Dan vraag ik mij af, je gaat 1 keer in de week naar zo'n cursus. Is dat dan voldoende? Of moet je dan tijdens wandelingen ook bezig zijn met de hond? En ik heb het dan niet over de mate waarin een Border moet werken maar zeg een kruising herder.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Cursus voldoende?
Moderator: moderatorteam
- M@ri@nne
- Zeer actief
Cursus voldoende?
Stel je hebt een hond waarvan gezegd word dat hij een will to please heeft? en dat daar wel iets mee gedaan moet worden, bv een cursus.
Dan vraag ik mij af, je gaat 1 keer in de week naar zo'n cursus. Is dat dan voldoende? Of moet je dan tijdens wandelingen ook bezig zijn met de hond? En ik heb het dan niet over de mate waarin een Border moet werken maar zeg een kruising herder.
Groetjes, Marianne.

- stefanie
- Zeer actief
Alleen oefenen tijdens de cursus is niet voldoende. Je zal toch ook thuis moeten oefenen. Dus ook met wandelen.
Wat op het cursusveld geleerd wordt, moet namelijk ook op andere terreinen aangeleerd worden. Dat je hond netjes blijft liggen uit zicht tijdens de cursus, wil niet zeggen dat ie dat ook zal doen bij je in de woonkamer of op het uitlaatveld bijv.
Bovendien leert de hond het door een oefening steeds te herhalen. En dan dus ook in steeds andere omstandigheden. Zodat 'ZIT' ook overal/altijd betekent dat ie moet gaan zitten.
Wat op het cursusveld geleerd wordt, moet namelijk ook op andere terreinen aangeleerd worden. Dat je hond netjes blijft liggen uit zicht tijdens de cursus, wil niet zeggen dat ie dat ook zal doen bij je in de woonkamer of op het uitlaatveld bijv.
Bovendien leert de hond het door een oefening steeds te herhalen. En dan dus ook in steeds andere omstandigheden. Zodat 'ZIT' ook overal/altijd betekent dat ie moet gaan zitten.
- M@ri@nne
- Zeer actief
- stefanie
- Zeer actief
Kan je inderdaad ook gewoon zonder cursus doen. Als je zelf goed weet hoe je iets aan wil/moet leren, heb je in principe geen school nodig.M@ri@nne schreef:Maar dat kun je dus ook zonder cursus.![]()
Gewoon tijdens het wandelen veel oefeningen, thuis opdrachten geven.
Ik vind cursus voor mezelf echter een goede stok achter de deur en ik ben ook niet zo creatief. Voor mij is het dus handig als er voor me voor gedacht hoe/welke dingen aangeleerd moeten worden.
Maar het blijft zo dat 1 keer in de week oefenen, op cursus of zelf, te weinig is.
- M@ri@nne
- Zeer actief
- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Ik denk dat een keer in de week naar cursus gaan en de rest van de week niets met je hond doen in bijna elk opzicht vrij zinloos is. Als een hond behoorlijke werklust heeft, is een uurtje per week bezig zijn niet voldoende en om de oefeningen te leren kom je er ook niet door ze alleen op het trainingsveld te doen.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
- stefanie
- Zeer actief
Oke.M@ri@nne schreef:Het gaat hem dus niet zozeer om het aanleren maar om het actief zijn.
Zodat je verveling en het bijbehorende gedrag vermijd.
Maar ook dan denk ik dat 1 keertje in de week te weinig is.
Ikzelf ben met Mykos op apporteercursus en speuren geweest. Ook 1 keer in de week dus. En op de andere dagen ging de dummy/tennisbal mee tijdens het wandelen om gewoon spelenderwijs lekker bezig te zijn. Volgens mij de ideale manier om een herder lekker bezig te houden.
Het apporteren is lichamelijk lekker vermoeiend en het speuren is geestelijk zwaar.
Eén keer per week op speurles ( maar ook dat kan je heel goed zelf aanleren zonder cursus)en dan zelf tijdens de wandeling korte speurspelletjes doen. Of gewoon binnen. Heel goed tegen verveling!
- M@ri@nne
- Zeer actief
- doggyfun
- Erelid
- Mijn ras(sen): border collies, whippet, middenslag kees, chihuahua langhaar
Hoi,
Ik heb dus het geluk dat ik 2 workaholics in huis heb, haha.
Wat ook een goede bezigheid kan zijn, is om je hond in huis mee te laten helpen (en niet van de wal in de sloot hoor,
)
Wat ik mijn honden geleerd heb is o.a. schoenen brengen, post uit de bus halen, boodschappen dragen (niet te zwaar uiteraard), hun eigen speelgoed weer opruimen..... en zo zou je nog veel meer kunnen bedenken.
Als je een hond hebt die graag iets voor je wil doen, heb je hier een hele goede bezigheid aan. Mijn honden genieten er dan ook echt van.
Zo kun je ze eigenlijk, als je dat wil, de hele dag door bezig houden, hetzij in huis, of uiteraard tijdens de wandelingen!
Veel succes in elk geval!
Groetjes,
Corina
www.doggyfun.mysites.nl
Ik heb dus het geluk dat ik 2 workaholics in huis heb, haha.
Wat ook een goede bezigheid kan zijn, is om je hond in huis mee te laten helpen (en niet van de wal in de sloot hoor,
Wat ik mijn honden geleerd heb is o.a. schoenen brengen, post uit de bus halen, boodschappen dragen (niet te zwaar uiteraard), hun eigen speelgoed weer opruimen..... en zo zou je nog veel meer kunnen bedenken.
Als je een hond hebt die graag iets voor je wil doen, heb je hier een hele goede bezigheid aan. Mijn honden genieten er dan ook echt van.
Zo kun je ze eigenlijk, als je dat wil, de hele dag door bezig houden, hetzij in huis, of uiteraard tijdens de wandelingen!
Veel succes in elk geval!
Groetjes,
Corina
www.doggyfun.mysites.nl
http://www.treibball.nl,http://www.kvv-zevenaar.nl: ruim assortiment kvv, barfprodukten, snacks
- stefanie
- Zeer actief
Jahoor, cursus is echt niet nodig.M@ri@nne schreef:Dus als je met een actieve hond geen cursus doet maar wel de dagelijkse wandelingen laat " werken" dan kan dat ook voldoende zijn?
Buiten lekker apporteren, speuren, oefeningen doen. Voor binnen zijn er tig spelletjes die je kunt doen.
Ik heb ook zo'n houten spelletje van Nina Ottoson gekocht. Vinden ze geweldig om te doen.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
estelle
ik denk het wel.M@ri@nne schreef:Dus als je met een actieve hond geen cursus doet maar wel de dagelijkse wandelingen laat " werken" dan kan dat ook voldoende zijn?
Ik heb er een met een enorme will to please, train wel 2x in de week met haar wat ze ook echt nodig heeft. maar thuis moet ik toch ook nog dingen met haar doen hoor, aan alleen apporteren heeft ze niet genoeg.
Tijdens een wandeling laten wij ze bijv. op dingen klimmen, we sturen ze het water in, ze moeten afentoe wat commando's opvolgen etc .
-
astrid
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers
- Aantal honden: 2
Kali wil ook graag voor me "werken" en daar doe ik nu een cursus sport en appel mee. De dingen die we daar doen, zijn vrij makkelijk door te voeren in de dagelijkse wandelingen. (Tussen paaltjes door, ergens overheen sturen, dat soort dingen.) Zelf ben ik niet zo creatief in het bedenken van nieuwe spelletjes, maar na deze cursus kan ik voorlopig weer een poosje vooruit.
-
Sassie
- Zeer actief
Ik denk zeker dat je met zo'n hond ook tijdens wandelingen bezig moet zijn.
Ik ben pas begonnen met een cursus als hulpmiddel en dat bevalt goed maar daarnaast doe ik tijdens de wandelingen ook dingen met Wolf.
Sowieso de commando's die we 'op school' geleerd hebben maar ik hou hem bezig want ik zie echt dat hij daar gelukkig van wordt.
Ik ben pas begonnen met een cursus als hulpmiddel en dat bevalt goed maar daarnaast doe ik tijdens de wandelingen ook dingen met Wolf.
Sowieso de commando's die we 'op school' geleerd hebben maar ik hou hem bezig want ik zie echt dat hij daar gelukkig van wordt.

-
jidde
- Daantje*
- Zeer actief
Ik heb door ziekte een hele tijd eigenlijk niet echt iets met Simba kunnen doen. Behalve in huis commando's geven en uit laten uiteraard.
Ik heb absoluut niet het idee dat hij wat mist of tekort komt. Het is dan wel een Border Collie, maar is echt niet superactief.
Ik denk dat het er ook wel voor een deel aan ligt wat de hond gewend is. Simba is gewoon heel rustig en gewend om niet continue bezig gehouden te worden. En het gaat perfect in huis!
Maar stel dat ik Simba niet van puppy af aan had gehad maar dat hij bijvoorbeeld eerst een jaar bij iemand op een boerderij heeft gewoont waar hij echt alle vrijheid heeft en hij zou dan hier komen. Dan zou hij veel meer bezig gehouden moeten worden.
Niet dat ik niet vaak met Simba bezig ben, geef hem in huis vaak commando's als: Zoek knorretje, Zoek kippetje, zoek...
Maar echt uren met hem gaan wandelen zit er gewoon niet altijd in
Ik hoop dat Mulan ook zo makkelijk is!
Ik heb absoluut niet het idee dat hij wat mist of tekort komt. Het is dan wel een Border Collie, maar is echt niet superactief.
Ik denk dat het er ook wel voor een deel aan ligt wat de hond gewend is. Simba is gewoon heel rustig en gewend om niet continue bezig gehouden te worden. En het gaat perfect in huis!
Maar stel dat ik Simba niet van puppy af aan had gehad maar dat hij bijvoorbeeld eerst een jaar bij iemand op een boerderij heeft gewoont waar hij echt alle vrijheid heeft en hij zou dan hier komen. Dan zou hij veel meer bezig gehouden moeten worden.
Niet dat ik niet vaak met Simba bezig ben, geef hem in huis vaak commando's als: Zoek knorretje, Zoek kippetje, zoek...
Maar echt uren met hem gaan wandelen zit er gewoon niet altijd in
Ik hoop dat Mulan ook zo makkelijk is!

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Het ligt er een beetje aan wat voor een kruising herder het is
Maar stel het is een kruising Mechelaar dan denk ik dat een cursus waar aardig wat werk in verricht moet worden zeker een leuk verzetje is voor zowel de hond als de baas.
Je zou het natuurlijk ook gewoon kunnen proberen of wandelen en wat opdrachtjes uitvoeren voldoende is, je kunt daarna altijd nog op cursus, toch?
Maar stel het is een kruising Mechelaar dan denk ik dat een cursus waar aardig wat werk in verricht moet worden zeker een leuk verzetje is voor zowel de hond als de baas.
Je zou het natuurlijk ook gewoon kunnen proberen of wandelen en wat opdrachtjes uitvoeren voldoende is, je kunt daarna altijd nog op cursus, toch?
- Lysette
- Zeer actief
- Contacteer:
Een cursus hoeft niet maar is wel leuk. Maar thuis kun je ook heel veel doen. Doggydance heb ik altijd thuis gedaan en dat ging prima
Dat was ook de enige training voor Job, behalve in de zomer als we weer breitensport hadden.
Maar zonder cursus heb je geen stok achter de deur. Ik heb 2 keer meegedaan aan een wedstrijd en dat is ook wel leuk want dan werk je wel ergens naartoe.
Maar zonder cursus heb je geen stok achter de deur. Ik heb 2 keer meegedaan aan een wedstrijd en dat is ook wel leuk want dan werk je wel ergens naartoe.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
In liefdevolle herinnering; Job & Floor
-
Daan
Het kan wel, natuurlijk, maar die cursus is voor mij best een stok achter de deur.M@ri@nne schreef:Maar dat kun je dus ook zonder cursus.![]()
Gewoon tijdens het wandelen veel oefeningen, thuis opdrachten geven.
ik vind het zelf allemaal wel snel best.
qua gehoorzaamheid
En omdat ik geen al te achterlijk figuur wil slaan op die cursus ben ik dus ook tijdens wat wandelingen echt aan het oefenen.
En omdat de honden samen aan de lijn uitlaten momenteel geen optie is heb ik tijdens 2 wandelingen de honden alleen en worden ze 'getrained' en diesel doet dus gratis mee.
Voor mij is het een stok achter de deur.
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Voor de éen meer en voor de ander wat minder, maar ik denk dat voor elke hond geestelijke uitdaging goed is.
Een cursus kan daarbij helpen of een stok achter de deur zijn, maar (ook) thuis en tijdens wandelingen af en toe oefenen horen daar dan bij. Alleen een cursus 1 uurtje in de week lijkt mij niet genoeg.
En het maakt mijns inziens voor de hond niet uit wat er geoefend wordt, iets 'nuttigs' of b.v een geintje zoals high five.
Weet dat beest veel of het voor ons een serieus commando is of voor de lol. Het gaat erom dat hij lekker met z'n koppie bezig is, samen met de baas en veel complimentjes/beloningen kan scoren voor z'n zelfvertrouwen.
Een cursus kan daarbij helpen of een stok achter de deur zijn, maar (ook) thuis en tijdens wandelingen af en toe oefenen horen daar dan bij. Alleen een cursus 1 uurtje in de week lijkt mij niet genoeg.
En het maakt mijns inziens voor de hond niet uit wat er geoefend wordt, iets 'nuttigs' of b.v een geintje zoals high five.
Weet dat beest veel of het voor ons een serieus commando is of voor de lol. Het gaat erom dat hij lekker met z'n koppie bezig is, samen met de baas en veel complimentjes/beloningen kan scoren voor z'n zelfvertrouwen.

-
Daan
Wat voor mij waardevol is als het gaat om de cursus, en ik ben echt wel in staat om mijn honden op te voeden en te trainen zonder cursus, is niet alleen die stok achter de deur. (deze week oefenen we het volgen..) maar ook het uur puur met de hond bezig zijn.
Ik ben de hele dag bezig met de honden. Maar dat uurtje is echt 'ons' uurtje..
Ik ben de hele dag bezig met de honden. Maar dat uurtje is echt 'ons' uurtje..
-
Suuz
- Zeer actief
Ik heb met mijn Shih Tzu de basiscursus gehoorzaamheid gedaan en heel erg getwijfeld om door te gaan, omdat hij het samen bezig zijn wel heel erg leuk vond!!! En hij deed het ook supergoed
Maar ik ben niet verder gegaan met cursus, ik doe het nu ook zelf. Tijdens de wandelingen en steeds onverwacht, buiten en binnen.
Hij vind het geweldig en hij kan al zo ontzettend veel voor z'n 6 maanden! Moet echt creatief gaan worden nu.
Het is wel een stok achter de deur, zo'n cursus, absoluut. Maar het valt me niet tegen om het zelf te doen. En je kan van de wandeling ook echt jouw uurtje met de hond maken, toch?!
Maar ik ben niet verder gegaan met cursus, ik doe het nu ook zelf. Tijdens de wandelingen en steeds onverwacht, buiten en binnen.
Hij vind het geweldig en hij kan al zo ontzettend veel voor z'n 6 maanden! Moet echt creatief gaan worden nu.
Het is wel een stok achter de deur, zo'n cursus, absoluut. Maar het valt me niet tegen om het zelf te doen. En je kan van de wandeling ook echt jouw uurtje met de hond maken, toch?!