargh! Niets tegen oude dametjes, maar van een kassarij waar een dame op leeftijd op haar gemak een check staat uit te schrijven word je niet blij. Online geld overmaken kan hier wel, maar aan de andere kant rolt dan weer net zo hard een check uit de machine die naar de ontvangende kant wordt verstuurd, die dan weer naar de bank moeten om het geld op hun rekening te laten bijschrijven
Inc schreef:Hoe zijn jullie zo bij Californie gekomen? Het lijkt me een heerlijke staat om te wonen

Mijn man kwam er nogal 'ns (werk, vrienden), en hij wilde graag weg uit Nederland. Het is inderdaad heerlijk wonen, maar waar wij wonen is het wel relatief rustig. Geen grote stad. Grotendeels fruitteelt. Rural. Toch nog wel een plaatsje van rond de 70.000 inwoners.