Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik ben nieuw en zoek hulp!

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
Marianne-B
geregistreerd lid

Ik ben nieuw en zoek hulp!

Ongelezen bericht door Marianne-B »

Hallo,
Ik zal me even voorstellen en uitleggen waarom ik als niet-hondenbezitter hier op het forum kom.
Ik kom hier omdat ik hoop te vinden wat eigenlijk een speld in een hooiberg is: namelijk een hond waar ik niet/nauwelijks allergisch voor ben. Ik zoek het niet voor mijzelf maar voor m'n schoonmoeder. Zij is 70 jaar en heeft 68 jaar van haar leven met honden gedeeld. Helaas zijn dit jaar haar beide hondjes overleden. Beide poedeltjes zijn 16 jaar geworden. Nu is ze van plan om hondloos verder door het leven te gaan omdat ik allergisch ben!! Ze maakt zich zorgen wie dan haar hond zou kunnen opvangen als ze bijvoorbeeld naar het ziekenhuis zou moeten. Ik weet hoe erg het voor haar is om geen hond te hebben dus nu heb ik besloten om echt op zoek te gaan en uit te proberen of er misschien toch een hondenras te vinden is waar ik goed genoeg tegen kan om in geval van nood die hond hier te logeren te hebben. Ik verwacht een heel lange zoektocht want ik heb in mijn hele leven maar 1 hond ontmoet waar ik nauwelijks op reageer! Dat is toevallig een rasloze hond dus er is ook geen 2e van :( Meestal worden poedels aangeraden maar daar ben ik dus juist flink allergisch voor! Labradoodle valt ook al af wegens te groot. Ik hoop dat er mensen zijn die zelf ondanks allergie een hond hebben kunnen vinden en dat er misschien een ras bij is wat ik ook verdraag.
laura b
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ruwhaar Standaard Teckel
Aantal honden: 1

Re: Ik ben nieuw en zoek hulp!

Ongelezen bericht door laura b »

Welkom! Succes met je zoektocht
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Welkom!

Een aantal waterhonden zouden in aanmerking kunnen komen: Portugese, Spaanse, Italiaanse...
Maar eigenlijk zou je moeten weten voor wat je precies allergisch bent, het haar of de huidschilfers...
Maar misschien dat een naakthond wel lukt: bvb een Amerikaanse Haarloze Terriër
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

Welkom op dit forum!

Het beste kun je, als je een hond hebt gevonden die geschikt lijkt, bij een fokker op bezoek gaan die meerdere honden van dat ras in huis heeft lopen.

De kromfohrländer heeft ook de naam dat het een geschikte hond is voor mensen met een allergie.
Aismee, mijn gladharige Kromi, verhaart echter wel gewoon zoals elke hond dus ik weet niet zeker hoe dat zit. Je hebt de Kromfohrländer ook in ruwhaar, dat is een hele andere vacht maar heb ik zelf verder geen ervaring mee.
Mocht je dat willen uittesten kan ik je wel het mail adres van iemand met een ruwhaar in NL geven, voor gladhaar kan je denk ik het beste bij een bevriende fokker in Duitsland langs want ik heb ook nog een vuilnisbakkie rondlopen dus is mijn huis niet de beste optie om allergie uit te testen.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Marianne-B
geregistreerd lid

Moeilijk vast te stellen waar ik allergisch voor ben.
In ieder geval flink allergisch voor huisstofmijt. Huidschilfers of haar? dat weet ik niet. Maar mijn ervaring met mijn katten allergie is dat ik het best halflangharige rassen verdraag met een zachte haarstructuur. Ik heb vroeger als kind verschillende katten gehad. Voor 1 was ik zo allergisch dat ze weg moest en voor een andere minder. Die had namelijk een zachte halflange vacht en de kat waar ik wel op reageerde een ruwe korte vacht. Heel lang geen huisdieren gehad vanwege mijn allergie en toen toch op zoek gegaan naar kattenras waar ik tegen zou kunnen. Bleek gelukkig te bestaan: we hebben sinds 2005 ragdolls en heb er zelfs een tijd mee gefokt. Deze katten hebben een halflange zachte vacht maar verharen best veel maar ik kan er tegen :lol1:
Nu ben ik voor honden meer allergisch dan voor katten en geen idee wat ik zou kunnen verdragen. De hondensoorten met wollige krullende vachten zoals poedel, schapendoes, bichon frisee zijn niet geschikt voor mij.Ook malteser niet. Waterhond weet ik niet maar die is weer te groot voor mijn schoonmoeder. Ze heeft genoeg ruimte voor een kleine hond maar niet voor een grote.
Normaal gesproken ben ik echt stik allergisch voor gladharige honden. Kan meestal niet langer dan een kwartier in huis zijn bij zo'n hond en wordt dan al gek van de jeuk en benauwdheid. Bij langharige honden ongeveer een uur.
MAAR: laat nu die 1 hond waar ik tegen kan een gladhaar zijn!!!!!! :scratch: :U:
Toch ga ik eerst maar kijken naar rassen met zachte halflange haren.
bandolero
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door bandolero »

Nanna schreef:Het moet natuurlijk niet alleen om de vacht gaan. Je kunt wel aan komen zetten met een Portugese waterhond of zo, maar het moet natuurlijk ook nog maar gaan met een vrouw van 70 jaar oud.
Ik gaf enkel suggesties van wat misschien zou lukken, dan moet TS maar kijken of het past he ;-)
AHT zou zeker wel moeten lukken bij een 70-jarige denk ik.
Marianne-B
geregistreerd lid

Nanna schreef:
Marianne-B schreef: Toch ga ik eerst maar kijken naar rassen met zachte halflange haren.
Langhaar dwergteckeltje? Die hebben geen langharige vacht maar alleen bevedering.
En een leuk hondje voor oudere mensen :ok:
Is idd 1 van de rassen die ik wil testen! Vriendin van mijn moeder had er vroeger 1 en ik was geloof ik niet erg allergisch maar toen was ik pas 3 jaar. Ben daarna wel meer allergisch geworden.
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Een leuke naakthond kan natuurlijk ook een hond zijn waar jij geen last van hebt.
En afhankelijk van je moeders skills met pittige honden kan de Irish Soft Coated Wheaten Terrier geschikt zijn.

Zachte halflange haren is ook een heel scala aan rassen. Misschien moet je je eens in het hol van de leeuw gaan begeven en kijken op een hondenshow waar je het minst op lijkt te reageren.
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

De gladhaar kromi is een halflang harige hond met zachte gladde vacht.
Past zeker wel bij een ouder persoon, houdt van knuffelen en stelt niet veel eisen als ze maar af en toe lekker los mogen rennen. Zijn vrij makkelijke hondjes als je maar consequent bent in wat wel en niet mag.

Om te testen moet je dan helaas wel naar Duitsland, daar ken ik fokkers met meerdere gladharen.
In NL zou je ook naar een kennis van mij kunnen die heeft ook een gladhaartje (nu nog pup) en verder voor zover ik weet geen huisdieren. Wel komt daar regelmatig een husky op bezoek.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Marianne-B
geregistreerd lid

Lief schreef:Een leuke naakthond kan natuurlijk ook een hond zijn waar jij geen last van hebt.
En afhankelijk van je moeders skills met pittige honden kan de Irish Soft Coated Wheaten Terrier geschikt zijn.

Zachte halflange haren is ook een heel scala aan rassen. Misschien moet je je eens in het hol van de leeuw gaan begeven en kijken op een hondenshow waar je het minst op lijkt te reageren.
Hondenshow is niet zo geschikt om te testen omdat daar de stof en haren van alle verschillende honden in de lucht hangen. Wel geschikt om te kijken of er nog rassen zijn die ik niet ken en om fokkers te ontmoeten waar ik eens op bezoek zou kunnen gaan :ok:
Mijn huidreactie is niet het grootse probleem met honden maar juist mijn astma aanval die ik krijg en op show kan ik niet bepalen op welke ik wel reageer en welke niet.
De irish soft coated wheaten terrier is toch een vrij grote hond?
Lief
Zeer actief
Contacteer:

Ik weet niet wat jij als groot categoriseert. Zelf noem ik een hond niet zo snel groot.

De enige soft coated die ik ken vind ik niet groot in ieder geval.
Marianne-B
geregistreerd lid

Pets_Passion schreef:De gladhaar kromi is een halflang harige hond met zachte gladde vacht.
Past zeker wel bij een ouder persoon, houdt van knuffelen en stelt niet veel eisen als ze maar af en toe lekker los mogen rennen. Zijn vrij makkelijke hondjes als je maar consequent bent in wat wel en niet mag.

Om te testen moet je dan helaas wel naar Duitsland, daar ken ik fokkers met meerdere gladharen.
In NL zou je ook naar een kennis van mij kunnen die heeft ook een gladhaartje (nu nog pup) en verder voor zover ik weet geen huisdieren. Wel komt daar regelmatig een husky op bezoek.

Karen
Erg leuke hond, de Kromfohrlander! In ieder geval wel mijn type hond :lol1:
Staat nu hoog op mijn lijst met te bezoeken rassen. Waar woont die kennis als ik vragen mag? Want het is wel ideaal om te testen als de hond het enige huisdier is.
Marianne-B
geregistreerd lid

Lief schreef:Ik weet niet wat jij als groot categoriseert. Zelf noem ik een hond niet zo snel groot.

De enige soft coated die ik ken vind ik niet groot in ieder geval.
Even gegoogled en ze zij er idd in verschillende maten. Ze zijn niet allemaal groot.
Lola96
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Lola96 »

Welkom!
Ik ga volledig mee in de rassen die al genoemd zijn.
Wil hier nog wel even aan toevoegen dat het niet alleen het haar/huidschilfers hoeven te zijn waarvoor je allergisch bent.
Dit kan (weet ik ook sinds kort) ook te maken hebben met het kwijl van de hond.
Dus een kwijlend ras zou ik uitsluiten en uitkijken met wat je hem geeft.
Bedelen consequent niet toestaan.
Succes met je zoektocht!
Houd je ons op de hoogte?
Marianne-B
geregistreerd lid

Idd ben ook vaak allergisch voor het speeksel.
Maar zelfs het speeksel van die ene hond die ik trouwens weleens uitlaat heb ik minder last van! Moet natuurlijk geen lik in het gezicht krijgen maar lik op de hand geeft weinig last.
Zou echt die hond moeten kunnen klonen!!!!!! :mrgreen:
Ik heb nu trouwens een afspraak staan voor vanmiddag om bij een fokker te gaan kijken, zij heeft langharige chihuahua's. (echte met stamboom) Spannend!!!!!!!!!

p.s ik ben inmiddels geaccepteerd als vaste gebruiker en heb ditzelfde onderwerp nu ook gepost op Algemeen.
Lief
Zeer actief
Contacteer:

@Marianne-B ik vind het trouwens wel heel erg lief van je dat je ondanks je allergie toch op zoek gaat naar een hond voor je moeder!
xara
Actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door xara »

Misschien heb ik een ander idee, mijn moeder is 73 en wilde echt heel graag nog een hondje, ze heeft toen een herplaatser genomen van 11 jaar oud, ik zag net ook een hondje op marktplaats staan van 13 jaar oud, misschien is dat iets voor haar en de kans is toch groot dan dat ze haar hondje overleefd en zo'n kansarm hondje krijgt ook nog een paar mooie jaren.
AfbeeldingAfbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

wat vind je schoonmoeder dan van katten? is ook leuk gezelschap.
of wil ze juist graag wandelen?

een schnauzer is voor veel allergische mensen ook een uitkomst. alhoewel ik betwijfel of jij daar tegen kunt. want dat is nou niet meteen een hond met zachte haren.
verder zou ik sowieso voor een al wat oudere herplaatser gaan. eentje die niet heel veel energie heeft, dat hij uren moet wandelen en rennen.
ik weet niet hoe goed jou schoonmoeder nog is, maar het opvoeden van een pup is best wel zwaar.
Marianne-B
geregistreerd lid

Emma schreef:wat vind je schoonmoeder dan van katten? is ook leuk gezelschap.
of wil ze juist graag wandelen?

een schnauzer is voor veel allergische mensen ook een uitkomst. alhoewel ik betwijfel of jij daar tegen kunt. want dat is nou niet meteen een hond met zachte haren.
verder zou ik sowieso voor een al wat oudere herplaatser gaan. eentje die niet heel veel energie heeft, dat hij uren moet wandelen en rennen.
ik weet niet hoe goed jou schoonmoeder nog is, maar het opvoeden van een pup is best wel zwaar.
Klopt maar het idee is ook dat ik veel met de hond wil gaan wandelen :lol1: Ik kan dan wel geen hond in huis hebben maar wel uitlaten! Ik hou wel van honden en had best zelf 1 willen hebben. Het moet idd niet een hondje worden wat heel veel beweging nodig heeft maar ik en de kinderen zullen ook vaste speelkameraden worden voor m'n schoonmoeders hondje. We wonen in dezelfde plaats en komen dagelijks bij elkaar over de vloer dus dat zou prima kunnen.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Anders een herplaatsertje, ga op zoek naar wat ze leuk vind en ga mee kennis maken om te zien of je er op reageert
Afbeelding
Reny
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel

Ongelezen bericht door Reny »

Misschien een Engelse cocker spaniel, en bij de vachten vindt ik persoonlijk de vacht van de schimmelkleurige (en dan met name de oranjeschimmel) zachter dan van bijv. de éénkleurige :ok:
En de groeten van de mannen :zwaai
Marianne-B
geregistreerd lid

Ik heb mijn vraag ook bij "Algemeen"gezet en iemand zei dat ik deze topic bij voorstellen dan beter kon verplaatsen om geen 2 zelfde topics te krijgen.
Ik zal dus verder antwoorden in de rubriek Algemeen bij topic: allergisch en toch hond

p.s alvast erg bedankt allemaal voor jullie reacties. Er zijn al een aantal hondenrassen genoemd waar ik mee wil kennismaken. Ik ben zeer optimistisch inmiddels omdat ik vandaag langharige chihuahua's heb bezocht en dat ging boven verwachting echt goed. nauwelijks allergische reactie gehad en een vol uur bij de fokker binnen geweest en de honden zelfs geknuffeld! Daar ga ik zeker verder naar kijken maar ik ben nog niet klaar met rondkijken want ik twijfel of m'n schoonmoeder chi's wel leuk vind maar zelf vond ik het echt super om een een hond te kunnen knuffelen :D
Luckyday
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door Luckyday »

Welkom
Afbeelding
True friendship is sitting together in silence and feeling like it was the best conversation you've ever had
Bed and Breakfast Angelbeeck
Romy Smink Photography
Christianne
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Shiba inu

Ongelezen bericht door Christianne »

Goldendoodle is er ook in verschillende maten. Heel geschikt voor mensen die allergisch zijn.
http://www.goldendoodle.nl/goldendoodle2dkenmerken.html
Marianne-B
geregistreerd lid

Christianne schreef:Goldendoodle is er ook in verschillende maten. Heel geschikt voor mensen die allergisch zijn.
http://www.goldendoodle.nl/goldendoodle2dkenmerken.html
Door mijn flinke allergie voor poedels verwacht ik eigenlijk ook een reactie op labradoodle of goldendoodle. Maar als ik een keer de kans heb om bij een doodle op berzoek te gaan ga ik dat ook wel uitproberen.
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”