Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
conditie opbouwen hond
Moderator: moderatorteam
-
charley
conditie opbouwen hond
hallo allemaal,
Ik heb toch nog een vraagje en hoop dat jullie mij tips kunnen geven.
Boy woont nu 3 weken bij me en ik merkte al vanaf dag 1 dat hij totaal geen conditie heeft. Als ik hem nu uitlaat ploft hij naar krab 5 a 7 minuten lopen neer en is hij compleet gesloopt voor de hele dag, hij verzet geen poot meer.
Thuis licht hij de hele dag ( vooral buiten ) te slapen, hij komt even binnen wat drinken en gaat dan weer ergens liggen slapen. Boy is 3 jaar en dit lijkt me niet echt goed voor hem daarom wil ik rustig aan wat aan zijn conditie gaan doen alleen weet ik niet hoe ik dit het beste kan aanpakken zoder hem te belasten.
Hebben jullie tips voor mij om Boy meer in beweging te krijgen?
Ik heb toch nog een vraagje en hoop dat jullie mij tips kunnen geven.
Boy woont nu 3 weken bij me en ik merkte al vanaf dag 1 dat hij totaal geen conditie heeft. Als ik hem nu uitlaat ploft hij naar krab 5 a 7 minuten lopen neer en is hij compleet gesloopt voor de hele dag, hij verzet geen poot meer.
Thuis licht hij de hele dag ( vooral buiten ) te slapen, hij komt even binnen wat drinken en gaat dan weer ergens liggen slapen. Boy is 3 jaar en dit lijkt me niet echt goed voor hem daarom wil ik rustig aan wat aan zijn conditie gaan doen alleen weet ik niet hoe ik dit het beste kan aanpakken zoder hem te belasten.
Hebben jullie tips voor mij om Boy meer in beweging te krijgen?
- Sas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
- Aantal honden: 1
Re: conditie opbouwen hond
mm... ik ken maar 1 andere chowchow en die is bijna te lui om te poepen. Is het niet een karaktertrek?

- runninggirl
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Is hij al eens bij de dierenarts geweest? Misschien heeft hij wel ergens pijn van bij lopen, ik zou dat dus even laten nakijken voordat je meer van hem gaat vragen. De dierenarts of fysio kan je als het goed is ook wel helpen met een gepast schema van opbouwen.
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Heb je hem al medisch laten checken? Ook voor een conditieloze hond vind ik 5 a 7 minuten wandelen wel heel erg weinig. Tis natuurlijk wel een eigenwijze chow chow en misschien heeft hij door bouw en vacht meer last van de warmte. Maar een hond van 3 jaar na 5 minuten uitgeteld voor de rest vd dag vind ik wel heel abnormaal eigenlijk.
Maar als hij medisch in orde is zou ik gewoon hetwandelen steeds uitbouwen en hem iig nu dwingen om iig 10 minuten te lopen op redelijk tempo.
Is het geen desinteresse trouwens? Waar loop je, qua omgeving?
Maar als hij medisch in orde is zou ik gewoon hetwandelen steeds uitbouwen en hem iig nu dwingen om iig 10 minuten te lopen op redelijk tempo.
Is het geen desinteresse trouwens? Waar loop je, qua omgeving?
Gr. Aniek

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het zou ook met de warmte te maken kunnen hebben. Chowchows hebben een behoorlijk dikke vacht en sommige honden worden echt heel lui als het warm is. 
Ik zou ook voor de zekerheid een check up doen bij de dierenarts, zodat je hopelijk kunt uitsluiten dat hij ergens pijn heeft of ergens last van heeft.
En dan kun je de wandelingen langzaam steeds iets langer maken. Misschien kun je de wandelingen wat leuker voor hem maken door bijvoorbeeld af en toe wat brokjes te strooien die hij mag zoeken of met hem te spelen als hij dat leuk vindt, zodat hij ook wat meer gemotiveerd wordt om iets langer door te lopen.
Ik zou ook voor de zekerheid een check up doen bij de dierenarts, zodat je hopelijk kunt uitsluiten dat hij ergens pijn heeft of ergens last van heeft.
En dan kun je de wandelingen langzaam steeds iets langer maken. Misschien kun je de wandelingen wat leuker voor hem maken door bijvoorbeeld af en toe wat brokjes te strooien die hij mag zoeken of met hem te spelen als hij dat leuk vindt, zodat hij ook wat meer gemotiveerd wordt om iets langer door te lopen.
-
charley
Hij is bij de dierenarts geweest en voorledig naar gekeken.runninggirl schreef:Is hij al eens bij de dierenarts geweest? Misschien heeft hij wel ergens pijn van bij lopen, ik zou dat dus even laten nakijken voordat je meer van hem gaat vragen.
Ik denk het niet, als ik zijn tuig en riem pak komt hij gelijk aan lopen en gaat bij de deur staan piepen met een blik van schiet nou eens op baas.Budkes schreef:Is het geen desinteresse trouwens?
Een stukje door een woonwijk en park.Budkes schreef:Waar loop je, qua omgeving?
Met de brokjes ga ik proberen, bedankt voor de tip. Verder speelt hij niet, ik heb al van alles gekocht en geprobeerd.DeDiana schreef:En dan kun je de wandelingen langzaam steeds iets langer maken. Misschien kun je de wandelingen wat leuker voor hem maken door bijvoorbeeld af en toe wat brokjes te strooien die hij mag zoeken of met hem te spelen als hij dat leuk vindt, zodat hij ook wat meer gemotiveerd wordt om iets langer door te lopen.
Ik ga straks eens een klein stukje verder wandelen en neem dan brokjes mee, hopen dat we zo zijn conditie kunnen opbouwen.
Laatst gewijzigd door charley op 05 sep 2016 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
- ** Angela **
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder
Weet niet waar hij vandaan kont
Maar zou het ook niet kunnen dat hij t geestelijk ff niet meer kan verwerken en daarom zo snel moe is en voor de rest Vd dag voor Pampus ligt ?
Ik heb nl ooit ook een herplaatser gehad die dat had , en die was 100% in orde
Maar was niks gewent en bij mij kwam er zoveel op m af
Auto's die hij niet echt kende , naar t strand , trainen enz enz
Dat heb ik langzaam uitgebouwd en uiteindelijk was er niks meer aan de hand
Maar hij heeft toch zeker n half jaar nodig gehad hoor
Maar zou het ook niet kunnen dat hij t geestelijk ff niet meer kan verwerken en daarom zo snel moe is en voor de rest Vd dag voor Pampus ligt ?
Ik heb nl ooit ook een herplaatser gehad die dat had , en die was 100% in orde
Maar was niks gewent en bij mij kwam er zoveel op m af
Auto's die hij niet echt kende , naar t strand , trainen enz enz
Dat heb ik langzaam uitgebouwd en uiteindelijk was er niks meer aan de hand
Maar hij heeft toch zeker n half jaar nodig gehad hoor
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik heb Chow's gehad en die maakten heel wat kilometertjes. Best kans dat dit een totaal gebrek aan conditie is (en misschien ook niet gewend langer te lopen) maar ik zou inderdaad even een medische check laten doen. En laat dan meteen even de schildklier nakijken, dat is een beruchte bij Chow's. Als die te langzaam werkt, kunnen ze ook sloom worden.

-
charley
Dat zou kunnen hij woont nu meer dan 150 km van zijn oude huis vandaan, alles hier is helemaal nieuw, vreemd voor hem.** Angela ** schreef:Weet niet waar hij vandaan kontMaar zou het ook niet kunnen dat hij t geestelijk ff niet meer kan verwerken en daarom zo snel moe is en voor de rest Vd dag voor Pampus ligt ?
Ik had (in)gelezen dat de Chow inderdaad van wandelen houd. De dierenarts zegt/ denkt ook dat het een gebrek is aan conditie. Hier wil ik dus op een goede manier verandering in brengen, ook voor zijn gezondheid.alm@ schreef:Ik heb Chow's gehad en die maakten heel wat kilometertjes. Best kans dat dit een totaal gebrek aan conditie is (en misschien ook niet gewend langer te lopen)
Hij is helemaal naar gekeken door de arts en gezond verklaard.alm@ schreef: maar ik zou inderdaad even een medische check laten doen.
-
Johnny Jones
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Mijn laatste opvanger had twee jaar asiel in Spanje achter de rug (en zeer weinig beweging gekregen) en zwaar overgewicht. Ondanks zijn conditie van 0,0 wilde hij wel altijd lopen. Hem heb ik echt tegen zichzelf moeten beschermen, het wandelen hebben we rustig opgebouwd.
Het lijkt me dat er met jouw hond iets anders aan de hand is dan alleen een gebrek aan conditie. Misschien inderdaad last van de warmte, een fysiek probleem of hij houdt niet van wandelen.
Het lijkt me dat er met jouw hond iets anders aan de hand is dan alleen een gebrek aan conditie. Misschien inderdaad last van de warmte, een fysiek probleem of hij houdt niet van wandelen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Een schildklier kan je alleen nakijken d.m.v. bloedonderzoek.charley schreef:Hij is helemaal naar gekeken door de arts en gezond verklaard.alm@ schreef: maar ik zou inderdaad even een medische check laten doen.
Dus als je hond erg traag blijft lijkt me het advies van alm@ een goeie
Ook als een hond uiterlijk (vachtproblemen) daarmee geen probleem lijkt te hebben kan die schildklier alsnog te traag zijn.
- alm@
- moderator
Inderdaad. Wat ik al schreef schildklierproblemen (en entropion, dus goed de oogjes in de gaten houden) komen veel voor bij Chow's dus dat zou ik wel uit willen sluiten.ranetje schreef:Een schildklier kan je alleen nakijken d.m.v. bloedonderzoek.charley schreef:Hij is helemaal naar gekeken door de arts en gezond verklaard.alm@ schreef: maar ik zou inderdaad even een medische check laten doen.
Ook als een hond uiterlijk (vachtproblemen) daarmee geen probleem lijkt te hebben kan die schildklier alsnog te traag zijn.

- pioenroos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.
- Aantal honden: 2
Schildklier nakijken lijkt me een goed plan als je het idee krijgt dat je geen conditie opgebouwd krijgt en/of hij andere symptomen heeft zoals een slechte vacht.
Als hij juist een dikke vacht heeft kan hem ook (laten) ontwollen, dan warmt hij minder snel op door bewegen.
Mijn eurasier heeft van oorsprong ook chowbloed en is veel joliger als hij lekker ontwold is.
Hij heeft overigens ook een te trage schildklier. Maar met goed afgestelde medicijnen merk ik niks meer aan hem.
Als hij juist een dikke vacht heeft kan hem ook (laten) ontwollen, dan warmt hij minder snel op door bewegen.
Mijn eurasier heeft van oorsprong ook chowbloed en is veel joliger als hij lekker ontwold is.
Hij heeft overigens ook een te trage schildklier. Maar met goed afgestelde medicijnen merk ik niks meer aan hem.
-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Altijd eerst de medische kant goed onderzoeken.
Dat gezegd hebbende... Izzie had ook nauwelijks conditie toen ze hier kwam. Als ik met haar wandelde sjokte ze na een kwartiertje al achter me aan als we gingen lopen dus ik heb het gewoon opgebouwd. Steeds met 5 minuutjes verder, pas opbouwen als ze niet meteen bij thuiskomst uren achtereen lag te pitten. Daarbij heeft ze snel last van de warmte, nep-Turk dat ze er is, dus ik wandel op warmere dagen idioot vroeg of idioot laat.
Dat gezegd hebbende... Izzie had ook nauwelijks conditie toen ze hier kwam. Als ik met haar wandelde sjokte ze na een kwartiertje al achter me aan als we gingen lopen dus ik heb het gewoon opgebouwd. Steeds met 5 minuutjes verder, pas opbouwen als ze niet meteen bij thuiskomst uren achtereen lag te pitten. Daarbij heeft ze snel last van de warmte, nep-Turk dat ze er is, dus ik wandel op warmere dagen idioot vroeg of idioot laat.
-
charley
Ik zal morgen even navragen of er een bloedonderzoek gedaan is, zo niet dan laat ik dit snel doen.ranetje schreef:Een schildklier kan je alleen nakijken d.m.v. bloedonderzoek.charley schreef:Hij is helemaal naar gekeken door de arts en gezond verklaard.alm@ schreef: maar ik zou inderdaad even een medische check laten doen.
Ik wandel ook niet met warm weer op de dag, las dat Chows hier echt problemen mee kunnen krijgen.Izzie_Anneke schreef:Daarbij heeft ze snel last van de warmte, nep-Turk dat ze er is, dus ik wandel op warmere dagen idioot vroeg of idioot laat.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Wat vervelend, ik kan me voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik heb ook opvangers uit een buitenlands asiel gehad, en sommigen van hun hebben meer dan een jaar alleen in een kooi gezeten van 1m bij 2m en dan kwamen ze alleen tijdens het schoonmaken van hun hok in een grotere ruimte. Die hadden ook een erbarmelijke conditie, maar dit bouwde zich echt verbazingwekkend snel op. Het resultaat was binnen enkele weken enorm.
Heeft je hond overgewicht? Indien dat het geval is, gaat dat natuurlijk ook niet helpen. Dat in combinatie met een lui karakter lijkt het me lastig om conditie op te bouwen.
Houdt je hond van water? Indien zwemmen een optie is, zou ik dat stimuleren (samen een stuk zwemmen bijvoorbeeld) want in het water zijn gewichtsproblemen geen issue meer, kan de warmte goed kwijt en kan je hond goed bewegen zonder de gewrichten te belasten.
Heeft je hond overgewicht? Indien dat het geval is, gaat dat natuurlijk ook niet helpen. Dat in combinatie met een lui karakter lijkt het me lastig om conditie op te bouwen.
Houdt je hond van water? Indien zwemmen een optie is, zou ik dat stimuleren (samen een stuk zwemmen bijvoorbeeld) want in het water zijn gewichtsproblemen geen issue meer, kan de warmte goed kwijt en kan je hond goed bewegen zonder de gewrichten te belasten.

-
charley
Nee gelukkig niet. Hij heeft zelfs iets onder gewicht ( moet 5 kilo aankomen ).Paisley schreef:Heeft je hond overgewicht? Indien dat het geval is, gaat dat natuurlijk ook niet helpen.
Hij houd niet van water en kan niet zwemmen is mij verteld.Paisley schreef:Houdt je hond van water?
-
charley
Ik heb contact gehad met de dierenarts en er is bij Boy een bloedonderzoek gedaan. De uitslagen waren allemaal goed, het lijkt er dus echt op dat hij geen conditie heeft. ik heb gisteren voor hem een activity ball gekocht en dat vind hij wel leuk, hij loopt er de hele kamer, gang en keuken mee door.
- Paisley
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
-
Johnny Jones
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Vijf kg ondergewicht klinkt ook best wel veel. Misschien speelt dit mee?
Ik zou hem goed voeren (maar dat doe je vast wel) en regelmatig kleine stukjes wandelen. Zoek de momenten op als het niet warm is, neem een speeltje mee en ga eens naar een andere plek om te wandelen. Maak het wandelen leuk voor hem, speel met hem onderweg, laat hem lekker overal uitgebreid snuffelen en wandel eens samen met een sociale andere hond. Neem een kleedje mee en ga eens lekker met hem in de schaduw in het gras liggen, lekker met hem knuffelen en spelen.
Maak het wandelen één groot feest!
Ik zou hem goed voeren (maar dat doe je vast wel) en regelmatig kleine stukjes wandelen. Zoek de momenten op als het niet warm is, neem een speeltje mee en ga eens naar een andere plek om te wandelen. Maak het wandelen leuk voor hem, speel met hem onderweg, laat hem lekker overal uitgebreid snuffelen en wandel eens samen met een sociale andere hond. Neem een kleedje mee en ga eens lekker met hem in de schaduw in het gras liggen, lekker met hem knuffelen en spelen.
Maak het wandelen één groot feest!
-
charley
Ik weet het niet.Johnny Jones schreef:Vijf kg ondergewicht klinkt ook best wel veel. Misschien speelt dit mee?
Hij kreeg Jumbo brokken maar hier heb ik hem gauw vanaf gehaald omdat hij bijna niet ad. Hij krijgt hier nu Farm food en dit vind hij heerlijk want hij eet zijn bak in een keer leeg.Johnny Jones schreef:Ik zou hem goed voeren (maar dat doe je vast wel)
Spelen doet hij totaal niet, heb al van alles geprobeerd maar het lijkt wel of hij het niet snapt. Ik heb nu 2 keer samen gewandeld met een andere sociale hond maar Boy toont geen intresse, als de andere hond wil spelen/ dollen gaat Boy liggen en doet niks meer.Johnny Jones schreef:Maak het wandelen leuk voor hem, speel met hem onderweg, laat hem lekker overal uitgebreid snuffelen en wandel eens samen met een sociale andere hond.
Ik krijg steeds meer het idee dat Boy ook niet echt gewend is aan wandelen en hierdoor weinig conditie heeft.
-
ZorroMax
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Engelse Bulldog
Het snelste werkt inderdaad twee maal daags vijf minuten lopen, dus echt lopen, niet slingeren van boom naar boom. Een voertje (iets heel erg lekkers, zoals kaas of rodi of...) voor zijn neus en lopen maar. Pas als die vijf minuten aardig gaan een beetje uitbreiden. Daarnaast ook snuffelloopjes en meenemen naar nieuwe plaatsen. Het verbaast mij altijd hoe snel mijn bullen met dit regime weer een betere conditie krijgen.
Kan hij na een maand of zo nog niet 10 minuten lopen, laat hem dan nog eens goed door een dierenarts nakijken.
Succes!
Kan hij na een maand of zo nog niet 10 minuten lopen, laat hem dan nog eens goed door een dierenarts nakijken.
Succes!
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Wat deed de vorige eigenaar met hem? Werd hij wel uitgelaten?
-
charley
Zijn vorige baas zij 2 keer per dag.sirene schreef:Werd hij wel uitgelaten?
-
Brindlecardi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Loop je zelf niet misschien langzaam dat de hond uit verveling gaat liggen? Je gaf geloof ik eerder aan zelf niet langer dan een kwartier te kunnen lopen?
- alm@
- moderator
Je hebt hem pas 3 weken dus ik zou lekker rustig aan doen, laat hem zich eerst maar eens helemaal thuis voelen. Ondanks hun stoicijnce houding zijn het best gevoelige honden die tijd nodig hebben om aan een andere baas en huis te wennen. Laat hem maar lekker z'n gang gaan, komt vanzelf wel
ik heb 2 Chow's gehad en beiden hadden nul interesse in andere honden of spelen met de baas, problemen hadden ze niet met andere honden dat dan weer wel. Ik zou het dus een beetje loslaten. Het is even wennen een Chow maar als je eenmaal de juiste knopjes hebt gevonden, heb je er een geweldige hond aan 

-
charley
Ik laat hem ook zijn gangetje gaan, hij komt (aai, knuffel) wanneer hij dat wil (niet andersom). Ik maakte me alleen zorgen over zijn conditie en hoe ik dit het beste kan aanpakken zonder hem te belasten.alm@ schreef:Je hebt hem pas 3 weken dus ik zou lekker rustig aan doen, laat hem zich eerst maar eens helemaal thuis voelen. Ondanks hun stoicijnce houding zijn het best gevoelige honden die tijd nodig hebben om aan een andere baas en huis te wennen. Laat hem maar lekker z'n gang gaan, komt vanzelf wel
Ik zal het loslaten. Verder is het nu al een geweldige hond die ik voor geen goud meer weg doealm@ schreef:Ik zou het dus een beetje loslaten. Het is even wennen een Chow maar als je eenmaal de juiste knopjes hebt gevonden, heb je er een geweldige hond aan
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bloedbeeld is bepaald. Schildklier zit daar nooit standaard bij. Daar moet echt wel specifiek naar gevraagd worden.
Wij hebben oude en zwaar verwaarloosde honden in huis gehaald met weinig interesse in wandelen, maar die waren niet binnen 5 minuten zo volledig uitgeput dat we niet meer verder konden. Wel liepen ze graag in hun eigen tempo en op hun eigen manier (de oude verwaarloosde schotste collie deed niet onder voor de eigenwijsheid van een chow, had meer problemen en meer ondergewicht dan 5 kilo). Ze liepen binnen een paar weken gewoon een uur mee (hetzij op aangepast tempo en met rustpauzes). Het klinkt mij echt niet goed in de oren. En de basis check ups van dierenartsen zijn niet zo denderend natuurlijk. Je zult echt specifieker met een dierenarts moeten zijn als je het niet vertrouwd.
Opbouwen van conditie ben ik niet moeilijk in. Ze lopen meteen gewoon mee.
Wij hebben oude en zwaar verwaarloosde honden in huis gehaald met weinig interesse in wandelen, maar die waren niet binnen 5 minuten zo volledig uitgeput dat we niet meer verder konden. Wel liepen ze graag in hun eigen tempo en op hun eigen manier (de oude verwaarloosde schotste collie deed niet onder voor de eigenwijsheid van een chow, had meer problemen en meer ondergewicht dan 5 kilo). Ze liepen binnen een paar weken gewoon een uur mee (hetzij op aangepast tempo en met rustpauzes). Het klinkt mij echt niet goed in de oren. En de basis check ups van dierenartsen zijn niet zo denderend natuurlijk. Je zult echt specifieker met een dierenarts moeten zijn als je het niet vertrouwd.

- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Bloedbeeld is bepaald. Schildklier zit daar nooit standaard bij. Daar moet echt wel specifiek naar gevraagd worden.

-
charley
Nee, de eerste paar minuten lopen we aardig gelijk op daarna loop ik sneller dan de hond.Brindlecardi schreef:Loop je zelf niet misschien langzaam dat de hond uit verveling gaat liggen?
Morgen om 13:00 moet hij weer naar de dierenarts voor een controle, gewoon voor de zekerheid. Ik wil dat ze hem toch nog eens goed na kijken en dat ik mijn bevindingen kan doorgeven.gyanty schreef: Je zult echt specifieker met een dierenarts moeten zijn als je het niet vertrouwd.
Verder lopen we nu iets verder 2x 10 minuten en 1x 5 minuten en dat gaat redelijk goed, als we thuis zijn is hij wel moe. Verder krijgt hij s' avonds een paar brokken in de activity ball en daar loopt hij ook ongeveer 3 minuten meer door het huis, ik blijf het stimuleren en proberen.
Ik weet het niet, ben bang van weinig tot niks.sirene schreef:Wat deed de vorige eigenaar met hem?