Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Klitten/beginnende vilten in staart / Trimmer gezocht :D

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Klitten/beginnende vilten in staart / Trimmer gezocht :D

Ongelezen bericht door heimwee »

Kalev heeft er een gruwelijke hekel aan wanneer ik aan zijn staart zit. De rest van zijn lijf mag ik prima borstelen ed maar als ik in de buurt van zijn staart kom schroomt hij niet om te bijten. Hij vindt dat echt gewoon heel erg vervelend.

Tot nu toe is dat nooit een issue geweest, maar het begint me nu op te vallen dat zijn staart flinke klitten heeft en sommige wat beginnen te vervilten. Dit kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Hij en ik zullen er dus aan moeten geloven, met een snuitje en hulp van mijn vriend zal het best even lukken. Maar ik wil het zo snel mogelijk doen. Hebben jullie tips over hoe we het beste zijn staart kunnen verzorgen? Zijn er middeltjes die het uitkammen makkelijker kunnen maken?
Laatst gewijzigd door heimwee op 29 sep 2016 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder

Re: Klitten/beginnende vilten in staart

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Vusi heeft hetzelfde, ik mag haar hele lichaam borstelen maar zodra ik haar broek en staart die dan begint ze te bijten :(
Maar ik ben degene die beslist hier :pffff: Ik geef haar een kluifje of een van de afgeknipte spijkerbroeken, ik borstel met 1 hand en de andere hand trekt af en toe aan de spijkerbroek. Af en toe pakt ze nog m'n hand maar dan komt er een enorme brul :S:
Ik heb geprobeerd haar hoofd tussen m'n knieën vast te zetten maar dat is niet fijn, dan is het echt dwang :neenee:
Als ze 's avonds naast me op de bank ligt pluis ik haar staart uit, dat vindt ze dan weer gezellig..... als ze half slaapt dus :tongue:
heimwee
Zeer actief

Dat heb ik ook geprobeerd maar waar een kleine brul normaal genoeg is slaat hij hier echt alles in de wind om mij te stoppen. Ook s avonds tijdens het kroelen mag ik er absoluut niet aankomen.

Daarom gaan we het nu met snuitje doen. Vriend houdt hem vast en ik ga ze zsm uitkammen ed. Maar ik wil het voor Kalev zo kort mogelijk laten duren. Dus als er middeltjes oid die het kammen kunnen vergemakkelijken zijn tips erg welkom!
Afbeelding
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Het scheelt al een stuk als je de haren bij de aanzet vasthoudt en niet gewoon gaan kammen.
En echte klitten even een paar keer vanaf de huid inknippen werkt ook goed.
Ik masseer de klitten met een siliconen serum en dan kan ik de klit er zo uitborstelen.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Kalev (de onze heette Kelev) is heel erg gebaat bij een spabehandeling bij de lokale trimsalon. Het scheelt je vrachten haar in huis, hij ruikt weer naar roosjes en je hebt nog nooit zo'n aaibare hond gehad. En die klitten, die pakken we meteen even mee. Jij bent na de behandeling de redder in nood, in plaats van de kwaaie pier als je er zelf mee gaat stoeien.

Het enige risico wat je loopt is dat je verslaafd raakt aan zo'n prachtige hond en hem iedere zes weken brengt.

Probeer het maar ;-)
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Hier een verslaafde :engel:

Hoewel het naar roosjes ruiken binnen een dag teniet wordt gedaan want dat is niet lekker genoeg :LOL: zegt buster
Fenneke en Baloe
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Rosita Compagner schreef:Kalev (de onze heette Kelev) is heel erg gebaat bij een spabehandeling bij de lokale trimsalon. Het scheelt je vrachten haar in huis, hij ruikt weer naar roosjes en je hebt nog nooit zo'n aaibare hond gehad. En die klitten, die pakken we meteen even mee. Jij bent na de behandeling de redder in nood, in plaats van de kwaaie pier als je er zelf mee gaat stoeien.

Het enige risico wat je loopt is dat je verslaafd raakt aan zo'n prachtige hond en hem iedere zes weken brengt.

Probeer het maar ;-)
Eens. Ik heb met Wuilus jaren lopen kloten en snoepjes geven etc. Die wilde gewoon niet gekamd worden aan de heupen en dat was drama. Ze beet mij net niet maar wel de kam en de borstels dus was gewoon niet te doen. Na een paar jaar ging het beter maar dan lag ze op haar zei en kermde en gilde alles bij elkaar zonder nog te bijten. Leek wel mishandeling. Vreemde ogen dwingen en een expert scheelt je hond een hoop ellende.

Bas gaat nu dus ook naar de trimmer. Komt even lieF terug en is nog steeds vriendjes met alles en iedereen. Niks trauma en niks ellende. Je gaat je eigen kiezen ook niet trekken dus de vacht van je hond kan je ook laten doen. Ik weet het voortaan wel :E:
Afbeelding
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik heb geen tips over producten oid. Maar DH Kailen was ook geen vriendjes met de borstel, waarschijnlijk mede door zijn verleden, met broek/staart als absoluut no-go area. Ik heb het héél langzaam opgebouwd, en gebruik de dames als lokkertje :mrgreen: Dat wil zeggen, ik houd hem losjes vast, borstel hem even op de plekjes die hij (inmiddels) kan handelen en vertel hem wat een knappe vent het is met koekjes natuurlijk. Dan willen de dames ook! Dus laat ik Kailen weer los en geef een van de anderen zo'n verwenmomentje. Koekjes en kusjes zijn uitsluitend voorbehouden aan de geborstelde, dus da's een begeerlijke positie zoals je begrijpt.
Kailen staat dan nieuwsgierig toe te kijken en dan mag hij weer. Nu is het al heel wat aantrekkelijker geworden om te worden geborsteld, dus ga ik ook eens naar minder favoriete onderdelen van zijn lijf. Steeds afwisselen met prettigere plekken en veel complimentjes. Zo werk ik langzaam toe naar zijn broek. Als ie gaat spartelen zet ik nog even door (spartelen wordt niet beloond), ga dan nog even terug naar de hals (=prettig dus hij kalmeert): knappe vent, koekje, los.
Dus steeds korte sessies, veel belonen en jaloers laten toekijken, dat is hier het geheim.
Succes :ok:
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

laeken schreef:
Rosita Compagner schreef:Kalev (de onze heette Kelev) is heel erg gebaat bij een spabehandeling bij de lokale trimsalon. Het scheelt je vrachten haar in huis, hij ruikt weer naar roosjes en je hebt nog nooit zo'n aaibare hond gehad. En die klitten, die pakken we meteen even mee. Jij bent na de behandeling de redder in nood, in plaats van de kwaaie pier als je er zelf mee gaat stoeien.

Probeer het maar ;-)
Eens. Ik heb met Wuilus jaren lopen kloten en snoepjes geven etc. Die wilde gewoon niet gekamd worden aan de heupen en dat was drama. Ze beet mij net niet maar wel de kam en de borstels dus was gewoon niet te doen. Na een paar jaar ging het beter maar dan lag ze op haar zei en kermde en gilde alles bij elkaar zonder nog te bijten. Leek wel mishandeling. Vreemde ogen dwingen en een expert scheelt je hond een hoop ellende.

Bas gaat nu dus ook naar de trimmer. Komt even lieF terug en is nog steeds vriendjes met alles en iedereen. Niks trauma en niks ellende. Je gaat je eigen kiezen ook niet trekken dus de vacht van je hond kan je ook laten doen. Ik weet het voortaan wel :E:
Ik neem dit voor 100% van jullie aan, en als hij straks weer helemaal in de rui is is het een oprechte overweging. Alleen is het net deze en volgende maand best een uitgave en aangezien we net zijn rui helemaal door zijn vind ik het nu een beetje jammer om alleen voor zijn staart nog die uitgave te doen..
Zoals gezegd de rest van zijn lijf gaat prima, dat vind hij zelfs lekker dan gaat hij er ook helemaal voor zitten. Maar broek en staart zijn absolute no go's.
Maar om de rui periode de volgende keer te verkorten/voor te zijn staat een bezoekje aan een trimmer wel op mijn verlanglijstje :)

Ik kan nu van iemand via via cowbow magic detangle and shine proberen, schijnt super te werken op klitten, dus dat gaan we van de week maar eens even testen.
Afbeelding
GrethavW
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Staffordshire Terrier
Kruising

Ongelezen bericht door GrethavW »

Een Coat King is ideaal voor dit soort dingen.
Afbeelding
TTtje@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TTtje@ »

Cowboy magic Detangler is een wondermiddel [GRINNING FACE WITH SMILING EYES] ik hoorde laatst alleen dat je het niet teveel moet gebruiken omdat het het haar droog en erg breekbaar maakt, maar voor af en toe zou ik het lekker gebruiken!

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik breng Fien ook weg. Ik kan het allemaal best maar het is niet goed voor de onderlinge verstandhouding. Laat ik het zo zeggen: als ik de kam pak kruipt ze onder de kast.
En ik kam zelden want ik besteed het alweer een jaar of wat uit, dus die kam is altijd voor een andere hond.
Breng maar weg. Kost de wereld niet en scheelt ontzettend veel ellende.
En je blijft vrienden met je hond.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
laeken
Zeer actief

Marjoleine schreef:Ik breng Fien ook weg. Ik kan het allemaal best maar het is niet goed voor de onderlinge verstandhouding. Laat ik het zo zeggen: als ik de kam pak kruipt ze onder de kast.
En ik kam zelden want ik besteed het alweer een jaar of wat uit, dus die kam is altijd voor een andere hond.
Zelfde met bas al kan die van mij veel hebben. Ze heeft eens gegromd en een keer gehapt. Verder geen protest maar ze vindt het wel gedoe en het duurt te lang. De laatste keer ging zelf eigenlijk best prima. Maarja. Een paar uur wegbrengen en perfect geplukt terugkrijgen is toch andere koek dan dagen achter elkaar stukjes plukken. Knippen. Scheren etc. Gewoon niet leuk. Voor haar.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

O ja. Ze gilt wel eens. Dat trek ik dus niet en sindsdien ben ik bang dat ze gilt. Ze gilt dan echt hard en hapt dan ook
Ik schrik dan heel erg en dat werkt niet zo.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Kells schreef:
Marjoleine schreef:Ik breng Fien ook weg. Ik kan het allemaal best maar het is niet goed voor de onderlinge verstandhouding. Laat ik het zo zeggen: als ik de kam pak kruipt ze onder de kast.
O echt? :LOL: Jongste neemt de benen naar boven als ze mij ziet met de tekenlasso of vlooiendruppels/spray. Maar wat moet gebeuren gaat ook gewoon gebeuren en ze ondergaan alle drie alles, ook al vinden ze het niet leuk. Na het minder leuke gaan we leuke dingen doen. Koekje of een wandeling en het is alweer vergeten en vergeven.

In mijn geval zou het trouwens een beetje gek zijn om mijn honden weg te brengen naar een trimmer. Ik ben zelf trimmer! :mrgreen:
Het komt doordat ik er niet zo handig is was in het begin en zij een lastige vacht heeft en een nog lastiger vachtwissel.
Nu wordt ze eenmaal per jaar volledig geplukt (ja, ze heeft een plukvacht, niet erg rastypisch dus) en dan gaat het stukken beter.
Ze mag over ruim een week weer ;)
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Ik zou hem nu ook naar een trimmer brengen en daarna rustig gaan oefenen met eerst betasten van de staart en dan heel zachtjes borstelen. Heel kort (een paar seconden) beginnen, met flink belonen (desnoods houd je hem een hand vol voertjes voor zijn neus die hij ondertussen oppeuzelt). Dan heeft hij geen klitten en is het dus ook niet pijnlijk. Als je het nu met een snuitje doet, mag je waarschijnlijk helemaal nooooit meer aan zijn staart zitten. :mrgreen:
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Staart vinden de meeste honden niet prettig
Zo ook die van mij , en dan heb ik nog wel honden met stokhaar en ik kam alleen in de rui

Ik spuit altijd wat antiklit voor paarden erop ( gewoon die van de Boerenbond ) , ff intrekken en dan is het appeltje eitje
Zelfde met de broek
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Nerazi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Afrikaan & Belg

Ongelezen bericht door Nerazi »

Nila vindt het ook niet leuk als ik haar staart moet borstelen maar pech voor haar.
Ik leg haar op haar zij en begin dan eerst met mijn handen alles een beetje rustig uit te pluizen en daarna kam ik het eruit.
Ik probeer het ook zo goed mogelijk bij te houden (wil 't nog wel eens vergeten) zodat t niet iedere keer een hele klus is.
Moet zeggen dat ik ook nog steeds op zoek ben naar een goede antiklitspray, dus ben benieuwd wat je ervaring met dat spul is!
heimwee
Zeer actief

Ik ben dus ook een beetje van de pech voor jou modus nu. Zeker omdat hij de rest van zijn lijf dus prima en zelfs lekker vindt. Hij rent niet weg als ik met de borstel/kam aan kom zetten en bromt er lekker op los als ik zijn borst of achter zijn oren kam.

Het is het moment dat ik met de borstel echt zijn broek wil doen, of zijn staart dat hij 180 graden draait en snapt. Paaien met koekjes, rustig opbouwen ed heb ik allemaal geprobeerd, maar hij wil het gewoon niet. Nou ja, jammer dan, voor alleen zijn staart ga ik hem nu niet naar de trimmer brengen. Het is dus overigens niet zo dat hij daarom een hekel aan de borstel heeft oid, zolang die borstel maar op afgesproken terrein blijft is geborsteld worden heerlijk.

Ik kreeg de tip van Cowbow magic van de fokker, morgen kan ik het als het goed is gaan proberen. Als dat spul echt werkt dan hoeft hij ook geen tijden af te zien, dan is het gewoon even niet miepen doorzetten en klaar.
Ik zal laten weten of het bevalt :)
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Gewoon alleen maar met je vingers erdoor heen gaan met wat antilkitbspray of dat cowboyspul.

Alleen maar lekker friemelen

Of wil hij dat ook niet
Fenneke en Baloe
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Ook niet, zijn staart is van pup af aan al 100% verboden terrein. Ik heb geen idee waarom, maar op de een of andere manier is het gewoon echt een absolute no go.
Tot nu to hebben we het prima kunnen vermijden, maar nu moet het gewoon, dus maar fijn met anti klit spul en hopen dat het werkt :)
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

heimwee schreef: Ik kan nu van iemand via via cowbow magic detangle and shine proberen, schijnt super te werken op klitten, dus dat gaan we van de week maar eens even testen.
Is ook super spul. Wel 1 van de wat duurdere, maar alle waar naar zijn geld.
Je kan ook Leovet Rider's Magic (lijkt op CM detangle & shine) of Equishine (Sectolin) kopen. Laatste is een spray.
Die zijn wat goedkoper en ook bij de meeste ruitersportzaken verkrijgbaar, in tegenstelling tot de Cowboy Magic.
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief

Ik heb de cowboy magic maar gewoon besteld. Heb jij het al geprobeerd? Lees er goede dingen over dus ik ben benieuwd! Zal volgende week wel pas binnen komen maar dan ga ik madam eens flink onder handen nemen. Haar broek moet ook weer bijgewerkt worden dus ze kan haar lol op :engel:
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Probeer het maar ;-)
Rosita ik beveel jou en je collega's maar weer aan :mann:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... +trimsalon

Ik zat met mijn handen in het haar met Finn, ik kreeg hem maar niet goed meer gekamd, de broek leek te vervilten etc. etc.
Die behandeling.. het resultaat, was gewoon geweldig!
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

blondie schreef:

Probeer het maar ;-)
Rosita ik beveel jou en je collega's maar weer aan :mann:
http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... +trimsalon

Ik zat met mijn handen in het haar met Finn, ik kreeg hem maar niet goed meer gekamd, de broek leek te vervilten etc. etc.
Die behandeling.. het resultaat, was gewoon geweldig!
Is ook helemaal waar. Ik kan Lotje haar vacht goed bijhouden, maar een trimmer kan toch net wat meer, dus wij gaan ongeveer iedere 3 maanden even naar de trimmer. Maakt het voor mij ook makkelijker omdat het daarna wel zo heerlijk kammen is.
heimwee
Zeer actief

Ik heb het net gebruikt en ben laaiend enthousiast! Echt fantastisch spul!

Toen ik begon schrok ik een beeje de klitten waren verder richting vilt dan ik gedacht had. Maar ik heb 4 of 5 druppels van dat spul in totaal gebruikt en kon het werkelijk waar allemaal zo uitkammen.
Mijn vriend heeft Kalev 10 min vast moeten houden. Daarna vond meneer het wonder boven wonder ook wel prima! Hij is er bij gaan liggen. Ik heb iedere klit rustig vast gepakt en van onder naar boven (zoals ik bij mezelf ook zou doen) rustig uitgekamt. Wij zijn een half uur bezig geweest en zijn staart en broek zijn een flink pak oud haar kwijt en 100% klit vrij.

Daarna samen even lekker gespeeld en nu ligt hij naast me op de bank tegen me aan te ronken. Dus die relatie van ons zit ook nog wel goed ;)

Echtt het geld meer dan waard die tube gaat nog wel 4 jaar mee en dit maakt het eens in de zoveel tijd was en kwam ritueel heel veel aangenamer..
Afbeelding
Nerazi
Zeer actief

Ik heb vanmiddag ook voor eerst gebruikt en inderdaad wat een fijn spul! :ok:
Heb het in haar broek en staart gesmeerd en ik gleed er zo doorheen met de borstel.
Nu heb ik het goed kunnen kammen zonder dat zij het erg vervelend vond!

Fijn dat Kalev nu ook klit- en vilt vrij is!
Pallas
Zeer actief
Mijn ras(sen): op zoek!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pallas »

ik vroeg me inderdaad al af of je het oude haar dan wel goed eruit krijgt... maar dan is het voor oude Sira ook nog wel de moeite waard!
TTtje@
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door TTtje@ »

Hier, bij onze tibetaan, helpt het ook om de vacht regelmatig te wassen, een schone vacht klit minder snel! (Wel eerst goed uitkammen/borstelen voor het wassen)

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik gebruik dus gewoon anti-klit voor mensen. Vind zelf het cowboy spul echt vreselijk aan de handen voelen. De staarten zijn gevoelig en ik denk dta je gewoon beetje uit moet gaan proberen. Vroeger was ik van het niet zeuren, gewoon ondergaan. Tegenwoordig ben ik wat vriendelijker. De staarten gaan sowieso altijd in de anti-klit. 2 x per maand, rui of geen rui en als het moet vaker. Ik hou de staart wat korter, dus knip het regelmatig netjes bij (geleerd van een trimmer) en klitten en vilten ga ik niet eens wat aan doen. Die knip ik er bij voorbaat uit. Veel beter voor de verstandshouding en nee mijn honden zien er alsnog tiptop uit, zonder happen uit de staart. Als ik klitten ontdek weet ik dat er weer zo'n periode is en hou ik het dus tijdelijk meer in de gaten en borstel ik meer preventief al (en spuit ik meer preventief)
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”