Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipkettingen?

Moderator: moderatorteam

myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Dat bedoel ik dus.Een slipketting om mee te trainen oke,een uitloopriem om hem uit te laten.maar die combi :jank: En dan nog zeggen dat hij zo trekt en ze alles geprobeerd hebben.Gewoon een cursus volgen en dan bij de puppies beginnen.
Groetjes Myriam
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

malinois schreef: met een slipketting de bal leren afgeven :denken: daar heb ik nog nooit van gehoord....
Wat is er anders aan het principe dan om een hond met een slipketting te leren volgen? Ik zie dat verschil niet zo. Maar goed ik weet ook niet precies wat mensen hun honden willen leren met een slipketting.

In theorie leert een hond er ook niks van Hij leert alleen wat hij beter niet kan doen. De hond leert niet wat hij WEL moet doen. Dat is dan ook wel mijn grootse bezwaar van het werken vermijdingsangst d.m.v. het toedienen van pijnprikkels. Maar mijn punt is nu wel genoeg duidelijk neem ik aan. Anders wordt het weer drammen he.

Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

myriam1 schreef:Dat bedoel ik dus.Een slipketting om mee te trainen oke,een uitloopriem om hem uit te laten.maar die combi :jank: En dan nog zeggen dat hij zo trekt en ze alles geprobeerd hebben.Gewoon een cursus volgen en dan bij de puppies beginnen.
Groetjes Myriam
nou ja je kunt een slipketting natuurlijk ook bij het uitlaten gebruiken als je hem maar goed gebruikt
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Mark-fryslan schreef:
malinois schreef: met een slipketting de bal leren afgeven :denken: daar heb ik nog nooit van gehoord....
Wat is er anders aan het principe dan om een hond met een slipketting te leren volgen? Ik zie dat verschil niet zo. Maar goed ik weet ook niet precies wat mensen hun honden willen leren met een slipketting.

In theorie leert een hond er ook niks van Hij leert alleen wat hij beter niet kan doen. De hond leert niet wat hij WEL moet doen. Dat is dan ook wel mijn grootse bezwaar van het werken vermijdingsangst d.m.v. het toedienen van pijnprikkels. Maar mijn punt is nu wel genoeg duidelijk neem ik aan. Anders wordt het weer drammen he.

Groetjes mark
het 2e gedeelte ben ik het dus niet mee eens maar dat was je denk ik al wel duidelijk :mrgreen: ... het eerste gedeelte zie ik niet in hoe je het wil doen, vandaar m'n vraag. Mijn honden moeten luisteren naar het commando hier... dus hier bij apport is hetzelfde als hier op de weg, in huis etc. hier is hier...overal...
Dan heb je het loslaten, maar waar je hiertussen de slipketting wil gebruiken is me echt een raadsel....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Mark-fryslan schreef: In theorie leert een hond er ook niks van Hij leert alleen wat hij beter niet kan doen. De hond leert niet wat hij WEL moet doen. Dat is dan ook wel mijn grootse bezwaar van het werken vermijdingsangst d.m.v. het toedienen van pijnprikkels. Maar mijn punt is nu wel genoeg duidelijk neem ik aan. Anders wordt het weer drammen he.

Groetjes mark
Een slipketting dient om te corrigeren, niet om de hond te leren wat ie wel moet doen :wink: Wanneer een hond na een correctie doet wat je bedoelt is ie dan ook ontzettend braaffffffff, dan beloon je dus en uitbundig :wink:

Mensen denken vaak alleen aan de correcties die je toepast wanneer je een hulpmiddel als de slipketting gebruikt. Men vergeet echter dat daarnaast JUIST beloond wordt.
Ook honden die met een slipketting getraind worden lopen vrolijk met de baas mee, het zijn geen kruiperige honden wanneer je het principe straf/belonen goed toepast.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Betty Akkemaai

Ongelezen bericht door Betty Akkemaai »

Voorstanders:
Noem eens een paar situaties waarin je de slipketting nodig zou hebben dan?
Ik kan geen enkele situatie bedenken waarin een slipketting de beste oplossing is.
Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:
Betty Akkemaai schreef:Voorstanders:
Ik kan geen enkele situatie bedenken waarin een slipketting de beste oplossing is.
ter verduidelijking : ik gebruik geen slipketting :wink: . maar ik corrigeer wel, en dat wordt door anti-slipkettinggebruikers als hetzelfde gezien.

ik doe dus niks anders dan belonen bij het leren volgen aan de lijn - en af en toe laat ik het de hond even weten als hij 'op het verkeerde spoor ' zit.
Ja daar gaan we weer. Dan moet je wel de leerprincipes weten voor deze discussie. Dus weten wat positieve straf en negatieve straf is. En weten wat positieve en negatieve bekrachtiging is. Anders blijf je langs elkaar heen praten. Met dit aan te kaarten loop je weer risico dat mensen je te theoretisch vinden.

Ik hou het dus ook maar voor gezien, ga met een zak chips voor de TV zitten. Toch maar even voetbal zien!

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Betty Akkemaai

Inge O schreef:ter verduidelijking : ik gebruik geen slipketting :wink: . maar ik corrigeer wel, en dat wordt door anti-slipkettinggebruikers als hetzelfde gezien.
Ik kan alleen voor mezelf praten, en ik zie dat i.i.g. niet zo.
Corrigeren/straffen kan op veel manieren en voor veel verschillend gedrag. Over het hoe en wanneer kun je helemaal ellenlange pagina's vol schrijven.
Ik ken een heleboel mensen die de slipketting afgezworen hebben omdat het steeds meer in de taboe-sfeer raakt en de term "positief" goed verkoopt aan je klanten voor je hondenschool... maar die mensen hebben vaak niet begrepen wat er fout aan is en werken volgens dezelfde insteek als in de tijd dat de kettingen nog gebruikt werden maar maken dan gebruik van andere materialen en middelen.
Ik denk dat het, om de discussie overzichtelijk te houden, handig is om het even puur over de zin/onzin van een slipketting te hebben.

Persoonlijk zie ik het zo: Iemand die tegen het gebruik van slipkettingen is hoeft het nog niet gesnapt te hebben. Iemand die voor het gebruik ervan is, heeft het zeker niet gesnapt.
Betty Akkemaai

Mark-fryslan schreef:Ik hou het dus ook maar voor gezien, ga met een zak chips voor de TV zitten. Toch maar even voetbal zien!
Zeker doen, is een spannende wedstrijd :ok:
Maar blijf a.u.b. wel deelnemen aan dit topic. Ik heb zomaar het idee dat je weet waar je over praat.
Betty Akkemaai

Inge O schreef:en jij gaat er dan voor het gemak van uit dat wij hier die leerprincipes niet kennen? bedoel je dat?
Het is te hopen dat je het niet snapt.
Als je bewust zo met honden omgaat dan ben je goed eng bezig.
Betty Akkemaai

Betty Akkemaai schreef:
Inge O schreef:en jij gaat er dan voor het gemak van uit dat wij hier die leerprincipes niet kennen? bedoel je dat?
Er vanuit gaande dat je met "wij hier" de voorstanders van de slipketting bedoelt.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik gebruik liever een prikker dan een slipketting dat vooropgesteld... daarnaast gebruik ik die indien nodig en dat is heel verschillend kan ik nu niet zeggen dan wel en dan niet, is per hond en per situatie verschillend. Ik heb hem o.a. gebruikt om te volgen en het werkt prima, want nu lopen ze aan een leren band. En lezen wat er staat he, om te volgen niet om te LEREN volgen...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Betty Akkemaai schreef:
of jij? omdat wij het niet met jou eens zijn, zijn wij eng en jij goed? Waarom ben jij dan wel zo goed en wij zo slecht? Mijn hond wordt zowel gestraft als beloond...
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gonny »

Sindy heeft een slipketting, Boris een prikband...dus ik ben een hondenmishandelaar...ze janken ook altijd als ik met ze ga wandelen.... en willen eigenlijk niet mee.. :roll: ze weten dat als ze rustig meelopen er niks nada aan de hand is...no problemo...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het toch altijd zo knap dat mensen je kunnen beoordelen op grond van een paar getikte lettertjes op internet, zonder jou of je honden maar uberhaupt een keer gezien te hebben laat staan kennen! :19:
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

malinois schreef:Ik vind het toch altijd zo knap dat mensen je kunnen beoordelen op grond van een paar getikte lettertjes op internet, zonder jou of je honden maar uberhaupt een keer gezien te hebben laat staan kennen! :19:
weet je, ik was zelf ook een "tegenstander" van de prikband...maar uiteindelijk is dat wel onze (Boris en mij) redding geweest, door mn klote-rug kon ik niet met Boris lopen...nu met prikband kan ik heerlijk met mn kanjer lopen! :ok: Boris weet dat hij geen gekke bokkensprongen moet maken, en loopt gewoon heerlijk relaxed! :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ik zit nou eens even te kijken in je totaal geplaatste berichten, het enige zijn reacties op slipkettingen en prikbanden... is dat het enige wat je bezig houdt in het wezen hond of ben je zo'n ding wat zo eens per kwartaal onder z'n steen vandaan kruipt... :denken:

Je hebt je nog niet eens fatsoenlijk voorgesteld... :pffff:
Afbeelding
Betty Akkemaai

malinois schreef:ik gebruik liever een prikker dan een slipketting dat vooropgesteld... daarnaast gebruik ik die indien nodig en dat is heel verschillend kan ik nu niet zeggen dan wel en dan niet, is per hond en per situatie verschillend. Ik heb hem o.a. gebruikt om te volgen en het werkt prima, want nu lopen ze aan een leren band. En lezen wat er staat he, om te volgen niet om te LEREN volgen...
Ik heb mijn honden geleerd te volgen. Dat betekent dat ze op commando volgen in iedere situatie zowel los als vast.
Als de jouwe het niet doen heb je ze het niet geleerd.

malinois schreef:of jij? omdat wij het niet met jou eens zijn, zijn wij eng en jij goed? Waarom ben jij dan wel zo goed en wij zo slecht? Mijn hond wordt zowel gestraft als beloond...
Dat ik zo goed ben zit hem dan waarschijnlijk in het stuk dat ik weet hoe ik een hond iets moet leren. Dat jij zo slecht bent zal zitten in het stuk dat je te snel denkt dat je hond het onder de knie heeft en op straffen overgaat. Dus je hond mag er voor opdraaien dat jij niet snapt hoe je een hond iets leert.

...en dan met een prikband??? Het wordt ook steeds gekker he.
Gonny schreef:Sindy heeft een slipketting, Boris een prikband...dus ik ben een hondenmishandelaar...ze janken ook altijd als ik met ze ga wandelen.... en willen eigenlijk niet mee.. :roll: ze weten dat als ze rustig meelopen er niks nada aan de hand is...no problemo...
Ze zullen waarschijnlijk ook geen aangifte doen bij de politie. Honden communiceren anders als mensen, dus waarschijnlijk mis je een hoop. Maar misschien heb jij twee zeldzame gevallen die er niet slechter van worden, dan ben je nog steeds met ijzer aan het oplossen wat je eerder hebt laten liggen.
malinois schreef:ik zit nou eens even te kijken in je totaal geplaatste berichten, het enige zijn reacties op slipkettingen en prikbanden... is dat het enige wat je bezig houdt in het wezen hond of ben je zo'n ding wat zo eens per kwartaal onder z'n steen vandaan kruipt... :denken:
Nee joh, maar het stoort me wel dat er nog steeds mensen zijn die die langachterhaalde lulkoek nog geloven, totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, en ook nog denken dat ze het snappen... en dat ten koste van honden. Maar als het je stoort dat ik tot nu toe alleen hier heb gereageerd wil ik nog wel even iemand feliciteren met z'n nieuwe pup en complimenteren met z'n nieuwe chihuahua regenjasje hoor.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Betty Akkemaai schreef:
malinois schreef:ik gebruik liever een prikker dan een slipketting dat vooropgesteld... daarnaast gebruik ik die indien nodig en dat is heel verschillend kan ik nu niet zeggen dan wel en dan niet, is per hond en per situatie verschillend. Ik heb hem o.a. gebruikt om te volgen en het werkt prima, want nu lopen ze aan een leren band. En lezen wat er staat he, om te volgen niet om te LEREN volgen...
Ik heb mijn honden geleerd te volgen. Dat betekent dat ze op commando volgen in iedere situatie zowel los als vast.
Als de jouwe het niet doen heb je ze het niet geleerd.

malinois schreef:of jij? omdat wij het niet met jou eens zijn, zijn wij eng en jij goed? Waarom ben jij dan wel zo goed en wij zo slecht? Mijn hond wordt zowel gestraft als beloond...
Dat ik zo goed ben zit hem dan waarschijnlijk in het stuk dat ik weet hoe ik een hond iets moet leren. Dat jij zo slecht bent zal zitten in het stuk dat je te snel denkt dat je hond het onder de knie heeft en op straffen overgaat. Dus je hond mag er voor opdraaien dat jij niet snapt hoe je een hond iets leert.

...en dan met een prikband??? Het wordt ook steeds gekker he.
Gonny schreef:Sindy heeft een slipketting, Boris een prikband...dus ik ben een hondenmishandelaar...ze janken ook altijd als ik met ze ga wandelen.... en willen eigenlijk niet mee.. :roll: ze weten dat als ze rustig meelopen er niks nada aan de hand is...no problemo...
Ze zullen waarschijnlijk ook geen aangifte doen bij de politie. Honden communiceren anders als mensen, dus waarschijnlijk mis je een hoop. Maar misschien heb jij twee zeldzame gevallen die er niet slechter van worden, dan ben je nog steeds met ijzer aan het oplossen wat je eerder hebt laten liggen.
malinois schreef:ik zit nou eens even te kijken in je totaal geplaatste berichten, het enige zijn reacties op slipkettingen en prikbanden... is dat het enige wat je bezig houdt in het wezen hond of ben je zo'n ding wat zo eens per kwartaal onder z'n steen vandaan kruipt... :denken:
Nee joh, maar het stoort me wel dat er nog steeds mensen zijn die die langachterhaalde lulkoek nog geloven, totaal niet weten waar ze mee bezig zijn, en ook nog denken dat ze het snappen... en dat ten koste van honden. Maar als het je stoort dat ik tot nu toe alleen hier heb gereageerd wil ik nog wel even iemand feliciteren met z'n nieuwe pup en complimenteren met z'n nieuwe chihuahua regenjasje hoor.
het onweert hier giga dus ik doe nu m'n pc uit... als het over is reageer ik hier even op...
Afbeelding
Gonny
Zeer actief

:ok: tuurlijk..ik mis een hoop......jij kent mij niet, en mn honden niet! En geloof me ik heb niets laten liggen wat ik met ijzer oplos! :wink: Er zijn nou eenmaal honden en situaties die een andere/hardere aanpak nodig hebben!
Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Betty Akkemaai schreef:Maar als het je stoort dat ik tot nu toe alleen hier heb gereageerd wil ik nog wel even iemand feliciteren met z'n nieuwe pup en complimenteren met z'n nieuwe chihuahua regenjasje hoor.
Misschien eerst even voorstellen zoals malinois al suggereerde, wel zo beleefd denk ik? Ik begrijp overigens überhaupt niet, dat je hier kan posten zonder dat je je voorgesteld hebt . :denken:
Betty Akkemaai

pepim schreef:Misschien eerst even voorstellen zoals malinois al suggereerde, wel zo beleefd denk ik? Ik begrijp overigens überhaupt niet, dat je hier kan posten zonder dat je je voorgesteld hebt . :denken:
Dat ik hier kan posten zonder voorgesteld te zijn komt omdat ik me wel voorgesteld heb maar op één of andere manier is dat bericht verdwenen. Maar of ik nu 7 mechelaars heb, 2 malthesers of een chineese naakthond waar ik gratis kroepoek bij heb gekregen... ik zie niet in hoe dat effect heeft op wat ik hier schrijf. Ik zou ook 140 kilo kunnen wegen of 35, 8 kinderen kunnen hebben of onvruchtbaar zijn en miljonair of werkeloos... Zolang iedereen on-topic blijft maakt dat niks uit. Dus laten we vrolijk verder kletsen over slipkettingen, dan vertel ik later wel dat ik een abonnement op de Donald Duck heb, galbulten op mijn kont en een voetbalverslaafde echtgenoot die kaal aan het worden is. :blah:
Betty Akkemaai

Gonny schreef::ok: tuurlijk..ik mis een hoop......jij kent mij niet, en mn honden niet! En geloof me ik heb niets laten liggen wat ik met ijzer oplos! :wink: Er zijn nou eenmaal honden en situaties die een andere/hardere aanpak nodig hebben!
Zeker.
In de hoek staat de Lego, als je moet plassen op tijd roepen a.u.b.
Baron Axel
Actief

Ongelezen bericht door Baron Axel »

Gonny schreef:Er zijn nou eenmaal honden en situaties die een andere.... aanpak nodig hebben!
Zo is dat :ok:
Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef: en jij gaat er dan voor het gemak van uit dat wij hier die leerprincipes niet kennen? bedoel je dat?
Niet voor het gemak maar na het lezen van veel argumenten hier. Sorry hoor ik doe ook veel moeite om alles te begrijpen. Ik weet nu zoveel over honden en het trainen ervan dat ik besef hoe weining ik nog maar weet. Ik ben nog lang niet uitgeleerd en zal dit ook wel nooit raken. Ik blijf aan het bij stellen en nuanceren.

Er zijn gewoon een aantal bekende feiten en leerprincipes. Als mensen deze niet kennen en daarover ook nog eens in discussie willen gaan kom je echt nooit ergens. Dat zie je dus gewoon veel gebeuren hier. Dat kan heel gezellig zijn maar ik heb daar lang niet altijd het geduld voor. Dan ga ik liever een boek lezen om erachter te komen hoe het nu echt zit.

Groetjes Mark

chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Alsof boeken altijd de waarheid vertellen!
Net zoals in een boek schift je ook op het forum wat bruikbare info is en wat niet, wat bij jou en je hond past en wat niet. Soms is een discussie niet verkeerd omdat je beide zijde weer uit kan lichten. De wisselwerking tussen de hond en mens moet er zijn anders is elke trainingsvorm gedoemd te mislukken. Ik heb nog liever dat mensen een slipketting omgooien bij hun hond dan een halti of dat soort werktuigen want de schade is vele malen groter bij verkeerd gebruik dan een slipketting alleen lees je dat nergens en word het ook niet verteld bij aanschaf.

Hier gebruik ik de slipketting met mijn honden om een heel simpele rede, niets geen training maar pure gemakzucht. Ik heb er altijd drie in het zijvak van de auto liggen omdat ik simpelweg altijd de riemen van de honden vergeet als ik ergens heen ga en ze niet overal los mogen/kunnen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Mark-fryslan
Zeer actief

chrico schreef:Alsof boeken altijd de waarheid vertellen! Nee zeker niet, blijf zelf nadenken!
Net zoals in een boek schift je ook op het forum wat bruikbare info is en wat niet, wat bij jou en je hond past en wat niet. Soms is een discussie niet verkeerd omdat je beide zijde weer uit kan lichten. Klopt als een bus. De wisselwerking tussen de hond en mens moet er zijn anders is elke trainingsvorm gedoemd te mislukken. Ik heb nog liever dat mensen een slipketting omgooien bij hun hond dan een halti of dat soort werktuigen want de schade is vele malen groter bij verkeerd gebruik dan een slipketting alleen lees je dat nergens en word het ook niet verteld bij aanschaf. Niet als je spulletjes koopt bij de welkoop ofzo. Verder is daar veel info over te vinden.

Hier gebruik ik de slipketting met mijn honden om een heel simpele rede, niets geen training maar pure gemakzucht. Zolang je er niet aan loopt te rukken niks aan de hand toch? Ik heb er altijd drie in het zijvak van de auto liggen omdat ik simpelweg altijd de riemen van de honden vergeet als ik ergens heen ga en ze niet overal los mogen/kunnen. Normale riempjes passen inderdaad niet in de auto. Dan zou ik ook kiezen voor slipkettingen. Deze kun je tenminste leeg laten lopen en op rollen. Ik snap het helemaal!
euhh Mark zou je niet eens aan het werk?

Gonny
Zeer actief

Betty Akkemaai schreef:
Gonny schreef::ok: tuurlijk..ik mis een hoop......jij kent mij niet, en mn honden niet! En geloof me ik heb niets laten liggen wat ik met ijzer oplos! :wink: Er zijn nou eenmaal honden en situaties die een andere/hardere aanpak nodig hebben!
Zeker.
Goh....nee, dan scoor je punten!! Pak een ijsbeer joh! :pffff:
leuke discussie met jou!! :roll:
Afbeelding
myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Betty Akkemaai schreef:
Zeker.
Ik houd er niet van om een ander af te zeiken.Je kan het ook leuk brengen.
groetjes Myriam
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

myriam1 schreef:
Betty Akkemaai schreef:
Zeker.
Ik houd er niet van om een ander af te zeiken.Je kan het ook leuk brengen.
groetjes Myriam
Dat vraagt haar hond ook...
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”