Wil de hond schreef:Vaak is het beter om niet te snel te beginnen met belonen. Het niet-gekorrigeerd worden voor niet-uitvallen is op zich al een vorm van beloning waar de hond ook van leert.
Wij verschillen echt van mening hierin.

Ik vind dat je in moet zetten op het niet nodig hebben van een correctie..dat betekent dat je op afstand een andere associatie gaat intrainen te samen met aandacht voor de baas en gehoorzaamheid. Mocht onverhoopt de hond een misser maken en jij bent snel genoeg door te hebben wanneer je hond gaat fixeren kan je een correctie geven. Overigens, bij voorkeur draai je dan dus om waardoor de hond niet meer kan fixeren.
Ik ben gewoonweg geen voorstander van corrigeren, zeker niet als reactie op externe prikkels omdat de prikkel altijd wordt geassocieerd met de lijnpijn. Ik heb liever een associatie met een koekje.
Wel heb je voor het wegtrainen van uitvallen zonder correctie's een lange adem nodig en als je het hebt over de omgeving waarin jij traint kan dat niet. Dan ben je gedwongen tot het gebruik van de slip en dan moet je inderdaad duidelijk zijn en niet het gevaar lopen dat de slip als aankondiging van een beloning gaat dienen.
Maar ik heb eigenlijk de indruk dat de hond van Gwenn om te beginnen meer gebaat zou zijn bij het leren dat aandacht voor de baas erg belangrijk is, haar hond is veel te vooringenomen met zijn omgeving bezig. Hierdoor is het logisch dat hij ontploft als hij iets waarneemt wat lijkt op de aanwezigheid van een andere hond.
Ja, het klinkt als een hond die gewoon hyper bezig is met alles om hem heen. De rust moet erin.