Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wisselen van hond

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Wisselen van hond

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Doen jullie dat ook weleens op training? Wisselen van hond? Wij doen dan volg in een kringetje, zit en blijf en doorschuiven naar de volgende hond. Zo het rondje rond totdat je weer bij je eigen hond bent.

Bram verzwikt bijna z'n nek om mij te kunnen blijven zien en heeft totaal geen aandacht voor de andere baasjes. En ik loop ineens met een Dobermann, Labradors en een Hovavart.... :N: wat zijn die groooot! :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Wij hebben het wel een keer gedaan. Liep ik met een dog ofzo. Maar vond er niet zo veel aan want Benno houdt helemaal niet van andere mensen dus die liep dan echt van baasje RED MIJ :mrgreen:
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Wij wisselen nooit van hond op de cursus. Wel helpen we elkaar soms bij oefeningen zoals de hond van de ander benaderen terwijl die hond dan rustig moet blijven zitten.
Wat is eigenlijk de bedoeling van het wisselen van hond, weet je dat?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ja heb het me curssisten wel is laten doen(puppy jacht) en deed dat eigenlijk meer voor de mensen als dan voor de honden,zal uitleggen waarom:met volgen in de begin fase moet je een beetje leuk en vrolijk doen met je hond anders heb je een zoutzak aan je lijntje want de meeste honden vinden volgen STOM en dan met name de jachthonden die echt voor de jacht worden gebruikt,die willen werken en apporteren maar niet volgen.hoe vaak ik niet tegen mensen kon zeggen:gebruik je stem,hou hem bij je,ik wil ze staart lekker zien kwispelen omdat jij vrolijk doet. als dat na 3-4 keer niet helpt dan laat ik ze van hond wisselen(vreemde hond moet je toch mee zien te krijgen ondanks dat ie naar ze baas wilt) en echt dan moet je ze horen!die mensen kunnen dus wel praten met hun hond,ze kunnen wel vrolijk doen en doen alsof ze het zelf ook leuk vinden maar ze gaan er gewoon vaak vanuit dat doet de hond wel even(pup van een maand of 4)en met name die verstokte jagers(die vinden het belachelijk dat ik het zo wil maar toch kunnen die ook praten en leuk doen met een hond)dee dit altijd maar even want sommige honden vinden dit niet echt leuk en toch is het ook wel goed voor ze, en als ze dan weer terug waren bij de baas moest er wel gespeeld worden als vorm van beloning
Afbeelding

jemble 5 maanden
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Wij hebben het ook wel eens gedaan. En ik denk ook om deze reden
fabienne s schreef:(vreemde hond moet je toch mee zien te krijgen ondanks dat ie naar ze baas wilt)
En daarnaast misschien om de baasjes die avond blij te maken. Zie je wel, mijn hond vind mij toch lekker het allerleukst want hij verrekte steeds zijn nek om te zien waar ik was :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Belle schreef: Wat is eigenlijk de bedoeling van het wisselen van hond, weet je dat?
Zowel voor de hond als voor de baas. Hond: verandering van situatie en toch rustig blijven, vertrouwen opbouwen dat baas terugkomt. Baas: aandacht trekken van vreemde hond (extra werken).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Marion. schreef:
En daarnaast misschien om de baasjes die avond blij te maken. Zie je wel, mijn hond vind mij toch lekker het allerleukst want hij verrekte steeds zijn nek om te zien waar ik was :wink:
Ik ben er niet zo weg van eigenlijk. Het ging nu wel beter dan de eerste keer, maar Bram is toch behoorlijk van slag. Ach, het gaat wel wennen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

:neenee: Dat zijn geen leuke spelletjes voor Bowie. Die gaat op d'r gat zitten, en blijft daar zitten, hoe gek je ook doet :pffff:
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door *Anita* »

Bij de behendigheid lopen we ook wel eens met elkaars hond.
Is leuk om te zien hoe je hond het doet, maar uiteindelijk moet je het toch zelf doen. Daarnaast vind ik het niet altijd geheel realistisch omdat mijn hond bij een ander altijd anders zal lopen. Met Pardoes probeer ik het zo min mogelijk te doen omdat hij daarna van slag is.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Marion.

Tamara en Bowie schreef::neenee: Dat zijn geen leuke spelletjes voor Bowie. Die gaat op d'r gat zitten, en blijft daar zitten, hoe gek je ook doet :pffff:
Voor zowel Saar als Miep zijn het ook geen leuke spelletjes, maar wel goed. Het kan wel eens een ander zijn waar ze mee moeten gaan lopen, ook als baasje ze voor het raam dag zwaait :wink:
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef::neenee: Dat zijn geen leuke spelletjes voor Bowie. Die gaat op d'r gat zitten, en blijft daar zitten, hoe gek je ook doet :pffff:
:smile2:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Anita v Poppel schreef:Met Pardoes probeer ik het zo min mogelijk te doen omdat hij daarna van slag is.
Als we daarna nog concentratie-oefeningen moeten doen, krijgt hij wel wat krediet van me. Bram is namelijk ook echt even van slag. Het is aan de andere kant wel goed om te zien dat hij redelijk snel weer herstelt.

Maar direct af en blijf er achteraan, dat werkt niet. Hij wil dan constant naar me toe lopen omdat ik al zo 'lang' weggeweest ben :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

wij doen het op de cursus ook, maar ik vind het een ramp..

Ik heb vaak "beginnende" honden baasjes in de groep gehad die geen kaas gegeten hadden van een angstige hond...
Voor Rimpel was het wel goed hoor...hij werd er niet angstiger van..mijn Gedragspeut weet wel wta hij doet...
Maar ja..dan staat daar iemand heel onhandig met een pei aan de lijn waar ze eigenlijk wat bang van zijn...willen ze hem aaien...constant die hand op de kop...en Rimpel duikt weg...vind ie NIET leuk namelijk :mrgreen:

Rimpel is wel een kroelert, maar wanneer het HEM uitkomt...Hoe harder mensen proberen lief te doen hoe harder hij van ze weggaat als ie geen zin heeft.
Dus met gevolg een sjorrend pei die wegduikt. :N:
Mensjes weten zich geen raad.
En tot overmaat van ramp een hondenbaas die op de knieen bij Rimpel gaat zitten (doordacht he?! :mrgreen: zo van..."dan wordt ie wel rustiger") en Rimpel die donders goed in de gaten heeft dat een mensengeval op de knieen slecht in evenwicht is..op het moment dat ze op de knieen zitten spurt ie...
Dus mens op de snuffert, klettert op de grond en Rimpel dendert door.
Er zijn er al twee finaal op hun plaat gegaan in de hal... :mrgreen:

Buiten pieker ik er niet meer over...hij begint zenuwachtig te krabben en heeft zich binnen 30 seconden kapot gekrabt...nee dank je...
Plus...als er daar 1 op de snuffert gaat en de riem loslaat ga ik dus echt flippen...hond op de loop...

Nee..ik vind het een verschrikking en doe het ook niet meer...Peut weet dat :wink:
Belle
Zeer actief

Een trainer heeft weleens een oefening voor willen doen met Catootje. Dat ging dus echt niet, ze had alleen maar oog voor mij en het lukte hem niet haar aandacht te krijgen. Bovendien is ze daarna behoorlijk van slag, dus ik vond het geen succes.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Tamara.
Zeer actief

Marion. schreef:
Voor zowel Saar als Miep zijn het ook geen leuke spelletjes, maar wel goed. Het kan wel eens een ander zijn waar ze mee moeten gaan lopen, ook als baasje ze voor het raam dag zwaait :wink:
Ik oefen het ook wel eens met de bekende hondenmensen hier uit de buurt, ze loopt 4 stappen, en dan is het voor Bowie wel genoeg geweest :19:
Alleen met m'n ouders loopt ze mee, verder met niemand. En ik kan je zeggen, dat is soms verd*md lastig. Als ik een avondje weg wil, dan kan ik haar uit "logeren" brengen zonder dat ze blijft slapen. Maar ja, beessie moet ook uitgelaten worden, ze vertikt het gewoon, gaat niet lopen helemaal niets. Ook als ze haar dan 's avonds terug willen brengen, zijn ze de laatste keer 20 minuten bezig geweest om haar naar de auto toe te laten lopen, en dan ook nog de auto in krijgen :roll:

Dus ik probeer het nu elke keer met de mensen die ze goed kent uit de buurt, maar tot nu toe is mevrouw het daar nog niet mee eens.

Dus voor mij geen avondjes uit meer :jank: :jank:

:idea: Ik ga op zoek naar oppas aan huis, iemand geinteresseerd naar een leuk bijbaantje? :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef: :idea: Ik ga op zoek naar oppas aan huis, iemand geinteresseerd naar een leuk bijbaantje? :mrgreen:
Ze mag hier wel komen hoor, volgens mij vindt ze mij best lief :pffff: (nee ik ga niet naar jouw huis :mrgreen: )
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Tamara en Bowie schreef: :idea: Ik ga op zoek naar oppas aan huis, iemand geinteresseerd naar een leuk bijbaantje? :mrgreen:
Ze mag hier wel komen hoor, volgens mij vindt ze mij best lief :pffff: (nee ik ga niet naar jouw huis :mrgreen: )
:N: Ik ben goed verzekerd! Bowie en Bram zetten je hele huis op z'n kop :smile2:
Marion.

Tamara en Bowie schreef:Dus ik probeer het nu elke keer met de mensen die ze goed kent uit de buurt, maar tot nu toe is mevrouw het daar nog niet mee eens.
Ik ken het heel erg goed hoor. Saar heeft 1 nacht doorgebracht bij de fokster (die ze nog steeds herkent, en waar ze vreselijk graag was als ik er ook bij was). Maar dat was eens en nooit weer. Arme ding heeft niet gepoepd en gepiest, ook niet toen de fokster nog speciaal met haar 's nachts op sjouw ging. Ze ging wel mee op sjouw hoor, dat hoort nu eenmaal bij haar reputatie, maar meer dan sjouwen deed ze niet. En al zeker geen poepen of piesen.

En ik voel me daar zeer vereerd onder. Kiek, het is mijn meisje. Maar het is toch gewoon niet handig. Niet dat wij zo vaak oppas nodig hebben hoor, maar die situatie kan wel zomaar veranderen.
Belle
Zeer actief

Marion. schreef: Arme ding heeft niet gepoepd en gepiest, ook niet toen de fokster nog speciaal met haar 's nachts op sjouw ging. Ze ging wel mee op sjouw hoor, dat hoort nu eenmaal bij haar reputatie, maar meer dan sjouwen deed ze niet. En al zeker geen poepen of piesen.
Belle vertikt het zelfs om bij Rob te poepen. Ik was de afgelopen dagen een beetje grieperig, dus liet Rob de honden 's morgens voor me uit. Normaal poept ze altijd 's morgens, maar ze deed het echt niet.
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Zoek stok! schreef:
:N: Ik ben goed verzekerd! Bowie en Bram zetten je hele huis op z'n kop :smile2:
Dat doet Bram alleen ook al en gelukkig heb ik best een grote tuin :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Sassie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sassie »

Bij ons op de cursus wordt het niet gedaan maar ik vind het best een goed idee eigenlijk. Weet niet precies hoe Wolf zou reageren. Ik denk dat hij best braaf meeloopt maar mij toch in de smiezen houdt. Hij gaat in elk geval niet zitten ofzo.
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Ik doe het soms in de puppygroepen. Belangrijkste reden is om mensen te laten ervaren dat iedere hond anders is. Wel geef ik altijd duidelijke instructies.... de hond van een ander mag bijvoorbeeld nooit gecorrigeerd worden. Meestal laat ik de mensen dan een simpele oefening doen zoals "zit", of als dat al goed gaat "af". Ik maak wel altijd werk van de nieuwe verdeling. Ik zet wat moeilijk te motiveren hondjes bij iemand die een hond heeft met een enorme will-to-please en andersom. Het doel is voor mij echt om mensen te laten ervaren dat iedere hond uniek is. Vaak zie je mensen die een "makkelijke" hond hebben wat neerbuigend kijken naar mensen die staan te stuntelen met een hond die moeilijk te motiveren is. Die "neerbuigende" cursist krijgt dan dus 5 minuten met die moeilijke hond van mij :mrgreen: .

Ik doe deze oefening altijd pas later in de cursus als ik de mensen en de honden heb leren kennen en goed kan inschatten welke nieuwe combinaties ik kan maken.

Het is wel altijd leuk om te zien dat iedereen toch altijd weer heel erg blij is om zijn eigen hondje terug te krijgen :mrgreen:
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Sietske* schreef:
Het is wel altijd leuk om te zien dat iedereen toch altijd weer heel erg blij is om zijn eigen hondje terug te krijgen :mrgreen:
:mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Het lijkt mij persoonlijk helemaal niet prettig, net zomin voor mij als voor Boomer.. Kdenk dat ik nog wel met die andere hond ga lopen, maar Boomer zou echt nix doen.. Die zou al zn manieren vergeten en achter mij aangaan..
Als ik m al zie als ik m samen met Gio uitlaat.. Als Gio de riem vastheeft, dan blijft hij proberen om bij mij te komen lopen. Als ik m vastheb, maakt het hem niet uit waar ik loop, als hij maar kan snuffelen..
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Wij deden dat ook wel eens. En Baloe die ging dan eens netjes volgen, ja ze hield mij wel in de gaten, maar ze liep beter dan dat ze bij mij deed. IK vond dat altijd zulke rotstreken van haar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:ik heb zelf niet gevoel dat het een nuttige oefening is. voor de baasjes misschien wel, ja, zoals sietske het vertelt, maar niet voor de honden (tenzij op prille puppyleeftijd misschien nog net).
wat ik er al van gezien heb worden de honden er niet zelfzekerder door, maar juist ongeruster - zoals linda ook aanhaalt dat ze daarna echt echt de 'blijf' niet met bram moet doen.

er zijn honden die er helemaal geen moeite mee hebben (zoals hier doetje), daarbij maakt het niet uit qua onzekerheid, maar het beetje binding met de baas die er nog is moedig je ook niet aan op die manier.

andere honden vinden het niet leuk, maar maken er geen drama van (hier sette, attack en vlam). wat ze eruit zouden leren ontgaat me toch wel, zeker als de oefeningen gebeuren tijdens de aanwezigheid van de baas.

de rest slaat er regelrecht door in paniek (flurk vroeger, kwiebus (héél erg) en dropje (matig)). voor die honden is het alleen maar een soort scheidingsangst creëren, zelfs al hadden ze er voordien niet eens last van, kunnen ze het hierdoor wel krijgen.
Ik heb vertrouwen in de trainer. Als ik dat niet heb, ga ik ergens anders naar toe. Het is nog steeds best wennen voor ons, de nieuwe aanpak. Maar de lessen doen zowel Bram als mij erg veel goed. Hij is sinds de nieuwe hondenschool veel meer gericht op mij.

Deze oefening hebben we in 6 lessen 2 x gedaan. Ik ben er niet weg van, maar doe wel mee. Als Bram echt in paniek zou raken, zou ik weigeren, maar dat is niet het geval.

Ik denk dat je nooit een trainer en hondenschool vindt waar je het 100% mee eens bent. Soms is het ook even schikken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

marsmallowtjuh schreef:Het lijkt mij persoonlijk helemaal niet prettig, net zomin voor mij als voor Boomer.. Kdenk dat ik nog wel met die andere hond ga lopen, maar Boomer zou echt nix doen.. Die zou al zn manieren vergeten en achter mij aangaan..
Als ik het me goed herinner, heb jij alleen puppy cursus gedaan :wink: Er gebeuren heel veel dingen in de les die Boomer niet zou doen als hij het niet geleerd heeft en gewend is :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 14 apr 2006 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
oh, maar zo bedoel ik het ook helemaal niet. ik neem op mijn hondenschool ook zaken voor lief, omdat het idd overal wel wat is, en bevalt iets me echt niet, dan doe ik het even niet mee.

ik had het nu puur even over de oefening op zich, los van welke hondenschool of trainer dan ook :wink: .
Ik weet wel hoe je het bedoelt, maar ik leg het toch even uit :wink: Ik zat namelijk zelf gisteren te twijfelen of ik het wel zou doen, maar ik moet toegeven dat het deze keer echt al stukken beter ging dan de vorige keer.

Het idioot lang volgen (weet je nog dat we het daar over hadden?) begint zelfs ook al te wennen. Zowel Bram als ik zijn wel helemaal kapot aan het eind van het uur :mrgreen:

Ik vind het soms wel moeilijk hoor. Ik wil niet elke keer de lastigste van de groep zijn en die naam had ik absoluut wel op de vorige hondenschool. Op deze school doe ik alles zoveel mogelijk mee omdat ik zie dat hun aanpak over het algemeen wel werkt. Alleen als het tegen mijn principes ingaat of als ik zie dat Bram het niet trekt, doe ik niet mee. Gelukkig is dat nog niet gebeurd.

Ik zie wel dingen bij andere honden waar ik niet mee akkoord zou gaan, maar mbt Bram merk ik dat ze extreem voorzichtig zijn. En dat is terecht, want ik moet echt niet doordrukken bij hem als hij een lage houding heeft. Dan proberen we het gewoon de volgende keer opnieuw.

En af en toe zit er een oefening tussen waar ik het nut ook niet zo van in zie behalve dan dat het een hoop gespreksstof oplevert tussen de cursisten :wink: (en het ook goed voor mij is om over m'n dobermann angst heen te komen :mrgreen: )
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoek stok! schreef:En af en toe zit er een oefening tussen waar ik het nut ook niet zo van in zie behalve dan dat het een hoop gespreksstof oplevert tussen de cursisten :wink:
dat alleen is al de moeite dan :mrgreen:

prima iig dat het daar met jullie tweetjes zo goed gaat :ok: .
Ja, het zorgt wel voor groepsgevoel :mrgreen:
Ik zie er altijd wel een beetje tegenop omdat het op donderdagavond om 20.30 uur is. Dan ben ik meestal al erg moe. Maar als ik er eenmaal ben, is het goed :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:Daarnaast nogal link met honden als Dapper.
Ivm uitvallen naar andere honden? Er zijn altijd twee trainers en die lopen mee met de Dobermann en 1 van de Labs omdat daar nogal wat problemen mee zijn (weglopen/uitvallen).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”