Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Scheren oudere hond ivm warmte
Moderator: moderatorteam
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
- Aantal honden: 2
Scheren oudere hond ivm warmte
Hoi. Even een vraagje aan jullie. Gizmo is nu bijna 14 en een kruising tussen een JR en een shiba. Hij heeft behoorlijk wat vacht in vergelijking met de gemiddelde Jack. Hij heeft de laatste jaren ook steeds meer moeite met het warme weer, met koud weer is hij nog redelijk vief, maar vanaf de twintig graden is hij niet vooruit te branden. Nu hoeft hij van mij ook niks hoor als het warm is maar toch. Ik heb er al wel eens over gedacht of het zou helpen om hem te laten scheren. Ik dacht nl dat zijn vacht ook wel bescherming zou bieden tegen de warmte maar las laatst ergens een artikel waarin stond dat een vacht wel goed warmte binnen houd en kou buiten maar dus geen warmte buiten houd! Ik weet dat zijn vacht er niet mooier op kan worden maar dat maakt me eigenlijk niet uit op zijn leeftijd, het gaat me er puur om of het nut zou hebben voor hem? Er zijn hier volgens mij wel meer mensen die hun hond om die reden hebben geschoren toch? Wat zijn jullie ervaringen ermee, helpt het of niet?
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Scheren oudere hond ivm warmte
Mijn honden (wel met trimvacht) knappen altijd enorm op van een trimbeurt. Het verhaaltje dat de vacht de warmte buiten houdt klopt wel, maar dit is alleen een voordeel als de temperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur. Dat is hier in NL niet zo vaak.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
- [Sandra]
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse bulldog x Maltezer
- Aantal honden: 1
Honden zweten/verliezen warmte toch via de tong en de voetzooltjes?
Bij Otto (plukvacht) heb ik eerder de indruk dat het samenhangt met die dikke speknek van hem. Hij vindt het ook niet fijn als het warmer dan 20 graden is. Maar ik heb net een van de poedeltjes gedaan, ben nog bezig met Patty en heb wel het gevoel dat ze ervan opknappen. Er komt gewoon wat meer lucht in de vacht/op de huid.
Bij Otto (plukvacht) heb ik eerder de indruk dat het samenhangt met die dikke speknek van hem. Hij vindt het ook niet fijn als het warmer dan 20 graden is. Maar ik heb net een van de poedeltjes gedaan, ben nog bezig met Patty en heb wel het gevoel dat ze ervan opknappen. Er komt gewoon wat meer lucht in de vacht/op de huid.

Groetjes,
Sandra
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Wij deden het vroeger ook met onze golden. Zij was destijds gediagnosticeerd met hartproblemen, was al op leeftijd en had het heel erg warm in de zomer. Ze kreeg met de jaren ook steeds meer onderwol, zeker na sterilisatie.
Dus in de zomer ging de tondeuse er overheen. En heerlijk dat ze het vond
Ze huppelde daarna altijd weer, en was duidelijk happy. Zeker op die leeftijd vind ik het altijd wel het proberen waard.
Is het trouwens de bruine hond in je onderschrift?
Dus in de zomer ging de tondeuse er overheen. En heerlijk dat ze het vond
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Klopt hoor. Ik zorg er voor dat onze Silka van 15 het lekker koel heeft. Toch houdt ze enorm van buiten zijn (snuffelen, langs de waterkant struinen) en dat doen we zo veel mogelijk in de vroege ochtend en late avond. Maar met een geschoren vacht heeft ze het toch net even fijner. Vooral omdat ze nu sneller het water in gaat, ik denk omdat het allemaal minder 'zwaar' is.Cleva schreef:Het is inderdaad niet vaak 38 graden maar daar gaat het eigenlijk niet om.Lysette schreef:Het verhaaltje dat de vacht de warmte buiten houdt klopt wel, maar dit is alleen een voordeel als de temperatuur hoger is dan de lichaamstemperatuur. Dat is hier in NL niet zo vaak.
Het gaat er om of de warmere lucht wel of niet de huid bereikt. Bij een dikke vacht is dat minder snel zo.
Ventilatie kan voordelig of nadelig zijn. Dat is afhankelijk van de situatie.
Een hond met een dikke vacht heeft geen last van de warmte als hij even door een hete plek loopt. Een hond met een heel dunne vacht wel.
Aan de andere kant is de hond met de dunne vacht veel sneller afgekoeld als hij eenmaal op een koele plek is.
Een boxer in de zomerzon heeft het meteen heet. Een bobtail heeft het minder snel heet maar als hij het heet heeft heeft hij het langer heet.
De vacht is een buffer met nadelen en voordelen.
Een hond van 14 jaar oud zou ik ongeacht de vacht helemaal niet naar buiten halen als het boven de 25 graden is. Die verdient een koele plek en dan maakt het niet uit wat voor vacht hij heeft.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Het nadeel van scheren is dat de vacht vrijwel altijd veel dikker en wolliger weer aangroeit. Dat zou voor mij een reden zijn om hem dan liever goed te ontwollen in plaats van te scheren. Door eerst te wassen en dan tijdens het drogen te ontwollen haal je er vaak echt heel veel haar uit en wordt de vacht een stuk luchtiger
Kun je ook eventueel door een trimmer laten doen.
- Rami
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Is in principe zeker zo. Maar het ontwollen doet mijn oude Silka echt zeer. Het duurt ook te lang. Maar goed, zij heeft echt een extreem dikke poolhonden vacht. Ik heb haar nu een paar keer (laten) scheren, en ze heeft er echt baat bij.Maeve schreef:Het nadeel van scheren is dat de vacht vrijwel altijd veel dikker en wolliger weer aangroeit. Dat zou voor mij een reden zijn om hem dan liever goed te ontwollen in plaats van te scheren. Door eerst te wassen en dan tijdens het drogen te ontwollen haal je er vaak echt heel veel haar uit en wordt de vacht een stuk luchtigerKun je ook eventueel door een trimmer laten doen.
Zal vast niet voor alle honden de oplossing zijn, maar ik kijk naar haar. En zie dat Silka zo veel vrolijker is in de zomer zonder die zware vacht. Dat is me veel waard.
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn tante scheerde haar DH elke zomer. Dat is begonnen omdat de hond een huidziekte had waardoor hij naar kaas rook. Scheren was de enige manier om dat dragelijk te houden. De hond knapte zo op in de warmte dat ze besloot het elk jaar te doen. Vanaf dat hij 9 of 10 was. Ik heb de hond veel gezien en eerlijk gezegd was die vacht verre van verpest. Hij zag er altijd mooi uit behalve vlak na het scheren. En hij had dragelijker zomers. Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen maar ik zou mijn oude oververhitte honden gewoon scheren als dat je optisch niks uit maakt.
Bas kan ook heel slecht tegen warmte. Ze heeft een dikke wol en bovenvacht met daaroverheen een lange ruwe vacht. Haar vacht is wel in een hele goede conditie. Grootste probleem is dat ze zo dicht op het asfalt loopt en dat straalt ook warmte uit. Met dit weer is er bijna niet met haar te lopen terwijl ze in de winter uren kan lopen. Scheren heeft bij haar geen zin en dat zou haar wel erg lelijk maken.
Bas kan ook heel slecht tegen warmte. Ze heeft een dikke wol en bovenvacht met daaroverheen een lange ruwe vacht. Haar vacht is wel in een hele goede conditie. Grootste probleem is dat ze zo dicht op het asfalt loopt en dat straalt ook warmte uit. Met dit weer is er bijna niet met haar te lopen terwijl ze in de winter uren kan lopen. Scheren heeft bij haar geen zin en dat zou haar wel erg lelijk maken.
- bram en thijs
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Grote Zwitserse Sennenhond
En de kleur van de vacht, het inktzwarte haar van de jongens was bij de eerste zonnestraal bovenop al warm. Maar ach, dan groeven ze fijn weer een paar planten uit de border en gingen met hun pens in het koele zand liggen en dan was het best te doen.Cleva schreef:Een bobtail heeft het minder snel heet maar als hij het heet heeft heeft hij het langer heet.
Bij hele grote hitte 's ochtends vroeg en 's avonds laat lopen en als het kan even zwemmen en overdag heel rustig aan doen.

- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Ik denk dat het niet aan de vacht ligt maar aan de hond.
Mijn vorige tibetaan kon niet goed tegen warmte.
Mijn huidige 2, allebei zwart, gaan rustig in de zon liggen en hebben het zelden warm.
Die moet ik zelf uit de zon halen.
Mijn vorige tibetaan kon niet goed tegen warmte.
Mijn huidige 2, allebei zwart, gaan rustig in de zon liggen en hebben het zelden warm.
Die moet ik zelf uit de zon halen.

-
kooi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief
Bij Jorla is die enorm dikke, broeierige castratenvacht er weer af. Zit nog een dikke centimeter haar op zodat ze niet kan verbranden.
En 's winters is ze weer heel mooi hoor.
In bernerkringen wordt daar op neer gekeken.
Alsof je je hond mishandelt door haar te laten scheren. Ik ben ermee begonnen doordat ze huidproblemen had door medicijnen. Maar ook omdat ik met al mijn gewrichtsklachten en haar sluwe verzet onmogelijk goed kan borstelen zonder hulp. 1 keer per jaar is genoeg, ik haal het net voordat het zo dicht wordt dat ik er met een lichte borstelbeurt niet meer doorheen kom.

En drie jaar terug, de eerste keer:

Hier was geen beginnen meer aan, en voor haar ook binnenshuis niet om uit te houden, vandaar de ventilator:

En 's winters is ze weer heel mooi hoor.
In bernerkringen wordt daar op neer gekeken.
Alsof je je hond mishandelt door haar te laten scheren. Ik ben ermee begonnen doordat ze huidproblemen had door medicijnen. Maar ook omdat ik met al mijn gewrichtsklachten en haar sluwe verzet onmogelijk goed kan borstelen zonder hulp. 1 keer per jaar is genoeg, ik haal het net voordat het zo dicht wordt dat ik er met een lichte borstelbeurt niet meer doorheen kom.

En drie jaar terug, de eerste keer:

Hier was geen beginnen meer aan, en voor haar ook binnenshuis niet om uit te houden, vandaar de ventilator:

-
Brindlecardi
- Zeer actief
Voor een hond van 14 is dat toch niet zo interessant meer, hoe het terug groeit?Maeve schreef:Het nadeel van scheren is dat de vacht vrijwel altijd veel dikker en wolliger weer aangroeit. Dat zou voor mij een reden zijn om hem dan liever goed te ontwollen in plaats van te scheren. Door eerst te wassen en dan tijdens het drogen te ontwollen haal je er vaak echt heel veel haar uit en wordt de vacht een stuk luchtigerKun je ook eventueel door een trimmer laten doen.
Bij een castratenvacht groeit het sowieso bij bepaalde vachten niet meer mooi. Daar kan je vaak niet tegenop ontwollen.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Ja, die kleine bruine is Gizmo. Deze foto is wel van zijn jonge jaren, zijn vacht is nu veel dikker.Apple schreef:Wij deden het vroeger ook met onze golden. Zij was destijds gediagnosticeerd met hartproblemen, was al op leeftijd en had het heel erg warm in de zomer. Ze kreeg met de jaren ook steeds meer onderwol, zeker na sterilisatie.
Dus in de zomer ging de tondeuse er overheen. En heerlijk dat ze het vondZe huppelde daarna altijd weer, en was duidelijk happy. Zeker op die leeftijd vind ik het altijd wel het proberen waard.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Zijn vacht wordt ieder jaar toch al iets wolliger, hij heeft echt van die pluizige onderwol. Ontwollen bij de trimmer zou ook kunnen maar als ik hem zelf was en ik probeer het word hij er gauw kriegel van, duurt hem veel te lang.Maeve schreef:Het nadeel van scheren is dat de vacht vrijwel altijd veel dikker en wolliger weer aangroeit. Dat zou voor mij een reden zijn om hem dan liever goed te ontwollen in plaats van te scheren. Door eerst te wassen en dan tijdens het drogen te ontwollen haal je er vaak echt heel veel haar uit en wordt de vacht een stuk luchtigerKun je ook eventueel door een trimmer laten doen.
Vandaar dat ik dacht aan scheren, hoewel dat wel een grappig gezicht moet worden want hij heeft vooral een dikke kraag nu en hoe ze dan die overgang van koppie naar lijf willen doen weet ik ook niet hihi...
- Hakuna Matata
- Zeer actief
Ik had ergens gelezen dat je met een waterblazer ook de onderwol kan eruit halen.
- Maeve
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Dat was wel waarom ik die trimmer heb benoemd. Die kan dat wassen en ontwollen vele malen sneller doen waardoor het voor de hond ook minder vervelend isSuzieC1970 schreef:Zijn vacht wordt ieder jaar toch al iets wolliger, hij heeft echt van die pluizige onderwol. Ontwollen bij de trimmer zou ook kunnen maar als ik hem zelf was en ik probeer het word hij er gauw kriegel van, duurt hem veel te lang.Maeve schreef:Het nadeel van scheren is dat de vacht vrijwel altijd veel dikker en wolliger weer aangroeit. Dat zou voor mij een reden zijn om hem dan liever goed te ontwollen in plaats van te scheren. Door eerst te wassen en dan tijdens het drogen te ontwollen haal je er vaak echt heel veel haar uit en wordt de vacht een stuk luchtigerKun je ook eventueel door een trimmer laten doen.
Vandaar dat ik dacht aan scheren, hoewel dat wel een grappig gezicht moet worden want hij heeft vooral een dikke kraag nu en hoe ze dan die overgang van koppie naar lijf willen doen weet ik ook niet hihi...
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Geen idee hoe lang hij nog mee kan, ik hoop nog lang! Iedere zomer denk ik dat het wel eens sneller afgelopen zou kunnen zijn dan ik hoop. Hij oogt dan echt ooit oud en in de herfst en winter leeft hij altijd weer helemaal op. Dus die 15 haalt hij misschien best nog.Maeve schreef:Dat was wel waarom ik die trimmer heb benoemd. Die kan dat wassen en ontwollen vele malen sneller doen waardoor het voor de hond ook minder vervelend isSuzieC1970 schreef:Zijn vacht wordt ieder jaar toch al iets wolliger, hij heeft echt van die pluizige onderwol. Ontwollen bij de trimmer zou ook kunnen maar als ik hem zelf was en ik probeer het word hij er gauw kriegel van, duurt hem veel te lang.Maeve schreef:Het nadeel van scheren is dat de vacht vrijwel altijd veel dikker en wolliger weer aangroeit. Dat zou voor mij een reden zijn om hem dan liever goed te ontwollen in plaats van te scheren. Door eerst te wassen en dan tijdens het drogen te ontwollen haal je er vaak echt heel veel haar uit en wordt de vacht een stuk luchtigerKun je ook eventueel door een trimmer laten doen.
Vandaar dat ik dacht aan scheren, hoewel dat wel een grappig gezicht moet worden want hij heeft vooral een dikke kraag nu en hoe ze dan die overgang van koppie naar lijf willen doen weet ik ook niet hihi...Of dat het waard is kan alleen jij inschatten natuurlijk. Net als of het verstandig is om een hond van 14 te scheren. Als je er vanuit gaat dat ze de 15 niet gaat halen zou ik het gewoon doen, maar als het zo'n type is dat waarschijnlijk nog een paar jaar mee gaat is wassen en ontwollen door een trimmer die dat snel en kundig kan misschien een beter idee.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
En net als ik bedacht had dat ik het misschien toch maar gewoon moet proberen, kom ik op de fb pagina van een trimsalon onderstaand bericht tegen. Volgens hun zou het dus helemaal niet goed zijn om te ontwollen of scheren bij warmte..... pfff...wat is nu het slimste....
OVERVERHITTING DOOR EEN DIKKE VACHT?
Er bestaat veel onwetendheid over hyperthermie, of oververhitting bij dieren. In veel gevallen worden vachten afgeschoren, uitgedund of van de onderwol ontdaan. Ik wil graag een lans breken voor het behoud van een intacte vacht...Ik hoop dat dit onderbouwende verhaal duidelijk is voor professionele vachtverzorgers én voor eigenaren...
Het lichaam van hond of kat moet een constante temperatuur houden, 38 tot 39 graden, afhankelijk van de grootte van het dier. De dekharen, de onderwol, de huid en de onderhuid (met vetcellen) vormen samen de isolerende factor. In elk seizoen moet de lichaamstemperatuur constant blijven. Dat geldt dus zowel voor een winterwandeling bij --15° C als een uur later voor de kachel bij +25 °C.
En ook in de zomer; liggend in de hete zon of op een tochtend hoekje op het terras, binnenin het hondenlijf blijft het steeds 38 °tot 39 °C.
De vacht is 'slechts' een onderdeel van de isolatie, maar wel een heel belangrijk deel.
Denk eens aan je thermoskan, die bij het schaatsen de chocolademelk warm houdt en 's zomers de limonade koel. Zou je die dranken in een gewone, enkelwandige fles doen dan koelde je chocolademelk af en werd de limonade warm. De dikte van de wand, en dan vooral de isolerende luchtlaag ertussen, is dus duidelijk van belang. Die luchtlaag is in ruime mate aanwezig tussen de haren, en dan met name in de onderwol in de vacht.
Bovendien werkt de vacht als een parasol, zodat de zonnestraling niet direct de zongevoelige huid bereiken kan. Zonverbranding door UV-B straling, en DNA-schade door UV-A straling wordt door een intacte, gepigmenteerde vacht tegengegaan. Zeer kortharige en wit/lichtgetinte dieren zijn dus extra gevoelig.
Vergelijk de werking van de thermoskan nog eens als deze in de badtas tussen de handdoeken zit of juist pal in de zon staat...
BONTJAS...?
Helaas wordt de vacht van huisdieren ten onrechte als een extra bontjas gezien, maar die vergelijking gaat niet op.
Natuurlijk, als wij mensen in de zomer een bontjas dragen (bestaande uit een dierenhuid mèt onderwol èn bovenharen van het pelsdier) krijgen we het ongelooflijk heet. Wij hebben een regulatiesysteem waarbij de huid warmte kan afgeven. Dan moet daar geen bontjas, ofwel een behaarde lap leer omheen gedragen worden!
Als mensen in een 'te warme' omgeving zijn ( +25 graden) of zelf warmte-overschot creëeren door inspanning wil ons lichaam die warmte kwijt. De bloedvaten verwijden zich (de huidhaarvaten kleuren je vel dan rood) zodat het bloed warmte kan afgeven aan de koelere omgeving. Bovendien voeren exocriene (op de huid uitmondende ) zweetklieren lichaamsvocht af. Daarbij verlaat niet alleen vocht maar ook warmte het lichaam. En nog mooier is dat dat vocht verdampt op de huid, wat ook weer verkoeling geeft.
Dit systeem werkt niet bij pelsdieren zoals honden en katten. Hun apocriene zweetkliertjes, die uitmonden in de haarzakjes dienen om huid, haar en huidflora in conditie te houden, samen met talgkliertjes. Met warmte-afvoer heeft dat echter niet van doen. De exocriene, op de huid lozende kliertjes in de voetzooltjes zijn vooral bedoeld om geursporen achter te laten. Daarom vindt een opgejaagde, gevluchte hond jou en de auto terug in het bos. Zo'n klein oppervlak bergt te weinig zweetklieren om een heel hondenlijf af te koelen.
De voeten in een bak koud water zetten heeft ook weinig zin. De bloedvaten in de onderpoten zullen zich dan toeknijpen, zoals dat gebeurt in sneeuw waarbij er geen warmte verloren moet gaan.
GEEF DE HOND ZIJN ZIN...LAAT DIE KAT MAAR GAAN
Wat is dan wel de manier om met een volbehaard huisdier de zomer veilig door te komen?
Laten we eens kijken wat het beestje zelf doet...
Allereerst valt het op dat een hond al snel gaat hijgen, zowel bij inspanning als in een warmere omgeving. Het is een mechanisme waarbij de warmte via de ademhaling aan de omgeving wordt afgegeven. Tegelijkertijd haalt het dier daarmee koelere omgevingslucht binnen, een heel efficient systeem dus. Dat is niet zielig, maar wij raken geattendeerd, bezorgd of misschien zelfs geïrriteerd door dit gehijg. Maar laat hem gewoon hijgen, en beklaag hem niet. De extra aandacht die hij ermee krijgt maakt dat hij graag in jouw buurt komt hijgen. Je beloont hem er immers voor met een vriendelijk woord of gebaar.
Katten hijgen minder snel maar kiezen een houding en een ligplaats waar ze het minste last van de warmte hebben. Let er bij hen op dat ze niet per ongeluk opgesloten raken (tuinhuis, zolder) waar ze verstoken zijn van drinkwater en kattenbak.
Een extra manier om warmte af te voeren is plat op de buik op een koele ondergrond te gaan liggen. De bloedvaten in (schaarser behaarde) oksels en liezen zullen zich verwijden zodat de toegenomen bloedtoevoer langs die weg warmte aan de koelere ondergrond kan afgeven. Na een tijdje staat het dier dan op, neemt misschien een slok water (door te hijgen verliest het vocht) en ploft iets verderop neer op een nieuwe koele ligplaats, de vorige is immers verwarmd geraakt. 'Hij weet niet waar hij het zoeken moet'? Hij weet het juist dónders goed!
Het bioritme van de huishond heeft zich behoorlijk aangepast aan ons leefschema. Tijdens warmere perioden moeten we dit toch liever laten varen. Plan de wandelingen in de randen van de dag, blijf tussen 12 en 3 uur 's middags uit de (dan sterke) zon en àls er al gespeeld of getraind moet worden (?) doe het dan als 's avonds de koelte invalt. Heel veel honden zijn zonaanbidders en je snapt soms niet hoe ze het in de blakerende zon uithouden. Zolang het een gezond dier betreft hoeft dit geen bezwaar te zijn. De koudere ondergrond vormt meestal net de tegenhanger van de hete zon, zodat de lichaamstemperatuur in balans blijft. Voor honden met artrose kan lang op een te koude ondergrond stijfheid opleveren. Overleg dan met de dierenarts of medicatie mogelijk is.
Katten trekken zich doorgaans minder van 'ons' leefritme aan, en stemmen hun activiteiten vanzelf wel af op de omgevingstemperatuur.
BESCHERMENDE VACHT
Wees je er wel van bewust dat een dunne of getrimde vacht, zeker met weinig tot geen pigment, zonnestraling doorlaten. Het dier zelf heeft daar geen weet van en kan verbrandingen en erger oplopen. Ook (niet tot) matig gepigmenteerde, kortbehaarde oren en snuiten van 'normale vachten' zijn gevoelig voor zonnebrand en uiteindelijk voor huidtumoren. Laat de zonliefhebbers gewoon niet buiten tussen 12 en 3 uur 's middags.
Samengevat...laat de kat met rust en een hond lekker hijgen. Sta hen toe de koelste plek op te zoeken en neem een hond niet mee op wandelingen. Laat hem niet werken, lok geen spel uit en vermijd opsluiting in een kleinere ruimte. Kortom, laat hen lekker lui zomervakantie houden. Is een hond van een erg actief type, dwing hem dan tot rust en laat de bal thuis.
Laat de onmisbare, huidbeschermende vacht zoveel mogelijk met rust. Natuurlijk moet deze klitvrij zijn maar laat de onderwol zoveel mogelijk intact. Déze haren vormen juist de thermoskanlaag! Voor honden met vachten die geknipt, geschoren of geplukt moeten worden is het belangrijk een vachtlengte van zeker anderhalve, bij lichte dieren zelfs meer centimeter, te sparen. Een verstandige trimmer weet ervan.
Verspreid dit bericht gerust....En een fijne zomer gewenst.
Jet en Wim Bijen
Praktijk voor Huid en Vacht - Verstand van Vacht en Vel- Vacht en Vel Leshotel. Docent diverse Opleidingen waaronder Hondentrimmen Huisdierkennisinstituut HKI Bunnik, Kattentrimmen en vachtverzorging bij o.a. HKI Bunnik, KGA Amsterdam en Syntra West in België.
Wandeldreef 4, 4527 BX Aardenburg 0117 45 32 98
Zie ook www.kathondziekofgewond.nl
OVERVERHITTING DOOR EEN DIKKE VACHT?
Er bestaat veel onwetendheid over hyperthermie, of oververhitting bij dieren. In veel gevallen worden vachten afgeschoren, uitgedund of van de onderwol ontdaan. Ik wil graag een lans breken voor het behoud van een intacte vacht...Ik hoop dat dit onderbouwende verhaal duidelijk is voor professionele vachtverzorgers én voor eigenaren...
Het lichaam van hond of kat moet een constante temperatuur houden, 38 tot 39 graden, afhankelijk van de grootte van het dier. De dekharen, de onderwol, de huid en de onderhuid (met vetcellen) vormen samen de isolerende factor. In elk seizoen moet de lichaamstemperatuur constant blijven. Dat geldt dus zowel voor een winterwandeling bij --15° C als een uur later voor de kachel bij +25 °C.
En ook in de zomer; liggend in de hete zon of op een tochtend hoekje op het terras, binnenin het hondenlijf blijft het steeds 38 °tot 39 °C.
De vacht is 'slechts' een onderdeel van de isolatie, maar wel een heel belangrijk deel.
Denk eens aan je thermoskan, die bij het schaatsen de chocolademelk warm houdt en 's zomers de limonade koel. Zou je die dranken in een gewone, enkelwandige fles doen dan koelde je chocolademelk af en werd de limonade warm. De dikte van de wand, en dan vooral de isolerende luchtlaag ertussen, is dus duidelijk van belang. Die luchtlaag is in ruime mate aanwezig tussen de haren, en dan met name in de onderwol in de vacht.
Bovendien werkt de vacht als een parasol, zodat de zonnestraling niet direct de zongevoelige huid bereiken kan. Zonverbranding door UV-B straling, en DNA-schade door UV-A straling wordt door een intacte, gepigmenteerde vacht tegengegaan. Zeer kortharige en wit/lichtgetinte dieren zijn dus extra gevoelig.
Vergelijk de werking van de thermoskan nog eens als deze in de badtas tussen de handdoeken zit of juist pal in de zon staat...
BONTJAS...?
Helaas wordt de vacht van huisdieren ten onrechte als een extra bontjas gezien, maar die vergelijking gaat niet op.
Natuurlijk, als wij mensen in de zomer een bontjas dragen (bestaande uit een dierenhuid mèt onderwol èn bovenharen van het pelsdier) krijgen we het ongelooflijk heet. Wij hebben een regulatiesysteem waarbij de huid warmte kan afgeven. Dan moet daar geen bontjas, ofwel een behaarde lap leer omheen gedragen worden!
Als mensen in een 'te warme' omgeving zijn ( +25 graden) of zelf warmte-overschot creëeren door inspanning wil ons lichaam die warmte kwijt. De bloedvaten verwijden zich (de huidhaarvaten kleuren je vel dan rood) zodat het bloed warmte kan afgeven aan de koelere omgeving. Bovendien voeren exocriene (op de huid uitmondende ) zweetklieren lichaamsvocht af. Daarbij verlaat niet alleen vocht maar ook warmte het lichaam. En nog mooier is dat dat vocht verdampt op de huid, wat ook weer verkoeling geeft.
Dit systeem werkt niet bij pelsdieren zoals honden en katten. Hun apocriene zweetkliertjes, die uitmonden in de haarzakjes dienen om huid, haar en huidflora in conditie te houden, samen met talgkliertjes. Met warmte-afvoer heeft dat echter niet van doen. De exocriene, op de huid lozende kliertjes in de voetzooltjes zijn vooral bedoeld om geursporen achter te laten. Daarom vindt een opgejaagde, gevluchte hond jou en de auto terug in het bos. Zo'n klein oppervlak bergt te weinig zweetklieren om een heel hondenlijf af te koelen.
De voeten in een bak koud water zetten heeft ook weinig zin. De bloedvaten in de onderpoten zullen zich dan toeknijpen, zoals dat gebeurt in sneeuw waarbij er geen warmte verloren moet gaan.
GEEF DE HOND ZIJN ZIN...LAAT DIE KAT MAAR GAAN
Wat is dan wel de manier om met een volbehaard huisdier de zomer veilig door te komen?
Laten we eens kijken wat het beestje zelf doet...
Allereerst valt het op dat een hond al snel gaat hijgen, zowel bij inspanning als in een warmere omgeving. Het is een mechanisme waarbij de warmte via de ademhaling aan de omgeving wordt afgegeven. Tegelijkertijd haalt het dier daarmee koelere omgevingslucht binnen, een heel efficient systeem dus. Dat is niet zielig, maar wij raken geattendeerd, bezorgd of misschien zelfs geïrriteerd door dit gehijg. Maar laat hem gewoon hijgen, en beklaag hem niet. De extra aandacht die hij ermee krijgt maakt dat hij graag in jouw buurt komt hijgen. Je beloont hem er immers voor met een vriendelijk woord of gebaar.
Katten hijgen minder snel maar kiezen een houding en een ligplaats waar ze het minste last van de warmte hebben. Let er bij hen op dat ze niet per ongeluk opgesloten raken (tuinhuis, zolder) waar ze verstoken zijn van drinkwater en kattenbak.
Een extra manier om warmte af te voeren is plat op de buik op een koele ondergrond te gaan liggen. De bloedvaten in (schaarser behaarde) oksels en liezen zullen zich verwijden zodat de toegenomen bloedtoevoer langs die weg warmte aan de koelere ondergrond kan afgeven. Na een tijdje staat het dier dan op, neemt misschien een slok water (door te hijgen verliest het vocht) en ploft iets verderop neer op een nieuwe koele ligplaats, de vorige is immers verwarmd geraakt. 'Hij weet niet waar hij het zoeken moet'? Hij weet het juist dónders goed!
Het bioritme van de huishond heeft zich behoorlijk aangepast aan ons leefschema. Tijdens warmere perioden moeten we dit toch liever laten varen. Plan de wandelingen in de randen van de dag, blijf tussen 12 en 3 uur 's middags uit de (dan sterke) zon en àls er al gespeeld of getraind moet worden (?) doe het dan als 's avonds de koelte invalt. Heel veel honden zijn zonaanbidders en je snapt soms niet hoe ze het in de blakerende zon uithouden. Zolang het een gezond dier betreft hoeft dit geen bezwaar te zijn. De koudere ondergrond vormt meestal net de tegenhanger van de hete zon, zodat de lichaamstemperatuur in balans blijft. Voor honden met artrose kan lang op een te koude ondergrond stijfheid opleveren. Overleg dan met de dierenarts of medicatie mogelijk is.
Katten trekken zich doorgaans minder van 'ons' leefritme aan, en stemmen hun activiteiten vanzelf wel af op de omgevingstemperatuur.
BESCHERMENDE VACHT
Wees je er wel van bewust dat een dunne of getrimde vacht, zeker met weinig tot geen pigment, zonnestraling doorlaten. Het dier zelf heeft daar geen weet van en kan verbrandingen en erger oplopen. Ook (niet tot) matig gepigmenteerde, kortbehaarde oren en snuiten van 'normale vachten' zijn gevoelig voor zonnebrand en uiteindelijk voor huidtumoren. Laat de zonliefhebbers gewoon niet buiten tussen 12 en 3 uur 's middags.
Samengevat...laat de kat met rust en een hond lekker hijgen. Sta hen toe de koelste plek op te zoeken en neem een hond niet mee op wandelingen. Laat hem niet werken, lok geen spel uit en vermijd opsluiting in een kleinere ruimte. Kortom, laat hen lekker lui zomervakantie houden. Is een hond van een erg actief type, dwing hem dan tot rust en laat de bal thuis.
Laat de onmisbare, huidbeschermende vacht zoveel mogelijk met rust. Natuurlijk moet deze klitvrij zijn maar laat de onderwol zoveel mogelijk intact. Déze haren vormen juist de thermoskanlaag! Voor honden met vachten die geknipt, geschoren of geplukt moeten worden is het belangrijk een vachtlengte van zeker anderhalve, bij lichte dieren zelfs meer centimeter, te sparen. Een verstandige trimmer weet ervan.
Verspreid dit bericht gerust....En een fijne zomer gewenst.
Jet en Wim Bijen
Praktijk voor Huid en Vacht - Verstand van Vacht en Vel- Vacht en Vel Leshotel. Docent diverse Opleidingen waaronder Hondentrimmen Huisdierkennisinstituut HKI Bunnik, Kattentrimmen en vachtverzorging bij o.a. HKI Bunnik, KGA Amsterdam en Syntra West in België.
Wandeldreef 4, 4527 BX Aardenburg 0117 45 32 98
Zie ook www.kathondziekofgewond.nl
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Dubbel...
Laatst gewijzigd door SuzieC1970 op 24 jun 2016 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- Feather__
- Zeer actief
Tja. Dat zal hoor maar mijn hond wordt iedere 3 maanden geschoren. Al zijn hele leven lang. En hij is nog nooit verbrand. En ook in de winter wordt hij gewoon geschoren.
En fijn dat hij het vind als hij die warme vacht kwijt is in de zomer. En jaren lang heeft hij nooit last gehad van de kou. Nu hij de 12 heeft bereikt (volgens mij rond zn 11e al) heeft hij het wel koud. Dus hij draagt dan een shirt in het begin en als het koud is draagt hij een jas.
Nu heb jij hier geen last van omdat je het alleen in de zomer doet..
Was het mijn hond dan scheerde ik hem gewoon hoor. Lekker die dikke vacht weg.
Maar dan wel opletten dat hij niet uren in de zon gaat liggen bakken.
Dat doet die van mij sowieso niet. Als het warm is lig je gewoon binnen te niksen
En fijn dat hij het vind als hij die warme vacht kwijt is in de zomer. En jaren lang heeft hij nooit last gehad van de kou. Nu hij de 12 heeft bereikt (volgens mij rond zn 11e al) heeft hij het wel koud. Dus hij draagt dan een shirt in het begin en als het koud is draagt hij een jas.
Nu heb jij hier geen last van omdat je het alleen in de zomer doet..
Was het mijn hond dan scheerde ik hem gewoon hoor. Lekker die dikke vacht weg.
Maar dan wel opletten dat hij niet uren in de zon gaat liggen bakken.
Dat doet die van mij sowieso niet. Als het warm is lig je gewoon binnen te niksen

-
SuzieC1970
- Zeer actief
Mijn maltezer vroeger was ook altijd veel vrolijker en aktiever als ze getrimd was. Maar ja, dat is wel een heel ander soort vacht als van mijn Gizmootje....
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
De vergelijking met een thermoskan in zomer/winter gaat sowieso niet op, want een thermoskan creëert van zichzelf geen warmte en een levend dier wel. Als hond ben je eigenlijk continue een thermoskan met koffie, in de winter én in de zomer.
- Yara
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
Ik zou hem gewoon scheren als hij daar baat bij heeft. Deed het met mijn oude paard ook iedere winter, dat raadde ook iedereen af. Maar het beestje voelde zich gelijk zoveel beter. Lekker vrolijk rennen en gek doen. Terwijl ze met vacht zo sloom werd als wat en zich rot zweette als ze moest werken. Als ik een hond had met een dikke vacht die het te warm had dan ging het er ook af.

-
Brindlecardi
- Zeer actief
Onze golden ging in de zomer wel echt heel kort, maar als ze dan echt in de zon ging, smeerden we haar gewoon in met zonnebrand. Nooit verbrand 
-
SuzieC1970
- Zeer actief
@ Yara, of hij er baat bij heeft weet ik dus nog niet. En ik weet niet of de vergelijking met een paard wel klopt. Een paard transpireert nl wel en geschoren transpireert hij minder snel en is weer eerder droog, dus dat zal wel degelijk schelen. Een hond transpireert niet via de huid dusdat zal toch anders werken.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
En bang voor verbranding ben ik niet. Hij ligt af en toe heel even in de zon maar gaat er al snel weeruit. Hij ligt liever binnen als het warm is.
-
SuzieC1970
- Zeer actief
Ik wilde hier een foto neerzetten van zijn vacht maar het lukt niet grr. Niet via photobucket, want die heeft kuren en nu probeerik hetop mijn tablet via tapatalk maar die blijft aangeven dat de foto's te grooot zijn en ik krijg ze niet verkleind....
- Tenmashi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herder
Op facebook zetten en directe link naar de afbeelding gebruiken?
- Mina2006
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Ik heb dus een vraag hierover, want in huis is het hier nu ook 25 graden (ik woon sinds 3 weken in een ander huis), en ik vroeg me af of je dat koeltuigje ook binnen aan doet? (bij de hond dan dus heHeavy schreef:Jip is een hond die het altijd al snel warm heeft . Maar nu hij ouder wordt lijkt hij er meer last van te hebben. Veel hijgen en onrust en ja daar wordt ik ook onrustig van![]()
Hij is al kort geknipt en flink ontwolt maar boven 20 graden is een wandeling niet meer leuk en de afgelopen dagen was het 25 graden in huis en was hij heel de dag aan het hijgen. Vooral na een wandeling als we weer binnen kwamen .
Ik heb vandaag een koeltuigje besteld hopelijk gaat dat wat helpen op de warme dagen .
Zo nee, neem je andere maatregelen voor binnen, is dit nodig bij 25 graden in huis? Of andere mensen die dit wel/niet/anders doen?
Mina hijgt niet echt veel, alleen na een stukje wandelen als het buiten warm is (maak dus kleine rondes nu). Wel is ze enorm sloom..of dit komt door medische dingen (wordt nog onderzocht), door de verhuizing of door de warmte weet ik niet..maar dan weet ik in ieder geval wat ik moet doen aan de warmte in huis.
Eventueel tips?
En hoe lang mag een hond in de auto zitten als je rijdt, met 2 ramen open? Met andere woorden; na hoe lang moet de hond er even uit, mbt de warmte?

9,5 jaar