[/quote]Bram is niet zo voer gericht. Hij heeft liever dat hij de hemel in geprezen wordt en dat hij even lekker mag spelen na een oefening, dan dat hij voer krijgt. Wat niet wil zeggen dat hij nooit wat krijgt natuurlijk, zeker bij het aanleren van een oefening gebruik ik wel voerbeloningen.[/quote]
Zo'n beetje elke hond is voergericht (of in ieder geval te krijgen). Voer is namelijk de eerste levensbehoefte. Dus met voer is zo'n beetje iedere hond te belonen. Mijn honden zijn inmiddels beide bijna 4 jaar en worden nog geregeld met voer beloond. Daarmee leer ik nog geregeld nieuw gedrag aan en bekrachtig ik gedragingen die ze al kennen. Zeker de dingen die ik echt belangrijk vind (zoals hierkomen), worden elke keer beloont. Het variabel belonen zit daar in de beloning die ze krijgen, de ene keer een brok, de andere keer een stukje worst, dan weer kaas. Daarmee blijft de gokkast bestaan en daarmee ook het gedrag.[/quote]
Je bent het toch wel met me eens dat de ene hond veel voergerichter is dan de andere? De gemiddelde Labrador doet een flikflak voor een stuk worst en Bram weigert regelmatig voedsel. Kroepoek vindt hij heel lekker, dus dat gebruik ik voor hierrrr omdat ik dat het belangrijkste commando vind. Maar zojuist had hij zelfs geen zin in kroepoek terwijl hij z'n bak eten vanochtend ook heeft laten staan.
Hij leeft helemaal op als ik hem de hemel inprijs, een voertje hapt hij gewoon weg en dat is het dan. Ik zou niet weten waarom ik hem voergerichter zou willen maken, het is toch prima dat hij stemgericht is?[/quote]
Ik heb honden op les gehad die hun neus optrokken voor voer.
Maar een BALLETJE!! daar deden ze à lles voor.
Stemgericht is prima!

Niks aan veranderen.
Nettie