Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Welke hond past bij ons?

We vinden het leuk als iedereen zich even voorstelt.
Dat kan in dit forumonderdeel

Moderator: moderatorteam

Gesloten
Pjotr&rinkel
nieuw lid

Welke hond past bij ons?

Ongelezen bericht door Pjotr&rinkel »

Hai allemaal,

Mijn vriendin zijn het er over eens dat we een hond willen. We zijn ons erg aan het verdiepen in wat voor soort hond dan (pup of volwassen, fokker of asiel etc) en we zijn al wel redelijk onderweg. We denken aan een labradorpup maar zijn hier nog niet uit. Graag willen we wat we tot nu toe denken te weten hier delen omdat iedereen je over van alles en nog wat wil waarschuwen en wij niet altijd meer door de bomen het bos zien. Hieronder staan onze wensen, (soms ook) eisen en situaties die er voor ons toe doen:

• We hebben 4 kinderen en 1 kat. Dat de hond hiermee om moet kunnen gaan is een harde eis. Sterker nog, zeker met de kinderen (2x9, 12 & 15 jaar) en willen we geen risico lopen (ook al beseffen we dat een hond een dier is en echte garanties niet bestaan);

• Mijn vriendin of ik zijn vaak wel thuis, alleen is er één dag in de week dat er niemand is overdag (van 10:45 tot 17:15). De kinderen zijn er dan wel vanaf 15:30, maar we willen eigenlijk voor onze beslissing hen niet mee laten wegen liever. We beseffen ons dat dit een flinke tijd is;

• De hond moet écht onderdeel van ons gezin gaan uitmaken. Autorijden hoort daar van tijd tot tijd zeker bij;

• We hebben een split level woning. Dit houdt in dat er overal in ons huis trappetjes zijn (er is niet een mogelijkheid om vanuit een kamer in de volgende te komen zonder eerst 8 treden op of af te moeten, en het huis binnenkomen kan ook alleen maar na een trappetje). Om deze reden hebben we gekozen voor een hond met langere poten;

• We zullen geen mensen zijn om dagelijks de hond achter in de auto te stoppen en naar stranden, bossen of weilanden gaan. Die momenten zijn er zeker ook in de weekenden, maar vaak genoeg zal het uitlaten zich ook beperken tot een wandelingetje 20 minuten (we wonen in een dorp gelukkig waar genoeg grasveldjes en weilandjes zijn vlakbij huis);

• Elke hond zal min of meer verzorging nodig hebben van zijn vacht, dat hoort erbij. Zo nu en dan borstelen e/o een trimbeurt hoort erbij, maar we zijn niet echt de types om onze hond te gaan föhnen of dagelijks te ‘ontklitten’;

• Speels mag, je kunt niet anders verwachten van een hond. Maar we hopen dat door genoeg speelgoed en aandacht dat onze banken wel heel blijven (ook hier geldt, garantie bestaat niet, dat weten we);

• We hebben het meeste gevoel bij een gewone gezinssituatie die een nestje heeft en dat de pups daar met mensen en (beperkte) drukte om zich heen opgroeien. We kennen veel mensen om ons heen, dus de verhalen van broodfokkers zijn ons bekend, en als ik lees over fokkers die fokken voor ‘wedstrijden’, sport of loepzuivere bloedlijnen haak ik ook af. We willen ‘gewoon’ een lieve hond (denk ik dan verkeerd);

• We gaan met de hond op training. Maar hoeven geen hond die zo veel mogelijk trucjes kent. Hij moet volgen, van de lijn kunnen (als de situatie daar geschikt voor is) en luisteren naar de gewone commando’s (zit, lig, kom en los)

• En als laatste, we willen een verzekering nemen voor de hond, maar ondanks dat willen we wel een keuze maken waarbij de kans op ernstige zaken (ziekten ed) zo klein mogelijk is.

Op basis van bovenstaande zijn we uitgekomen op een labradorpup uit een normale gezinsnest. Rassen als de doodle, bull terrier, irish/welsh terrier of een beagle zijn hartstikke schattig, maar ik vermoed dat deze minder goed bij onze situatie past.

Hebben we daarin de juiste keuze gemaakt to nu toe?
Vergeten we hele belangrijke zaken?
Zien we hondenrassen over het hoofd die heel geschikt zijn?
Hylos
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Welke hond past bij ons?

Ongelezen bericht door Hylos »

Welkom op het forum!
Zo te horen hebben jullie goed alles op een rijtje gezet alvorens een hond aan te schaffen :ok:

Wees je er wel van bewust dat een pup de eerste 1 a 2 jaar behoorlijk extra tijd gaat vergen dan een volwassen hond. Daarnaast zul je het alleen zijn op moeten bouwen.
Is een herplaatser ook een optie? Als ik de verhalen hier mag geloven zijn de buitenlandse herplaatsers vaak echt schatten van honden. Het voordeel is dat je een beetje een idee hebt wat je in huis haalt.
Afbeelding
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Hylos schreef:Welkom op het forum!
Zo te horen hebben jullie goed alles op een rijtje gezet alvorens een hond aan te schaffen :ok:

Wees je er wel van bewust dat een pup de eerste 1 a 2 jaar behoorlijk extra tijd gaat vergen dan een volwassen hond. Daarnaast zul je het alleen zijn op moeten bouwen.
Is een herplaatser ook een optie? Als ik de verhalen hier mag geloven zijn de buitenlandse herplaatsers vaak echt schatten van honden. Het voordeel is dat je een beetje een idee hebt wat je in huis haalt.
Precies wat ik dacht toen ik bovenstaande las. Een pup of puber met streken, moeilijk alleen zijn, eventueel dingen kapot maken in huis, 'druk' doen, aandacht vragen, etc dat klinkt als dingen die jullie toch liever niet willen. En dat zijn wel allemaal dingen die je in elke jonge opgroeiende hond kan treffen.

Vooral labrador pups kunnen in mijn ervaring een behoorlijk bord voor hun kop hebben als het gaat om regeltjes. ;)
In jullie situatie zou ik ook voor een stabiele al volwassen herplaatser gaan waarbij je redelijkerwijs jullie eisenpakket op kan plakken...
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Bedenk ook dat de meeste honden wel meer nodig hebben dan een paar rondjes van 20 minuten. Ik vind zelf dat er een ronde van een uurtje minimaal dagelijks bij moet zitten, ongeacht het ras.
Afbeelding
Pjotr&rinkel
nieuw lid

Hai Hylos,

Ja, het is bekend dat de leuke kanten van een pup (het schattige uiterlijk) er eerder af zijn dan de 'minder prettige' kanten. We hebben an sich ook wel een netwerk om ons heen om ons door de tijd heen te helpen om hem (of haar) te laten wennen aan het alleen zijn. Dat zal wel lukken. Ik heb me idd wel goed voorbereid omdat ik weet dat de overplaatsing van een hond best wat impact heeft op zo'n beest en ik er niet te lichtzinnig aan wil beginnen.

Natuurlijk kan een hond uit het buitenland prima, maar mijn onderbuik zegt me dat dat misschien beesten zijn (al zullen er zat voorbeelden zijn die het tegenovergestelde hebben meegemaakt) die van alles hebben meegemaakt en durf ik zo'n hond dan blindelings te vertrouwen met bijvoorbeeld de kinderen. Ik heb al eens gezocht naar overplaatsers, maar als je dan zoekt naar geschikt om auto te rijden, met katten, met kinderen, met andere honden (we hebben erg veel mensen met honden om ons heen) en die goed alleen kan zijn blijft er vaak weinig over.

Daarnaast vind ik het gevoelsmatig wel iets hebben om een hond écht vanaf het begin bij je te hebben en te zien opgroeien, maar als je weet waar ik nog eens kan zoeken is een overplaatser zeker niet op voorhand een no-go onderwerp...
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik weet evt nog een leuke en lieve lab kruising van twee jaar, die een plekje zoekt.
Afbeelding
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

Tsja, hoe lang je een hond moet uitlaten is voor iedereen anders. Xavi wordt hier door de week 3 x 20/30 min uitgelaten. Wat hier in de wijk overigens al veel is om je hond uit te laten. We tennissen in de tuin, spelen en ravotten samen, en elke week mag ie de longen uit zn lijf rennen bij mn ouders.

Ik snap best dat je graag een pup wilt hoor. Maar wees dan echt voorbereid want dat is geen makkie. Het kan maar zo dan je hond na 2 maanden nog niet zindelijk is. Misschien moet je er wel steeds midden in de nacht uit. Dat alleen zijn kun je best per 5 minuten op moeten bouwen. Daar kan weken in gaan zitten.

Of je hebt een super makkelijke pup, maar dat weet je van te voren niet.
Afbeelding
Afbeelding
aletta
Actief
Mijn ras(sen): grote witte kees
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door aletta »

wij hebben een keeshond (grote witte), gekregen als pup en nu net een jaar. De pup fase viel niet altijd even goed mee, veel kleine dingen die kapotgebeten werden (snoeren, controler, afstandsbediening, riemen, bandjes van sandalen) maar geen bank of houtwerk. Nu is ze veel rustiger. De eerste 5 minuten afstandelijk bij vreemden , daarna vriendelijk en alle vrienden van de kinderen worden steeds enthousiast begroet.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Welkom, leuk dat jullie je zo aan het verdiepen zijn voor de aanschaf van een hond :ok: .

Ik ben het met je eens dat het nog niet eenvoudig is om een herplaatser te vinden die goed in de auto kan, met katten, kinderen, andere honden (en met vreemden) kan en goed alleen kan zijn te vinden. Bovendien zijn dat ook weer de honden die heel snel weg zijn. Misschien kun je je op een lijst laten plaatsen bij een rasvereniging voor een herplaatser?

In een huis met zoveel trappen/trapjes zou ik er trouwens juist voor kiezen om een wat minder grote hond te nemen. Middenslag poedel bijv., ik dacht dat die wel wat kleiner en ranker zijn.
Ik zit ook net te denken, je zal maar een labpup krijgen die al vroeg HD ontwikkeld :schrik: .
Zeeuwse labjes
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retrievers

Ongelezen bericht door Zeeuwse labjes »

Eén ding wat in ieder geval al lastig is in jullie situatie voor een pup is die trapjes. Labradors zijn gevoelig voor elleboogproblemen. Daar is het zeker niet goed voor om dagelijks meerdere keren die 8 tredes op en af te gaan. En om de hond het eerste jaar elke keer te tillen lijkt me ook geen optie.

In jullie geval zou ik ook voor een stabiele volwassen herplaatser gaan. Labrador kan prima, maar bij een volwassen hond zie je al veel gemakkelijker of die je aanspreekt qua uiterlijk en gedrag. Dan zijn andere opties ook goed mogelijk.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Jeannettebo schreef:Bedenk ook dat de meeste honden wel meer nodig hebben dan een paar rondjes van 20 minuten. Ik vind zelf dat er een ronde van een uurtje minimaal dagelijks bij moet zitten, ongeacht het ras.
Zeker een jonge labrador - dat zijn toch meestal best actieve honden. Ik zou dan ook eerder kiezen voor een jong-volwassen herplaatser waarvan al bekend is dat hij met kinderen en katten kan en wat gewoon een rustige hond is die niet zo heel veel behoefte heeft aan lichamelijke activiteit.
Pjotr&rinkel
nieuw lid

Bedankt allemaal voor de input.... Ik hoor veel mensen zeggen dat ze écht een pup minder geschikt vinden. Dat is iets waar we goed over gaan denken. Want het is wel iets wat we wel echt wilden (je hond écht vanaf dag 1 meemaken, niet zozeer vanwege het schattige...).

Terug naar het ras... Ik hoor veel mensen her en der ook iets zeggen de combinatie labrador en traplopen (ook bij volwassen)... Welke soorten zouden er nog meer/beter bij ons passen? (Ook de rest van de situatie in ogenschouw nemend

Juist een grotere soort, toch een middenmaat?.

Ik lees net op dit forum op de vraag welke honden kunnen traplopen dat (bijna) alle soorten dit kunnen (uitkijken als pup)... Maar dat bijvoorbeeld een Beagle of bull terrier (even ook hier buiten gegoogled) dit best kunnen al zijn ze in het begin soms wat onwennig en moeten ze leren dit rustig te doen. Iemand die iets heel zinnigs kan zeggen hierover?
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Alle honden kunnen leren traplopen. Alleen sommige rassen (met name wat grotere rassen) hebben meer aanleg om klachten te krijgen door veelvuldig traplopen, zoals ED en HD.
Omdat jullie zo veel trappen in huis hebben, zou ik dus eerder zoeken naar een middenmaatje. En vanwege de eisen (moet met kinderen en katten kunnen en niet te veel energie) zou ik dan voor een jongvolwassen herplaatser gaan waarvan dit bekend is. Dat zou net zo goed een rasloze hond kunnen zijn die aan jullie wensenlijstje voldoet.
Pjotr&rinkel
nieuw lid

Oké... En misschien een stomme vraag. Ik lees veel over maten (en gebruik de termen zelf ook)

Klein - chihuahua, Maltezer
Midden - Beagle, bull terrier
Groot - labrador, herder, collie
Xxl - dog, senner

Heb ik het zo goed op mijn netvlies?
Gesloten

Terug naar “Voorsteltopics”