Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe leer ik een beagle om los te lopen?

Moderator: moderatorteam

myriam1
Actief

Ongelezen bericht door myriam1 »

Hoi ,
Ik heb wel geen brak maar een Vizsla,maar altijd los gehad ook het eerste jaar.Op jacht training gezeten en nooit gehoord dat ik hem vast moest houden.Ligt dat zo sterk bij de Braks?
Groetjes Myriam
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

amiwoods schreef:
Moon schreef:
amiwoods schreef:eigenwijs zou ik het niet willen noemen, zelfstandig is een betere omschrijving.
als je een Beagle hebt met een goede jachtdrift zoals het ras hoort te hebben, dan zal je die zonder de daarvoor bestemde training nooit goed los kunnen laten, in gebieden waar wild voor komt.
jammer is dat het een modehond is geworden en veel honden niet meer dat specifieke karakter bezitten.

brakken worden op een speciale manier getraint, je moet er engelen geduld mee hebben, een brak is een zelfstandig werkende jachthond, die boven zijn intelligentie geen will to please heeft zoals de meeste mensen dat zouden willen.
kijk maar eens naar al die brakken die met veel succes worden ingezet voor speurwerk, drugshond, cleanboot, enz...
met de juiste training kan je een brak heel veel leren en dan doel ik op jacht gerichte training, dat is een betere manier om brakken te leren gehoorzamen en onder appél te stellen. daar zijn ze immers eeuwen lang voor gefokt.
gehoorzaamheidstrainingen zijn niet geschikt om brakken te trainen, ze leren er omgaan met honden maar oefeningen als volg, sta,zit af en hier is aan de meeste brakken niet besteed, je maakt ze er eerder schuw mee.
een brak die eenmaal een keer de kans heeft gehad om zijn neus te oefenen zonder toestemming, weglopen dus, zal het veel moeilijker afleren. in belgie heb je de belgian houndclub en belgian beagleclub daar kan je info opvragen over trainingen bij jou in de omgeving.
je mag ook op onze site kijken daar staat ook veel info over het trainen van brakken www.perreraiberica.nl
succes met het trainen van je Beagle :ok:

nog even een aanvulling, wij laten onze brakken buiten het eigen terrein niet los voor het 1ste jaar, het duurt een aantal maanden voor ze de basistraing goed onder de knie hebben voordat ze onder appél staan. :wink:
Nou dat is ongeveer wat ik ook trachtte te vertellen; wist het alleen niet zo goed te verwoorden als jij :ok: Zoals ik al schreef, ik heb zo mijn bedenkingen bij het te vroeg loslaten van jachthonden (door schade en schande wijs geworden) Jij denkt er dus ook zo over. In tegenstelling tot de algemene werkwijze bij het leren hierkomen van honden...
Wat voor brakken heb jij?

ik heb spaanse brakken Sabueso Espanol :ok:
je kan ze zien op de website www.perreraiberica.nl

worden vaak verward met de Bracco italiano :wink:
Sorry TS; nog heel even off topic :wink:
Ja, nu weet ik het weer; je had ook een nest als ik het goed heb? Vond het ook heeeel leuke puppies (mede door de overeenkomst :mrgreen:)
Ik zie natuurlijk wel heel veel verschil maar kan me voorstellen dat mensen er een bracco in zien. Dante wordt vaak voor een duitse staander versleten.. En natuurlijk wordt hij altijd als 'brak' gezien :wink:
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

myriam1 schreef:Hoi ,
Ik heb wel geen brak maar een Vizsla,maar altijd los gehad ook het eerste jaar.Op jacht training gezeten en nooit gehoord dat ik hem vast moest houden.Ligt dat zo sterk bij de Braks?
Groetjes Myriam
Hopelijk geeft Karen ook nog even antwoord; zij weet hier veel meer van dan ik :wink:
Elke soort jachthond is gefokt voor verschillende doelen. Daardoor komt het er op neer dat de een veel zelfstandiger is dan de ander. Heel grof gezegd;
• de retriever werkt heel dicht bij de jager; het is niet de bedoeling dat ze veel ruimte nemen
• de staande jachthond moet wat meer initiatief nemen en wild opsporen; neemt dus wat meer ruimte
• de brak is een meutehond, ik dacht dat deze zelfs wild op moeten jagen?
In ieder geval veel zelfstandiger dan de andere twee soorten.

Dan is er ook nog heel veel verschil per hond. Dante's beste vriend is ook een Vizsla; deze heeft weinig tot geen jachtpassie. Kan en kon dus eigenlijk overal los. Mijn Dante heeft een behoorlijke jachtpassie; dat gaf heel wat problemen bij de training omdat achter wild aangaan erg zelfbelonend werkt. Vandaar dat ik bij een volgende bracco dit echt (letterlijk) wat meer aan banden zou leggen. Door de bracco is ook nog een scheut brakkenbloed gefokt, wat het ras ook weer een beetje zelfstandiger maakt dan sommige andere staande honden.
Maar ik ken ook bracco's die weinig jachtpassie hebben; je kunt het dus 'treffen' of niet :wink:
Het gaat er volgens mij dus om, om dit zelfbelonende gedrag zoveel mogelijk te voorkomen. Dus eerst het hierkomen conditioneren en dan pas meer vrijheid geven. Waarschijnlijk kun je dan wel je hond in een park loslaten (geen wild) maar pas veel later op plaatsen waar wild kan voorkomen.

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Laurie en Denis
Actief
Mijn ras(sen): Betyar - Magyar Vizsla Draadhaar
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laurie en Denis »

Hoi Joostie,

Zoals al eerder verteld met veel geduld kun je een brak, in dit geval een beagle, heel veel leren.

Ik heb zelf een beagle gehad en heb haar al snel toen ze 7 weken was losgelaten, met een kloppend hart in mijn keel, omdat ik ook alle enge verhalen had gehoord en gelezen over hun neus volgen. Maar ja als ze 7 weken oud zijn, zijn ze nog niet zo snel! :wink:
Wij zijn op puppycursus gegaan en tijdens de pubertijd, waarin jouw hondje nu komt, ook verder gegaan met trainen. Dit is heel belangrijk: regelmaat en heel veel geduld en nooit de deur uit zonder lekkers ( en dan bedoel ik echt lekkers!)
Wij hebben met Mila een clickertraining gevolgd en zij reageerde hier heel goed op. Halverwege de puppycursus gingen wij het hierkomen leren. Omdat de clicker er al goed ingetraind was moesten wij een 'toverwoord' aan gaan leren. Ons toverwoord werd ici (klinkt blij en vrolijk en is kort) dit woord werd gekoppeld met iets heel lekker: worst, vis, kaas, vleeswaren. Dit woord hebben we er ingetraind met veel geduld en langzaam uitgebreid van de woonkamer, naar de tuin, naar het park en later ook het bos en de duinen. Wanneer wij buiten liepen ging haar neus al snel naar de grond en bij het roepen van het toverwoord kwam ze als een speer!
We hebben dezelfde training gevolgd met onze 6 jaar oude herplaatser en ook hij komt altijd direct op het toverwoord. Wanneer wij het woord zeggen volgt er ook altijd iets lekkers, anders roepen wij het woord niet. Anders gaat de 'kracht' van het woord af. Mila kwam altijd op het toverwoord en we hebben daarna ons niet zo snel zorgen gemaakt dat ze niet meer terug zou komen. Ze ging wel eens uit zicht, maar ze kwam altijd terug.

Elke training werkt anders, onze training ging stapje voor stapje, dus kijk welke training je volgt en welke er goed bij je beagle past. Deze training werkte voor ons heel goed, omdat een beagle heel erg beloningsgericht is en anders zelf een beloning zoekt.
Train met je hondje op een plek waar jij denkt dat het veilig is. Het valt allemaal aan te leren, ook aan een beagle maar het vergt veel geduld en veel tijd, en niet iedere hond is hetzelfde. Denk niet dat hij het na een dag al helemaal door heeft want dan kom je echt bedrogen uit. Hij blijft eigenwijs! Ons hondje heeft het stapje voor stapje aangeleerd door middel van de clickertraining. En deed ook niet alles meteen de eerste keer, ook wij hebben met onze handen in het haar gezeten. Maar uiteindelijk konden wij Mila altijd loslaten. Het beste vriendje van Mila was een Bracco Italiano en samen gingen ze er weleens vandoor maar nooit echt weg. Ze bleef altijd om ons heen circuleren.

Beagles volgen hun neus naar lekkers, dus ook het lekkers in jouw zak, hij moet alleen weten dat het er zit!
Groetjes Laurie & Betyar.
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Toch ben ik het niet eens met de trainingswijze dat je een brak het eerste jaar maar vast moet houden. Lees het bericht hierboven..jong geleerd is oud gedaan. Wel is het natuurlijk zo dat je het hele proces in de gaten moet houden, Als je hond steeds meer ruimte gaat nemen en minder gata luisteren zo rond de maand of 7/8 dan anticipeer je dus en ga je niet wachten totdat ze helemaal hun gang gaan.
Dat geldt voor iedere hond, ook voor een brak.
En ja, een meutehondje als een beagle vind ik persoonlijk helemaal niet zo geschikt als huishond en wat gehoorzaamheid betreft zul je moeten afwachten in hoeverre je de mazzel hebt. Het wel of niet behalen van winstervaringen met jagen heb je ook niet altijd in de hand, of je moet je hond nooit loslaten. Maar dat vind ik toch zuur voor een hond als een beagle.
Maar goed, ik ben dus van mening dat je een pup zo vroeg mogelijk moet loslaten om een goede hier te conditioneren. Een pup van 7 weken loopt niet zomaar weg, ook een beagle niet, want dat betekent een zekere dood.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moon
Zeer actief

Eline* schreef:Toch ben ik het niet eens met de trainingswijze dat je een brak het eerste jaar maar vast moet houden. Lees het bericht hierboven..jong geleerd is oud gedaan. Wel is het natuurlijk zo dat je het hele proces in de gaten moet houden, Als je hond steeds meer ruimte gaat nemen en minder gata luisteren zo rond de maand of 7/8 dan anticipeer je dus en ga je niet wachten totdat ze helemaal hun gang gaan.
Dat geldt voor iedere hond, ook voor een brak.
En ja, een meutehondje als een beagle vind ik persoonlijk helemaal niet zo geschikt als huishond en wat gehoorzaamheid betreft zul je moeten afwachten in hoeverre je de mazzel hebt. Het wel of niet behalen van winstervaringen met jagen heb je ook niet altijd in de hand, of je moet je hond nooit loslaten. Maar dat vind ik toch zuur voor een hond als een beagle.
Maar goed, ik ben dus van mening dat je een pup zo vroeg mogelijk moet loslaten om een goede hier te conditioneren. Een pup van 7 weken loopt niet zomaar weg, ook een beagle niet, want dat betekent een zekere dood.
Maar als ze die winstervaring opdoen zonder dat het hierkomen goed geconditioneerd is, kost het enorm veel moeite om je hond weer te leren luisteren. En dat is echt heel jammer vind ik. De tips die in het begin van deze topic werden gegeven zijn m.i. wat al te algemeen. Een hond het eerste jaar vast houden is inderdaad wat al te overdreven maar de volgende bracco die hier zou komen zou ik er (zoals ik hierboven aangaf) veel meer bovenop zitten. Ik heb Dante het eerste jaar opgevoed/getraind zoals Laurie heeft gedaan (alleen de eerste tijd niet met clicker) maar dat bleek toch niet voldoende. Ik heb er spijt van dat ik hem te snel in gebieden met wild los heb gelaten. Denk dat ik veel problemen had voorkomen als ik daarmee gewacht had tot het hierkomen echt geconditioneerd was. Overigens; tot 7 maanden luisterde hij perfect!
Overigens wil ik niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, wil alleen mijn eigen ervaring (met een jachthond met brakken trekjes) delen.
Gr. Marijke
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Moon schreef: Maar als ze die winstervaring opdoen zonder dat het hierkomen goed geconditioneerd is, kost het enorm veel moeite om je hond weer te leren luisteren. En dat is echt heel jammer vind ik.
Ja, daar ben ik het echt helemaal mee eens. Maar juist met een hele jonge pup kun je het commando Hier echt enorm goed conditioneren. Die gaan nog geen 100 meter weg bij je vandaan om een konijn te vangen en zo wel zijn ze vaak nog bij te houden! :N:
De tips die in het begin van deze topic werden gegeven zijn m.i. wat al te algemeen. Een hond het eerste jaar vast houden is inderdaad wat al te overdreven maar de volgende bracco die hier zou komen zou ik er (zoals ik hierboven aangaf) veel meer bovenop zitten. Ik heb Dante het eerste jaar opgevoed/getraind zoals Laurie heeft gedaan (alleen de eerste tijd niet met clicker) maar dat bleek toch niet voldoende. Ik heb er spijt van dat ik hem te snel in gebieden met wild los heb gelaten. Denk dat ik veel problemen had voorkomen als ik daarmee gewacht had tot het hierkomen echt geconditioneerd was. Overigens; tot 7 maanden luisterde hij perfect!
Overigens wil ik niet zeggen dat ik de wijsheid in pacht heb, wil alleen mijn eigen ervaring (met een jachthond met brakken trekjes) delen.
Ik denk dat je een brak nooit kan loslaten in gebieden met wild. Dat is ook niet waar ik vanuit ga met een beagle leren luisteren naar Hier..dan denk ik veel meer aan uitlaatterreinen zonder wild.
Een Greyhound zet je ook niet in een weiland met hazen om dan te verwachten dat hij luistert. Daar zijn die honden niet voor gemaakt.
Ik denk dus niet dat jij daarin iets mis hebt gedaan hoor. :wink:
Maar iedere hond kan keren in gedrag bij winstervaringen. Dat is soms ook gewoon pech. Zoals ik het lees heb jij het gewoon echt goed gedaan met je hond, alleen heb je een inschattings"fout" gemaakt met wat hij aankon. Nelson kan niet los in gebieden waar wild loopt en Kiki wel..maar Kiki is een podencomix en ik weet zeker dat als ik haar laat jagen of gaan, dat ze binnen korte tijd ook poep in de oren heeft. Nu is ze te gefixeerd op mij en voornamelijk de bal die ik heb. :roll:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moon
Zeer actief

Nou ik denk dat ik wel veel fouten heb gemaakt maar mijn jachthondenkennis was dan ook beperkt. Dante was mijn 'broddellapje' :wink: Heb meters hondenboeken gelezen voor ik hem kreeg, maar een jachthond is toch wel speciaal. Ook is de kennis bij hondenscholen meestal niet toereikend voor dit soort rassen; heel jammer..
Weet nu wel door veel gesprekken met jachthondeneigenaren en het lezen van specifieke boeken gericht op jachthonden, wat meer over de aanpak. Hoewel de meningen ook onder kenners nog zeer verdeeld blijkt te zijn :19:
Ben nu redelijk tevreden maar weet wel dat het hierkomen bij mijn hond altijd (zijn leven lang denk ik) een punt van aandacht zal blijven. Af en toe moeten weer eens 'de puntjes op de i'.

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.

Ongelezen bericht door Sas »

Ik heb zelf ook een brak (Basset Fauve de Bretagne) van 5 maanden. Mij werd (o.a. door de fokker en vereniging) geadviseerd om juist de 1e maanden heeeeeeeeel goed te trainen op het HIER komen omdat het jachtinstinct rond de 7e maand de kop gaat opsteken, als je hond dan goed onder appel staat heb je een kans dat de hond daarna nog blijft komen. Ik zeg bewust..een kans...want het blijft een brak en de kans dat die op commando komt in een gebied waar wild loopt blijft erg klein.

De fokker waar mijn hond vandaan komt heeft een meute waar hij ook mee jaagt en zweetwerk doet enzo. Van de 7 of 8 honden die hij heeft is er maar 1 die hij gerust los kan laten in het bos. De anderen peren hem allemaal zodra ze wild gesnoven hebben...

Ik heb onze Siena vanaf het begin gewoon los in losloopgebieden maar ga er eigenlijk wel vanuit dat dit straks niet meer kan...Dat wisten we van te voren. Nu gaat het best en luistert ze op zich goed , behalve als ze aan het spelen is met een andere hond. Zijn we een keer toevallig alleen in het bos dan gaat het top!
Moon
Zeer actief

Sas schreef:Ik heb zelf ook een brak (Basset Fauve de Bretagne) van 5 maanden. Mij werd (o.a. door de fokker en vereniging) geadviseerd om juist de 1e maanden heeeeeeeeel goed te trainen op het HIER komen omdat het jachtinstinct rond de 7e maand de kop gaat opsteken, als je hond dan goed onder appel staat heb je een kans dat de hond daarna nog blijft komen. Ik zeg bewust..een kans...want het blijft een brak en de kans dat die op commando komt in een gebied waar wild loopt blijft erg klein.

De fokker waar mijn hond vandaan komt heeft een meute waar hij ook mee jaagt en zweetwerk doet enzo. Van de 7 of 8 honden die hij heeft is er maar 1 die hij gerust los kan laten in het bos. De anderen peren hem allemaal zodra ze wild gesnoven hebben...

Ik heb onze Siena vanaf het begin gewoon los in losloopgebieden maar ga er eigenlijk wel vanuit dat dit straks niet meer kan...Dat wisten we van te voren. Nu gaat het best en luistert ze op zich goed , behalve als ze aan het spelen is met een andere hond. Zijn we een keer toevallig alleen in het bos dan gaat het top!
Ik weet heel weinig af van meutehondenwerk; hoe gaat dat dan? Gaat dan de hele meute er vandoor achter het wild aan; maar hoe komen ze dan weer terug en hoe is dat veilig te doen? Of heeft de meute geleerd om terug te komen na een bepaald signaal. Misschien domme vragen maar ik weet er echt niet veel van :wink:
Van zweetwerk weet ik dat dat meestal aan de lange lijn gedaan wordt (dacht ik).

Zou je Fauve ook niet meer los kunnen in gebieden waar geen wild zit; zoals sommige parken?
BTW; bij Dante 'ontwaakte' zijn jachtinstinct ook pas bij 7 maanden :wink:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Sas
Zeer actief

Ik heb ook geen flauw idee hoe die meute werkt hahahaha. Ben zelf niet van plan om daar iets mee te doen, vandaar. In gebeiden waar geen wild is zou ze misschien wel zeker los kunnen maar ja.. zelfs in het stadspark hier lopen konijnen dus dat schiet ook al niet op.

Zweetwerk is inderdaad met een lange lijn. We denken er wel over om na de standard gehoorzaamheidscursus iets specifieks op dat gebied te gaan doen. Lijkt me erg leuk voor de hond en leuk om gericht met je ras bezig te zijn. Klinkt vaag maar ik heb bij mijn gewone (overigens erg gelzellige) hondenschool wel een klein beetje het gevoel dat ze niet zo goed weten hoe ze met een brak om moeten gaan. Het is erg labrador/herder gericht zeg maar.
Moon
Zeer actief

Sas schreef:Ik heb ook geen flauw idee hoe die meute werkt hahahaha. Ben zelf niet van plan om daar iets mee te doen, vandaar. In gebeiden waar geen wild is zou ze misschien wel zeker los kunnen maar ja.. zelfs in het stadspark hier lopen konijnen dus dat schiet ook al niet op.

Zweetwerk is inderdaad met een lange lijn. We denken er wel over om na de standard gehoorzaamheidscursus iets specifieks op dat gebied te gaan doen. Lijkt me erg leuk voor de hond en leuk om gericht met je ras bezig te zijn. Klinkt vaag maar ik heb bij mijn gewone (overigens erg gelzellige) hondenschool wel een klein beetje het gevoel dat ze niet zo goed weten hoe ze met een brak om moeten gaan. Het is erg labrador/herder gericht zeg maar.
Jammer; ik had er graag iets meer over gehoord; ga zelf wel eens 'googelen' :wink:

Dat los kunnen lopen is voor mij zo belangrijk dat dat echt een reden was voor mij om geen brak te nemen. Hoe hard ik er ook voor moest trainen; het zou en het moest :pffff: :mrgreen: Ik ken ook geen bracco die niet los kan, dus die voorlichting klopte. Waar vereniging en fokkers niet helemaal helder in waren (voor Dante kwam) is hoe moeilijk het is; er werd nogal luchtig over gedaan.. Als nu iemand aan mij inlichtingen vraagt over het ras doe ik wel duidelijk uit de doeken hoe het bij mij gegaan is zodat ze echt voorbereid zijn :wink:

Zweetwerk lijkt me heel leuk; ik ken ook bracco's die dat doen :ok:
Jammer hè van die hondenscholen; sta je daar met je hond die alleen maar met zijn snufferd op de grond bezig is terwijl de andere hondjes braaf de kunstjes doen :roll:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Sas
Zeer actief

Jammer hè van die hondenscholen; sta je daar met je hond die alleen maar met zijn snufferd op de grond bezig is terwijl de andere hondjes braaf de kunstjes doen
[/quote]

Jep... "Vraag die aandacht, de koppetjes moeten omhoog.." Omhoog?? Maar daar valt niets te snuffelen....

We wisten van te voren dat de fauve slecht los kan, dat was het het enige min-puntje wat wij vonden bij dit ras, voor de rest zijn we er namelijk helemaal verliefd op. We hebben er wel goed over nagedacht en er dus toch voor gekozen. Aan een lange lijn is toch ook vast? Moet er wel eerlijk bij bekennen dat ze nu dus nog prima los kan en dat ik daar stiekum wel van geniet.....
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

zweetwerk is eigenlijk het nazoeken van wild.
stel een ree of hert is aangereden en gewond de bossen weer in gerent dan wordt er een voorjager gevraagt om met zijn hond een nazoek te doen, deze volgt dan het spoor dat het dier heeft achter gelaten, meestal vinden ze het dier dood terug maar het gebeurt ook dat het nog leeft en dan kan het uit zijn lijden worden verlost, daarom is het belangrijk dat een hond goed leert nazoeken. er zijn maar een 15 tal honden in nederland die op de officiele nazoeklijst staan.
om ze goed te leren jagen worden ze in het nest dus al bekend gemaakt met de geur van wild tijdens de inprentingsfase, dit vergeten ze hun hele leven dan niet meer.
meute jacht is eigenlijk een slipjacht er wordt ook een dier gevolgd, in engeland doen ze dit met de vos. daar worden dan beagles, foxhouds, harriers of kruisingen daarvan voor gebruikt.
in spanje waar ons ras zowel individueel als in meute werkt wordt voornamelijk op wilde zwijnen gejaagd, daar is meer training en intelligentie van de honden voor nodig. wilde zwijnen zijn erg slim en vaak aggressief het is dus van levensbelang dat een hond het zelfstandig tot een eind brengt. snelheid n uithouding is dan een vereiste. sabueso's zijn daar specialisten in, en vergis je er dan niet in hoe hard een 9 weken oude pup kan rennen die houdt je dus niet bij) laat je daar een beagle op zwijnen los zal die het meteen afleggen.
terwijl de beagle dan weer beter is in klein wild.
brakken die voor de meute worden getraint gaan veel eerder los, en dat kan ook want ze worden mede opgeleid door de oudere honden in een meute.
een meute wordt getraint op een signaal van een jachthoorn.
als jonge hond leren ze dat signaal. en ze weten feiloos bij welke meute ze horen.

het is wel zo wanneer 1 van onze honden tijdens de trainingen ervan door gaat deze altijd weer vanzelf terug komt, we leggen altijd een jas of deken neer op de plek waar dat ie ervan door is gegaan, en ze keren altijd weer naar de bekende geur terug.

de ene brak is de andere niet en er zijn natuurlijk best een aantal honden die wel goed los kunnen.
al vindt ik wel een brak met het karakter zoals het bedoelt is zelfstandig kunnen jagen dus, zal ook nooit een doorsnee huishond zijn.
helaas door de populariteit en de vele fokfabriekjes die de beagle leveren is er bij weinig honden nog het originele karakter te bespeuren.

om antwoordt te geven over de Vizsla. dat is een staande jachthond.
bedoelt voor te werken onder het geweer, zij werken veel meer met de jager en wachten op commando's zij worden ook geacht te kunnen voorstaan en aanwijzen en na het schot ook te apporteren.
ze werken dus niet zelfstandig. er wordt met ze mee gedacht :wink:
de jachttraining van staande jachthonden spaniels en retrievers gebeurt helemaal anders dan de training van brakken.
tussen jacht training en jachttraining zit veel verschil.

dan heb je nog de groep waar ook de bracco inder valt die hebben ook een beetje brakken bloed mee gekregen. denk dan aan rassen als de st germain bracke d'vergne en de burgos.(nog wel een paar meer hoor)

ik zeg altijd dat je een hond het beste kan laten gehoorzamen door hem te gebruiken waarvoor die oorspronkelijk bedoelt is en bij brakken is dat speuren. en of je nu zweetwerk gaat doen, hem opleid als hulphond of zoekspelletjes doet maakt niet uit, als ze die neus maar kunnen gebruiken.
en bedenk dan dat ze van een half uur speuren veel meer vermoeit zijn dan van een uur wandelen :ok:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Ik heb ook een Brak een Basset Artesien Normand Loddie nu 2 jaar. Ze loopt altijd los in t bos en luistert best goed. Gewoon vanaf 8 weken los gedaan buiten. Natuurlijk heeft ze weleens een spoor te pakken en dan wacht ik geduldig tot ze terug is. Loddie heeft best veel geleerd, inderdaad met engelengeduld. Ik heb waarschijnlijk de enigste Brak die balletjes apporteert ook uit t water :mrgreen:
Ook kan ze een perfect spoor uitlopen, luid geven, zingen, in de platmodus, high five en nog meer van dat soort onzin trucjes. t Is gewoon leuk om met je hond bezig te zijn en ik heb alle tijd en leer ze graag dingetjes. :mrgreen:
Afbeelding
Moon
Zeer actief

Om nog even echt on topic te gaan (niet dat alles off topic is; het lijkt me voor de TS ook handig om veel te weten over 'het wezen' van de beagle). Het is misschien ook een mogelijkheid om -mits je hond echt het 'hier' commando geleerd heeft en je na de lange lijn zover bent dat je hem echt los gooit- eerst een dag geen eten te geven :N: . En daarna alleen eten geven als beloning voor het hierkomen. Ik dacht namelijk dat beagles erg voergericht waren over het algemeen? Hij krijgt dan geen voer meer uit zijn bak, maar alleen nog als beloning bij het hierkomen.
Ik heb zelf geen ervaring hiermee (ik heb het eens gelezen) maar het lijkt mij een goede methode voor een voergerichte hond.
Hoe gaat het trouwens, ben je er al mee bezig?

Gr.Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Moon
Zeer actief

amiwoods schreef:zweetwerk is eigenlijk het nazoeken van wild.
stel een ree of hert is aangereden en gewond de bossen weer in gerent dan wordt er een voorjager gevraagt om met zijn hond een nazoek te doen, deze volgt dan het spoor dat het dier heeft achter gelaten, meestal vinden ze het dier dood terug maar het gebeurt ook dat het nog leeft en dan kan het uit zijn lijden worden verlost, daarom is het belangrijk dat een hond goed leert nazoeken. er zijn maar een 15 tal honden in nederland die op de officiele nazoeklijst staan.
om ze goed te leren jagen worden ze in het nest dus al bekend gemaakt met de geur van wild tijdens de inprentingsfase, dit vergeten ze hun hele leven dan niet meer.
meute jacht is eigenlijk een slipjacht er wordt ook een dier gevolgd, in engeland doen ze dit met de vos. daar worden dan beagles, foxhouds, harriers of kruisingen daarvan voor gebruikt.
in spanje waar ons ras zowel individueel als in meute werkt wordt voornamelijk op wilde zwijnen gejaagd, daar is meer training en intelligentie van de honden voor nodig. wilde zwijnen zijn erg slim en vaak aggressief het is dus van levensbelang dat een hond het zelfstandig tot een eind brengt. snelheid n uithouding is dan een vereiste. sabueso's zijn daar specialisten in, en vergis je er dan niet in hoe hard een 9 weken oude pup kan rennen die houdt je dus niet bij) laat je daar een beagle op zwijnen los zal die het meteen afleggen.
brakken die voor de meute worden getraint gaan veel eerder los, en dat kan ook want ze worden mede opgeleid door de oudere honden in een meute.
als jonge hond leren ze dat signaal. en ze weten feiloos bij welke meute ze horen.

het is wel zo wanneer 1 van onze honden tijdens de trainingen ervan door gaat deze altijd weer vanzelf terug komt, we leggen altijd een jas of deken neer op de plek waar dat ie ervan door is gegaan, en ze keren altijd weer naar de bekende geur terug.

de ene brak is de andere niet en er zijn natuurlijk best een aantal honden die wel goed los kunnen.
al vindt ik wel een brak met het karakter zoals het bedoelt is zelfstandig kunnen jagen dus, zal ook nooit een doorsnee huishond zijn.
helaas door de populariteit en de vele fokfabriekjes die de beagle leveren is er bij weinig honden nog het originele karakter te bespeuren.

bedoelt voor te werken onder het geweer, zij werken veel meer met de jager en wachten op commando's zij worden ook geacht te kunnen voorstaan en aanwijzen en na het schot ook te apporteren.
de jachttraining van staande jachthonden spaniels en retrievers gebeurt helemaal anders dan de training van brakken.

dan heb je nog de groep waar ook de bracco inder valt die hebben ook een beetje brakken bloed mee gekregen. denk dan aan rassen als de st germain bracke d'vergne en de burgos.(nog wel een paar meer hoor)

ik zeg altijd dat je een hond het beste kan laten gehoorzamen door hem te gebruiken waarvoor die oorspronkelijk bedoelt is en bij brakken is dat speuren. en of je nu zweetwerk gaat doen, hem opleid als hulphond of zoekspelletjes doet maakt niet uit, als ze die neus maar kunnen gebruiken.
en bedenk dan dat ze van een half uur speuren veel meer vermoeit zijn dan van een uur wandelen :ok:
Bedankt voor de uitleg :wink:
Van zweetwerk was ik wel op de hoogte (wordt ook melding van gemaakt in boeken over staande jachthonden die ik verzamel). Maar het meutewerk weet ik niets van. De meute gaat dus zelfstandig op zoek naar het wild en dan? Moeten ze het wild een bepaalde richting uit drijven?
Gr. Marijke
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:
amiwoods schreef:zweetwerk is eigenlijk het nazoeken van wild.

Bedankt voor de uitleg :wink:
Van zweetwerk was ik wel op de hoogte (wordt ook melding van gemaakt in boeken over staande jachthonden die ik verzamel). Maar het meutewerk weet ik niets van. De meute gaat dus zelfstandig op zoek naar het wild en dan? Moeten ze het wild een bepaalde richting uit drijven?
de jager hé :wink:
die of te voet of per per paard erachter aan komt.
een meute stoot het wild op dat dan vervolgens op je af komt.
4 van mijn honden hebben eens in de mais gezet, omdat het zo hoog was kon ik ze niet meer zien het heeft dan ook geen enkele zin erachteraan te gaan. ik kon aan ze horen dat ze iets op het spoor waren en jawel hoor, na een kwartier vlogen de konijnen om je oren die werden allemaal mijn kant op gedreven. :wink:
Afbeelding
www.nudos.nl
Moon
Zeer actief

amiwoods schreef: de jager hé :wink:
4 van mijn honden hebben eens in de mais gezet, omdat het zo hoog was kon ik ze niet meer zien het heeft dan ook geen enkele zin erachteraan te gaan. ik kon aan ze horen dat ze iets op het spoor waren en jawel hoor, na een kwartier vlogen de konijnen om je oren die werden allemaal mijn kant op gedreven. :wink:
Sorry hoor als ik domme vragen stel. Nog maar een :wink:
Bijv. in de mais; opereren jouw honden dan als groep en is er dan een leider die bepaald welke richting ze ingaan (moet haast wel anders wordt het een zooitje, lijkt me). En is het altijd dezelfde hond die de richting bepaald; ik kan me voorstellen dat niet altijd dezelfde hond het eerst de lucht in zijn neus krijgt van het wild?
Gr. Marijke
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Moon schreef:
Bijv. in de mais; opereren jouw honden dan als groep en is er dan een leider die bepaald welke richting ze ingaan (moet haast wel anders wordt het een zooitje, lijkt me). En is het altijd dezelfde hond die de richting bepaald; ik kan me voorstellen dat niet altijd dezelfde hond het eerst de lucht in zijn neus krijgt van het wild?
zijn geen domme vragen hoor.

als er 1 lucht heeft dan meld die dat even en gaan ze meteen tot actie over
ze jagen dan als kleine meute, de oudere honden voeren de jonger aan, dat gaat door middel van signalen, (een hurleur)noemen ze dat in jachttermen, je hebt korte en lange tonen hoge en lage zo communiceren ze met elkaar ,ze jagen de konijnen of hazen net wat er in de mais zit, naar elkaar toe en stoten ze op richting de jager,
ze gaan dus zelfstandig te werk in 1 meute en communiceren onderling.
het is een uniek schouwspel dat je moet ervaren.
ik vindt het heel bijzonder om te zien.
konijnen schieten altijd uiteen waardoor ook de honden uitelkaar gaan .
ze richten zich niet op 1 konijn maar drijven de hele groep 1 richting uit.
in spanje doen ze dit dus met wild zwijnen, en zonder enige angst van de honden jagen ze een wild zwijn de bebossing in. :wink:

een hond die altijd alleen maar individueel heeft gejaagd zal niet zondermeer meteen in een meute kunnen, die moet eerst de taal leren spreken.
Afbeelding
www.nudos.nl
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door schelsey »

malinois schreef:
schelsey schreef: ---------------------------------------------------------------------------------
Das ook gelul als ik het zo mooi mag uitdrukken,want laat een husky of malamute los als pup en 50 % van die pups dat zen eigen zinneke doet en je niet volgt maar liever achter de blaadjes gaat,of gewoon helemaal de andere richting opgaat,dan mag je staan lullen,roepen,verstoppen of met dikke worsten draaien,helpt niet,spreek uit ondervinding!

Dus dat een pup altijd zijn vrouwke volgt klopt niet.

sonja
vrouwtje moet natuurlijk wel leuk zijn en niet met iedereen staan beppen en geen aandacht aan puppie geven... hier lopen alle pups los, en dat zijn in de loop der jaren niet alleen herders geweest...
is flauwekul hoor,ken je mij!,weet je dat ik sta te bebben,heb je me ooit tegen gekomen terwijl ik op wandel was,neen dus!
weeral een zinnetje dat op niets trekt want je schrijft iets dat je onmogelijk kunt weten!

grr,wat is dat toch met deze forum??????

sonja
schelsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila

Ongelezen bericht door schelsey »

Moon schreef:Ik heb dan wel geen brak maar een staande jachthond en heb heel veel moeite gehad om hem te laten luisteren bij het loslopen ( in gebieden met wild dan vooral). Ik heb mijn hond van pup af aan los laten lopen, heel veel geoefend met hier komen, veel beloningen, enz. Maar toen 'ontwaakte' zijn jachtinstinct :N:, toen hij een maand of 7 was. Daarnaast zijn sexuele drift en toen was het hek van de dam. Ik heb er spijt van dat ik toen niet meer heb gedaan met de lange lijn. Bij een volgende hond zou ik dat zeker doen. Kon het echter niet over mijn hart verkrijgen om hem zijn vrijheid te ontnemen. Maar het is eigenlijk het allerbelangrijkste dat hij niet de ervaring krijgt dat hij kan doen wat hij wil! Dus naast het trainen, trainen en nog eens trainen moet hij niet de voldoening ervaren van het najagen van een prooi; geen enkele leuke beloning kan daar tegenop..
Beagles kunnen los leren lopen maar realiseer je wel dat je het jezelf niet gemakkelijk hebt gemaakt door voor een brak te kiezen! Dus je zult harder moeten werken dan bijv. de eigenaars van andere hondjes uit de straat (heb ik zelf ervaring mee :mrgreen: ). Het lijkt me het beste om met hem op een goede cursus te gaan waar ze ook verstand hebben van het ras. Dus dat je hond niet over een kam wordt geschoren met bijv. herders. Ik weet uit ervaring dat dat erg frustrerend kan werken.
Mijn hond begon pas echt te luisteren (nogmaals in de omgeving waar ook wild liep, in een gewoon park luisterde hij als een trein) toen hij over de drie jaar was. Ik denk dat ik dat eerder voor elkaar had gekregen als hij minder vrijheid had gehad om te doen wat hij wilde :wink:
Dus aan het werk; succes :ok: :ok:

Gr. Marijke
Hetzelfde dus als bij mijn hond,verhaal lijkt er een beetje op,alleen dat bij hem al op 4 maanden jachtinstinkt begon

sonja
Moon
Zeer actief

amiwoods schreef:
Moon schreef:

zijn geen domme vragen hoor.

als er 1 lucht heeft dan meld die dat even en gaan ze meteen tot actie over
ze jagen dan als kleine meute, de oudere honden voeren de jonger aan, dat gaat door middel van signalen, (een hurleur)noemen ze dat in jachttermen, je hebt korte en lange tonen hoge en lage zo communiceren ze met elkaar ,ze jagen de konijnen of hazen net wat er in de mais zit, naar elkaar toe en stoten ze op richting de jager,
ze gaan dus zelfstandig te werk in 1 meute en communiceren onderling.
het is een uniek schouwspel dat je moet ervaren.
ik vindt het heel bijzonder om te zien.
konijnen schieten altijd uiteen waardoor ook de honden uitelkaar gaan .
ze richten zich niet op 1 konijn maar drijven de hele groep 1 richting uit.
in spanje doen ze dit dus met wild zwijnen, en zonder enige angst van de honden jagen ze een wild zwijn de bebossing in. :wink:

een hond die altijd alleen maar individueel heeft gejaagd zal niet zondermeer meteen in een meute kunnen, die moet eerst de taal leren spreken.
Lijkt me inderdaad heel bijzonder om te zien! Bedankt hoor voor de duidelijke uitleg :ok:

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door Limanade »

schelsey schreef:
malinois schreef:
schelsey schreef: ---------------------------------------------------------------------------------
Das ook gelul als ik het zo mooi mag uitdrukken,want laat een husky of malamute los als pup en 50 % van die pups dat zen eigen zinneke doet en je niet volgt maar liever achter de blaadjes gaat,of gewoon helemaal de andere richting opgaat,dan mag je staan lullen,roepen,verstoppen of met dikke worsten draaien,helpt niet,spreek uit ondervinding!

sonja
vrouwtje moet natuurlijk wel leuk zijn en niet met iedereen staan beppen en geen aandacht aan puppie geven... hier lopen alle pups los, en dat zijn in de loop der jaren niet alleen herders geweest...
is flauwekul hoor,ken je mij!,weet je dat ik sta te bebben,heb je me ooit tegen gekomen terwijl ik op wandel was,neen dus!
weeral een zinnetje dat op niets trekt want je schrijft iets dat je onmogelijk kunt weten!

sonja
je hoeft hier niet te zijn hoor...
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

schelsey schreef:
malinois schreef:

sonja

sonja
zeg ik ergens dat jij dit doet? ik noem iets op dus lees eerst eens voor je begint te steigeren...!
En het is geen onzin, het baasje/vrouwtje moet ten alle tijde leuker zijn dan de omgeving dan komt een pup altijd bij je terug en per hond is dat dus ff uitzoeken hoe je dan wel zo leuk kan worden/zijn...
Bij mij komen ze alleen maar voor de voertjes en balletjes hoor dat weet ik zeker, maar dat zal mij werkelijk een worst zijn, als ze maar komen!

maar als je geen kritiek kan verdragen... moet je hier niet tegen je zin blijven hoor... :zwaai
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Ik heb zelf een kruising Duitse brak. Meteen de eerste dag als pup losgelaten en dat ging prima. Tot ze bijna anderhalf was. Toen kwam haar jachtinstinct echt naar boven. Eén keer jagen was voldoende. Ik vind het heel mooi om te zien/horen. Zodra ze iets ruikt gaat ze hysterisch 'blaffen' en is ze niet meer te bereiken. Ze komt ook wel weer terug maar wel pas als zij er klaar voor is. :wink:
Ik heb er echt spijt van dat ik niet meteen ingegrepen heb en veel ben gaan oefenen. Nu kan ik dus op de meeste plekken niet meer met haar wandelen. Niks houdt haar ook tegen. Ze zwemt brede sloten over om zo bij haar prooi te kunnen komen. Ze gaat dus ook akkers op en dat kan gewoon niet.
Ik vind brakken geweldige honden en val helemaal voor die oren. :I: Maar het zijn inderdaad niet de makkelijkste.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

met het forum is er niks, maarre met jou :N: :N:
je kunt niet tegen kritiek, jij alleen hebt moeilijke honden en hebt problemen en jij alleen weet dan de oplossing :roll: :roll:

Malinois, kan die er nog bij onder die steen :mrgreen:

oja, hier lopen ook alle pups los hoor, soms met 10 tegelijk. en ja, daar zitten ook koppigaards tussen. maar zolang vrouwtje interessanter dan de omgeving is, dan lopen ze niet weg :ok:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:

hallo, ik wil dat spul niet allemaal in mijn tuintje hebben zitten hoor.. :neenee: Ze mag wel mee met het ritje naar zee overigens :mrgreen:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

malinois schreef:
maart schreef:

hallo, ik wil dat spul niet allemaal in mijn tuintje hebben zitten hoor.. :neenee: Ze mag wel mee met het ritje naar zee overigens :mrgreen:
:smile:
:cheer: :cheer: wanneer vertrekken we :cheer:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:
malinois schreef:
maart schreef:

:smile:
:cheer: :cheer: wanneer vertrekken we :cheer:
moeten we ze eerst kunnen vangen en dan moet het wat kouder worden want dan komen ze terug naar hun bekende steen! :idea:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”