Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Zandvliegen; meest veilige bescherming gezocht.
Moderator: moderatorteam
-
Siewawwa
- geregistreerd lid
Zandvliegen; meest veilige bescherming gezocht.
Beste hondenliefhebbers,
Dit onderwerp is al eens de revue gepasseerd maar omdat de ontwikkeling van deze producten niet stil staat open ik toch maar even een vers topic.
Op korte termijn gaan wij met de honden naar Zuid Europa, naar een gebied waar zandvliegen voorkomen.
Zandvliegen kunnen door te bijten, microscopisch kleine parasieten met de naam Leishmania Infantum overbrengen op onze honden. Op deze manier kunnen ze besmet raken met de, in veel gevallen, dodelijke ziekte Canine Leishmaniose. Onze kleinste hond is een Chihuahua en met name om haar maken wij ons zorgen omdat ze zo klein is.
Preventief is besmetting door de zandvlieg te voorkomen met producten van bijvoorbeeld de merken Scalibor, Advantix, Seresto en sinds 2014 als nieuwkomer Vectra 3D. Ongetwijfeld vergeet ik er nu nog een paar. Bestrijding gaat enkel met een speciale band of met druppels. Een oplossing in de vorm van tabletten heb ik elk geval nog niet kunnen ontdekken.
Omdat deze middelen toch vrij agressief zijn heb ik er de zoekfuncties maar eens op ingezet maar hier werd ik niet vrolijk van. Met regelmaat kwam ik artikelen tegen over epileptische aanvallen en zelfs het overlijden van het dier na toediening van dit goedje. Wij vragen ons af of we dit risico moeten nemen met een hondje van amper 3 kg.
Mijn vraag aan jullie is hoe jullie daar mee om gaan als je naar een risicogebied reist met je hond(en).
Wat adviseren jullie ons?
Groeten en bedankt voor het meedenken,
Johan
Dit onderwerp is al eens de revue gepasseerd maar omdat de ontwikkeling van deze producten niet stil staat open ik toch maar even een vers topic.
Op korte termijn gaan wij met de honden naar Zuid Europa, naar een gebied waar zandvliegen voorkomen.
Zandvliegen kunnen door te bijten, microscopisch kleine parasieten met de naam Leishmania Infantum overbrengen op onze honden. Op deze manier kunnen ze besmet raken met de, in veel gevallen, dodelijke ziekte Canine Leishmaniose. Onze kleinste hond is een Chihuahua en met name om haar maken wij ons zorgen omdat ze zo klein is.
Preventief is besmetting door de zandvlieg te voorkomen met producten van bijvoorbeeld de merken Scalibor, Advantix, Seresto en sinds 2014 als nieuwkomer Vectra 3D. Ongetwijfeld vergeet ik er nu nog een paar. Bestrijding gaat enkel met een speciale band of met druppels. Een oplossing in de vorm van tabletten heb ik elk geval nog niet kunnen ontdekken.
Omdat deze middelen toch vrij agressief zijn heb ik er de zoekfuncties maar eens op ingezet maar hier werd ik niet vrolijk van. Met regelmaat kwam ik artikelen tegen over epileptische aanvallen en zelfs het overlijden van het dier na toediening van dit goedje. Wij vragen ons af of we dit risico moeten nemen met een hondje van amper 3 kg.
Mijn vraag aan jullie is hoe jullie daar mee om gaan als je naar een risicogebied reist met je hond(en).
Wat adviseren jullie ons?
Groeten en bedankt voor het meedenken,
Johan
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Zandvliegen; meest veilige bescherming gezocht.
Rana had een scaliborband om. Al jaren doe ik het zo.
-
Siewawwa
- geregistreerd lid
Geen idee, ik zoek enkel naar de meest veilige oplossing. In je link over Stronghold-druppels vind ik helaas niets over bescherming tegen zandvliegen.Kells schreef:Hoe kom je op het idee van tabletten? Denk je dat die veiliger zijn?
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
- Aantal honden: 1
Ik woon in Spanje en mijn hond heeft een scalibor om, zou het drie weken voor vertrek al omdoen, dat beschermt prima tegen de zandvlieg en je hond snachts binnen houden en pas na zonsopgang naar buiten
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Hier 2 honden met LM ze komen uit het buitenland en hebben het daar dus opgelopen. Ik heb regelmatig contact met het asiel op Curacao en daar gebruiken ze nu de scalibor en dat werkt volgens het asiel het beste
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
-
Siewawwa
- geregistreerd lid
Bedankt allemaal trouwens voor jullie snelle reacties. Wat ons benauwd is de berichten die je dus vindt op het internet. Over Scalibor met betrekking tot een Chihuahua vond ik onder andere dit stukje: http://www.zooplus.nl/feedback/shop/hon ... den/170940
Wat wegen jullie honden ? Ik denk dat dat héél belangrijk is.
Wat wegen jullie honden ? Ik denk dat dat héél belangrijk is.
- Demi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
- Contacteer:
Mijn honden zijn zwaarder, beide ruim 30 kilo. Wat zegt de dierenarts hierover? Ik weet verder niets vd scalibor af alleen wat ze dan op Curacao zeggen.
Ik zou het ook echt zeker willen weten of het wel veilig is bij een kleine hond.
Ik zou het ook echt zeker willen weten of het wel veilig is bij een kleine hond.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Inderdaad Scalibor, en niet naar buiten tussen zonsondergang en zonsopgang (dan zijn de zandvliegen actief).
Ik dacht dat Seresto nog niet officieel was geregistreerd voor zandvliegen, maar las wel ergens dat ze daarmee bezig waren.
Ik heb ook een wat grotere hond, dus hoe het zit met heel kleine hondjes en Scalibor of Seresto, weet ik niet.
Er is ook een vaccinatie tegen Leishmania, maar die zou ik zelf nooit geven vanwege ernstige bijwerkingen.
Ik dacht dat Seresto nog niet officieel was geregistreerd voor zandvliegen, maar las wel ergens dat ze daarmee bezig waren.
Ik heb ook een wat grotere hond, dus hoe het zit met heel kleine hondjes en Scalibor of Seresto, weet ik niet.
Er is ook een vaccinatie tegen Leishmania, maar die zou ik zelf nooit geven vanwege ernstige bijwerkingen.
-
Siewawwa
- geregistreerd lid
Ik vind dat je beter "te benauwd" kunt zijn dan dat je hond het slachtoffer wordt. Wij gaan niet "gokken" met de gezondheid van onze dieren. Dierenartsen die ik geraadpleegd heb blijven allemaal veel te vaag.
-
Siewawwa
- geregistreerd lid
Heel erg bedankt maar ik kan opnieuw geen zandvlieg vinden.Kells schreef:Hierbij een betere link: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -vitaminen
- kipo
- Zeer actief
Volgens mij heb jij het over hartworm. Stronghold werkt tegen hartworm, maar niet tegen de mug die hartworm overbrengt en ook niet tegen zandvliegjes.Kells schreef:Goed, voor jouw ruk ik nog een link aan. Google is your friend!Siewawwa schreef:Heel erg bedankt maar ik kan opnieuw geen zandvlieg vinden.Kells schreef:Hierbij een betere link: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... -vitaminenVergeet niet bij thuiskomst te ontwormen met Milbemax.
- Hanneke2
- Zeer actief
Ga je in Zuid-Europa wonen?
Ik zou er dan gewoon Scaliborbanden om hangen en wat iemand al zei, niet in het donker naar buiten. Dan ben je denk ik redelijk veilig.
Als je er alleen op vakantie gaat zou ik de honden lekker thuis laten.
Ik zou er dan gewoon Scaliborbanden om hangen en wat iemand al zei, niet in het donker naar buiten. Dan ben je denk ik redelijk veilig.
Als je er alleen op vakantie gaat zou ik de honden lekker thuis laten.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Nouja die gok neem je evengoed wel om je hond mee te slepen naar die gebieden.Siewawwa schreef:Ik vind dat je beter "te benauwd" kunt zijn dan dat je hond het slachtoffer wordt. Wij gaan niet "gokken" met de gezondheid van onze dieren. Dierenartsen die ik geraadpleegd heb blijven allemaal veel te vaag.
Wat je zegt ben je zelfffff 

- Zamunda
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Dat vind ik er ook het tegenstrijdige aan.bouvierpoedel schreef:Nouja die gok neem je evengoed wel om je hond mee te slepen naar die gebieden.Siewawwa schreef:Ik vind dat je beter "te benauwd" kunt zijn dan dat je hond het slachtoffer wordt. Wij gaan niet "gokken" met de gezondheid van onze dieren. Dierenartsen die ik geraadpleegd heb blijven allemaal veel te vaag.
-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Ja je bent niet verplicht om op vacantie te gaan en als je het een gevaar voor je hond vind waar je benauwd voor bent kun je ook je tentje op de veluwe neerzetten.Zamunda schreef:Dat vind ik er ook het tegenstrijdige aan.bouvierpoedel schreef:Nouja die gok neem je evengoed wel om je hond mee te slepen naar die gebieden.Siewawwa schreef:Ik vind dat je beter "te benauwd" kunt zijn dan dat je hond het slachtoffer wordt. Wij gaan niet "gokken" met de gezondheid van onze dieren. Dierenartsen die ik geraadpleegd heb blijven allemaal veel te vaag.
Nu lijkt het net of je een boel problemen gaat maken alleen om te laten zien hoe veel je om Fikkie geeft.

-
Siewawwa
- geregistreerd lid
Hier heb je helemaal gelijk in. Helaas kwamen we hier achteraf pas achter. Nu hebben we een circus opgestart dat door omstandigheden onomkeerbaar is.Zamunda schreef:Dat vind ik er ook het tegenstrijdige aan.
Hier nog enkele links die nog eens bevestigen wat een troep er overal verkocht wordt:
Laatst gewijzigd door Siewawwa op 14 jun 2015 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Siewawwa
- geregistreerd lid
In deze link staat inderdaad bevestigd wat je zelf al aangeeft. Als deze bron betrouwbaar is hebben we wel een alternatief.Kells schreef:Volgens mijn link hierboven wel.
-
Cindy52
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): mastin espagnol
- Aantal honden: 1
Ik vind trouwens dat een negatief verhaal over een chiwawa met scalibor nooit doorslaggevend kan zijn, misschien mankeerde het beestje wel wat.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Ik heb Elco toen hij 9 weken was, en nog geen 2 kilo, een scalibor band omgedaan. Was geen enkel probleem
-
Siewawwa
- geregistreerd lid
Tja, daar heb je een punt Cindy. Maar dat er wel iets aan de hand is staat buiten kijf omdat het geval niet op zichzelf staat.Cindy52 schreef:Ik vind trouwens dat een negatief verhaal over een chiwawa met scalibor nooit doorslaggevend kan zijn, misschien mankeerde het beestje wel wat.
De objectiviteit van teksten op het internet valt natuurlijk ook niet te controleren. Wie weet zit de concurrent hier wel achter.
- Ramiek
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): borderterrier
- Contacteer:
Mijn moeder heeft een boomertje van 4 kg, krijgt ook al jaren een scaliborband om, ze zitten ieder jaar 2 maanden in Spanje.
- Hippo
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Werkt een seresto band nu wel of niet tegen zandvlooien? Mijn honden hebben namelijk al een seresto band om tegen de teken. 1 van mijn honden sloopt een scalibor.... Die zijn behoorlijk elastisch, gaat dan krabben tot zijn poot er tussen zit en hop band over zijn kop en versnipperen maar... Hij eet het niet op maar wil dit uiteraard niet hebben.
We gaan deze zomer 2,5wk naar Italië en als een seresto ook helpt hoef ik geen andere maatregelen meer te treffen
We gaan deze zomer 2,5wk naar Italië en als een seresto ook helpt hoef ik geen andere maatregelen meer te treffen
- kipo
- Zeer actief
Maar dat is een tekst die 1 dierenkliniek zelf gemaakt heeft, in de officiële documenten over stronghold vind je dat niet terug.Siewawwa schreef:In deze link staat inderdaad bevestigd wat je zelf al aangeeft. Als deze bron betrouwbaar is hebben we wel een alternatief.Kells schreef:Volgens mijn link hierboven wel.
Overigens zijn bijwerkingen bij alle middelen mogelijk, ook bij stronghold. En bij alle middelen zijn die bijwerkingen behoorlijk zeldzaam, ook bij chihuahua's.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ik heb ergens gelezen dat Seresto ermee bezig is de band ook geregistreerd te krijgen als bescherming tegen zandvliegen. Dus hij zou daarvoor wel werkzaam zijn, alleen nog niet geregistreerd.Hippo schreef:Werkt een seresto band nu wel of niet tegen zandvlooien? Mijn honden hebben namelijk al een seresto band om tegen de teken. 1 van mijn honden sloopt een scalibor.... Die zijn behoorlijk elastisch, gaat dan krabben tot zijn poot er tussen zit en hop band over zijn kop en versnipperen maar... Hij eet het niet op maar wil dit uiteraard niet hebben.
Ik weet helaas niet meer waar ik dat heb gelezen en hoe betrouwbaar de bron was.
-
Siewawwa
- geregistreerd lid
Inderdaad Kipo; volgens de uitgebreide beschrijving beschermt Stronghold dus NIET tegen zandvliegen !kipo schreef:dat is een tekst die 1 dierenkliniek zelf gemaakt heeft, in de officiële documenten over stronghold vind je dat niet terug.
Het wordt me steeds duidelijker. Zo wordt er, ook hier, vaak gesproken over zandvlooien. Dit zijn toch ècht andere beestjes.
Ook wordt er vaak gedacht dat zandvliegen de oorzaak zijn van hartwormen. Ook dit klopt niet omdat deze overgebracht worden door muggen.
Bedankt voor jullie meedenken ook al ben ik er nog niet helemaal uit.
Grtn,
Johan
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
Er bestaan halsbanden waar je scaliborbanden in een ''normale'' halsband kan bevestigen zodat je de band zelf niet ziet en de hond niet zo snel af kan krijgen. Misschien is dat een optie?Hippo schreef:Werkt een seresto band nu wel of niet tegen zandvlooien? Mijn honden hebben namelijk al een seresto band om tegen de teken. 1 van mijn honden sloopt een scalibor.... Die zijn behoorlijk elastisch, gaat dan krabben tot zijn poot er tussen zit en hop band over zijn kop en versnipperen maar... Hij eet het niet op maar wil dit uiteraard niet hebben.

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Laatste keer heb ik ze vast laten nieten bij de DA , helpt ook goed.Lizzie. schreef:Er bestaan halsbanden waar je scaliborbanden in een ''normale'' halsband kan bevestigen zodat je de band zelf niet ziet en de hond niet zo snel af kan krijgen. Misschien is dat een optie?Hippo schreef:Werkt een seresto band nu wel of niet tegen zandvlooien? Mijn honden hebben namelijk al een seresto band om tegen de teken. 1 van mijn honden sloopt een scalibor.... Die zijn behoorlijk elastisch, gaat dan krabben tot zijn poot er tussen zit en hop band over zijn kop en versnipperen maar... Hij eet het niet op maar wil dit uiteraard niet hebben.

-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
bouvierpoedel schreef:Laatste keer heb ik ze vast laten nieten bij de DA , helpt ook goed.Lizzie. schreef:Er bestaan halsbanden waar je scaliborbanden in een ''normale'' halsband kan bevestigen zodat je de band zelf niet ziet en de hond niet zo snel af kan krijgen. Misschien is dat een optie?Hippo schreef:Werkt een seresto band nu wel of niet tegen zandvlooien? Mijn honden hebben namelijk al een seresto band om tegen de teken. 1 van mijn honden sloopt een scalibor.... Die zijn behoorlijk elastisch, gaat dan krabben tot zijn poot er tussen zit en hop band over zijn kop en versnipperen maar... Hij eet het niet op maar wil dit uiteraard niet hebben.
We gaan deze zomer 2,5wk naar Italië en als een seresto ook helpt hoef ik geen andere maatregelen meer te treffen.
secondelijm wil ook nog wel eens goed gaan

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Volgende x wil ik keepjes maken in zijn huid rond zijn hals waar ik dat de band doorheen kan rijgen. Oh en een grote ring in zijn schoft piercen ,hoef ik geen tuigje aan te doen maar gelijk aanklikken met de lijn.Staat ook nog hip en trendy.Lizzie. schreef:bouvierpoedel schreef:Laatste keer heb ik ze vast laten nieten bij de DA , helpt ook goed.Lizzie. schreef:Er bestaan halsbanden waar je scaliborbanden in een ''normale'' halsband kan bevestigen zodat je de band zelf niet ziet en de hond niet zo snel af kan krijgen. Misschien is dat een optie?Hippo schreef:Werkt een seresto band nu wel of niet tegen zandvlooien? Mijn honden hebben namelijk al een seresto band om tegen de teken. 1 van mijn honden sloopt een scalibor.... Die zijn behoorlijk elastisch, gaat dan krabben tot zijn poot er tussen zit en hop band over zijn kop en versnipperen maar... Hij eet het niet op maar wil dit uiteraard niet hebben.
We gaan deze zomer 2,5wk naar Italië en als een seresto ook helpt hoef ik geen andere maatregelen meer te treffen.
![]()
![]()

-
bouvierpoedel
- Zeer actief
Volgende x wil ik keepjes maken in zijn huid rond zijn hals waar ik dat de band doorheen kan rijgen. Oh en een grote ring in zijn schoft piercen ,hoef ik geen tuigje aan te doen maar gelijk aanklikken met de lijn.Staat ook nog hip en trendy.Lizzie. schreef:bouvierpoedel schreef:Laatste keer heb ik ze vast laten nieten bij de DA , helpt ook goed.Lizzie. schreef:Er bestaan halsbanden waar je scaliborbanden in een ''normale'' halsband kan bevestigen zodat je de band zelf niet ziet en de hond niet zo snel af kan krijgen. Misschien is dat een optie?Hippo schreef:Werkt een seresto band nu wel of niet tegen zandvlooien? Mijn honden hebben namelijk al een seresto band om tegen de teken. 1 van mijn honden sloopt een scalibor.... Die zijn behoorlijk elastisch, gaat dan krabben tot zijn poot er tussen zit en hop band over zijn kop en versnipperen maar... Hij eet het niet op maar wil dit uiteraard niet hebben.
![]()
![]()