Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voorstellen + Wat voor ras en is aanschaf verstandig?

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

FrenkS
Vaste gebruiker
Aantal honden: 0

Voorstellen + Wat voor ras en is aanschaf verstandig?

Ongelezen bericht door FrenkS »

Beste Forumleden!

Mijn naam is Frank.
Ik ben alleenstaand en woon 2 hoog in een ruim appartement van ong 60 m2
Daar woon ik samen met mijn kater van 2 jaar.

Ik ben student en studeer dit jaar nog af.
Het laatste halfjaar werk ik voor het merendeel thuis aan een eindproject.
Na school word het voor mij hoogstwaarschijnlijk vanuit huis freelancen.

Veel met m'n luie reet achter de computer zitten dus!
Nu ben ik zelf al sportief en actief aangelegd.
Kan dus niet een hele dag binnen stilzitten. Dan moet ik echt naar buiten, een lekker stuk wandelen of sporten.
het liefst meerdere keren per dag. ik ben dus erg graag buiten. Daar doe ik ook aan fotografie.

Nu heb ik al een kat. Maar ik zou ook erg graag een pup willen.
Het laatste jaar ben ik erachter gekomen dat ik meer een hondenmens ben.
Ben van mening dat een kat je nooit dezelfde toewijding kan geven als een de trouwe viervoeter.
Een kat is ook immers een heel anders dier en ''sociaal'' anders aangelegd.

Het lijkt me heerlijk om het buiten zijn, wandelen en het sporten samen met een hond te ondernemen.
En er een mooie vriendschap aan over te houden.
Ik heb de opvoeding van de schapendoes van mijn ouders meegemaakt en daar ook actief in bijgestaan.
Dit gedurende een jaar. Was prachtig om de pup te zien opgroeien en hem bij te staan in de opvoeding.

Zoals al eerder vermeld ben ik student. Ik heb echter een bijbaan waar ik 2 dagen per week 4 uurtjes werk.
Financieel kan ik goed rondkomen en ik zit er ook aan te denken een aparte rekening te openen, mocht ik een pup aanschaffen.

Nu is mijn vraag aan jullie, of men het mij zou aanbevelen om een pup aan te schaffen?
De kat is een binnen kat. Ik heb de laatste tijd met het beestje te doen.
Hij kan niet naar buiten, terwijl het toch echt een jager is. Die het liefst de buurt buiten wil verkennen.
Daarom denk ik erover na hem aan familie te geven, die, een paar straten verderop, wel een eigen woning hebben.
En waar hij toch naar buiten kan. Ik zie hem het liefst buiten plezier hebben dan zich binnen te vervelen.

Ook welk ras voor mij het beste zou zijn?
Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar een herder.
Ik ben al bezig me te verdiepen in opvoeding verzorging en voeding.
Zo heb ik zelf een aantal rassen op het oog.

1. Laplandse herder. Fijn karakter en niet al te groot voor een herder.
2. Australische herder. Prachtige hond, makkelijk in training, maar kan erg druk zijn.
3. Engelse springer. Mooi karakter, maar heeft de behoefte aan zeer veel beweging.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en tips!
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder
Aantal honden: 1

Re: Voorstellen + Wat voor ras en is aanschaf verstandig?

Ongelezen bericht door Caro »

Zelf woon ik ook op een appartementje. Ik heb een tervuerense herder, voor mij de ideale hond. Binnen is ze altijd rustig en buiten kan ze uren mee lopen, spelen en rennen. Ze leert graag en pleased graag de baas. Als ik moet werken, zit ze 8 uur alleen maar ook dat gaat goed. Moet zeggen dat ik met opzet maar 24 uur werk, zodat ze niet teveel alleen zit en in de weekends en met slaapdiensten gaat ze mee naar het werk.
Afbeelding
Irta
Zeer actief
Mijn ras(sen): xHH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Irta »

Welkom!

Of een pup een goed idee is hangt af van hoeveel tijd je bereid bent te besteden aan je hond. Een pup vraagt meer dan een paar keer per dag naar buiten (een volwassen hond trouwens vaak ook, maar is toch een stuk minder veeleisend dan een pup) :wink:

Australische herders ken ik trouwens niet als makkelijk te trainen. De Ah die ik ken vind ik voor een herder behoorlijk eigenwijs. Maar miss is dat toeval hoor, zo goed ken ik het ras ook niet.
FrenkS
Vaste gebruiker

bedankt voor de reacties dusver!

Uiteraard ben ik bereid een pup meer uit te laten.
Heb begrepen dat een pup minimaal om de twee uur naar buiten moet kunnen.

Ik vraag me af hoeveel een goede van een gekwalificeerde hond zou kosten.
ik heb me laten vertellen dat een pup rond de 700 tot 1000 euro kan kosten.
Hebben jullie een idee hoeveel een pup per maand, jaar zou kosten in verzorging dierenarts etc.

Die info zou erg welkom zijn, dan kan ik met zekerheid zeggen dat het in mijn kostenplaatje past.

Dank!
lieke
Zeer actief
Mijn ras(sen): Collies en een Maggie
Contacteer:

Ongelezen bericht door lieke »

Prijzen van een raspup variëren van ca. 500 tot 2500 euro. Erg afhankelijk van het ras. Ik weet bijvoorbeeld dat een colliepup gemiddeld 750 euro kost en een poedelpup ben je vaak 1250 euro kwijt (ook al afhankelijk van de kleur).
Bij rasverenigingen kun je vaak de prijs richtlijn opvragen.

Wat betreft raskeuze: erg afhankelijk van wat jij een hond kunt bieden. Wil je actief sporten zou ik geen langhaar collie aanraden (die sporten meestal alleen op recreatief niveau), wil je een specifieke sport beoefenen zoals behendigheid of speuren of jacht of ipo? Dan ben je ook nog een beetje meer gebonden aan een specifiek ras. Met een mopshond of een bulldog of de meeste molossers kun je dat wel vergeten.

Hoe vaak en hoe lang wil je wandelen? Hou je van vachtverzorging of heb je daar een broertje aan dood? Als dat zo is vallen alle langharige rassen af.
Hou je van een zeer baasgerichte hond? Kies dan een herder. Wil je liever een wat zelfstandiger hond hebben? Kun je naar een jachthond kijken.
Je hebt een kat. Ik neem aan dat je die wilt houden. Dat betekent dat bepaalde jachthondenrassen (windhonden bijvoorbeeld) ook afvallen. Die gaan vaak (niet altijd) niet samen met katten en/of klein vee.

Enfin, kijk eerst eens heel goed naar wat jij kunt/wilt bieden en ga dan eens een rondje doen bij de rassen die jij leuk vindt.
Afbeelding
Suzanneke
Actief
Mijn ras(sen): Het liefste kruisinkje

Ongelezen bericht door Suzanneke »

Ten eerste welkom!

De rassen die je hebt weet ik erg weinig van, dus daar kan ik je niet mee helpen. Zelf ben ik ook student en sinds ongeveer een halfjaar hebben we onze Evi.
Het hangt van de grootte af wat de maandelijkse/jaarlijkse kosten zijn. Als ik het goed begrijp heb je interesse voor de grotere rassen en dit zal natuurlijk meer kosten dan ons kleintje. Vooral het eerste halfjaar van een pup kost veel geld. Denk aan inentingen e.d. Daarnaast zal een grote hond meer eten en dus meer geld kosten dan een kleine, voer is er goedkoop en duur, maar ik raad toch zeker vaak wel de iets duurdere aan.
Je zou eventueel voor dierenartskosten een hondenverzekering af kunnen sluiten.

Mocht je de tijd toch niet hebben voor een pup, kun je altijd eens een kijkje nemen in het asiel! Er zitten soms hele leuke ongecompliceerde honden die dus wat ouder zijn, maar daarom dus al wel zindelijk zijn en wellicht enige commando's kennen. Onze Evi komt ook uit het asiel en is echt een schat en ook nog maar 3 jaar oud. Jong genoeg dus!
Afbeelding
semmyboy
Zeer actief
Mijn ras(sen): De duitse herdershond!

Ongelezen bericht door semmyboy »

Goeiemiddag frank!
Welkom en leuk dat jij je hier aangemeld heb!
Tevens leuk dat je van herders houdt!
Maar toevallig tijdens mijn wandeling zat ik zo over de herder na te denken.
Zelf vind ik een herder niet geschikt om op een apartement te leven.
Ik lees dat je sportief bent! Dat is super!
Maar ook student! En daar moet je je tijd ook aam vrij maken.
Een herder heeft onzettend veel beweging en uitdaging nodig, anders vervelen ze zich snel.
Ik heb dan een duitse herder, maar hij heeft niet genoeg aan een uurtje alleen lopen.
Zelf ben ik bezig met een hondencursus, en buiten dat train ik onzettend veel met hem thuis.
Ik maak wandelingen van ongeveer 3,5 uur per dag en soms zelfs meer,
Daarbij fiets ik ook met hem. Hij krijgt dan wel 2 dagen rust, maar dat betekend niet dat hij niks doet.
Als ik naar mijn herder kijk, zou hij niet gelukkig worden in een flat of apartement.
Jou genoemde rassen zijn mischien even anders dan mijn hond. Maar ik neem de herder algemeen als voorbeeld.
Heb jij hier ook voldoende tijd voor?
Iedergeval leuk dat je aan een hond denkt!
En het zal zeker je beste maatje worden, een hond is je altijd trouw!
Leer nooit een taal af, die je zelf niet spreekt!
Afbeelding
[/URL]Afbeelding[/url]
lieke
Zeer actief
Contacteer:

semmyboy schreef:Goeiemiddag frank!
Een herder heeft onzettend veel beweging en uitdaging nodig, anders vervelen ze zich snel.
Ik heb dan een duitse herder, maar hij heeft niet genoeg aan een uurtje alleen lopen.
Zelf ben ik bezig met een hondencursus, en buiten dat train ik onzettend veel met hem thuis.
Daarbij fiets ik ook met hem. Hij krijgt dan wel 2 dagen rust, maar dat betekend niet dat hij niks doet.
Als ik naar mijn herder kijk, zou hij niet gelukkig worden in een flat of apartement.
Jou genoemde rassen zijn mischien even anders dan mijn hond. Maar ik neem de herder algemeen als voorbeeld.

Een herder is natuurlijk ook maar een naam voor zo'n 45 verschillende rassen. :wink:
En daar vallen heel veel verschillende soorten onder met elk hun eigen energiebehoefte. Variërend van een sheltie tot een groenendaeler. Niet alle herders zijn mechelaars of duitsers. Een puli, een beauceron of bearded collie, briard, komondor, pumi, saarloos, tatra, corgi of witte herder vallen daar ook onder.

En wat betref het op een flat wonen met een herder: ik heb jaren met collies op een flat gewoond. Ging prima, mits je ze buitenshuis maar genoeg beweging geeft (of liever, niet te veel want de meesten zijn liever lui dan moe :mrgreen: ).
Ik denk dat je in principe een hond op een studentenkamer kunt houden, áls je ze maar voldoende beweging buitenshuis geeft.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

lieke schreef:Prijzen van een raspup variëren van ca. 500 tot 2500 euro. Erg afhankelijk van het ras. Ik weet bijvoorbeeld dat een colliepup gemiddeld 750 euro kost en een poedelpup ben je vaak 1250 euro kwijt (ook al afhankelijk van de kleur).
Bij rasverenigingen kun je vaak de prijs richtlijn opvragen.

Wat betreft raskeuze: erg afhankelijk van wat jij een hond kunt bieden. Wil je actief sporten zou ik geen langhaar collie aanraden (die sporten meestal alleen op recreatief niveau), wil je een specifieke sport beoefenen zoals behendigheid of speuren of jacht of ipo? Dan ben je ook nog een beetje meer gebonden aan een specifiek ras. Met een mopshond of een bulldog of de meeste molossers kun je dat wel vergeten.

Hoe vaak en hoe lang wil je wandelen? Hou je van vachtverzorging of heb je daar een broertje aan dood? Als dat zo is vallen alle langharige rassen af.
Hou je van een zeer baasgerichte hond? Kies dan een herder. Wil je liever een wat zelfstandiger hond hebben? Kun je naar een jachthond kijken.
Je hebt een kat. Ik neem aan dat je die wilt houden. Dat betekent dat bepaalde jachthondenrassen (windhonden bijvoorbeeld) ook afvallen. Die gaan vaak (niet altijd) niet samen met katten en/of klein vee.

Enfin, kijk eerst eens heel goed naar wat jij kunt/wilt bieden en ga dan eens een rondje doen bij de rassen die jij leuk vindt.
Poedelpup tussen 800 en 1800. :W:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Caro
Zeer actief

Ik ben het met Lieke eens, zolang je de hond genoeg beweging en afleiding biedt, kun je overal wonen. Mijn flatje is maar klein maar het gaat prima en Shep is ook een herder (tervueren dus). Niet iedereen heeft tijd om iedere dag 3.5 uur met zijn hond te gaan lopen, dat is ook helemaal niet nodig vind ik.

Qua kosten, ik geef wel een duurdere brok (taste of the wild) 12 kg doet ze ruim een maand mee, dat komt dan op iets van 60 euro per maand, weet de prijs niet precies meer. Voorheen gaf ik Hill's, was 45 euro per maand. Eenmaal volwassen is de inenting maar één keer per jaar. Je schreef dat je een spaarpotje voor de hond wilde maken. Dat is een goed idee, ik heb ook apart geld op een spaarrekening voor mocht er iets met Shep gebeuren en de kosten dierenarts hoog zijn. In de zomer gebruik ik pipetjes tegen teken, ongeveer 30 euro voor 3 pipet (eentje werkt een maand). En dan natuurlijk lekkere kluifjes en leuke speeltjes.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hoe je woont, maakt volgens mij ook niet zo veel uit. Mijn hond (collie) ligt binnenshuis meestal aan mijn voeten wat te slapen of te doezelen, dus of mijn huiskamer nou 25 of 100 vierkante meter is, dat maakt geen verschil. Zolang ik maar genoeg met haar wandel, speel en train (ja, mijn collie is wel actief :mrgreen:) heb ik er binnen geen kind aan. Doe ik dat niet, dan word ze inderdaad rusteloos en nerveus, maar dat zou in een groot huis hetzelfde zijn.

Realiseer je wel dat een pup heel veel tijd kost in het begin met de zindelijksheidstraining, het opbouwen van het alleen zijn, je moet ze constant in de gaten houden als ze wakker zijn en veel met ze spelen... Niet altijd makkelijk als je in je eentje woont; je kunt niet zo maar een avondje de kroeg in duiken in het begin. Ik zou dus ook alvast rondkijken of je oppas kunt vinden voor de momenten dat je moet werken of andere verplichtingen hebt.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen: kijk eerst eens goed wat je een hond concreet te bieden hebt aan beweging, wat voor activiteiten je graag met een hond zou willen doen, wat voor soort leven hij bij jou zou krijgen (vind je het bijvoorbeeld heel belangrijk dat hij heel sociaal is naar andere honden en mensen), en dan komen er vast veel goede adviezen.
De door jou genoemde rassen ken ik niet heel goed. Ik denk wel dat een aussie gemiddeld meer beweging en uitdaging nodig heeft dan een Engelse springer en de aussies die ik ken, zijn zeker niet heel makkelijk te trainen (je moet wel echt consequent zijn en sterk in je schoenen staan).
Daantje_
Zeer actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herdershond

Ongelezen bericht door Daantje_ »

Welkom!

Ik las zo gauw een hond op een studentenkamer: zou best kunnen hoor. Ik heb een herdershond, een spaanse (Catalaanse Herdershond). In huis is ze heel rustig, zo lang ik elke dag met haar ga wandelen in elk geval. Dan ligt ze de rest van de dag aan m'n voeten.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller

Ongelezen bericht door Leonie. »

Ik ben erachter gekomen dat de afmetingen van je woning zoveel minder belangrijk zijn dan de omgeving van je huis. Mijn huis is peipklein, maar mijn hond lijkt het prima te vinden en we kunnen binnen zelfs balletjes apporteren en dergelijke.

Echter de omgeving is zo druk en het park niet dichtbij, dat ik elke dag bezig ben met het zoeken naar een nieuwe woning.

Welkom hier trouwens :)
FrenkS
Vaste gebruiker

Dank voor alle reacties!
Hierbij een lijstje.

Wat in een hond zoek:

Speels
Makkelijk te trainen
Niet te luidruchtig (ivm appartement)
Houdt van beweging
Geen groot jachtinstinct (ivm de kat)
Aanhankelijk en trouw
Rustig van aard

Niet al te groot
Geen lange haren

Wat ik een hond kan bieden:

Een warm huis en een lieve baas.
Ik kan erg geduldig zijn. En zoek een trouwe vriend.
Ik heb al ene kat, maar daar mis ik een hechte band mee.
Katten houden zich wat afstandelijker.

Er is een groot en mooi natuurpark om de hoek.
Daar zit een hondenvereniging en word ook puppy cursus gegeven.

Per dag hoef ik de deur uit, de straat uit te lopen en ik ben in het park.
Daar achter is ook een rustige rivier waar de hond baantjes kan trekken.
In het park kan ik dus mooi lange stukken wandelen.
Begrijp dat een pup minimaal om de 2 uur naar buiten moet.
Geef wel toe dat het wennen zal zijn. Maar ik ben bereid mijn levensstijl daarop aan te passen.
Ik ben zelf al geen uitgaan type van nature. Dus ik zal nooit hele nachten en ochtenden weg zijn.

Ben daartoe bereid om samen met de hond minimaal 3 keer per dag een flink stuk te wandelen.
Denk dan aan rond de 2 uur. Daarbij komen dan nog de korte stukjes in het park.

Ik zou het leuk vinden om samen met de pup een cursus bij de vereniging te volgen.
Mocht dat aanslaan dan kan ik bij die club lid blijven.
Met de hond van mijn ouders maken we elk weekend een lange wandeling door het bos of op het strand. Als ik een eigen hond heb neem ik die uiteraard mee.
Ik werk twee dagen in de week. een dag 8 uur werken en de andere dag 4 uur.
Ik ga informeren of ik de eerste dag kan opsplitsen, zodat ik niet te lang weg ben.
Voor school ben ik momenteel rond de 3-4 uur, 3 keer per week van huis.
Ik sta altijd vroeg op ( 6-7 uur, uitslapen is er voor mij niet bij) s'ochtends sport ik altijd een uurtje.
Verder is er dan nog huiswerk, waar ik gemiddeld 2 uur per dag kwijt ben.

Dat komt neer op een gemiddelde van 4 uur per dag in de schooldagen dat ik van huis ben.
De rest van de dag kan ik de hond uitlaten, met hem spelen en hem verzorgen.
De puppytrainingen zijn in de avonden op dinsdag en zondag.
Gedurende januari tm juli werk ik vooral thuis aan een eindproject.
In die periode ben ik dus het merendeel van de dag thuis.
Lijkt mij een mooie periode om een pup te kunnen opvoeden. Wat denken jullie daarvan?

Mijn ouders hebben een schapendoes. Lijkt me erg leuk als de hond/pup makkelijk te socialiseren is. Dat is ook een eventuele goede oppas.

Ik ben zelf erg gedisciplineerd van aard, niet lui en consequent.
Verder ben ik erg rustig, maar houdt ik van sportieve activiteiten als fietsen, hardlopen zwemmen en fitness. Ik ben geen uitgaan type, maar er komen wel vrienden en familie over de vloer.
Moet wel toegeven dat ik netjes en proper ben. Vind het fijn als het huis schoon is.
Maar ik weet dat honden vuiligheid met zich meebrengen. Maar daar ben ik me bereid me op aan te passen.

Ben benieuwd wat jullie advies is!

Dank.
FrenkS
Vaste gebruiker

DeDiana schreef:Hoe je woont, maakt volgens mij ook niet zo veel uit. Mijn hond (collie) ligt binnenshuis meestal aan mijn voeten wat te slapen of te doezelen, dus of mijn huiskamer nou 25 of 100 vierkante meter is, dat maakt geen verschil. Zolang ik maar genoeg met haar wandel, speel en train (ja, mijn collie is wel actief :mrgreen:) heb ik er binnen geen kind aan. Doe ik dat niet, dan word ze inderdaad rusteloos en nerveus, maar dat zou in een groot huis hetzelfde zijn.

Realiseer je wel dat een pup heel veel tijd kost in het begin met de zindelijksheidstraining, het opbouwen van het alleen zijn, je moet ze constant in de gaten houden als ze wakker zijn en veel met ze spelen... Niet altijd makkelijk als je in je eentje woont; je kunt niet zo maar een avondje de kroeg in duiken in het begin. Ik zou dus ook alvast rondkijken of je oppas kunt vinden voor de momenten dat je moet werken of andere verplichtingen hebt.

Verder sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen: kijk eerst eens goed wat je een hond concreet te bieden hebt aan beweging, wat voor activiteiten je graag met een hond zou willen doen, wat voor soort leven hij bij jou zou krijgen (vind je het bijvoorbeeld heel belangrijk dat hij heel sociaal is naar andere honden en mensen), en dan komen er vast veel goede adviezen.
De door jou genoemde rassen ken ik niet heel goed. Ik denk wel dat een aussie gemiddeld meer beweging en uitdaging nodig heeft dan een Engelse springer en de aussies die ik ken, zijn zeker niet heel makkelijk te trainen (je moet wel echt consequent zijn en sterk in je schoenen staan).

Wat in een hond zoek:

Speels
Makkelijk te trainen
Niet te luidruchtig (ivm appartement)
Houdt van beweging
Geen groot jachtinstinct (ivm de kat)
Aanhankelijk en trouw
Rustig van aard

Niet al te groot
Geen lange haren

Wat ik een hond kan bieden:

Een warm huis en een lieve baas.
Ik kan erg geduldig zijn. En zoek een trouwe vriend.
Ik heb al ene kat, maar daar mis ik een hechte band mee.
Katten houden zich wat afstandelijker.

Er is een groot en mooi natuurpark om de hoek.
Daar zit een hondenvereniging en word ook puppy cursus gegeven.

Per dag hoef ik de deur uit, de straat uit te lopen en ik ben in het park.
Daar achter is ook een rustige rivier waar de hond baantjes kan trekken.
In het park kan ik dus mooi lange stukken wandelen.
Begrijp dat een pup minimaal om de 2 uur naar buiten moet.
Geef wel toe dat het wennen zal zijn. Maar ik ben bereid mijn levensstijl daarop aan te passen.
Ik ben zelf al geen uitgaan type van nature. Dus ik zal nooit hele nachten en ochtenden weg zijn.

Ben daartoe bereid om samen met de hond minimaal 3 keer per dag een flink stuk te wandelen.
Denk dan aan rond de 2 uur. Daarbij komen dan nog de korte stukjes in het park.

Ik zou het leuk vinden om samen met de pup een cursus bij de vereniging te volgen.
Mocht dat aanslaan dan kan ik bij die club lid blijven.
Met de hond van mijn ouders maken we elk weekend een lange wandeling door het bos of op het strand. Als ik een eigen hond heb neem ik die uiteraard mee.
Ik werk twee dagen in de week. een dag 8 uur werken en de andere dag 4 uur.
Ik ga informeren of ik de eerste dag kan opsplitsen, zodat ik niet te lang weg ben.
Voor school ben ik momenteel rond de 3-4 uur, 3 keer per week van huis.
Ik sta altijd vroeg op ( 6-7 uur, uitslapen is er voor mij niet bij) s'ochtends sport ik altijd een uurtje.
Verder is er dan nog huiswerk, waar ik gemiddeld 2 uur per dag kwijt ben.

Dat komt neer op een gemiddelde van 4 uur per dag in de schooldagen dat ik van huis ben.
De rest van de dag kan ik de hond uitlaten, met hem spelen en hem verzorgen.
De puppytrainingen zijn in de avonden op dinsdag en zondag.
Gedurende januari tm juli werk ik vooral thuis aan een eindproject.
In die periode ben ik dus het merendeel van de dag thuis.
Lijkt mij een mooie periode om een pup te kunnen opvoeden. Wat denken jullie daarvan?

Mijn ouders hebben een schapendoes. Lijkt me erg leuk als de hond/pup makkelijk te socialiseren is. Dat is ook een eventuele goede oppas.

Ik ben zelf erg gedisciplineerd van aard, niet lui en consequent.
Verder ben ik erg rustig, maar houdt ik van sportieve activiteiten als fietsen, hardlopen zwemmen en fitness. Ik ben geen uitgaan type, maar er komen wel vrienden en familie over de vloer.
Moet wel toegeven dat ik netjes en proper ben. Vind het fijn als het huis schoon is.
Maar ik weet dat honden vuiligheid met zich meebrengen. Maar daar ben ik me bereid me op aan te passen.

Ben benieuwd wat jullie advies is!

Dank.
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Als ik het zo lees, zou ik voor een sociale hond gaan van het herderstype. Wat betreft het blaffen: daar hebben veel herdersoorten wel last van. Sowieso ijslandertjes, västgötaspets, shelties en collies kunnen aardig vocaal zijn. Maar het is er goed uit te trainen.

Wat dacht je trouwens van een korthaar collie? Rustig, sportief, betrouwbaar, baasgericht, makkelijk te trainen en sociaal. En ook qua vacht niet zo bewerkelijk als de langhaar. Al is hun ondervacht net zo dik als die van zijn langhaar neef, dus in de ruiperiode (1x per jaar) komt er net zo veel haar af als bij de langhaar. :tongue:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Komt mooi uit inderdaad dat je vanaf januari een hele tijd veel thuis zal zijn. Dat zou zeker een goede periode zijn om een pup te nemen, al ben je dan nu wel vrij laat. Als je een rashond wilt, neem ik aan dat je ook zorgvuldig wilt zijn in de keuze van een fokker (wat betreft gezondheid en karakter van de ouders bijvoorbeeld) en die betreffende fokker moet dan maar net in die periode een nestje gepland hebben en een niet al te volle wachtlijst. Maar als je niet per se een rashond wilt, zou je misschien ook een jonge herplaatser kunnen overwegen.

Ik hoop wel dat je je realiseert dat een pup zeker de eerste weken heel veel tijd vergt en dat je in het begin dus thuis niet aan heel veel werken zult toekomen misschien.
Verder kan een pup natuurlijk niet meteen lange (strand)wandelingen maken. Maar wel heel fijn dat je je ouders hebt als mogelijke oppas!

Ik denk dat heel veel rassen in jouw situatie wel zouden passen, en ook niet-rashonden. Alleen 'rustig van aard'... dat is ook iets wat pups en jonge honden vaak nog moeten leren of wat bij het volwassen worden hoort, en wat ook te maken heeft met de hoeveelheid beweging en uitdaging die je een hond kunt geven. Ik zie in jouw plaatje wel een labrador, Hollandse herder kort- of ruwhaar, middenslag poedel, schotse herdershond korthaar of golden retriever, toller (die hebben wel iets langer haar).
Caro
Zeer actief

Waarom mag de hond geen lang haar hebben? Als het om de troep gaat, vrienden van mij hebben een korthaar en een langhaar en volgens hen zijn de haren van de korthaar veel lastiger opruimen, die gaan overal in zitten. Ik heb zelf een langhaar en in de ruiperiode liggen er wel grote dotten haar maar die zijn gemakkelijk op te pakken.
Een pup moet in het begin wel om de 2 uur naar buiten maar als ik het me goed herinner was dat bij Shep alleen de eerste of eerste twee weken dat ik haar had. Daarna zette ik haar steeds buiten als ze wakker werk omdat pups vaak meteen moeten plassen als ze wakker worden. De eerste nachten lag ze in een bench naast mijn bed. Ik slaap heel licht, dus zodra ik haar wakker hoorde worden, ook meteen weer naar buiten.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Caro schreef:Waarom mag de hond geen lang haar hebben? Als het om de troep gaat, vrienden van mij hebben een korthaar en een langhaar en volgens hen zijn de haren van de korthaar veel lastiger opruimen, die gaan overal in zitten. Ik heb zelf een langhaar en in de ruiperiode liggen er wel grote dotten haar maar die zijn gemakkelijk op te pakken.
Misschien geen zin in de vachtverzorging? :idea:
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Basenji?
Afbeelding

Weet niet of ze op een gewenste manier van katten houden... Blaffen doen ze niet in elk geval :mrgreen:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

semmyboy schreef:Goeiemiddag frank!
Mijn herders boeit het beide geen reet of ze op een appartement wonen of in een luxe villa. Tessa had het geweldig naar haar zin op het appartement, omdat we daarnaast een hoop met haar deden. Zij heeft zat aan een uurtje lopen bij wijze van spreke, omdat we veel denkwerk met haar doen. Tay loopt ook geen 3,5 uur per dag, want dat is een pup. Qua trainen ben ik maar 20 minuten per dag bezig en dan slaapt hij weer uren daarna. De ruimte in je huis heeft echt niks te maken met de beweging/tijd die je aan een hond besteed. Hier in huis slapen ze op 2 m2.

EDIT:

TS, wij hebben pup ook in huis gekregen toen ik vooral vanuit huis aan studie moest werken. Ik vond het ideaal, in de tijd dat de pup sliep kon ik wat aan de studie doen, als hij wakker was gingen we samen naar buiten, beetje trainen en noem maar op. Ik had mijn ouders en schoonouders als oppas voor als ik een keer naar college moest.
nelleke
Zeer actief
Mijn ras(sen): langhaar duitse herder en een kater

Ongelezen bericht door nelleke »

Jaren lang een DH op een flat gehad. (5-hoog. met lift gelukkig. Want ze had hd) Nooit een probleem want ze ging in huis liggen waar je in de buurt was. En actief wanneer we gingen wandelen. Drie langharige DH's, (herplaatsingen) ja wel wekelijks een borstel er over. De stofzuiger is er verder goed voor vind ik. Moos die ik als pupje kreeg een opvoeding mogen geven, Heel leuk. En fijn dat hij waakt.
Afbeelding
Neeltje
maaiike17
Actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever

Ongelezen bericht door maaiike17 »

Ik heb mijn hond ook gekregen in een periode dat ik weinig college had en dat vond ik ideaal! Voor de eerste weken zou ik wel zorgen dat je ook voor de paar uurtjes dat je weg bent oppas hebt. Je kan je pup dan echt nog niet een paar uur alleen laten.

Ik woon ook in een appartement van ongeveer 60 vierkante meter. Dat kan prima als je hond genoeg beweging krijgt buiten. Ik ga ervan uit dat je appartement niet op de begane grond is en dan zou ik er wel rekening mee houden dat je je hond naar boven moet kunnen tillen. Je hond kan namelijk een keer iets mankeren en dan zou ik dus geen molosser nemen ofzo.

Qua kosten hangt het er ook erg vanaf wat je zelf bereid bent om uit te geven. Voer is afhankelijk van wat je wil geven en hoeveel je hond nodig heeft. Ik zelf geef ongeveer 70 cent per dag aan voer uit. In het begin moet je natuurlijk wat geld uitgeven aan voerbakken, mand, riem, halsbanden, enz. Als je veel cursussen met een hond loopt ben je al snel veel geld kwijt. Dierenartskosten zijn erg moeilijk te voorspellen natuurlijk. Als je weinig extra's te besteden hebt, is het misschien ook handig om een verzekering te nemen voor als je hond een ongeluk krijgt. Afhankelijk van waar je woont heb je ook nog hondenbelasting. Verder zijn er natuurlijk allerlei dingen die leuk zijn om voor je hond te kopen, maar die niet noodzakelijk zijn.
Afbeelding
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Waarom geen kruising? ik heb een herder kruising (mechelaar met iets met flaporen en bredere bouw) hij heeft het willen leren van de herder, actief buiten, dol op balletjes, maar ook een verschrikkelijke kroelkont, slaap kop, blaft niet in huis en is sociaal naar alles en iedereen.
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Misschien vind je dit kostenoverzicht handig wat ik zelf aanhoud per maand:
- voeding/snacks 50 euro
- verzekering dierenartskosten 35 euro (dit is vrij uitgebreid, ze zijn er al vanaf 10 per maand ofzo)
- andere spullen 25 euro (halsbanden, kussens, dekentjes, riemen, etc)
- verzekering 7,50 (verschilt per gemeente)

Het eerste jaar zal denk ik het duurste zijn, als je pup groeit (nieuwe halsband of tuig) en als je veel spullen voor het eerst moet kopen zoals een mand etc.
Verder doen veel mensen ook trainingen/cursussen met de hond, wat erg leuk is en natuurlijk ook geld kost. Volgens mij is een gemiddelde cursus van 10 lessen 90 euro ofzo.

Wij hebben zelf een hond geadopteerd die zo'n 7 maanden oud was, een kruising en daardoor ook veel goedkoper in aanschaf dan een rashond. Maar zou haar zeker typeren als actieve herder. :lol1:
FrenkS
Vaste gebruiker

Dank voor alle reacties!

Ik lees vooral dat ik mogelijk te laat ben voor een pup.
Hoop ergens een goede fokker te kunnen vinden.
Ik zou wel erg graag een ras hond willen. Maar ik ga er nu beslist geen haast bij maken.
Het moet een weloverwogen en doordachte keus blijven.

Wat langhaar betreft. Ik heb niks tegen langharige honden en de haren die ze achterlaten.
Ik vind middel langhaar/korthaar wat mooier. maar het is niet echt een kritisch punt!
Heb al bij verschillende fokkers gekeken op internet en zie dat de pups vooral volgend jaar januari verwacht worden.

Een collega van mij heeft een witte herder. Zijn volgens haar ook makkelijk te trainen erg zorgzaam en rustig van aard.
Heeft een van jullie hier ervaring mee?
De kortharige collie klinkt ook erg leuk. Zal daar zeker even naar gaan kijken!

Heb nu ook een voorlopig lijstje gemaakt:

Witte herder
Laplandse herder
Kortharige collie
Hollandse herder

Ben benieuwd wat jullie mij aan zullen raden.
Qua kosten moet ik wel uitkomen. Heb een ruime begroting kunnen maken adhv jullie tips.
FrenkS
Vaste gebruiker

DeDiana schreef:Komt mooi uit inderdaad dat je vanaf januari een hele tijd veel thuis zal zijn. Dat zou zeker een goede periode zijn om een pup te nemen, al ben je dan nu wel vrij laat. Als je een rashond wilt, neem ik aan dat je ook zorgvuldig wilt zijn in de keuze van een fokker (wat betreft gezondheid en karakter van de ouders bijvoorbeeld) en die betreffende fokker moet dan maar net in die periode een nestje gepland hebben en een niet al te volle wachtlijst. Maar als je niet per se een rashond wilt, zou je misschien ook een jonge herplaatser kunnen overwegen.

Ik hoop wel dat je je realiseert dat een pup zeker de eerste weken heel veel tijd vergt en dat je in het begin dus thuis niet aan heel veel werken zult toekomen misschien.
Verder kan een pup natuurlijk niet meteen lange (strand)wandelingen maken. Maar wel heel fijn dat je je ouders hebt als mogelijke oppas!

Ik denk dat heel veel rassen in jouw situatie wel zouden passen, en ook niet-rashonden. Alleen 'rustig van aard'... dat is ook iets wat pups en jonge honden vaak nog moeten leren of wat bij het volwassen worden hoort, en wat ook te maken heeft met de hoeveelheid beweging en uitdaging die je een hond kunt geven. Ik zie in jouw plaatje wel een labrador, Hollandse herder kort- of ruwhaar, middenslag poedel, schotse herdershond korthaar of golden retriever, toller (die hebben wel iets langer haar).

Dank voor alle reacties!

Ik lees vooral dat ik mogelijk te laat ben voor een pup.
Hoop ergens een goede fokker te kunnen vinden.
Ik zou wel erg graag een ras hond willen. Maar ik ga er nu beslist geen haast bij maken.
Het moet een weloverwogen en doordachte keus blijven.

Wat langhaar betreft. Ik heb niks tegen langharige honden en de haren die ze achterlaten.
Ik vind middel langhaar/korthaar wat mooier. maar het is niet echt een kritisch punt!
Heb al bij verschillende fokkers gekeken op internet en zie dat de pups vooral volgend jaar januari verwacht worden.

Een collega van mij heeft een witte herder. Zijn volgens haar ook makkelijk te trainen erg zorgzaam en rustig van aard.
Heeft een van jullie hier ervaring mee?
De kortharige collie klinkt ook erg leuk. Zal daar zeker even naar gaan kijken!

Heb nu ook een voorlopig lijstje gemaakt:

Witte herder
Laplandse herder
Kortharige collie
Hollandse herder

Ben benieuwd wat jullie mij aan zullen raden.
Qua kosten moet ik wel uitkomen. Heb een ruime begroting kunnen maken adhv jullie tips.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Een hollander! En dan een langhaar, is niet zo langharig, maar wel heel mooi!
lieke
Zeer actief
Contacteer:

Hollandse herders zijn leuk! Al vind ik persoonlijk de ruwhaar nog het leukst/meest stabiel.

De witte herder is vaak een zenuwelijer en schijnen nog wel eens gezondheidsproblemen te hebben. Vraag eens aan Miranda hier op het forum. Die kan je vast wel lijnen aanraden.

Laplandse herder ken ik niet, dus kan ik niks over zeggen.

Korthaar collies zijn leuk, écht heel leuk. Maar er zijn wel enkele lijnen waar ze nogal bijterig kunnen zijn en niet al te sociaal. Dus als je in die richting denkt, pb me even, ik weet wel een paar korthaar fokkers die écht leuke honden hebben.
Afbeelding
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Ik moet wel zeggen dat de Hollander in de regel niet heel makkelijk te trainen is, ze doen nogal eens dingen op "eigen wijze" zeg maar. Neemt niet weg dat je best wel een keertje mag komen kijken hier naar mijn 2 langhaar meiden, dan kan ik je veel meer over het ras vertellen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”