Yunyah schreef:Lijkt me een duidelijk vraag zo
Kun je een oudere hond nog aan katten wennen?
Ja. Ze waren hier allebei anderhalf toen ze kwamen, en Lilo had volgens mij nog nooit een kat van heel dichtbij gezien. Jack wel (die heeft op straat gelopen), maar ik weet niet of hij ooit in een huis met katten heeft gewoond.
En zo ja: Hoe?
Dat ligt aan de hond. En aan de kat.
Suus is nogal gefixeerd op katten. Als ze stil zitten gaat zij ook doodstil staan en er naar staren. Zodra de kat begint te rennen gaat ze er achteraan. Als ik dan boos haar naam roep komt ze wel terug, maar ik wil gewoon niet steeds zo boos hoeven roepen.
Elke zondag trainen we bij iemand thuis en diegene heeft een kennel voor de kat. Die kat zit dan buiten en ik ga er dan heen met Suus. Ze vindt er niets aan, kijkt er niet eens naar om. Terwijl deze kat toch heel dichtbij is dan en ook voldoende beweegt. Of ze alleen reageert op de beweging of ook daadwerkelijk wil bijten weet ik niet.
Je hebt zelf dus geen katten? Dan zou ik er ook niet aan beginnen. Ik ben altijd een beetje huiverig voor honden die katten straal negeren. Het *kan* hartstikke goed gaan hoor, dan leven kat en hond vaak een beetje langs elkaar heen maar maken ook geen ruzie. Maar het kan ook gigantisch fout gaan.
Het is mijn heilige overtuiging dat je de beste kans van slagen hebt als een hond heel erg geinteresseerd is in katten, er dolgraag mee wil spelen maar wel het nodige respect ervoor heeft. Hier hebben ze zich allebei ontzettend uit lopen sloven om maar vriendjes te worden met de katten, ze hebben zonder morren forse halen over hun neus geincasseerd, en het heeft nooit echt ter discussie gestaan dat de katten de baas zijn. En dat is in mijn ogen heel belangrijk, want katten kunnen - voor honden - compleet gestoord gedrag vertonen, en als ze ranglager zijn zouden ze daar voor gecorrigeerd mogen worden door een hond, en dat willen we niet.
Ik realiseer me best dat ik stinkende mazzel heb gehad met mijn honden (en katten), want het is een heel hecht 'roedel' geworden. Ze slapen tegen elkaar aan en er wordt ook flink(vaak heel ruw) gespeeld, waarbij het toch altijd de kat is die bepaalt wanneer het weer afgelopen is. Ze kunnen hier dus ook probleemloos samen thuis blijven (waarbij de katten wel een vluchtweg hebben, de honden niet

). Maar ik heb inmiddels zoveel horrorverhalen gehoord dat ik er dus al nooit een volwassen kat bij zou durven zetten, en met een nieuwe hond al helemaal supervoorzichtig zou zijn.