Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wat vinden jullie nou leuk!

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

wat vinden jullie nou leuk!

Ongelezen bericht door M@scha »

ik loop stage bij een b-groep gehoorzaamheid.

nu doen we alle oefeningen braaf en het gaat erg goed met de cursisten. ik probeer vaak een beetje afwisseling te maken (bijvoorbeeld ipv voor-achterlangs zet ik de cursisten in een kring en laat ik er 1 erdoorheen slalommen met zijn hond)

kennen jullie nog leuke alternatieven op standaard oefeningen waarmee ik het wat afwisselender kan maken?
Afbeelding
Sietske*
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sietske* »

Laat cursisten in een kring met hun hond volgen. Vervolgens laat je ze halthouden. Honden krijgen een blijf-commando en de baasjes lopen het rondje nog een keer verder terwijl de honden blijven zitten (of liggen). Hiervoor moet je natuurlijk wel een stabiele groep hebben die de blijf-oefeningen behoorlijk goed beheersen.

Nog eentje voor de blijf-oefeningen. Laat de bazen op afstand tegenover hun hond gaan staan (die een blijf-commando heeft gekregen). Vervolgens moeten de bazen een keer op de hurken gaan zitten, of in hun handen klappen, of een keer in de lucht springen. Deze oefening zorgt er voor dat de blijf-oefeningen stabieler worden. In deze zelfde opstelling kun je de bazen ook om beurten de hond laten voorkomen. Ik roep dan meestal iemands naam en die mag zijn hond dan laten voorkomen, de andere honden moeten blijven zitten. Meestal laat ik de "moeilijke" blijvers niet te lang wachten (niet de kat op het spek binden).

Wat ik ook nog wel eens doe is de combinaties heel kort om me heen laten gaan staan zodat de honden elkaar bijna kunnen aanraken met de neus. Vervolgens moeten ze op commando gaan zitten of liggen. De moeilijkheid zit er in dat de afleiding door de andere honden heel groot wordt. Ook deze oefening doe ik alleen als de groep het toelaat.

Laat de cursisten eens in een rechte lijn achter elkaar volgen in plaats van naast elkaar. En dan wendingen enzo laten maken. Het lijkt een beetje op 8-tal (of hoeveel cursisten je hebt) bij de paardendressuur. Zorgt vaak voor hilarische taferelen en een hoop lol en de afleiding van andere honden is groter omdat ze achter elkaar lopen.

Volgen met hindernissen is ook leuk. Leg wat autobanden neer waar de cursist met de voeten in moet stappen terwijl de hond blijft volgen. Hang een vliegengordijn op waar ze doorheen moeten volgen. Laat ze tijdens het volgen over een lage hindernis stappen. Enzovoort enzovoort.

Ik zet de cursisten ook vaak in twee rijen tegenover elkaar en laat ze op elkaar in volgen, zodat ze elkaar in het midden kruisen. De ene keer laat je ze in het midden halthouden zonder dat de honden op elkaar mogen reageren. De andere keer laat je ze gewoon doorlopen. Of laat de ene helft de hond afliggen en de andere helft gaat volgen en loopt langs de liggende honden af (gaat alleen bij een groep die al wat verder gevorderd is).

Ehm, dat was het voorlopig wel geloof ik. Er zijn nog zoveel andere leuke dingen te verzinnen, maar ik weet ook niet precies wat er in jullie B-programma zit en wat de honden dus al kennen.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe

AfbeeldingAfbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

ik weet niet of er geweldige apporteurs in jou groep zitten maar daar kan je ook veel leuke dingen mee doen.

honden in een lijn zitten,jij gooit dummy en roept de baas dat ie de hond mag in zetten de rest blijft netjes zitten dit doe je eerst met de honden aan de lijn(de zitters dan)en daarna los leert een hond veel steadiness van op te bouwen en dus gewoon ze gedult te bewaren.

laat ze in een lijn lopen en loop en zelf achter,gooi over de groep en apporteer voorwerp,als dat ligt moeten de honden allemaal zitten en wijs jij de gene aan die de hond mag inzetten komt ie terug met het voorwerp begin je weer met het zelfde ritueel.

laat de honden weer in een lijn lopen en blijf er ook weer achter,alleen gooi je nu achter de groep een apporteer voorwerp,de honden zien dus niet waar hij ligt,vervolgens draait iedereen om en wijs je er weer een aan die hem mag halen,dit wordt dus een soort zoeken.

leg allemaal apporteer voorwerpen neer die de hond mag halen bal,dummy,sleutelbos,flostouw etc.

zo zijn er nog tal van spelletjes waar de honden lol van hebben en toch ook goed op de commando"s moeten letten.
Afbeelding

jemble 5 maanden
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

apporteren kunnen er een paar heel goed en een paar baggerslecht...

maar sietske, jouw tips ga ik even bewaren! super bedankt! mijn rugzakje is alweer wat zwaarder!!!
Afbeelding
Benji&Brenda
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel
Contacteer:

Ongelezen bericht door Benji&Brenda »

Nog een oefening...
Dubbele achtjes. Hoop dat ik het uit kan leggen :wink:

Je zet vier mensen in een vierkantje. Dus een denkbeeldig vierkantje en op elke punt staat dan iemand. De mensen die daar staan moeten hun hond laten zitten met aandacht. Vervolgens is er 1 persoon die erdoorheen loopt. Beginnend van buitenaf tussen 2 personen in. Naar voren lopen, linksom op de persoon die daar staat, dan naar de persoon die aan de andere kant staat, daar dus ook omheen. Vervolgens schuin oversteken en om die persoon heen en dan weer om de laatste persoon heen waar je nog niet omheen bent geweest. Vervolgens wordt er gewisseld. Het is dus een volgoefening met afleiding en een aandachtsoefening/ zit oefening met afleiding.
Groetjes Brenda en een pootje van Britt en Bram - www.stativo.nl
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”