Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Agressie in de les
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Agressie in de les
Stel, er is een reu in de les die enorm uitvalgedrag vertoont naar de andere reuen en ook gromt naar mensen.
Hoort die dan thuis in een gehoorzaamheidsles? Hoe gaan jullie hondenscholen daarmee om?
Hoort die dan thuis in een gehoorzaamheidsles? Hoe gaan jullie hondenscholen daarmee om?

Linda, Izzie en Bram
-
Sassie
- Zeer actief
Wolf vertoonde enorm uitvalgedrag met name op de vorige cursus. (hij gromde niet naar mensen) Heb af en toe met de handen in het haar gezeten. Nu doet hij het niet meer
! Ik kan zelfs rustig langs en om andere honden heenlopen. Er is een reutje waar hij niet zoveel mee heeft en dan trekt hij nog wel eens zijn lip op maar ik moet erbij zeggen dat die reu een vechtersbaasje is in het dagelijks leven.
Ik ben dus heel blij dat ik heb doorgezet en ik denk dus dat een gehoorzaamheidscursus zeker kan werken. Bij mij op de hondenschool hebben ze ons heel goed begeleid met veel geduld en advies.
Ik ben dus heel blij dat ik heb doorgezet en ik denk dus dat een gehoorzaamheidscursus zeker kan werken. Bij mij op de hondenschool hebben ze ons heel goed begeleid met veel geduld en advies.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Hoe veel lessen heeft dat geduurd? Ik baal er zo langzamerhand namelijk nogal van dat ik zo'n hond in de les heb. Ik snap heel goed dat het juist voor die hond goed is om gehoorzaamheid te doen, maar ik vind constant naar elkaar uitvallende honden niet fijn.Sassie schreef:Wolf vertoonde enorm uitvalgedrag met name op de vorige cursus. (hij gromde niet naar mensen) Heb af en toe met de handen in het haar gezeten. Nu doet hij het niet meer! Ik kan zelfs rustig langs en om andere honden heenlopen. Er is een reutje waar hij niet zoveel mee heeft en dan trekt hij nog wel eens zijn lip op maar ik moet erbij zeggen dat die reu een vechtersbaasje is in het dagelijks leven.
Ik ben dus heel blij dat ik heb doorgezet en ik denk dus dat een gehoorzaamheidscursus zeker kan werken.
Gisteren moesten we hond hond contact in een diabool doen om het uitvallen er uit te krijgen. Ik heb niet meegedaan, overigens met goedkeuring van de trainer hoor. Er is zoveel gegrom, uitvallen en gescheeuw in de groep dat ik Bram daar niet aan wil blootstellen. Hij heeft tot nu toe geen 1 keer teruggegromd naar die andere hond en dat wil ik graag zo blijven. Maar zijn grens wordt ook een keer bereikt.
Ik zit er dus een beetje mee, maar dat begreep je al.

Linda, Izzie en Bram
-
Sassie
- Zeer actief
Ja ik kan het me heel goed voorstellen dat het irritant is. Bij mij heeft het gewoon de hele cursus geduurd, echt vreselijk. Op het examen moesten we per 2 en dat ging perfect. Die hond zit nu ook weer bij ons in de groep en het gaat super.Zoek stok! schreef:Hoe veel lessen heeft dat geduurd? Ik baal er zo langzamerhand namelijk nogal van dat ik zo'n hond in de les heb. Ik snap heel goed dat het juist voor die hond goed is om gehoorzaamheid te doen, maar ik vind constant naar elkaar uitvallende honden niet fijn.Sassie schreef:Wolf vertoonde enorm uitvalgedrag met name op de vorige cursus. (hij gromde niet naar mensen) Heb af en toe met de handen in het haar gezeten. Nu doet hij het niet meer! Ik kan zelfs rustig langs en om andere honden heenlopen. Er is een reutje waar hij niet zoveel mee heeft en dan trekt hij nog wel eens zijn lip op maar ik moet erbij zeggen dat die reu een vechtersbaasje is in het dagelijks leven.
Ik ben dus heel blij dat ik heb doorgezet en ik denk dus dat een gehoorzaamheidscursus zeker kan werken.
Gisteren moesten we hond hond contact in een diabool doen om het uitvallen er uit te krijgen. Ik heb niet meegedaan, overigens met goedkeuring van de trainer hoor. Er is zoveel gegrom, uitvallen en gescheeuw in de groep dat ik Bram daar niet aan wil blootstellen. Hij heeft tot nu toe geen 1 keer teruggegromd naar die andere hond en dat wil ik graag zo blijven. Maar zijn grens wordt ook een keer bereikt.
Ik zit er dus een beetje mee, maar dat begreep je al.
De honden uit de vorige groep hebben Wolf zijn gedrag niet overgenomen maar ik kan me goed voorstellen dat je je hond er niet aan wilt blootstellen.
Hoe gaat de eigenaar van de uitvaller bij jou in de les ermee om?

-
Nina
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Agressie in de les
Ik zou die eigenaar liever niet in mijn les hebben, nee, en zou hem/haar adviseren om eerst eens aan dat gedrag te gaan werken met een gedragstherapeut alvorens terug te keren in een groep.Zoek stok! schreef:Stel, er is een reu in de les die enorm uitvalgedrag vertoont naar de andere reuen en ook gromt naar mensen.
Als cursist heb ik het helaas ook meegemaakt, een hond in de groep die volledig onhandelbaar was, die brak ook echt los af en toe, waarna hij bij de andere honden ging lopen klieren. Ik stond niet rustig op het veld met mijn kleine hond, die gewoon echt bang voor die kolos was.
Na een aantal lessen zijn die mensen ook met een GT gaan trainen, wel op het veld, maar apart van de groep. Nu schijnt het een stuk beter te gaan, maar ik zie ze nooit meer.
Groetjes, Nina en Baloe

- Zoek stok!
- Zeer actief
We zijn met in totaal 4 reuen en 3 daarvan zijn dus nu een strijd aan het uitvechten. Het lukt me tot nu toe om Bram te laten focussen op mij. De teefjes worden er alleen onrustig van.Sassie schreef:
Ja ik kan het me heel goed voorstellen dat het irritant is. Bij mij heeft het gewoon de hele cursus geduurd, echt vreselijk. Op het examen moesten we per 2 en dat ging perfect. Die hond zit nu ook weer bij ons in de groep en het gaat super.
De honden uit de vorige groep hebben Wolf zijn gedrag niet overgenomen maar ik kan me goed voorstellen dat je je hond er niet aan wilt blootstellen.
Die eigenaar is in ontkenning. Die blijft maar praten over het sociale karakter van z'n hond. Hij wil aldoor dat zijn hond en Bram nader kennis maken aan de lijn, want Bram is zo'n lief hondje. Dat wil ik niet hebben, want Bram blijft niet altijd een lief hondje als er een andere hond naar hem staat te grommen.
De trainers gaan er goed mee om hoor, maar ik vraag me dus sterk af of zo'n hond in een gewone gehoorzaamheidsles thuishoort. Ik zou eerder denken aan gedragstherapie.
We hebben nog 1 les en daarna examen. Ik heb ervoor gezorgd dat ik ver bij die hond vandaan sta bij het gezamenlijke gedeelte

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Bij m'n vorige hondenschool had ik twee Labradors in de les die regelmatig op elkaar klapten. Een keer was het tijdens af en blijf en zat Bram er tussenin (ze laten links en rechts van hem). Toen was ik niet blij.baloe2004 schreef:Ik zou die eigenaar liever niet in mijn les hebben, nee, en zou hem/haar adviseren om eerst eens aan dat gedrag te gaan werken met een gedragstherapeut alvorens terug te keren in een groep.Zoek stok! schreef:Stel, er is een reu in de les die enorm uitvalgedrag vertoont naar de andere reuen en ook gromt naar mensen.
Als cursist heb ik het helaas ook meegemaakt, een hond in de groep die volledig onhandelbaar was, die brak ook echt los af en toe, waarna hij bij de andere honden ging lopen klieren. Ik stond niet rustig op het veld met mijn kleine hond, die gewoon echt bang voor die kolos was.
Na een aantal lessen zijn die mensen ook met een GT gaan trainen, wel op het veld, maar apart van de groep. Nu schijnt het een stuk beter te gaan, maar ik zie ze nooit meer.
Deze hond gaat niet rondrennen tijdens blijven gelukkig. Het is dus alleen tijdens het hond hond contact dat er gedoe is en tijdens het volgen achter elkaar aan en naast elkaar. Maar dan lijkt het ook net alsof de oorlog uitbreekt
Nou ja, gewoon nog even doorzetten, Bram met z'n aandacht bij mij houden en dan zijn we er vanaf.

Linda, Izzie en Bram
- Edwin Fagnano
- Actief
- Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
- Contacteer:
Nou echt leuk klinkt dit niet. Je hebt een hoop betaald voor een hondenschool dan mag je het wel leuk hebben ook lijkt me.Zoek stok! schreef:Nou ja, gewoon nog even doorzetten, Bram met z'n aandacht bij mij houden en dan zijn we er vanaf.
Dat je hond iets leert is 1, dat je zelf plezier hebt lijkt me ook belangrijk.
-
Sassie
- Zeer actief
Bij mij scheelde het wel dat Wolf de enige uitvaller was. De andere honden negeerden hem gewoon. Niet prettig als er meerdere uitvallers in een groep zitten, dat verziekt aardig de sfeer denk ik.Zoek stok! schreef:We zijn met in totaal 4 reuen en 3 daarvan zijn dus nu een strijd aan het uitvechten. Het lukt me tot nu toe om Bram te laten focussen op mij. De teefjes worden er alleen onrustig van.Sassie schreef:
Ja ik kan het me heel goed voorstellen dat het irritant is. Bij mij heeft het gewoon de hele cursus geduurd, echt vreselijk. Op het examen moesten we per 2 en dat ging perfect. Die hond zit nu ook weer bij ons in de groep en het gaat super.
Die eigenaar is in ontkenning. Die blijft maar praten over het sociale karakter van z'n hond. Hij wil aldoor dat zijn hond en Bram nader kennis maken aan de lijn, want Bram is zo'n lief hondje. Dat wil ik niet hebben, want Bram blijft niet altijd een lief hondje als er een andere hond naar hem staat te grommen.
De trainers gaan er goed mee om hoor, maar ik vraag me dus sterk af of zo'n hond in een gewone gehoorzaamheidsles thuishoort. Ik zou eerder denken aan gedragstherapie.
We hebben nog 1 les en daarna examen. Ik heb ervoor gezorgd dat ik ver bij die hond vandaan sta bij het gezamenlijke gedeelte
Tja je kunt je kop wel in het zand steken als eigenaar want daar heeft niemand wat aan. Ik baalde ook want Wolf is een hele sociale hond die het liefst confrontaties uit de weg gaat en buiten ook met vreemde honden leuk speelt maar toch liet ik hem geen kennis maken tijdens de lessen want ik vertrouwde hem echt voor geen meter.
Na hard werken is hij in positieve zin veranderd.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik schreef het negatiever op dan ik het bedoelde. Ik zat gisteren te twijfelen of ik er iets van zou zeggen, maar dat ga ik niet meer doen als we nog maar zo kort te gaan hebben. Ik vind de lessen heel leuk, maar dit vind ik inderdaad minder prettig.Edwin Fagnano schreef:Nou echt leuk klinkt dit niet. Je hebt een hoop betaald voor een hondenschool dan mag je het wel leuk hebben ook lijkt me.Zoek stok! schreef:Nou ja, gewoon nog even doorzetten, Bram met z'n aandacht bij mij houden en dan zijn we er vanaf.
Dat je hond iets leert is 1, dat je zelf plezier hebt lijkt me ook belangrijk.
De hond is een maand niet geweest en toen waren de honden heerlijk relaxed tegen over elkaar. Toen hij weer terugkwam twee lessen geleden, was het veel erger dan daarvoor.

Linda, Izzie en Bram
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Het is naar, het geeft spanning en lading voor de mensen en de honden. Ik vind dus dat zo'n hond buiten de groep hoort te trainen..dat hoort alleen al zo omdat dat de manier is om hem het uitvallen "af"te leren. Hij zal op afstand moeten beginnen om zich ander gedrag eigen te maken en niet midden in de groep steeds de fout in moeten worden gestuurd.
Ik heb zelf getraind op een school waar de uitvallende honden werden gecorrigeerd met een ketting voor hun kont, wat bijzonder leuk is als jouw hond de dupe is van de uitvaller en dus ook nog een ketting in de buurt gegooid krijgt. Dat was voor mij dus reden om na dat incident te vertrekken. Ik trainde daar met Laika die al o zo bang was voor vreemde honden. Les moet leuk blijven, anders ben ik weg.
Ik heb zelf getraind op een school waar de uitvallende honden werden gecorrigeerd met een ketting voor hun kont, wat bijzonder leuk is als jouw hond de dupe is van de uitvaller en dus ook nog een ketting in de buurt gegooid krijgt. Dat was voor mij dus reden om na dat incident te vertrekken. Ik trainde daar met Laika die al o zo bang was voor vreemde honden. Les moet leuk blijven, anders ben ik weg.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- Zoek stok!
- Zeer actief
Je hebt gelijk hoor. Ik sprak met een andere cursist met een teefje die er erg onrustig van wordt en die zat er ook mee. Maar blijkbaar is de stap om er iets van te zeggen toch te groot. Het is me nu niet meer de moeite waard, maar ik was wel even benieuwd hoe dat bij andere hondenscholen gaat. Misschien is het heel normaal en zit ik weer eens te zeikenEline* schreef:Het is naar, het geeft spanning en lading voor de mensen en de honden. Ik vind dus dat zo'n hond buiten de groep hoort te trainen..dat hoort alleen al zo omdat dat de manier is om hem het uitvallen "af"te leren. Hij zal op afstand moeten beginnen om zich ander gedrag eigen te maken en niet midden in de groep steeds de fout in moeten worden gestuurd.
Mocht ik de volgende cursus weer zo'n hond in de groep hebben, dan ga ik dus wel iets zeggen want mijn mening is blijkbaar niet ontzettend overdreven.
Ik heb het geluk dat Bram zich er niks van aantrekt en dus niet angstig of onrustig wordt. Wij staan naar elkaar te kijken als de hond langsloopt en uitvalt naar Bram. Bram stoicijns en ik trots op m'n mannetje.

Linda, Izzie en Bram
-
Sassie
- Zeer actief
Ben met je eens dat het naar is.Eline* schreef:Het is naar, het geeft spanning en lading voor de mensen en de honden. Ik vind dus dat zo'n hond buiten de groep hoort te trainen..dat hoort alleen al zo omdat dat de manier is om hem het uitvallen "af"te leren. Hij zal op afstand moeten beginnen om zich ander gedrag eigen te maken en niet midden in de groep steeds de fout in moeten worden gestuurd.
Maar hoe leer je een uitvaller dat gedrag af als er geen andere honden in de buurt zijn?

- Edwin Fagnano
- Actief
- Mijn ras(sen): Rodesian Ridgeback
- Contacteer:
- Kleinere groepjes of alleen en groepje steeds groter makenSassie schreef:Ben met je eens dat het naar is.Eline* schreef:Het is naar, het geeft spanning en lading voor de mensen en de honden. Ik vind dus dat zo'n hond buiten de groep hoort te trainen..dat hoort alleen al zo omdat dat de manier is om hem het uitvallen "af"te leren. Hij zal op afstand moeten beginnen om zich ander gedrag eigen te maken en niet midden in de groep steeds de fout in moeten worden gestuurd.
Maar hoe leer je een uitvaller dat gedrag af als er geen andere honden in de buurt zijn?
- Op afstand beginnen en afstand verkleinen
- Samen trainen met honden waar het wel goed mee gaat
En dan langzaam opbouwen? Lijken me zo uit mijn hoofd wat ideeen hoe het zou kunnen.
-
Nina
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij ons wordt er dan een op een getraind door een gedragstherapeut met de geleider van de uitvallende hond, maar wel op het veld, op afstand van de andere groepen. Als het goed gaat, kun je die afstand dus gaan verkleinen totdat de betreffende hond uiteindelijk wel in de groep kan functioneren.Sassie schreef: Maar hoe leer je een uitvaller dat gedrag af als er geen andere honden in de buurt zijn?
Groetjes, Nina en Baloe

-
Sassie
- Zeer actief
Klinkt goed. Maar als Wolf op afstand is van andere honden vertoont ie normaal gedrag. Vandaar dat het mij dan moeilijk lijkt hem aan zijn verstand te peuteren dat uitvalgedrag niet gewenst is.baloe2004 schreef:Bij ons wordt er dan een op een getraind door een gedragstherapeut met de geleider van de uitvallende hond, maar wel op het veld, op afstand van de andere groepen. Als het goed gaat, kun je die afstand dus gaan verkleinen totdat de betreffende hond uiteindelijk wel in de groep kan functioneren.Sassie schreef: Maar hoe leer je een uitvaller dat gedrag af als er geen andere honden in de buurt zijn?

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Dat is precies hoe ze het bij ons op de cursus aanpakten. Mensen met een uitvallende hond kregen extra begeleiding (de trainster was ook gedragstherapeute) en begonnen met trainen op grote afstand van de groep. Als de hond daar aandacht had voor de baas, werd de afstand tot de groep met kleine stapjes verkleind.Eline* schreef:Het is naar, het geeft spanning en lading voor de mensen en de honden. Ik vind dus dat zo'n hond buiten de groep hoort te trainen..dat hoort alleen al zo omdat dat de manier is om hem het uitvallen "af"te leren. Hij zal op afstand moeten beginnen om zich ander gedrag eigen te maken en niet midden in de groep steeds de fout in moeten worden gestuurd.
Ik denk dat het weinig zinvol is zo'n hond gewoon tussen de groep mee te laten doen. De hond leert er niks van en heeft misschien juist alleen maar succeservaringen met zijn uitvalgedrag en voor de rest van de honden lijkt het me ook niet echt goed om steeds met een uitvallende hond geconfronteerd te worden.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Belle
- Zeer actief
Maar kun je hem dan ook niet leren welk gedrag wel gewenst is: aandacht hebben voor jou. En als dat goed gaat op een bepaalde afstand, de afstand steeds met kleine stapjes verkleinen.Sassie schreef:Klinkt goed. Maar als Wolf op afstand is van andere honden vertoont ie normaal gedrag. Vandaar dat het mij dan moeilijk lijkt hem aan zijn verstand te peuteren dat uitvalgedrag niet gewenst is.baloe2004 schreef:Bij ons wordt er dan een op een getraind door een gedragstherapeut met de geleider van de uitvallende hond, maar wel op het veld, op afstand van de andere groepen. Als het goed gaat, kun je die afstand dus gaan verkleinen totdat de betreffende hond uiteindelijk wel in de groep kan functioneren.Sassie schreef: Maar hoe leer je een uitvaller dat gedrag af als er geen andere honden in de buurt zijn?
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- zepenko
- Zeer actief
Een eigenaar met een uitvallende hond kan best in een gewone cursus. Mits de eigenaar en instructeur weten hoe ze moeten reageren op het gedrag van de hond, om er voor te zorgen dat het gaat afnemen. In mijn ogen dient dit te gebeuren op basis van een beoordeling door een gedragstherapeut. Die dient dan aan instructeur en eigenaar door te geven wat er moet gebeuren. Neemt het gedrag dan niet af, dient de GT weer te kijken waarom dat zo is (handelingen niet goed uitgevoerd, foute therapie, etc.)
Daarnaast vind ik dat er met zo'n hond meer gewerkt moet worden aan opvoeding (leren sociaal met andere honden om te gaan, band met eigenaar, etc.) dan aan de kunstjes zoals blijf-oefeningen of terug plaats oid.
En ik vind dat als deze problemen zich op de hondenschool hebben ontwikkeld en er niet adequaat is ingegrepen, waardoor deze situatie is ontstaan, dat een tekortkoming van de hondenschool. Volgens mij kom je juist naar een hondenschool, omdat daar mensen zitten die jou en je pup kunnen begeleiden bij de opvoeding, zodat zulk gedrag niet ontstaat. Als het dan toch ontstaat, dient het in het beginstadium al aangepakt te worden, maar zeker nooit zo ver te escaleren als je nu beschrijft.
Daarnaast vind ik dat er met zo'n hond meer gewerkt moet worden aan opvoeding (leren sociaal met andere honden om te gaan, band met eigenaar, etc.) dan aan de kunstjes zoals blijf-oefeningen of terug plaats oid.
En ik vind dat als deze problemen zich op de hondenschool hebben ontwikkeld en er niet adequaat is ingegrepen, waardoor deze situatie is ontstaan, dat een tekortkoming van de hondenschool. Volgens mij kom je juist naar een hondenschool, omdat daar mensen zitten die jou en je pup kunnen begeleiden bij de opvoeding, zodat zulk gedrag niet ontstaat. Als het dan toch ontstaat, dient het in het beginstadium al aangepakt te worden, maar zeker nooit zo ver te escaleren als je nu beschrijft.
-
Sassie
- Zeer actief
Ja dat lukte wel, maar ondanks dat hij op mij gericht was bleef hij uitvallen. Stukje bij beetje werd het minder en nu kunnen we tijdens de cursus slalommen etc.Belle schreef:Maar kun je hem dan ook niet leren welk gedrag wel gewenst is: aandacht hebben voor jou. En als dat goed gaat op een bepaalde afstand, de afstand steeds met kleine stapjes verkleinen.Sassie schreef:Klinkt goed. Maar als Wolf op afstand is van andere honden vertoont ie normaal gedrag. Vandaar dat het mij dan moeilijk lijkt hem aan zijn verstand te peuteren dat uitvalgedrag niet gewenst is.baloe2004 schreef:Bij ons wordt er dan een op een getraind door een gedragstherapeut met de geleider van de uitvallende hond, maar wel op het veld, op afstand van de andere groepen. Als het goed gaat, kun je die afstand dus gaan verkleinen totdat de betreffende hond uiteindelijk wel in de groep kan functioneren.Sassie schreef: Maar hoe leer je een uitvaller dat gedrag af als er geen andere honden in de buurt zijn?

-
Sassie
- Zeer actief
In mijn geval was Wolf al sociaal met andere honden. Wel heb het idee dat de band tussen ons versterkt is en vandaar denk ik ook dat hij nu niet meer uitvalt. En ik denk zeker dat standaard-oefeningetjes daaraan hebben bijgedragen.zepenko schreef: Daarnaast vind ik dat er met zo'n hond meer gewerkt moet worden aan opvoeding (leren sociaal met andere honden om te gaan, band met eigenaar, etc.) dan aan de kunstjes zoals blijf-oefeningen of terug plaats oid.

- zepenko
- Zeer actief
Met sociaal bedoel ik dat hij o.a. geen agressie vertoont naar andere honden (zoals fixeren (strak aankijken), borstelen (nekharen overeind), aanblaffen, grommen, tanden bloot, bijtbewegingen)Sassie schreef:In mijn geval was Wolf al sociaal met andere honden. Wel heb het idee dat de band tussen ons versterkt is en vandaar denk ik ook dat hij nu niet meer uitvalt. En ik denk zeker dat standaard-oefeningetjes daaraan hebben bijgedragen.zepenko schreef: Daarnaast vind ik dat er met zo'n hond meer gewerkt moet worden aan opvoeding (leren sociaal met andere honden om te gaan, band met eigenaar, etc.) dan aan de kunstjes zoals blijf-oefeningen of terug plaats oid.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Deze hond is 4 jaar. Hij heeft geruime tijd geen training gehad en dat was dan ook op een andere school. Ik ben het met je eens dat dit eerder aangepakt had moeten worden. Hij heeft nu ook al een aantal honden gegrepen tijdens het wandelen.zepenko schreef: En ik vind dat als deze problemen zich op de hondenschool hebben ontwikkeld en er niet adequaat is ingegrepen, waardoor deze situatie is ontstaan, dat een tekortkoming van de hondenschool. Volgens mij kom je juist naar een hondenschool, omdat daar mensen zitten die jou en je pup kunnen begeleiden bij de opvoeding, zodat zulk gedrag niet ontstaat. Als het dan toch ontstaat, dient het in het beginstadium al aangepakt te worden, maar zeker nooit zo ver te escaleren als je nu beschrijft.

Linda, Izzie en Bram
- zepenko
- Zeer actief
Ik denk dat ik er dan voor zou kiezen om met zo'n hond onder begeleiding van een GT het probleem onder controle te krijgen, voordat de baas en hond verder mogen gaan in een gehoorzaamheidsgroep (dat vind ik wat anders dan een opvoedgroep).Zoek stok! schreef:Deze hond is 4 jaar. Hij heeft geruime tijd geen training gehad en dat was dan ook op een andere school. Ik ben het met je eens dat dit eerder aangepakt had moeten worden. Hij heeft nu ook al een aantal honden gegrepen tijdens het wandelen.zepenko schreef: En ik vind dat als deze problemen zich op de hondenschool hebben ontwikkeld en er niet adequaat is ingegrepen, waardoor deze situatie is ontstaan, dat een tekortkoming van de hondenschool. Volgens mij kom je juist naar een hondenschool, omdat daar mensen zitten die jou en je pup kunnen begeleiden bij de opvoeding, zodat zulk gedrag niet ontstaat. Als het dan toch ontstaat, dient het in het beginstadium al aangepakt te worden, maar zeker nooit zo ver te escaleren als je nu beschrijft.
- Zoek stok!
- Zeer actief
Heb jij toen gevraagd om wat aan die hond te doen? Zo extreem is het bij deze hond dus niet. Er is nog geen gevecht geweest, het blijft bij heftig uitvallen aan de lijn en onophoudelijk gegrom.Inge O schreef: nee hoor, je hebt zelfs helemaal gelijk. ruim een half jaar terug had ik het er hier ook nog over, attack is toen 4 keer echt aangevallen in de les, hond kwam telkens van ver op haar afgeracet met de bedoeling er regelrecht op te klappen.
nou, dat vond ik niét leuk meer, en ben voornamelijk om die reden voorlopig niet meer terug gaan trainen, omdat diezelfde hond maar in de les mocht blijven komen, en niet afliet om steeds mÃjn hond te viseren, of het nu attack, dropje of sette was.
ik vond dit ook totáál 'not done' van de hondenschool, ben er nog boos om - ik betaal daar net zo goed als een ander.
trouwens, is die bewuste hond in jouw verhaal die hovawart:N: ?
Euh...ja....'t is de Hovavart :N: Prachtig beest, maar totaal de baas over zijn baas. Inmiddels ben ik al heel wat Hovavarts tegen gekomen, maar dit gedrag heb ik (gelukkig!) nog nooit gezien. Het grommen tegen honden is nog tot daar aan toe, maar hij grijpt mij ook als hij de kans krijgt.

Linda, Izzie en Bram
- MJ
- Zeer actief
wat een rothonden....die wartjes.
Nee....ik heb gelukkig dat niet in de les. Wèl dat er eentje helemaal verliefd was op Maxi ...die kwam tijdens de af en blijf of zit en blijf met een rotgang naar Maxi toe en jaaa! Speluh!!
Tot aan het examen toe.
Haha...die zit nu ook bij behendigheid.
Zogauw ik moet opletten of er geen conflicten komen bij een continu uitvallende hond zou voor mij de lol er snel af zijn. Ik zou me meer bezig houden waar die desbetreffende hond is als dat ik met mijn koppie bij de les ben en dat geldt ook zeker weten voor Max. Je kunt wel een heel eind eraf staan ...wij liepen tijdens de les door elkaar heen te sjouwen.
Dan kun je het haast niet in de gaten houden.
Een strubbeling tussendoor tussen honden ...oke..kan gebeuren maar continu een bepaalde hond?...nee.
het is vervelend voor mede-cursisten als zeker voor het baasje met het Wartje,lijkt mij.
Nee....ik heb gelukkig dat niet in de les. Wèl dat er eentje helemaal verliefd was op Maxi ...die kwam tijdens de af en blijf of zit en blijf met een rotgang naar Maxi toe en jaaa! Speluh!!
Haha...die zit nu ook bij behendigheid.
Zogauw ik moet opletten of er geen conflicten komen bij een continu uitvallende hond zou voor mij de lol er snel af zijn. Ik zou me meer bezig houden waar die desbetreffende hond is als dat ik met mijn koppie bij de les ben en dat geldt ook zeker weten voor Max. Je kunt wel een heel eind eraf staan ...wij liepen tijdens de les door elkaar heen te sjouwen.
Dan kun je het haast niet in de gaten houden.
Een strubbeling tussendoor tussen honden ...oke..kan gebeuren maar continu een bepaalde hond?...nee.
het is vervelend voor mede-cursisten als zeker voor het baasje met het Wartje,lijkt mij.
-
Sassie
- Zeer actief
Ja ik snap je. En Wolf is dus sociaal.zepenko schreef:Met sociaal bedoel ik dat hij o.a. geen agressie vertoont naar andere honden (zoals fixeren (strak aankijken), borstelen (nekharen overeind), aanblaffen, grommen, tanden bloot, bijtbewegingen)Sassie schreef:In mijn geval was Wolf al sociaal met andere honden. Wel heb het idee dat de band tussen ons versterkt is en vandaar denk ik ook dat hij nu niet meer uitvalt. En ik denk zeker dat standaard-oefeningetjes daaraan hebben bijgedragen.zepenko schreef: Daarnaast vind ik dat er met zo'n hond meer gewerkt moet worden aan opvoeding (leren sociaal met andere honden om te gaan, band met eigenaar, etc.) dan aan de kunstjes zoals blijf-oefeningen of terug plaats oid.

- Zoek stok!
- Zeer actief
De wartInge O schreef:
als ze op die manier verder blijven doorgaan met dat wartje (nou, wartje) zal het gegarandeerd van kwaad naar erger gaan :N: .

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ookInge O schreef:geeft me wel helemaal de idee dat het probleem bij de baas ligt (maar dat idee had ik alZoek stok! schreef:De wartInge O schreef:
als ze op die manier verder blijven doorgaan met dat wartje (nou, wartje) zal het gegarandeerd van kwaad naar erger gaan :N: .
damt wel in na die 'socialisatie' oefeningen moet ik zeggen. Aan het begin van de les is het vreselijk en gedurende de les wordt het beter. Maar de les erna is het weer precies hetzelfde liedje. Nee, deze aanpak lijkt mij ook niet handig. Overigens zag ik wel dat de trainer nog een tijd met de wart-baas heeft gesproken na de vorige les.
).

Linda, Izzie en Bram
- zepenko
- Zeer actief
Volgens mij ligt het probleem eerder bij de instructeur cq. hondenschool. Die moeten de eigenaar uitleggen wat er aan de hand is en hoe hij daar mee om moet gaan. Daar komt hij immers voor.Inge O schreef:geeft me wel helemaal de idee dat het probleem bij de baas ligt (maar dat idee had ik alZoek stok! schreef:De wartInge O schreef:
damt wel in na die 'socialisatie' oefeningen moet ik zeggen. Aan het begin van de les is het vreselijk en gedurende de les wordt het beter. Maar de les erna is het weer precies hetzelfde liedje. Nee, deze aanpak lijkt mij ook niet handig. Overigens zag ik wel dat de trainer nog een tijd met de wart-baas heeft gesproken na de vorige les.
).