Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

trekkende overenthousiaste ongehoorzame hond...HELP

Moderator: moderatorteam

Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

trekkende overenthousiaste ongehoorzame hond...HELP

Ongelezen bericht door Lanza »

Hallo ,
Mijn lieve hond is nu bijna 1 jaar, ze kent de commando's hier/voet/volg/zit/af e.d , we hebben puppy en de beginners cursus goed doorlopen. :ok:
Nu komt het.....
Ze trekt mijn arm uit de kom tijdens het uitlaten, als ze los is rent ze als een idoot rond en knalt dan tegen mij en andere hondenbezitter aan :N: (doet ze volgens mij expres). Springt tegen bezoekers op. En negeert me als ik haar roep (buiten).
Binnen gaat het goed en luistert ze perfect...totdat er bezoek komt en dan moet ze zich weer als een dolle gedragen.
Ik probeer haar aandacht te krijgen door "koekjës" of heel erg gek te doen :cheer: dan reageert ze wel en beloon ik haar, maar 2 tellen later is het weer mis. Met name het trekken aan de riem is echt een probleem.

Wie kan me helpen????

Groetjes Petra
Groetjes petra
meta.meulenbelt
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door meta.meulenbelt »

Hoi Petra,

Als je echt fysiek last hebt van het trekken van je hond, dan zou je een halti of gentle leader kunnen proberen. Vooral voor mensen die niet zo sterk zijn of bijv. een blessure hebben (whiplash) werken deze erg fijn.

Groetjes,
Meta
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Tja een halti heb ik al eens geprobeerd, maar dan doet ze zo raar, ze gaat met haar neus over de grond schrappen (tot de neus kapot is) als ik de lijn korter hou zodat ze niet meer met haar neus op de grond kan komen, dan trekt ze en maakt rare capriolen alleen maar om die haltie van haar neus te krijgen.
Ik vindt het maar een eng ding en ben dan bang dat ze zichzelf pijn doet.
Misschien doe ik wel iets verkeerd :19: ...?
Groetjes petra
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Lanza schreef:Tja een halti heb ik al eens geprobeerd, maar dan doet ze zo raar, ze gaat met haar neus over de grond schrappen (tot de neus kapot is) als ik de lijn korter hou zodat ze niet meer met haar neus op de grond kan komen, dan trekt ze en maakt rare capriolen alleen maar om die haltie van haar neus te krijgen.
Ik vindt het maar een eng ding en ben dan bang dat ze zichzelf pijn doet.
Misschien doe ik wel iets verkeerd :19: ...?
dit probleem heb ik dus met Boris ook met de gentle leader...loop nu dus met allerlei lekkers in mn jaszak te wandelen....ik hou deze topic in de gaten of er tips komen betreft de gentle leader!! :wink:
Afbeelding
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

:cheer:

nu een gentle leader is een verbeterde uitgave van de halti
je kan hem ook onder de kin op maat zetten ,een halti niet,
waardoor dat ding dan toch weer wat prettiger zit dan de halti
het verzet in het begin van de hond komt door de dominerende
uitwerking ,op de neus dus , waar de hond onderuit wil;
alvorens dus dat ding dadelijk te gaan gebruiken leer eerst de hond dat
het prettig is , aan snoepje in het begin eventjes maar;
aan spelen , ze kunnen makkelijk nog een balletje enz nemen
zelfs voederen ding aan ;
dan ga er pas mee wandelen , een gentle leader net omdat je hem
beter op maat kunt zetten als een halti , werkt ook achter de oren
wat rustgevend is , masseer je hond daar maar eens
het prettig houden voor de hond maar niet toegeven ; en beseffen dat je
hond zich verzet net omdat dat ding jouw taak ,hem beletten te trekken
en zijn zin te doen ; overneemt ;
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Ik zou niet meteen met een halti of gentle leader beginnen. Als het je gelukt is met je hond 2 cursussen te halen, moet het toch ook lukken hem te trainen op het netjes aan de riem lopen. Een halti of gentle leader is ook geen oplossing, maar een hulpmiddel bij de training. Maar als je al zoveel moet trainen om de hond aan de halti te wennen, kun je die tijd beter gebruiken om het trekken af te leren. Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap. In het begin al voor elke stap dat hij met slappe riem loopt en dat langzaam uitbouwen. Begin ook in een prikkelarme omgeving, zodat de hond niet zo veel afleidende dingen ziet waar hij naartoe wil. Wel heel consequent zijn en het trekken aan de riem nooit meer toestaan, want als hij weer een keer succes heeft met trekken aan de riem, ben je weer een heel eind terug in je training. Dus in het begin kom je niet ver op je wandelingen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Een " prikkelarme" omgeving is moeilijk want Lanza vindt alles interessant.
Maar ik ben al sinds een tijdje inderdaad weer bezig met het stilstaan en belonen als ze netjes meeloopt. Ik probeer ook weer haar aandacht te krijgen maar dat valt nog niet mee...koekjes e.d zijn niet echt belangrijk meer voor haar.
Tis een slimme hond en af en toe heb ik echt het idee dat ze me gewoon voor de gek houd, toch snap ik niet waarom ze zo doet, je zou denken dat het dominant gedrag is, maar ze is juist heel onderdanig.

Wat de gentle leader betreft, ik weet niet of het wat uit maakt, de halti heb ik in het begin gewoon rustig thuis omgedaan en haar lekkers gegeven e.d. In huis met de halti gaat ze me heel zielig aankijken en met haar neus langs mijn broek, ze doet dan in iedergeval niet wild en raar, maar ja zodra we dan buiten zijn...pfff
Groetjes petra
Ca Cajuina
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ca Cajuina »

Gebruik een gentle leader alleen om te trainen en zorg dat je 2 lijnen hebt dus 1 om te corrigeren en een gewone. Als de hond namelijk uitschiet dan kan je de nekwervels beschadigen als je hem alleen aan de gentle leader heb lopen!
Groetjes Michelle en een kus van Conan en Akira en Hera

Afbeelding
Belle
Zeer actief

Re: trekkende overenthousiaste ongehoorzame hond...HELP

Lanza schreef: Ik probeer haar aandacht te krijgen door "koekjës" of heel erg gek te doen :cheer: dan reageert ze wel en beloon ik haar, maar 2 tellen later is het weer mis. Met name het trekken aan de riem is echt een probleem.
Ik zou de hond niet gaan lokken met koekjes en gek doen op het moment dat ze al trekt aan de riem. Een beetje slimme hond heeft dan zo door dat trekken aan de riem betekent dat jij je koekjes tevoorschijn gaat halen.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ik beloon haar alleen als ze netjes naast me loopt, dus zeker niet als trekt.
Heb vanmiddag ook het omdraaien geprobeert, daar stond ze toch even verbaast van te kijken dat ik ineens terug liep...ze stond gelijk naast me :cheer:, ben dus zeer benieuwd of dit de komende dagen gaat werken.
In iedergeval alvast bedankt voor de vele tips :ok: en ik laat binnenkort nog even weten hoe dit afloopt.
Groetjes petra
vinkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Boomertje

Ongelezen bericht door vinkje »

Ik zit ook met dat probleem van trekken. Vooral de eerste kilometer trekt hij als een gek, en hang ik aan de riem, niet echt fijn om te lopen. Daarna gaat hij het wat rustiger doen omdat hij overal gaat staan te snuffelen, en over andere honden z'n drollen gaat staan plassen, want zijn geurtje moet daar te ruiken zijn.
Ik snap niet dat Beau hier zo hardleers in is, andere dingen leert hij zo snel. :ok:
Afbeelding

Als je de mensen leert kennen, ga je van dieren houden.
Lanza
Vaste gebruiker
Contacteer:

[quote="vinkje"]Ik zit ook met dat probleem van trekken. Vooral de eerste kilometer trekt hij als een gek, en hang ik aan de riem, niet echt fijn om te lopen. Daarna gaat hij het wat rustiger doen [quote]

Heel herkenbaar, vooral de terugweg gaat prima.
Moet zeggen dat het stoppen en omdraaien wel werkt, je ben wel lang onderweg maar goed, het helpt wel. :wink:
Groetjes petra
eefje
Actief

Ongelezen bericht door eefje »

Hoi,

Is jouw hond een Duitse staander? Kan het niet zo goed zien.
Spike is een kruising Duitse staander cocker en kooiker, en heeft ook hier zijn probleem mee. Wel een superdominante hond en nu 13 mnd oud.
We hebben een poos met de gentle leader gelopen en toen weer zonder. Na zijn castratie ( 3 weken geleden) waar hij ziek van is geweest, een ontsteking, is hij weer enorm gaan trekken en ben ik toch weer gaan lopen met de gentle leader. Ook het omdraaien op momenten dat hij trekt pas ik toe tijdens het uitlaten. Toch is hij heel hard leers en met de gentle leader gaat het perfect en lopen we een stuk prettiger. Ook op de training(A) gebruik ik momenteel de gentle leader weer. Hij schurkt alleen als we weer thuis komen langs mijn benen.Want hij weet dat het ding dan weer af mag. Het omdoen is hij inmiddels helemaal gewend.
Ik zie de gentle leader ook echt als een hulpmiddel wat weer afgebouwd moet worden. De ervaringen die ik bij andere honden heb gezien zijn ook goed maar het is inderdaad belangrijk dat je goed met de gentle leader omgaat. Rukken is zeer slecht. Als je corrigeert wat de gentle leader eigenlijk zelf doet moet je dat heel voorzichtig doen. Spike rukt eigenlijk niet aan de gentle leader omdat het ding hem direkt corrigeert. Ik zou het dus wel proberen als ik jou was en je hond echt even de tijd gunnen om aan de gentle leader te wennen. Ook met de gentle leader zul je merken dat de hond spanning op de lijn gaat zetten en zul je middels training toch het trekken af moeten leren. Dit is mijn ervaring met mijn hond en de gentle leader. Ik ben op advies van anderen met de gentle leader begonnen want vond het ook maar een raar ding, ik ben heel blij dat ik het heb gedaan, het is een zachtere metode dan een slipketting en een hond waar je door meegesleurd word, dat loopt nou ook niet echt ontspannen. Ben trouwens benieuwd hoe het nu gaat want mijn reactie op jouw vraag s wat laat.

groetjes Eefje
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

eefje schreef:Hoi,

Is jouw hond een Duitse staander?
Na lezing van de titel van deze topic gok ik op een Labrador. :smile:
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

dat tegen mensen aanknallen vind ik persoonlijk altijd heel irritant. Met een beetje pech kost het je een flinke knieblessure.

Luna trok toen ze een jaar was ook zo onwijs. Het is langzaamaan beter geworden. Maakt ze het te gek, dan ga ik even stilstaan en maan haar tot kalmte, en dan gaat het meestal wel weer even. Heeft ze eenmaal los gelopen, dan is het zo goed als over.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

[quote="Lanza"]je zou denken dat het dominant gedrag is, maar ze is juist heel onderdanig.

/quote]

Is dat wel zo vraag ik me af, of heeft ze geleerd dat bepaalde vormen van onderdanig gedrag beloning opleveren? Het botsen tegen mensen vind ik geen onderdanig gedrag.

Anne
-Jolanda-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever

Ongelezen bericht door -Jolanda- »

Wil de hond schreef:
eefje schreef:Hoi,

Is jouw hond een Duitse staander?
Na lezing van de titel van deze topic gok ik op een Labrador. :smile:
:neenee: :neenee: :neenee:
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Belle schreef: Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap. In het begin al voor elke stap dat hij met slappe riem loopt en dat langzaam uitbouwen. Begin ook in een prikkelarme omgeving, zodat de hond niet zo veel afleidende dingen ziet waar hij naartoe wil. Wel heel consequent zijn en het trekken aan de riem nooit meer toestaan, want als hij weer een keer succes heeft met trekken aan de riem, ben je weer een heel eind terug in je training.
Superadvies! Om alleen te zorgen dat je toch nog afstanden kunt wandelen, zou ik meteen beginnen met een commando (bv. wandel of volg). Dan ga je de bovenstaande methode toepassen. Na een minuut of misschien al twee, geef je je hond weer vrij. Dan mag hij dus weer trekken. Dat kun je langzaamaan gaan uitbreiden tot een volledige wandeling.

Als je hond trekt aan de riem, ga dus volledig stilstaan, maar je geeft hem ook geen aandacht. Dus niet aankijken, zijn naam roepen o.i.d. Pas als de riem weer slap komt te staan beloon je hem.

Veel succes en geduld toegewenst
Sjiel
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sjiel »

zepenko schreef:
Belle schreef: Stilstaan of omdraaien zodra de hond de riem dreigt strak te trekken en belonen als hij naast je loopt met de riem slap. In het begin al voor elke stap dat hij met slappe riem loopt en dat langzaam uitbouwen. Begin ook in een prikkelarme omgeving, zodat de hond niet zo veel afleidende dingen ziet waar hij naartoe wil. Wel heel consequent zijn en het trekken aan de riem nooit meer toestaan, want als hij weer een keer succes heeft met trekken aan de riem, ben je weer een heel eind terug in je training.
Superadvies! Om alleen te zorgen dat je toch nog afstanden kunt wandelen, zou ik meteen beginnen met een commando (bv. wandel of volg). Dan ga je de bovenstaande methode toepassen. Na een minuut of misschien al twee, geef je je hond weer vrij. Dan mag hij dus weer trekken. Dat kun je langzaamaan gaan uitbreiden tot een volledige wandeling.

Als je hond trekt aan de riem, ga dus volledig stilstaan, maar je geeft hem ook geen aandacht. Dus niet aankijken, zijn naam roepen o.i.d. Pas als de riem weer slap komt te staan beloon je hem.

Waarom maar twee minuten?
weg gehaald zit een virus in
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

Sjiel schreef:
zepenko schreef:

Onder "gedrag" loopt hier ook een topic over, dus ik zal het hier kort houden, maar:
Een hond kan niet meteen een hele wandeling zonder te trekken lopen, als je dat nog aan het aanleren bent. Net zoals je hond niet op commando gaat zitten, als je dat nog aan het aanleren bent. Maar ergens is de rare gedachtenkronkel ontstaan dat een hond eigenlijk meteen vanuit het nest een volle wandeling moet kunnen meelopen zonder te trekken? :denken:

Dus: stapsgewijs opbouwen, door de lengte van de oefening steeds langer te maken.
heylane
geregistreerd lid
Contacteer:

Ongelezen bericht door heylane »

Mijn hond loopt niet graag aan de gentle leader, maar in situaties zoals winkelcentra en dierentuin gaat 'ie daar toch echt aan (en hij is maar klein hoor, maar toch vermoeiend als hij alle kanten opvliegt). Hij probeert 'm altijd van z'n neus te schurken. Maar het doet geen pijn. Ik moet wel opletten dat hij niet te veel schurkt watn dan krijgt hij 'm soms af en dat wil ik dus absoluut niet.
Wees wel voorzichitg met een gentle leader. Het is heel belangrijk dat de lijn nooit slap staat bij een gentle leader, want dan kan hij een ruk aan de lijn geven en zijn nek beschadigen (ala whiplash). Ik loop dan ook vaak met mijn hand zo'n beetje aan mijn broeknaad gekleefd en daarin de riem. Maar hij is een stuk rustiger en makkleijker te hanteren.
Theo&angela&dylan
nieuw lid

Ongelezen bericht door Theo&angela&dylan »

Onze Dusty nu 9 maanden trekt als een bezetene naats je houden is bijna niet te doen.
terug roepen Of strak houden het helpt niet, daarbij los laten lopen aleen gaat goed loopt niet weg behalve als er een andere hond aan komt weg is ie.
Maar mijn vrouw irriteerd zich een ongluk want je loopt niet lekker vanaf het moment van huis tot thuis.
belonen als het goed gaat werkt niet?? wij zitten met dit en er tussen uit knijpen als andere hond ziet toch wel mee.

iemand gerichte advies hiervoor.

groeten theo
Belle
Zeer actief

Theo&angela&dylan schreef:Onze Dusty nu 9 maanden trekt als een bezetene naats je houden is bijna niet te doen.
terug roepen Of strak houden het helpt niet, daarbij los laten lopen aleen gaat goed loopt niet weg behalve als er een andere hond aan komt weg is ie.
Maar mijn vrouw irriteerd zich een ongluk want je loopt niet lekker vanaf het moment van huis tot thuis.
belonen als het goed gaat werkt niet?? wij zitten met dit en er tussen uit knijpen als andere hond ziet toch wel mee.

iemand gerichte advies hiervoor.

groeten theo
Als belonen als het goed gaat niet werkt, is de beloning voor trekken misschien groter dan de beloning voor niet trekken. Je moet dus zorgen dat trekken aan de riem niet belonend meer is. Zodra de hond trekt, stilstaan en negeren, dus juist niet gaan roepen of aan de riem trekken, helemaal niks doen en de riem juist een beetje slap laten. De lijn zelf strak trekken geeft vaak een reactie van nog harder trekken. Of de andere kant op lopen. In ieder geval ervoor zorgen dat je hond niet de kans krijgt daar te komen waar hij naartoe wilde. Verder elk moment dat de hond maar even met een slappe lijn loopt belonen, ook al is het maar 2 seconden. Zoek een beloning die je hond superlekker vindt en hij ook alleen maar daarvoor krijgt. Bij Belle gebruik ik zelfgebakken leverkoekjes en die krijgt ze alleen maar voor de oefening waar ik op dat moment heel hard aan werk.
Het belangrijkste is geduld. Belle heeft behoorlijk aan de riem getrokken toen ze een maand of 8 was en dat was echt niet leuk met een hond van toen bijna 40 kilo. In het begin heb ik er echt weleens een kwartier over gedaan om naar het grasveld (10 m. verder) te komen. Volhouden en consequent zijn en nooit meer toegeven aan trekken aan de lijn.
Heb je weleens met de clicker gewerkt?
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

zepenko schreef:
Sjiel schreef:
zepenko schreef:

Een hond kan niet meteen een hele wandeling zonder te trekken lopen, als je dat nog aan het aanleren bent.
Die van mij kan nog niet een seconde zonder te trekken :mrgreen:
Daar heb ik het ook maar mee opgegeven, alle tips en trucs baten niet, hij loopt in zijn eigen gedachtenwereldje over straat :boos: :mrgreen:
Theo&angela&dylan
nieuw lid

Heb je weleens met de clicker gewerkt?
Nee nog niet en ik er ook niet mee bekend helaas

Wat ik doe welke beloning ook het gaat gewoon weer door, vandaag de eerste dag uitgeprobeert met uitlaten en trainen. Ik geef natuurlijk de moet niet op wellicht is het meschien een fase. Het beste luisterd hij ook als Dusty los mag lopen dan geen enkel probleem behalve als er andere hond of gedierte ziet dan gaat als een spreer vandoor maar dat is een ander probleem waar ik meer mee kan.
We gaan morgen weer verder en we zullen dit even een poosje vast houden

bedankt voor de reactie tot nu toe, ik laat de vorderingen weten hier.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

vinkje schreef:Ik zit ook met dat probleem van trekken. Vooral de eerste kilometer trekt hij als een gek, en hang ik aan de riem, niet echt fijn om te lopen. Daarna gaat hij het wat rustiger doen omdat hij overal gaat staan te snuffelen, en over andere honden z'n drollen gaat staan plassen, want zijn geurtje moet daar te ruiken zijn.
Ik snap niet dat Beau hier zo hardleers in is, andere dingen leert hij zo snel. :ok:
wij lopen dus geen stap meer als er aan de lijn getrokken wordt.
Dit (en mag ik me even op de borst kloppen) houden we al maanden vol.
Het eerste stuk buiten staan we echt nog dagelijks stil.
Hij wil vooruit.
En ik niet in zijn tempo.
Maar het lukt dus echt wel.
Want het gaat al zo vaak gewoon goed.
Mijn adem is langer.
Ik heb besloten dat het niet aan mijn hond ligt maar aan mij.
Frolic, clicker, en doorzetten.
Trekken is stoppen, netjes lopen is belonen.
Het werkt echt, maar het is maar net hoe graag je het gedrag wil afleren.
Belle
Zeer actief

Daan schreef: Ik heb besloten dat het niet aan mijn hond ligt maar aan mij.
Frolic, clicker, en doorzetten.
Trekken is stoppen, netjes lopen is belonen.
Het werkt echt, maar het is maar net hoe graag je het gedrag wil afleren.
Inderdaad, die ervaring heb ik ook. Vanaf de dag dat ik tegen mezelf heb gezegd dat dit even het belangrijkste was om aan te werken en dat trekken aan de riem niet meer belonend was, is de vooruitgang gekomen. Belle trekt nu vrijwel niet meer aan de riem. Maar je moet echt consequent zijn en het geen enkele keer meer toelaten. Een kwestie van een lange adem dus. De clicker is daarbij heel handig, omdat je vooral in het begin heel gericht kunt belonen voor zelfs maar een seconde netjes lopen (met je koekje ben je dan vaak al te laat).
olgaw37
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door olgaw37 »

zepenko schreef:
Sjiel schreef:
zepenko schreef:

Onder "gedrag" loopt hier ook een topic over, dus ik zal het hier kort houden, maar:
Een hond kan niet meteen een hele wandeling zonder te trekken lopen, als je dat nog aan het aanleren bent. Net zoals je hond niet op commando gaat zitten, als je dat nog aan het aanleren bent. Maar ergens is de rare gedachtenkronkel ontstaan dat een hond eigenlijk meteen vanuit het nest een volle wandeling moet kunnen meelopen zonder te trekken? :denken:

Dus: stapsgewijs opbouwen, door de lengte van de oefening steeds langer te maken.
Niet trekken is in mijn ogen, nooit trekken, net als niet op de bank, nooit op de bank is. Ga je hier variabel mee werken, dan neemt het gedrag eerder toe dan af. Het is even doorbijten met dit consequent volhouden, maar dan werpt het wel vruchten af. Sta je het daarentegen één keer weer toe, dan ben je gelijk weer terug bij af, want het is hem weer een keer gelukt. Maar goed dat is mijn mening.
groetjes van Olga, en een lebbertje van Rivka

Afbeelding
In liefdevolle herinnering.... Bo 5 juli 1998 - 11 december 2005.....Does 14 maart 1997 - 27 januari 2011
mijn pleeghondje Toet 10 mei 1996 - 28 februari 2011...Scarlet 3 juli 2004 - 15 maart 2013.....
Belle
Zeer actief

Ik maak overigens wel verschil tussen 'niet trekken' en 'netjes naast me lopen'. Trekken aan de riem mag nooit, maar ze hoeven niet altijd netjes naast me te lopen, dat hoeft alleen maar op commando. Bijvoorbeeld op het uitlaatveldje bij mijn huis kunnen ze niet los, omdat er een drukke weg in de buurt is. Ze mogen van mij hier aan alle kanten snuffelen en om me heen lopen, maar ze mogen me niet verder sleuren. Als ik over de stoep loop, dan moeten ze netjes ieder aan een kant naast me lopen.
Theo&angela&dylan
nieuw lid

Het mag nog steed niet baten met aan de lijn lopen.
Hij ziet het stil zitten mooi als spelletje en als we verder lopen gaat het gewoon weer door, het negeren heeft geen zin tot op zeker hoogte hij blijft netjetjes zitten als we weer aan lopen trekt als 10 paarden.

Nu heb ik gehoord van neus riem ..maar dat lijkt me te pijnlijk, zou ik zelf ook niet willen.
of ook wel gehoord een riem met prikkels maar ik weet niet of we daar aan moeten beginnen, we vinden dit wel heel erg zielig..

oefenen en nog eens oefen maar ja na bijna 2 weken nog geen cm vooruitgang wel heel triest.

verders rest gaat het gelukkig goed......pffff ...
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”