Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wisselen van hond

Moderator: moderatorteam

starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik heb het nooit gezien op de hondenschool. Ik zou alleen meedoen als ik het eens was met de keuze wie Buffy over zou nemen. Er liepen er op cursus rond waar ik Buffy nooit aan over zou dragen. Het hele rijtje af zou ik dus ook niet doen met Buffy, die zou daar bloednerveus van worden en ik kan moeilijk zeggen: jij mag mijn hond niet overpakken want ik vindt het naar zoals je met je eigen hond omgaat.

In geval van nood kan iemand wel de lijn van Buffy overpakken, ze zal die persoon niet aanvliegen ofzo. Maar commando's wil ik niet dat een ander aan haar geeft. Toen de trainer haar een keer wilde laten zitten, wilde ze bij ons ook niet meer zitten en zijn we daar een hele dag mee kwijtgeweest.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 14 apr 2006 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ik doe niet mee aan die oefening.
Ameno is daar gewoon niet de hond voor. Ze plakt vreselijk aan mij en voelt zich merkbaar ongelukkig als iemand anders haar bij de riem pakt.
Ik vind het zinloos om haar met zoveel stress op te zadelen als het voor mijn gevoel niet nodig is.

De trainer krijgt mijn hond al helemaal niet mee. Goede vent hoor, maar hij staat daar om mij tips te geven. Niet om dingen voor te doen met een hond die hij niet kent. Dan pakt ie zijn eigen hond maar als ie iets voor wilt doen.
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

marsmallowtjuh schreef:Het lijkt mij persoonlijk helemaal niet prettig, net zomin voor mij als voor Boomer.. Kdenk dat ik nog wel met die andere hond ga lopen, maar Boomer zou echt nix doen.. Die zou al zn manieren vergeten en achter mij aangaan..
Als ik m al zie als ik m samen met Gio uitlaat.. Als Gio de riem vastheeft, dan blijft hij proberen om bij mij te komen lopen. Als ik m vastheb, maakt het hem niet uit waar ik loop, als hij maar kan snuffelen..
Wat Linda al zegt: zulke dingen leer je op cursus. Je geeft ze ook af en blijf terwijl jezelf wegloopt en dan leren de honden ook om niet achter je aan te lopen en te blijven tot je weer terugkomt.

Anne
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Martijn schreef:
Zoek stok! schreef:
Martijn schreef:Daarnaast nogal link met honden als Dapper.
Ivm uitvallen naar andere honden? Er zijn altijd twee trainers en die lopen mee met de Dobermann en 1 van de Labs omdat daar nogal wat problemen mee zijn (weglopen/uitvallen).
Weer zoiets. Ik laat de trainer niet met mijn honden lopen.
Adviseren is een ding maar hun visie ongefilterd uitoefenen is iets anders.

Maar goed...ik ben geen verenigingsmens. Ik kan daar niet mee overweg. Of misschien kunnen verenigingen niet met mij overweg..hahaha.

Handen af van mijn hond, in ieder geval. Er is er maar één die het touwtje vasthoudt en dat ben ik.
Nee dat zou niks worden met jou op mijn hondenschool :mrgreen:

De trainer pakt Bram nooit over, maar de dwarse exemplaren wel.

Het is natuurlijk ook zo dat het voor de meeste mensen in mijn les de eerste hond is, dus de baasjes zijn nog erg kneedbaar. Ik in zekere zin ook wel, dus ik pas daar wel. De strijd met de vorige hondenschool ging over correcties, die wilde ik niet toepassen en dat heb ik ook tot het eind toe volgehouden. Op deze school pushen ze me niet om te corrigeren (juist niet, de trainer zegt weleens 'rustig blijven' tegen me).
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: nee, wat je zegt, een onzinnige oefening, die (zoals wel meer onzinnige dingen) plots overal op cursussen begint op te duiken :denken: .
Hoe doen ze dat dan eigenlijk? Is er een soort overleg ofzo tussen scholen? Want volgens mij zijn er wel degelijk modeverschijnselen die je dan op veel scholen terug ziet komen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef: hier net zo - heb op zowat 20 jaar hondenschool nooit een hond aan een trainer overgegeven, en moet bekennen dat ze daar ook nooit om hebben gevraagd - het zal dan wel van mij afstralen of zo :hmmm: .
:smile: Natuurlijk straalt dan van je af. Mijn vorige trainer durfde echt niet bij mij en Bram in de buurt te komen, dat pikte hij op in mijn houding en m'n kop. En misschien ook wel omdat ik het 1 keer gezegd heb.

En ook deze trainers komen niet aan Bram omdat ik de lijn al naar me toetrek als hij of zij eraan komt.

Non verbale communicatie :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Martijn schreef:Als ik weet dat de trainer niet corrigeert maakt dat wel verschil maar zelfs dan zou ik het volgens mij nog niet doen. Ik weet dat mijn honden dat niet leuk zouden vinden.
Ik vind wel verschil zitten tussen 'niet leuk vinden' en dat het een slecht effect heeft op de hond.

Bram vindt de oefening zit en blijf bijv. niet leuk, maar hij moet het toch doen. Misschien een verkeerd voorbeeld, maar ik wil daarmee zeggen dat er meer dingen op cursus gebeuren die de hond wellicht niet leuk vindt.

Dat moet natuurlijk altijd tot een minimum beperkt worden, want hij moet met lol op het veld staan (dus strakke oefeningen worden afgewisseld met spelen met de baas bijv.).

Ik zie dat Bram de wissel van baas oefening niet leuk vindt, maar ik zie ook dat hij snel herstelt en dat hij niet gaat flippen.

Dat ik Bram niet afgeef aan de trainer, komt door mijn vorige trainer. Ik heb toch heel wat vertrouwen in trainers verloren. Niet omdat Bram het niet leuk vindt (hij is gek op de vrouwelijke trainer, dus dat zou best kunnen), maar omdat ik het niet leuk vind.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

starfleet schreef:Ik heb het nooit gezien op de hondenschool. Ik zou alleen meedoen als ik het eens was met de keuze wie Buffy over zou nemen. Er liepen er op cursus rond waar ik Buffy nooit aan over zou dragen. Het hele rijtje af zou ik dus ook niet doen met Buffy, die zou daar bloednerveus van worden en ik kan moeilijk zeggen: jij mag mijn hond niet overpakken want ik vindt het naar zoals je met je eigen hond omgaat.

In geval van nood kan iemand wel de lijn van Buffy overpakken, ze zal die persoon niet aanvliegen ofzo. Maar commando's wil ik niet dat een ander aan haar geeft. Toen de trainer haar een keer wilde laten zitten, wilde ze bij ons ook niet meer zitten en zijn we daar een hele dag mee kwijtgeweest.

Anne
Je zult je verbazen hoe mensen die normaal met een Doberman of Hovavart lopen extreem voorzichtig zijn met een Kooikertje :wink: Ik let natuurlijk strak op hoe ze het doen (ik wil geen bange hond krijgen!), maar ze praten alleen heel lief tegen hem en eisen niks van hem.

Ze zijn als de dood dat ze iets verkeerd doen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Ik zie ook het nut niet echt van het wisselen van hond. Dat andere honden sneller leren dan mijn hond, snap ik zo ook wel, je kunt een dog niet vergelijken met een border collie. Bovendien wijst de trainer die ik nu heb daar ook regelmatig op en past de oefeningen aan aan het niveau van de hond. Andere mensen hoeven ook niet te ondervinden dat er ook honden zijn die moeilijker iets leren dan hun eigen hond, ze hoeven geen trainer te worden, ze willen alleen hun eigen hond leren opvoeden. Ook hoeven mijn honden helemaal niet naar andere mensen te leren luisteren. Ik probeer ze juist te leren dat andere mensen niet interessant zijn (niet eng, maar ook niet boeiend genoeg om achteraan te lopen).
Ik heb twee keer een hond aan een trainer in handen gegeven en dat doe ik ook niet meer.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik heb dat met Chello ook eens moeten doen en ik vind het echt een waardeloze en stomme oefening en heb ook verteld dat ik dit geen 2ex zou gaan doen.
Mijn hond hoeft niet met een vreemde mee te lopen en daarbij geef ik mijn honden ook nooit aan een vreemde mee dus dat hoeven ze niet te oefenen.
Daarbij, stel dat iemand die een malthezer heeft ineens met Chello een rondje zou moeten gaan lopen en Chello bij zijn rivaal denkt 'zooo nou zal ik je krijgen' en gigantisch uitvalt waarop mevr. uiteraard niet berekend is en Chello los laat die vervolgens de andere hond verwondt....is het mijn hond die dat gedaan heeft en ben ik verantwoordelijk. :neenee:

Nee voor mij niet meer zulke geintjes.
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Ik heb dat één keer gedaan. De trainer had het ineens over wisselen met de hond, en wij hadden een heel klein groepje van 4 honden (en wij trainden als groepje al een half jaar samen) Ik heb met iemand geruild waarvan ik wist dat zij Rakker kende en ik kende haar hond goed.
In een andere groep zou ik dat nooit doen. De ene hond is de andere niet, en ik wil niet dat iemand anders iets bij mijn hond doet waardoor ik met een bange hond zit. Ik denk niet eens dat Rakker & Kiera iets doen bij een vreemde, want dat vinden ze niks.
Ik zou het dus persoonlijk niet zo'n fijne oefening vinden. Zo'n groep die wij toen hadden was heel hecht, dus daar kon het wel (de honden waren ook allemaal gewend aan elkaar) maar in een andere groep zou ik dat nooit doen.
Afbeelding
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

De trainer gaf ik m'n hond dan soms wel aan over.
Vertrouwde ik wel.

Maar wisselen van hond???? Ik zie het nut er ook niet zo van in.
Plus dat ik ze niet zo snel aan een ander geef, zijn er maar een paar die het riempje vast mogen houden van mij.
Ik zou ook bang zijn voor ongelukken. Iemand die er idd niet op berekend is en de hond opeens weg schiet. Ok, er loopt dan wel iemand mee, maar dan nog..... nee, niets voor mij.

Daisy zou er ook giga gestresst van worden, zou ik ze ook niet aan willen doen.
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Zoek stok! schreef:Je zult je verbazen hoe mensen die normaal met een Doberman of Hovavart lopen extreem voorzichtig zijn met een Kooikertje :wink:
Huh? Zijn er dan mensen die een Hovawart een niet zo vriendelijk hondje vinden? Zo'n schatten?? Eén keer wrijven, en ze smijt zich op haar rug! :19: De schat...
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Lies en co schreef:
Zoek stok! schreef:Je zult je verbazen hoe mensen die normaal met een Doberman of Hovavart lopen extreem voorzichtig zijn met een Kooikertje :wink:
Huh? Zijn er dan mensen die een Hovawart een niet zo vriendelijk hondje vinden?
:denken: ? Dat kan ik niet opmaken uit de tekst van Zoek stok (grrr, vergeet elke keer je naam...sorry :mrgreen: )
Ik denk dat ze meer doelt op het feit dat mensen een grote hond gewend zijn (in fysieke zin) en dan kan ik me voorstellen dat ze wat voorzichtig doen met het kooikertje.
Ik zou ook wat voorzichtiger zijn als ik een sjiwawa aan de lijn zou hebben :mrgreen: Niet omdat mijn eigen honden niet lief zijn hoor, maar er zit wat minder gewicht aan de lijn.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

:idea: Linda :mrgreen: (toch?)
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Lies en co
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lies en co »

Oh, ik bedoelde het zo niet hoor. 'k Bedoel gewoon dat de meeste niet-hondenkenners een doberman niet als 'lief hondje' bekijken. Terwijl ik een hovawart wél een 'lief hondje' vind. Enfin, naast eigenwijs. Misschien dat iemand anders dit een minder lief hondje vind, daarom de vraag.
Zoek stok!
Zeer actief

Sandro schreef::idea: Linda :mrgreen: (toch?)
Ja, heel goed! :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Lies en co schreef:Oh, ik bedoelde het zo niet hoor. 'k Bedoel gewoon dat de meeste niet-hondenkenners een doberman niet als 'lief hondje' bekijken. Terwijl ik een hovawart wél een 'lief hondje' vind. Enfin, naast eigenwijs. Misschien dat iemand anders dit een minder lief hondje vind, daarom de vraag.
Ik bedoel echt niet dat mensen met een Hovavart, Labrador of Dobermann ONvoorzichtig zijn met hun hond :wink: Wel zeg ik dat ik constateer dat mensen met een grote hond extreem voorzichtig zijn met mijn Kooikertje van 10 kilo. Je ziet ze een beetje onthand naar mij kijken, zo van 'wat moet ik met zo'n kabouter'. Net zoals ik toch een beetje 'schrik' van al die kilo's naast me aan de lijn :mrgreen:

Enneuh....nee de Hovavart in onze les is verre van lief! Het is een grote, zwarte grommende reu :N: :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Ik ben nu wel erg benieuwd of jullie altijd het nut inzien van de oefeningen op de hondenschool.

Ik volg nu VEG. Dat zijn maar liefs 14 lessen, daarna volgt het examen. Bram kan alle oefeningen technisch gezien al omdat ik op de andere hondenschool de gevorderden cursus al gedaan heb. Ik wilde echter niet direct met GG beginnen op een andere hondenschool, omdat ze wellicht dingen wat anders aanpakken (en dat is dus ook zo).

Op mijn vorige hondenschool moesten we elke week iets nieuws leren. We herhaalden de oefeningen van de week ervoor en leerden er een nieuwe oefening bij. Je werd geacht dat in de week daarop te kunnen. We hadden in de gevorderden cursus maar 9 lessen inclusief proefexamen en examen. Het ging dus veel en veel sneller dan de cursus die ik nu volg.

Toch zie ik dat we veel meer hebben aan de cursus die we nu volgen. Niet dat hij de oefeningen beter leert, maar het contact tussen baas en hond staat constant centraal.

Als je mij vraagt of ik het nut van alle oefeningen inzie, zeg ik nee. We doen bijvoorbeeld sjalommen om pilonnen heen met z'n allen. Ik geloof toch niet dat ik dat in het echte leven ga gebruiken :wink: Ook doen we alles in vaste patronen die ik niet gewend was, dus links- en rechtsomkeerd bijv. en alles allemaal tegelijk.

Ook vind ik het extreem veel gevraagd dat de hond echt constant moet volgen.

Maar toch he....het is kei en keihard werken omdat je de hele tijd samen met je hond bezig bent. En dat is nou juist zo goed. Bram wordt de hele tijd geconfronteerd met honden die voor, achter en naast hem lopen. Maar hij mag er niet mee spelen, maar moet op mij letten. Dat is dus super voor ons.

Ook zijn er honden die uitvallen aan de lijn, je ziet dat gedurende de cursus verminderen.

Ik bekijk de oefeningen dus niet los, maar kijk naar wat het in het geheel oplevert. En dat is dat Bram meer op mij gericht is.

Vind ik het in het dagelijks leven belangrijk dat hij tussen vier pilonnen terug plaats kan doen? Welnee. Ik wil gewoon plezier maken met Bram, lekker spelen en wandelen. Maar toch oefen ik terug plaats elke dag. Gewoon omdat ik het nut van de cursus inzie als het gaat om de band tussen mij en Bram. Zoals het nu gaat, ben ik zeker van plan om door te gaan met GG. Daar zullen ook weer dingen gebeuren waarbij ik :denken: doe :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Belle
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Toch zie ik dat we veel meer hebben aan de cursus die we nu volgen. Niet dat hij de oefeningen beter leert, maar het contact tussen baas en hond staat constant centraal.
Behalve dan bij de oefening dat je moet wisselen van hond.

Voor de rest ben ik het met je eens. Van zoveel oefeningen zie ik het directe nut niet dat een hond het leert. In het dagelijks leven is het voor mij prima als de hond naar me toe komt als ik roep, ze hoeft dan niet ook nog eens netjes achter me langs te lopen en aan de voet te gaan zitten.
Op de cursus die ik nu doe met Catootje leren we voornamelijk echt zinloze trucjes (met een poot op een voorwerp slaan bijvoorbeeld). Maar daar gaat het niet om. Catootje heeft er lol in en leert zich beter te concentreren en ik leer heel veel bij over het gebruik van de clicker. En ik doe ideeën op voor dingen die ik de honden kan leren. Zo blijf je samen lekker bezig en daar gaat het mij om.
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Zoek stok! schreef:Ik ben nu wel erg benieuwd of jullie altijd het nut inzien van de oefeningen op de hondenschool.
Ach nee zeker niet hoor.
Ik heb dan met Chello GG1 en 2 gedaan en ik doe dat dan echt voor mn plezier, omdat ik het leuk vind bezig te zijn met 1 van mn honden en om Chello eens alle aandacht te geven zonder de andere honden erbij, plus dat ik erg graag op een hondenschool rondhang om vooral veel commentaar te leveren. :mrgreen:

Het kan me dan ook niet zoveel schelen als Chello de clown uithangt op de school terwijl de lerares me dan streng aankijkt en allerlei rampscenarios'voorziet van een Chello die ik niet meer de baas zou kunnen haha.

Met Hera train ik op een hele andere manier. Dat is echt serieus en ik wil ook diploma's halen met haar en in de toekomst eens meedoen aan een wedstrijd. DAn kan ik het dus niet gebruiken dat mevrouw loopt te klieren tijdens de trainnig , alhoewel ik ookbij haar vaak in lachen uitbarst hoor en dan ook te horen krijg 'doe nou eens serieus!!!!' haha. :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Belle schreef: Behalve dan bij de oefening dat je moet wisselen van hond.
Jullie hebben me wel aan het twijfelen gebracht. Zal ik die oefening niet meer meedoen of kan het geen kwaad zolang ik goed op het gedrag van Bram let?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Wisselen van hond hebben wij op de hondenschool nog nooit gedaan, maar ik doe dan ook nog maar de A-cursus.

Zelf zou ik Vegas niet aan een ander geven maar dat ligt meer aan Vegas dan aan het idee dat ik mijn hond niet af zou willen staan. Als je vind dat het Bram teveel stress geeft zou ik het niet meer doen, maar als hij snel herstelt en je ziet zelf het nut van oefening wel in, dan zou ik er wel aan meedoen. Vegas zou gek worden als ik met een andere hond aan de wandel ga en bij hem zou het dus echt geen goed idee zijn :mrgreen:

Wij leren op dit moment enkel nuttige commando's waar je in het dagelijks leven ook echt wat aan hebt. 'Nutteloze' oefeningen zijn toch nuttig doordat je samen bezig bent en het versterkt ook zeker de relatie tussen baas/hond, zoals je zelf ook al schreef :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Belle
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Jullie hebben me wel aan het twijfelen gebracht. Zal ik die oefening niet meer meedoen of kan het geen kwaad zolang ik goed op het gedrag van Bram let?
Jij kent Bram het beste en weet hoe hij erop reageert. Zelf zou ik het niet doen, want Catootje zou helemaal over de zeik gaan en Belle zou heel timide worden (hoewel, als diegene lekkere koekjes heeft....). Misschien gewoon even bespreken met de trainer en vragen waarom hij/zij vindt dat die oefening zin heeft.
Zoek stok!
Zeer actief

Belle schreef:
Zoek stok! schreef:
Jij kent Bram het beste en weet hoe hij erop reageert. Zelf zou ik het niet doen, want Catootje zou helemaal over de zeik gaan en Belle zou heel timide worden (hoewel, als diegene lekkere koekjes heeft....). Misschien gewoon even bespreken met de trainer en vragen waarom hij/zij vindt dat die oefening zin heeft.
Okay, doe ik. Ik vind het niet fijn, maar wel acceptabel. En ik wil niet altijd de lastigste zijn :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Wisselen van hond? Nooit van gehoord en dat zou hier ook geen succes zijn :N: :mrgreen:
Ik vermoed dat Kaya werkelijk geen stap meer zou verzetten.

Verder gaat het er bij cursus natuurlijk om, om leuk met je hond bezig te zijn en vooral de aandacht van de hond te hebben. Soms zijn daarbij wat, op het eerste gezicht, nutteloze oefeningen maar meestal blijkt al snel dat de hond dan wel aandacht heeft.
Door pionnen heenlopen lijkt nutteloos, maar de hond moet goed op je letten om je te blijven volgen kriskras tussen de paaltjes door. Toch?
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Zoek stok! schreef:
marsmallowtjuh schreef:Het lijkt mij persoonlijk helemaal niet prettig, net zomin voor mij als voor Boomer.. Kdenk dat ik nog wel met die andere hond ga lopen, maar Boomer zou echt nix doen.. Die zou al zn manieren vergeten en achter mij aangaan..
Als ik het me goed herinner, heb jij alleen puppy cursus gedaan :wink: Er gebeuren heel veel dingen in de les die Boomer niet zou doen als hij het niet geleerd heeft en gewend is :mrgreen:
Dat ik tot nu alleen puppycursus gedaan heb, heeft hier niets mee te maken. Ik wil een vervolgcursus gaan doen, maar weet nog niet waar...
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Wij hebben dat ook wel eens gedaan. Ik heb er geen problemen mee zolang de hond het niet vervelend vindt. Diesel boeit het niet. Hij kijkt natuurlijk wel naar me maar raakt niet in paniek oid.
Ik liep een tijd geleden plotseling met een inimini kruisinghondje aan de lijn. Zij liep met Diesel. :mrgreen:
Groetjes Kim en een poot van Diesel en Zahra
Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Voor mijn hond is het juist zeer goed! Ik heb mijn hond dan ook wel regelmatig uitgeleend als iemand anders hond loops was. Mijn hond heeft moeten leren sociaal worden! Als eigenaar geef ik degene die met mijn hond loopt wel instructies: hij gromt en bijt, dus niet aaien als beloning alleen koekjes en vrolijke worden! En bovenal niet te dicht bij de andere honden komen! Als eigenaar moet je ook die verantwoordelijkheid op je durven nemen om die "nieuwe eigenaar" over jou hond in te lichten! Daarbij kan het ook voor de eigen eigenaar heel verhelderend werken. De "nieuwe eigenaar" doet het allemaal natuurlijk heel anders en wie weet heeft de echte eigenaar nog wel wat aan. Daarbij kan je je eigen hond eens observeren! En iedereen weet uit observeren kan je heel veel dingen leren!

Ik denk ook dat de honden die paniekerig reageren eerder op de baas reageren, die waarschijnlijk (zoals ik hier lees) bij voorbaat al het idee hebben dat hun hond zo zal reageren en dus de hond dit gedrag door hun eigen gedrag bevestigen! Als iemand jou hond niet mee kan krijgen, so what, dat is niet het einde van de wereld. Onze honden zijn geen watjes en je bent nog geen 20 meter bij hem vandaan waarschijnlijk!
Afbeelding
Belle
Zeer actief

gyanty schreef:Ik denk ook dat de honden die paniekerig reageren eerder op de baas reageren, die waarschijnlijk (zoals ik hier lees) bij voorbaat al het idee hebben dat hun hond zo zal reageren en dus de hond dit gedrag door hun eigen gedrag bevestigen! Als iemand jou hond niet mee kan krijgen, so what, dat is niet het einde van de wereld. Onze honden zijn geen watjes en je bent nog geen 20 meter bij hem vandaan waarschijnlijk!
Ik geloof niet dat ik zelf bij voorbaat al paniekerig reageer als iemand mijn hond moet vasthouden of ermee moet oefenen. Toch schiet Catootje in de stress. Ik zie het nut daar niet van in. In de eerste plaats leert ze er niet van om dit soort situaties te accepteren en leuk te vinden. Dit zou ze alleen kunnen leren door het langzaam op te bouwen. In de tweede plaats is ze de rest van de les zodanig gestressd dat ze ook daarvan niets meer leert.
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”