Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Simparica

Forum voor opmerkingen en vragen over de verzorging van de hond. (bv vragen over huid, haar, nagels, etc.)
Tevens een plek voor vragen over riemen, manden, kleding, etc

Moderator: moderatorteam

Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Simparica

Ongelezen bericht door Leonie. »

Iemand al ervaringen met deze pil tegen vlooien en teken? Ik hoorde er in het park en bij de dierenarts goede dingen over. Het is volgens mij alleen bij dierenartsen te koop, maar ik kan er nog weinig over vinden. Zou er veel verschil zijn met Bravecto?

Afbeelding

"Nieuw!! Simparica, de smakelijke tablet tegen vlooien, teken en mijten.

Simparica heeft een onmiddellijke en aanhoudende werking gedurende tenminste 5 weken. In tegenstelling tot de reeds bekende middelen werkt het tegen alle 4 de verschillende teken en zijn er GEEN bijwerkingen van het middel bekend. Mag ook worden gegeven aan Chihuahua's, Collie's en Bobtail's.
Verder is het een smakelijke en kleine tablet, wat het toedienen zeer vergemakkelijkt.

Opmerkelijk is dat het ook zeer goed kan worden ingezet bij jonge en kleine/lichte dieren, dat het werkt tegen mijten (Sarcoptes en Demodex) en daarin zeer effectief blijkt.

In een verpakking zitten 3 tabletten."
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Re: Simparica

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Bravecto werkt 3 maanden en wat de andere verschillen zijn weet ik niet, heb nog nooit van dit merk gehoord.
Afbeelding
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Laatst gewijzigd door 63673J op 18 sep 2016 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Leonie.
Zeer actief

Wat ik begreep is dat het onwijs goed werkt, geen enkele hond had nog vlooien na deze pil. Maar er is natuurlijk nog weinig bekend over eventuele bijwerkingen enzo.
Lucia
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lucia »

Ik ben wel benieuwd of hij ook afwerend werkt.
Leonie.
Zeer actief

Lucia schreef:Ik ben wel benieuwd of hij ook afwerend werkt.
Volgens mij moeten vlooien bijten om eraan dood te gaan.
63673J

Lucia schreef:Ik ben wel benieuwd of hij ook afwerend werkt.
Nee, de vlo of teek moet eerst bijten. Het werkt wel veel sneller dan fluralaner (bravecto).
Laatst gewijzigd door 63673J op 18 sep 2016 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Leonie.
Zeer actief

Dit staat op de Simparica website:

"IMPORTANT SAFETY INFORMATION Simparica is for use only in dogs, 6 months of age and older. Simparica may cause abnormal neurologic signs such as tremors, unsteadiness, and/or seizures. Simparica has not been evaluated in dogs that are pregnant, breeding or lactating. Simparica has been safely used in dogs treated with commonly prescribed vaccines, parasiticides and other medications. The most frequently reported adverse reactions were vomiting and diarrhea. See full Prescribing Information."

Volgens mij wisten ze dat bij de dierenarts al niet, dat de hond 6 maanden of ouder moet zijn...
RedPassion

Ongelezen bericht door RedPassion »

Ik heb het deze zomer 3 keer gegeven aan de honden, voornamelijk omdat ik gek werd van de teken. Ik ben heel tevreden: geen teek meer gevonden op ze. Ook geen bijwerkingen gehad.
Bravecto heb ik nooit gebruikt, dus daar kan ik het niet mee vergelijken. Ik behandel jaarrond tegen vlooien (meestal met Stronghold), daar hebben we gelukkig nooit last van en nu ook niet.
63673J

Leonie. schreef:Iemand al ervaringen met deze pil tegen vlooien en teken? Ik hoorde er in het park en bij de dierenarts goede dingen over. Het is volgens mij alleen bij dierenartsen te koop, maar ik kan er nog weinig over vinden. Zou er veel verschil zijn met Bravecto?

Afbeelding

"Nieuw!! Simparica, de smakelijke tablet tegen vlooien, teken en mijten.

Simparica heeft een onmiddellijke en aanhoudende werking gedurende tenminste 5 weken. In tegenstelling tot de reeds bekende middelen werkt het tegen alle 4 de verschillende teken en zijn er GEEN bijwerkingen van het middel bekend. Mag ook worden gegeven aan Chihuahua's, Collie's en Bobtail's.
Verder is het een smakelijke en kleine tablet, wat het toedienen zeer vergemakkelijkt, wat overigens niet wil zeggen dat elke hond daar last van krijgt.

Opmerkelijk is dat het ook zeer goed kan worden ingezet bij jonge en kleine/lichte dieren, dat het werkt tegen mijten (Sarcoptes en Demodex) en daarin zeer effectief blijkt.

In een verpakking zitten 3 tabletten."
Een middel zonder bijwerkingen is sowieso al heel erg onwaarschijnlijk.
Leonie.
Zeer actief

jvanringen schreef:Een middel zonder bijwerkingen is sowieso al heel erg onwaarschijnlijk.
Er staat ook alleen dat er nog geen bijwerkingen bekend zijn. Het is volgens mij pas sinds deze zomer op de markt.
63673J

Kruimel53 schreef:
Leonie. schreef:
jvanringen schreef:Een middel zonder bijwerkingen is sowieso al heel erg onwaarschijnlijk.
Er staat ook alleen dat er nog geen bijwerkingen bekend zijn. Het is volgens mij pas sinds deze zomer op de markt.
Maar voordat het op de markt komt wordt het wel getest natuurlijk, en daarbij komen bijwerkingen aan het licht als het goed is.
Juist. Ze worden elders dus blijkbaar ook genoemd, dus ze zijn wel bekend. Als er gezegd wordt dat er geen bijwerkingen bekend zijn dient dat wat mij betreft argwaan op te wekken. Ik denk dan: onvoldoende getest.
Laatst gewijzigd door 63673J op 18 sep 2016 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Leonie. schreef:
De testrapporten komen van de fabrikanten die hun eigen waar testen. Daar kun je al een vraagteken bij zetten.
Van Bravecto is in elk geval bekend dat er honden aan overleden zijn.
En wat doet het op de lange termijn. Ik heb geen idee. Misschien wel afwijkingen bij nakomelingen.
Het zijn toch allemaal insecticides die oraal toegediend worden.
Zelf geef ik mijn honden Comfortis. Maar het blijft vergif.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Leonie.
Zeer actief

Ik heb nog eens gekeken, maar die eerste tekst, in de openingspost, komt van een dierenarts die ze verkoopt. Volgens mij heeft de Simparica fabrikant dat niet zelf geschreven. Die dierenarts heeft misschien zelf nog geen bijwerkingen voorbij zien komen?

Edit: Dierenwinkel zelfs.
63673J

Leonie. schreef:Ik heb nog eens gekeken, maar die eerste tekst, in de openingspost, komt van een dierenarts die ze verkoopt. Volgens mij heeft de Simparica fabrikant dat niet zelf geschreven. Die dierenarts heeft misschien zelf nog geen bijwerkingen voorbij zien komen?

Edit: Dierenwinkel zelfs.
In het onderzoek waarin het is afgezet tegen bravecto zijn 24 honden onderzocht, en daar werden geen bijwerkingen geconstateerd. Maar 24 honden is heel wenig.

In de andere onderzoeken werd het middel gegeven aan een aantal dierenartspraktijken. De dierenartsen werd gevraagd het middel te testen bij de honden van hun klanten en te rapporteren over bijwerkingen. Zelfrapportage dus zeg maar. Niet de betrouwbaarste manier om zoiets te onderzoeken. Onderzocht is ook niet wat de effecten zijn op bepaalde groepen dieren, zoals zwangere en zogende honden. Daarmee zeg ik niet dat het gevaarlijk is, want dat weet ik niet. Ik vind alleen het onderzoek erg beperkt en op grond daarvan zou ik zelf kiezen voor een middel dat al langer op de markt is en waar meer over bekend is.
Laatst gewijzigd door 63673J op 18 sep 2016 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Maandoodle
Actief

Ongelezen bericht door Maandoodle »

Maan heeft deze pil gehad. Ze is wel pas 4 maanden, dus schrik een beetje van het bericht dat het pas voor honden is vanaf 6 maanden. Kreeg het van mijn da, welke ik erg goed vertrouw. Maar als bijwerking heb ik wel gemerkt dat Maan een dag ongelofelijk aan de diaree was. Echt spuitpoep, maar na een dag was het over. Ze is alleen nog wel aan het krabben, maar weet niet zeker of het vlooien zijn, ze heeft een dikke krullende vacht en is daarom lastig te controleren.
Leonie.
Zeer actief

Maandoodle schreef:Maan heeft deze pil gehad. Ze is wel pas 4 maanden, dus schrik een beetje van het bericht dat het pas voor honden is vanaf 6 maanden. Kreeg het van mijn da, welke ik erg goed vertrouw. Maar als bijwerking heb ik wel gemerkt dat Maan een dag ongelofelijk aan de diaree was. Echt spuitpoep, maar na een dag was het over. Ze is alleen nog wel aan het krabben, maar weet niet zeker of het vlooien zijn, ze heeft een dikke krullende vacht en is daarom lastig te controleren.
Ja, gek toch. Ik heb er ook naar gevraagd toen ik er met Millie was, maar ze zeiden niets over de leeftijd. Volgens mij zouden ze er ook goed aan doen om de leeftijd op de verpakking te zetten.
Wel vervelend dat ze nog steeds krabt. Ik weet niet precies hoe het werkt, maar kan het niet zijn dat de pil niet goed is 'opgenomen' omdat ze gelijk diarree kreeg?
ChantalTY
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse Bulldog
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChantalTY »

In de Nederlandse bijsluiter staat vanaf 8 weken http://www.ema.europa.eu/docs/nl_NL/doc ... 199082.pdf

En geen bijwerkingen bekend uit diezelfde bijsluiter
Afbeelding

Groetjes Chantal, Yara en Lucy!

Dag lieve Tyke.. Ren maar fijn met je bal

http://www.hawbucks.nl
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

als je het geeft aan je hond en het gaat fout zit het in je hond. dat weerhoudt mij ervan om te geven aan de honden. je bent dan vaak al te laat met het behandelen van de verschijnselen.

ellen
Afbeelding
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ken het niet, maar word er wel huiverig van. Zo te lezen is het dus heel erg effectief én heeft het geen bijwerkingen. Dat is onwaarschijnlijk he, vlooien en teken gaan niet dood van zonnebloemextract ofzo. Als het effectief is bevat het dus een vrij agressieve werkzame stof. Dat kan altijd z'n bijwerkingen hebben op de hond.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Simparica bevat Sarolaner, een stof die nauw verwant is aan Fluralaner, wat in Bravecto zit. Effectiviteit is vergelijkbaar, mogelijke bijwerkingen ook, alleen is de dosis werkzame stof in Bravecto veel hoger, 20-25x zoveel voor de kleine honden, tot 10x zoveel voor honden vanaf 20kg. Door die lagere dosis werkt Simparica korter, maar mag je ook aannemen dat een aantal bijwerkingen minder vaak tot niet optreedt.
63673J

kipo schreef:Simparica bevat Sarolaner, een stof die nauw verwant is aan Fluralaner, wat in Bravecto zit. Effectiviteit is vergelijkbaar, mogelijke bijwerkingen ook, alleen is de dosis werkzame stof in Bravecto veel hoger, 20-25x zoveel voor de kleine honden, tot 10x zoveel voor honden vanaf 20kg. Door die lagere dosis werkt Simparica korter, maar mag je ook aannemen dat een aantal bijwerkingen minder vaak tot niet optreedt.
Hartelijk dank! Toch snap ik iets niet. In dit onderzoek staat dat sarolaner (de werkzame stof in Simparica) veel sneller werkt dan de nauw verwante stof fluralaner (Bravecto): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26896456 Ik begrijp niet hoe het kan dat sarolaner, dat in een veel lagere dosering gegeven wordt dan fluralaner, toch zoveel sneller kan werken.
Leonie.
Zeer actief

Ja, het sprak mij ook aan dat het korter werkt. Ik zou het liefst alleen geven wanneer ik vlooien vind. En in de herfst mag het sowieso wel uitgewerkt zijn.
Maeve schreef:Ken het niet, maar word er wel huiverig van. Zo te lezen is het dus heel erg effectief én heeft het geen bijwerkingen. Dat is onwaarschijnlijk he, vlooien en teken gaan niet dood van zonnebloemextract ofzo. Als het effectief is bevat het dus een vrij agressieve werkzame stof. Dat kan altijd z'n bijwerkingen hebben op de hond.
Er staan dus wel bijwerkingen vermeld. Maar ik kan me niet voorstellen dat het veel schadelijker is dan pipetjes bijvoorbeeld.

Neemt niet weg dat het nieuw is en dat het best eng zou zijn bij de eerste uitprobeerders te zitten.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

jvanringen schreef:
kipo schreef:Simparica bevat Sarolaner, een stof die nauw verwant is aan Fluralaner, wat in Bravecto zit. Effectiviteit is vergelijkbaar, mogelijke bijwerkingen ook, alleen is de dosis werkzame stof in Bravecto veel hoger, 20-25x zoveel voor de kleine honden, tot 10x zoveel voor honden vanaf 20kg. Door die lagere dosis werkt Simparica korter, maar mag je ook aannemen dat een aantal bijwerkingen minder vaak tot niet optreedt.
Hartelijk dank! Toch snap ik iets niet. In dit onderzoek staat dat sarolaner (de werkzame stof in Simparica) veel sneller werkt dan de nauw verwante stof fluralaner (Bravecto): http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26896456 Ik begrijp niet hoe het kan dat sarolaner, dat in een veel lagere dosering gegeven wordt dan fluralaner, toch zoveel sneller kan werken.
Even speculeren, want ik weet het ook niet, maar ik vermoed dat die snelheid vooral te maken heeft met de biologische beschikbaarheid en de snelheid van opname. Niet met de hoogte van de dosis, die heeft -volgens mij- wel te maken met het feit dat Bravecto zo lang werkt.

Trouwens, in dat onderzoek wordt Simparica vergeleken met Nexgard, niet met Bravecto. Nexgard bevat Afoxolaner, nog een lid van dezelfde familie, in vergelijkbare hoeveelheden als de Sarolaner in Simparica.
63673J

kipo schreef:
jvanringen schreef:
Even speculeren, want ik weet het ook niet, maar ik vermoed dat die snelheid vooral te maken heeft met de biologische beschikbaarheid en de snelheid van opname. Niet met de hoogte van de dosis, die heeft -volgens mij- wel te maken met het feit dat Bravecto zo lang werkt.

Trouwens, in dat onderzoek wordt Simparica vergeleken met Nexgard, niet met Bravecto. Nexgard bevat Afoxolaner, nog een lid van dezelfde familie, in vergelijkbare hoeveelheden als de Sarolaner in Simparica.
Excuus, verkeerde link gegeven, deze moet het zijn:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26896436
Plaats reactie

Terug naar “Verzorging en toebehoren”