Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beste hondenbot

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Jippie21
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Shihtzu
Aantal honden: 1

Beste hondenbot

Ongelezen bericht door Jippie21 »

Ik vroeg me af, wat vinden jullie het beste hondenbot?
Je hebt zoveel verschillende soorten: mergpijp, gewoon bot, gerookt bot, bot met vulling, varkensoren, runderoren (beschouw ik ook even als bot, ook al is het dat niet)...

Wat vinden jullie? :D
29996D

Re: Beste hondenbot

Ongelezen bericht door 29996D »

Wij geven altijd runderknars. Wel als tussendoortje, niet als maaltijd want dan zou het verstoppend kunnen werken.
Mergpijp en gerookt bot zou ik echt nooit geven.
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Fizgig »

Runderkraakbeen inderdaad vinden ze wel heel erg lekker. Verder bullepezen en runderkophuid wordt erg gewaardeerd. Van die gedroogde huid botten, gerookt en niet, vinden ze ook lekker maar die vind ik zelf niet zo fijn, want Bruno hapt er te grote stukken af, die hij dan heel moeilijk door kan slikken. Dan zit ie tien keer te slikken en dat lijkt me niet echt gezond. Lamsribben geef ik niet meer, er zit veel te veel vet aan en ze laten het liggen tenzij ik het in stukjes knip. Ja dan is de kauwwaarde weg. Ossestaart en rundermerg zijn ook favoriet, rundermerg kun je gewoon geven, het bot kunnen ze prima verteren. Niet de rundermergbotten uit de dierenwinkel met vulling, want die zijn gerookt of in ieder geval verhit, en dan kan het bot wel schade aanrichten. Het enige wat gevaarlijk eraan is, is dat het bekje erin vast kan komen te zitten en dat is geen grapje. Dan moet je echt met een zaag aan de slag, dus goed kijken of het onderkaakje erin zou kunnen passen, zo ja, doorzagen of uitlepelen. Bruno eet ze soms helemaal op en dat gaat altijd goed. Rauw bot kunnen ze verteren, is alleen niet voor beginnerbarfers geschikt. En ze moeten ook regelmatig rauw bot eten, volgens mij, is beter omdat ze dan beter zuur hebben om het te verteren. Maar dat weet ik niet zeker, daar verschillen de meningen over op internet, volgens mij.
Nawosh
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zuid Russische ovcharka

Ongelezen bericht door Nawosh »

Runderkophuid is hier favoriet.
Groetjes, Marjan
Nawosh
Zeer actief

Nanna schreef:Pensstaven. Blijft geen restje van over waar ze zich in kunnen verslikken.
Ik koop ze altijd op de hondenshow, bij Dierplezier. Die hebben mooie grote pensstaven, niet van die ielige lullige dingen die je bij een dierenspeciaalzaak koopt en nog reteduur zijn ook.
Maar dat is (tenminste voor mijn honden) niet echt kauwmateriaal, dat hebben ze in een paar seconden weggewerkt, als een koekje.
Groetjes, Marjan
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jippie21 schreef:Ik vroeg me af, wat vinden jullie het beste hondenbot?
Je hebt zoveel verschillende soorten: mergpijp, gewoon bot, gerookt bot, bot met vulling, varkensoren, runderoren (beschouw ik ook even als bot, ook al is het dat niet)...

Even op volgorde behandelen:
Mergpijpje is veel te hard. Dat kan schade aan het gebit opleveren maar het kan ook om de onderkaak van de hond klem komen te zitten. Zeer ongeschikt.

Gewoon bot: zolang het gaat om NIET dragende delen van kleine dieren EN de hond rauw voer gewend is; geen probleem, mits rauw gegeven. Lees je goed in, op rauw forums om problemen te voorkomen!

Gerookt bot: absoluut niet doen. Zodra het bot is gekookt, gerookt of anderszins bewerkt is het niet meer geschikt.

Bot met vulling uit dierenwinkel: doorgaans veel te hard.

Die oren zijn prima!

Prime-hide staven, geperste runderhuid-staven; prima!

Al dat soort dingen uiteraard wel onder toezicht.

Suzanne
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Jippie21 schreef:Ik vroeg me af, wat vinden jullie het beste hondenbot?

Even op volgorde behandelen:
Mergpijpje is veel te hard. Dat kan schade aan het gebit opleveren maar het kan ook om de onderkaak van de hond klem komen te zitten. Zeer ongeschikt.

Gewoon bot: zolang het gaat om NIET dragende delen van kleine dieren EN de hond rauw voer gewend is; geen probleem, mits rauw gegeven. Lees je goed in, op rauw forums om problemen te voorkomen!

Gerookt bot: absoluut niet doen. Zodra het bot is gekookt, gerookt of anderszins bewerkt is het niet meer geschikt.

Bot met vulling uit dierenwinkel: doorgaans veel te hard.

Die oren zijn prima!

Prime-hide staven, geperste runderhuid-staven; prima!

Al dat soort dingen uiteraard wel onder toezicht.

Suzanne
sTefaniA
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising stafford - maltezer

Ongelezen bericht door sTefaniA »

Gevulde runderhuid met pens is hier favoriet. Maar het stinkt als de pest :schrik:
Afbeelding
Saar2012
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador met een vleugje Vizsla en nog wat onbekends :)

Ongelezen bericht door Saar2012 »

Zijn zulke kauwbotten / kluiven nou allemaal prima? (buffelhuid)
http://www.dierenverblijf.eu/buffelhuid ... 3_340.html
Afbeelding
Nawosh
Zeer actief

Ik zou ze zonder probleem geven (maar heb er geen studie van gemaakt :F: )
Groetjes, Marjan
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”