maart schreef:
deze dan?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slipkettingen?
Moderator: moderatorteam
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
- Aantal honden: 2
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
-
maart
- Zeer actief
- Jacan
- Zeer actief
-
maart
- Zeer actief
schotse collie schreef:maar van die zelfde koe heb je ook weer vleesmaart schreef:dus moet er bij jou dan ook nog eens een koe dood, zodat jij er een slipketting van kan maken om vervolgens jouw hond wat te mishandelen![]()
![]()
dan is het goed... zie wel, slipkettingen moeten gemaakt worden, wat gebeurt er anders met het koeienvel
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
het maakt ook helemaal niet uit, voor of tegen maar dan wel met argumenten en niet omdat jij jezelf zo goed vind en de rest zo slecht...pepim schreef:Dat zal wel meevallen, ik heb je al veel vaker gelezen.malinois schreef:Pas maar op hoor, we zijn erg eng... :N:pepim schreef:Bedankt voor de link.malinois schreef: http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... 4&start=75![]()
Ik ben weliswaar geen voorstander van de slipketting, ook al omdat ik er geen greintje verstand van heb en voor mijn voddenbaaltje, dat niet nodig heb.
Daarom lees ik hier ook mee, puur interesse.
Moet er niet aan denken dat ik al mijn honden op dezelfde manier had moeten opvoeden... was niks van terechtgekomen, zoveel honden zoveel karakters... geeneen van mijn enge hedders zijn gelukkig hetzelfde!

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ja dat is ook weer waar... 1tje kan best eng doen als het moet maar de rest....maart schreef::N: :N: :N: 3!!!!!!!!!!!! :N: :N: :N:malinois schreef:ja levensgevaarlijke heddersmaart schreef:je hebt ook enge hedders hémalinois schreef: Pas maar op hoor, we zijn erg eng... :N:wel 3 zelfs
ben ik blij dat ik er nog maar 2 heb![]()
(en die nog eng moeten worden, want voorlopig zijn ze het niet echt
)

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
zoiets?schotse collie schreef:maart schreef:
deze dan?dat is stof

-
pepim
- Zeer actief
Dat ben ik helemaal met je eens!malinois schreef:het maakt ook helemaal niet uit, voor of tegen maar dan wel met argumenten en niet omdat jij jezelf zo goed vind en de rest zo slecht...pepim schreef:
Ik ben weliswaar geen voorstander van de slipketting, ook al omdat ik er geen greintje verstand van heb en voor mijn voddenbaaltje, dat niet nodig heb.
Daarom lees ik hier ook mee, puur interesse.
Moet er niet aan denken dat ik al mijn honden op dezelfde manier had moeten opvoeden... was niks van terechtgekomen, zoveel honden zoveel karakters... geeneen van mijn enge hedders zijn gelukkig hetzelfde!
- Zoie
- Zeer actief
Dit snap ik trouwens ook niet. Zelfbelonend gedrag negeren heeft weinig zin en dus is negeren als straf beperkt inzetbaar.zepenko schreef:[Negeren is gewoon een negatieve straf, dus als straf en beloning nodig zijn om duidelijkheid te geven, moet je daaraan genoeg hebben. Tenzij je natuurlijk niet in staat bent dit goed in te zetten.

-
pepim
- Zeer actief
Zoals een gehaktbal van het aanrecht jatten toch?Zoie schreef:Dit snap ik trouwens ook niet. Zelfbelonend gedrag negeren heeft weinig zin en dus is negeren als straf beperkt inzetbaar.zepenko schreef:[Negeren is gewoon een negatieve straf, dus als straf en beloning nodig zijn om duidelijkheid te geven, moet je daaraan genoeg hebben. Tenzij je natuurlijk niet in staat bent dit goed in te zetten.
- Zoie
- Zeer actief
Dat lijkt me geen slecht idee, de hele theorie past op een of twee A4tjes, maar ik geloof er niet zo in dat daar het probleem ligt.Mark-fryslan schreef:[Zollang we met zijn allen geen duidelijk afspraken maken wat straf nu precies is en welke verschillende vormen er zijn blijven we langs elkaar heen lullen. Dan kom je al snel in onbegrip en beledigingen uit. Daar schiet niemand wat mee op. Ik weet niet hoe deze discussie in goede banen te leiden. Nou ja zal nog wel eens vaker voorkomen.
Idee voor dit forum? Een goede lijst met termen en begrippen?
Groetjes Mark

- Zoie
- Zeer actief
Ja, b.v.pepim schreef:Zoals een gehaktbal van het aanrecht jatten toch?Zoie schreef:Dit snap ik trouwens ook niet. Zelfbelonend gedrag negeren heeft weinig zin en dus is negeren als straf beperkt inzetbaar.zepenko schreef:[Negeren is gewoon een negatieve straf, dus als straf en beloning nodig zijn om duidelijkheid te geven, moet je daaraan genoeg hebben. Tenzij je natuurlijk niet in staat bent dit goed in te zetten.
Maar de rij is eindeloos lang te maken
Overigens vind ik dit een goed voorbeeld waarbij je met een zeer geringe postieve straf - foei! - een hoop ellende op een eenvoudige manier kunt voorkomen.
Want je zal daar maar zitten met je avondeten, zonder bal gehakt, omdat je aan het negeren was geslagen

-
nance
- Erelid
Als ik dat negeer zit ik zonder avondeten, want dan gaat niet alleen de bal gehakt eraanZoie schreef:Ja, b.v.pepim schreef:Zoals een gehaktbal van het aanrecht jatten toch?Zoie schreef:Dit snap ik trouwens ook niet. Zelfbelonend gedrag negeren heeft weinig zin en dus is negeren als straf beperkt inzetbaar.zepenko schreef:[Negeren is gewoon een negatieve straf, dus als straf en beloning nodig zijn om duidelijkheid te geven, moet je daaraan genoeg hebben. Tenzij je natuurlijk niet in staat bent dit goed in te zetten.
Maar de rij is eindeloos lang te maken
Overigens vind ik dit een goed voorbeeld waarbij je met een zeer geringe postieve straf - foei! - een hoop ellende op een eenvoudige manier kunt voorkomen.
Want je zal daar maar zitten met je avondeten, zonder bal gehakt, omdat je aan het negeren was geslagen
-
Betty Akkemaai
Met tekst over herders in de sport ja. Heeft dat hier iets mee te maken?Gonny schreef:had je niet een teksbestandje klaar???
Oh, je wil dat ik je met een slipketting bewerk?Gonny schreef:Zoals jij straft niet nee.....probeer een ander "hulpmiddel"
Als je straft moet je het ook goed doen, en niet half.....zachte heelmeesters maken stinkende wonden!
Zou dat helpen ja? Ga je me begrijpen als ik je pijn doe?
We hebben het over aanleren he dat gaat niet via straf, ook niet via harde straf. Da's namelijk meer van datgene dat niet werkt.
Ik zou nog kunnen proberen gewenst gedrag te belonen, maar dat is er niet. Helaas, je bent een inslaper.
Dus? Bedoel je echt Dus?nance schreef:Dus jij geeft geen grenzen aan je honden??
Hoe oud zijn jouw honden?
Hoe kan een weldenkend mens zo'n conclusie trekken uit wat er staat? Niet dus(!), zo'n weldenkend mens ben je dus(!) niet.
Maar de leeftijd is belangrijk het maakt veel uit of ze 1, 4, 5 en 11 zijn of 3, 3, 7 en 8.
Ik heb het nog niet meegemaakt dat het fout ging, maar misschien komt dat omdat mijn buurvrouw geen hondje heeft.chrico schreef:Ik denk dat als het een keer fout gaat tussen 4 reuen en het hondje van de buurvrouw, dat ze allemaal aan tafel gezet worden voor een goed gesprek en de woorden foei dat mag je nooit meer doen hoor, mama is hier erg van geschrokken. Dat het hondje van de buurvrouw minder blij was met dit foutje, ach dat doen ze anders nooit hoor.
Met hondjes van andermans buurvrouwen gaat het overigens nooit mis hoor.
En honden rond de tafel voor een gesprek werkt niet hoor. "mama is hier erg van geschrokken" verstaan ze niet. Het zijn namelijk honden en die spreken geen Nederlands.
Het zou zomaar kunnen natuurlijk dat je het sarcastisch bedoelt, maar dat doe je dan wel op een erg domme manier.
Wat ik schrijf is ook sarcastisch bedoeld, je doet namelijk erg simpel en dan kan ik dat niet laten.
Knap hoe je twee totaal verschillende dingen aan elkaar kunt koppelen. Maar ze kloppen dan ook beiden niet.chrico schreef:...dat je niet volwassen genoeg bent om een discussie aan te gaan laat staan om op een normale manier met honden om te gaan en verantwoording te nemen.
Precies, daarom zeg ik ook niet dat je zonder straffen kunt. Maar dat heb je vast gemist.chrico schreef:Nooit straffen (corrigeren) is alle vrijheid geven.
Ja, je doet me aan ze denken.chrico schreef:Ken je die kinderen die helemaal ontsporen omdat de ouders voor een vrije opvoeding waren????
Grote lulkoek. Ben net zo tegen halti's als tegen slipkettingen (staat er ook hoor)chrico schreef:Een halti of dergelijke vind je zeker wel prima, de hond corrigeert zichzelf toch zoals de voorstanders zeggen.
Jouw probleem is dat je te veel "even snel opmaakt". Probeer eens begrijpend te lezen. Zo is het geen wonder dat je zulke domme reacties plaatst.chrico schreef: (dat maak ik even snel op uit het feit dat je uit mijn bericht wel het stukje pakt over de banden die ik uit gemak heb en de tekst van de halti genegeerd werd (dus positief).) Wat er verder gebeurd met het lijf van de hond dat maakt niet uit want dat heeft hij zelf gedaan![]()
Dit gaan we niet meer uitleggen. Deskundig gebruik is alleen mogelijk door een deskundige en die lopen niet met een slipketting.Zoek stok! schreef:Bij een ander soort hond en een ander soort baas heb ik er geen problemen mee, mits de slipketting deskundig gebruikt wordt.
Laat ik er nou het schijt aan hebben dat jij je daar aan stoort.Inge schreef:Ik stoor me wezenloos aan het feit dat Betty hier zo hoog van de toren blaast zonder zich eerst voor te stellen.
Ook al is het bericht verdwenen, nogmaals jezelf voorstellen kan geen kwaad.
Klopt. Ik heb geen respect voor mensen die zo dom doen. Beledigen vind ik het niet. Dat is namelijk omlaag halen en lager als bodem is er niet.Inge schreef:De enige onderwerpen waarop ze reageert zijn de onderwerpen waar het woord slipketting in valt.
De manier van reageren is aanvallend en respectloos.
Iemand gehandicapt noemen omdat ie een andere keuze maakt dan ze zelf doet is geen discussie voeren maar beledigen.![]()
Zepenko zit er wat mij betreft ook wel eens naast. Of legt het niet altijd even duidelijk uit? Maar snapt er in elk geval een heleboel meer van als de meesten hier.Inge schreef:Is ze soms de vriendin van zepenko, die reageert ook alleen maar in dit soort onderwerpen zonder iets over zijn eigen honden te melden. Theoretisch geblaat, praktijk wordt voor het gemak vergeten.![]()
En hoezo wordt de praktijk vergeten? Alles wat ik schrijf doe ik in de praktijk.
Ook jij: doe eens een cursus conclusies trekken voor beginners want dit is niks.
Daarin zijn we hetzelfde. Ik gebruik de prikker (en de slipketting) ook alleen maar als het nodig is.Inge schreef:Oh ja...slipketting gebruik ik liever niet, ik vind de prikker prettiger werken. En die gebruik ik dan ook indien nodig.
Naast de voerbeloning, de balbeloning, het braafkloppen, het verbaal belonen en iedere andere vorm van beloning die mijn honden als zodanig ervaren.
En beloon ook met wat mijn honden als beloning ervaren. (anders kan het ook niet he)
Als je ooit eens verstand van honden krijgt sla je jezelf zo hard voor je kop!maart schreef:1. de correctie begrijpt -> dus op het juiste tijdstip corrigeren en pas corrigeren als ze de oefening perfect kent
2. de correctie recht evenredig is met het gedrag van mijn hond -> dus als ze eens elders kijkt, is het een 'foei', maar als ze uitvalt naar iemand ga ik niet beginnen met haar te negeren, maar krijgt ze een ruk/schokje.
Excuseer me dat ik de uitleg achterwege laat, maar er is toch niemand die het snapt.
Serieus?malinois schreef:en daar trek jij je toch niks van aan zeg je..
Klopt als een bus, daar heeft hij recht op. Straffen en belonen is om gedrag aan en af te leren. Maar duidelijkheid zit hem in de manier waarop. Voorbeeldje: ik spreek over honden opvoeden, jij over geklooi met honden... dat zijn twee verschillende talen, niet duidelijk, en dus snap je het niet.malinois schreef:d.m.v. straf en beloning krijgt een hond duidelijkheid, daar heeft hij namelijk recht op.
Het is zo simpel.
Nou nou, dat is stout van je. Foei!pepim schreef:Ik gebruikte deze smileyniet voor niets. Het was wat sarcastisch bedoeld.
Sorry dat ik je te hoog inschatte. Als ik dat geweten had had ik ook wel een sarcastische smiley geplaatst.
Zal ik het je even uitleggen? Dan sta je de volgende keer niet zo voor lul. Letterlijk ingaan op overduidelijk sarcasme is de sarcast in de zeik zetten:
Voorbeeld: "Blabla met z'n allen ronde tafel.. mama is niet blij" beantwoorden met "dat werkt niet want honden verstaan geen Nederlands". Helder? Dit doe je dus als je inziet dat de ander echt achterlijk is.
Ja, daarom doe ik dat hier zo vaak!
Die uitleg staat er meerdere keren. Maarja, hondengedrag is voor de Flintstones kennelijk zoiets als atoomfysica.pepim schreef:Verder denk ik, dat als je wilt dat je posts serieus genomen worden (ik ga even van mezelf uit), dat je veel beter kunt uitleggen hoe je nu het eea ziet en bedoelt.
Als ik alleen maar op een confontatie uit was zou ik die uitleg er niet steeds bij geven. Of die uitleg wel of niet als zodanig gezien wordt heeft te maken met het denkniveau van de lezer.pepim schreef:Ik heb eerlijk gezegd een beetje een aversie als mensen zo 'assertief' als jij posten en neem ze niet zo serieus omdat ik dan denk, dat ze alleen maar op een confrontatie uit zijn. Maar goed, misschien zie je dat zelf anders, ik meld hier even hoe het op mij over komt, schept misschien ook wat duidelijkheid...
De meesten die actief met dieren werken zijn gek op dieren, anders doe je het niet.pepim schreef:Ik 'ken' hier (niet persoonlijk) een aantal mensen die de slipketting gebruiken en ik weet dat ze gek op hun dieren zijn. Vandaar ook dat ik met belangstelling dit topic volg en dit niet in negatieve zin.
Maarja, die figuur die jou van de weg rijdt met 180 km/uur is ook gek op autorijden.
Het staat nergens. Je bent duidelijk niet de intelligentste in ons midden, maar ook jij zou moeten snappen dat dit ongegronde blabla is.malinois schreef:precies... foei niet doen, oh sorry dat doet ie anders nooit hoor, maar ja ik straf hem niet negeer alleen maar.. normaal is dat genoeg maar nu een keertje niet.. ach koop je toch ff een nieuw hondje...
Maak je geen zorgen. Ik woon heeeeeel ver van je vandaan.malinois schreef: brrrrr... waar woont ons trolletje? Toch ver weg hoop ik?
Op Aarde namelijk. (Kijk Pepim, dit is er weer zoeen)
Nee dank je, dat niveau is me te laag. Heb al kaartjes voor het concert van de Jostiband.malinois schreef:he mieppie bettyboop... kom je ook gezellig mee met zepenko naar de wolstad... kun je al die mishandelaars even te woord staan en gezellig mee discussieren... ben zeker van de partij
Ja, ken ik. Je ziet hem nog wel eens bij mensen die niet weten hoe ze met een hond om moeten gaan.maart schreef:ff voor de duidelijkheid: Betty, dit is dus een slipketting hé... want heb eigenlijk precies de indruk dat je niet weet waarover je het hebt![]()
Die indruk van je klopt niet, maar dat geldt ook voor je inzicht.
Fijn om ook nog eens iets zinnigs te lezen. Hoor jij hier wel thuis?Zoie schreef:Dit snap ik trouwens ook niet. Zelfbelonend gedrag negeren heeft weinig zin en dus is negeren als straf beperkt inzetbaar.
Maar goed, iedereen die ik hier gequote heb behalve Zoie;
Iedereen met een hoger IQ dan dan de gemiddelde fruitvlieg zal snappen dat het geen fluit uithaalt om hier nog iets uit te gaan leggen.
Helaas, ik kan niet anders concluderen dan dat jullie er echt te dom voor zijn. Categorie dansen voor een pinda en dat heeft nog stemrecht ook
-
chrico
- Zeer actief
Toch verbazend dat je je in dat groepje van domme mensen wil scharen door hier te blijven komen, zal dat inhouden dat je niveau lager is dan het gemiddelde van de forumbezoekers hier en door je manier van schrijven jij jezelf omhoog wil laten halen?? Omdat het je waarschijnlijk in de buitenwereld niet lukt?? Arm kind
wil je erover praten
Hee modjes, kan deze in de negeermodus???
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Gonny
- Zeer actief
chrico schreef:Toch verbazend dat je je in dat groepje van domme mensen wil scharen door hier te blijven komen, zal dat inhouden dat je niveau lager is dan het gemiddelde van de forumbezoekers hier en door je manier van schrijven jij jezelf omhoog wil laten halen?? Omdat het je waarschijnlijk in de buitenwereld niet lukt?? Arm kindwil je erover praten
![]()
vanaf nu, staat bettieakemoai in de negeer....

- Jacan
- Zeer actief
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Volgens mij is iedereen weer blij dat het weer twee kampjes zijn. Zo kun je mooi met modder blijven gooien en hoeft er niks te veranderen. Jammer.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
chrico
- Zeer actief
Nee Mark, van mijn kant zie ik dat niet zo. Het is alleen dat ik het een beetje vreemd vind dat mensen die een andere denkwijze over iets hebben op deze manier willen discusseren. Puur vanuit mezelf sprekend, ja ik heb slipkettingen en ik adviseer en begeleid mensen soms in het gebruik van de slipketting, juist om te voorkomen dat men deze hulpmiddelen verkeerd gebruikt. Dan geef ik aan dat ik ze voor mijn eigen honden heb puur uit gemak in de auto omdat ik banden/riemen altijd vergeet en dan reageer jij met bijval van Betty daar erg vreemd en lacherig op. Jij weet niet wat ik doe met honden en hoe ik met honden bezig ben dus daar kan je lacherig op reageren maar dan weet je ook van te voren dat daar weer op gereageert gaat worden. Zodra dat gebeurd is het hakken met een bijl die kant nog wal slaat. Dat dit topic deze kant opgaat heeft te maken met de kleinerende (pogingen dan) opmerkingen van een bepaald persoon die zich beter wil voelen dan de rest. Je heb nu eenmaal voor en tegenstanders maar om dan meteen de ander gehandicapt te noemen gaat een beetje ver, deze persoon weet niet eens waar ze het over heb om zo over iemand te oordelen.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- Gonny
- Zeer actief
Ik gooi niet met modder...ik heb gezegd dat voor sommige honden een slipketting een goed hulpmiddel is...MITS goed gebruikt is het ook hélemaal geen martelwerktuig...ik heb alleen geen zin in dat er iemand is die mij totaal niet kent mij uitmaakt voor een gehandicapte die zn honden mishandeld..Mark-fryslan schreef:Volgens mij is iedereen weer blij dat het weer twee kampjes zijn. Zo kun je mooi met modder blijven gooien en hoeft er niks te veranderen. Jammer.
Groetjes Mark

- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Daar mag je schijt aan hebben.Betty Akkemaai schreef:Laat ik er nou het schijt aan hebben dat jij je daar aan stoort.Inge schreef:Ik stoor me wezenloos aan het feit dat Betty hier zo hoog van de toren blaast zonder zich eerst voor te stellen.
Ook al is het bericht verdwenen, nogmaals jezelf voorstellen kan geen kwaad.
Ik erger me eraan en zeg dat dan ook.
Als je met omlaag halen en beledigen je punt wil halen bereik je daar niets mee. Ik heb geen zin te luisteren naar mensen die op die manier menen met de rest van de wereld om te moeten gaan. Ik vind het kinderachtig. Over intelligentie gesprokenBetty Akkemaai schreef:Klopt. Ik heb geen respect voor mensen die zo dom doen. Beledigen vind ik het niet. Dat is namelijk omlaag halen en lager als bodem is er niet.Inge schreef:De enige onderwerpen waarop ze reageert zijn de onderwerpen waar het woord slipketting in valt.
De manier van reageren is aanvallend en respectloos.
Iemand gehandicapt noemen omdat ie een andere keuze maakt dan ze zelf doet is geen discussie voeren maar beledigen.![]()
Kom dan maar eens met wat praktijkvoorbeelden. Hoe moet het dan wel volgens jou? Wat is de beste manier van trainen/opvoeden?Betty Akkemaai schreef:Zepenko zit er wat mij betreft ook wel eens naast. Of legt het niet altijd even duidelijk uit? Maar snapt er in elk geval een heleboel meer van als de meesten hier.Inge schreef:Is ze soms de vriendin van zepenko, die reageert ook alleen maar in dit soort onderwerpen zonder iets over zijn eigen honden te melden. Theoretisch geblaat, praktijk wordt voor het gemak vergeten.![]()
En hoezo wordt de praktijk vergeten? Alles wat ik schrijf doe ik in de praktijk.
Ook jij: doe eens een cursus conclusies trekken voor beginners want dit is niks.
Met negeren kom je er niet, hoe wel?
En is die laatste opmerking nu echt nodig?
Dus je straft/corrigeert wel degelijk als het nodig is? Wat zijn dan de momenten waarop jij wél corrigeert? En wanneer corrigeer ik dan volgens jou, want je schijnt toch een beeld te hebben dat we hier niet weten hoe het moet en dat we de hele dag aan onze hond staan te rukken en trekken zonder resultaat. Ken je mijn honden? Weet je hoe hun karakter is? Weet je hoe ik met hen omga in het dagelijks leven? Weet je hoe ze erbij lopen?Betty Akkemaai schreef:Daarin zijn we hetzelfde. Ik gebruik de prikker (en de slipketting) ook alleen maar als het nodig is.Inge schreef:Oh ja...slipketting gebruik ik liever niet, ik vind de prikker prettiger werken. En die gebruik ik dan ook indien nodig.
Naast de voerbeloning, de balbeloning, het braafkloppen, het verbaal belonen en iedere andere vorm van beloning die mijn honden als zodanig ervaren.
En beloon ook met wat mijn honden als beloning ervaren. (anders kan het ook niet he)
Zolang je dat niet weet is het niet aan jou om een conclusie te trekken over mijn manier van trainen/opvoeden/omgaan met mijn honden.
Misschien moet je dus zelf die cursus conclusies trekken eerst volgen voordat je ze een ander aanraadt.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
maart
- Zeer actief
maar je moet vooral weten hoe je met de slipketting om moet gaanmaart schreef:
ff voor de duidelijkheid: Betty, dit is dus een slipketting hé... want heb eigenlijk precies de indruk dat je niet weet waarover je het hebt
Ja, ken ik. Je ziet hem nog wel eens bij mensen die niet weten hoe ze met een hond om moeten gaan.
Die indruk van je klopt niet, maar dat geldt ook voor je inzicht.
ik ga 'honds' om met mijn hond, dus dmv van belonen en corrigeren. Prima taal voor mijn hond en ze heeft zo een duidelijk leven, ze weet wat haar plaats is in de rangorde
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Ik wil er niemand direct op aanspreken. Ik constateer het gewoon en vind het jammer Ik was zelf eerder ook heel aanvallend en ik heb die neiging nog wel. Maar je roept alleen maar weerstand op. Ik dacht dat jou opmerking van de kettingen in de auto ook een grap was om de boel een beetje te relativeren. Ik moest er inderdaad om lachen en heb er zo op gereageerd. Het is prima zoals je het doet maar ik vind het geen sterk argument ter verdediging van het gebruik van een slipketting. (wauw wat een correct antwoord!)chrico schreef:Nee Mark, van mijn kant zie ik dat niet zo. Het is alleen dat ik het een beetje vreemd vind dat mensen die een andere denkwijze over iets hebben op deze manier willen discusseren. Puur vanuit mezelf sprekend, ja ik heb slipkettingen en ik adviseer en begeleid mensen soms in het gebruik van de slipketting, juist om te voorkomen dat men deze hulpmiddelen verkeerd gebruikt. Dan geef ik aan dat ik ze voor mijn eigen honden heb puur uit gemak in de auto omdat ik banden/riemen altijd vergeet en dan reageer jij met bijval van Betty daar erg vreemd en lacherig op. Jij weet niet wat ik doe met honden en hoe ik met honden bezig ben dus daar kan je lacherig op reageren maar dan weet je ook van te voren dat daar weer op gereageert gaat worden. Zodra dat gebeurd is het hakken met een bijl die kant nog wal slaat. Dat dit topic deze kant opgaat heeft te maken met de kleinerende (pogingen dan) opmerkingen van een bepaald persoon die zich beter wil voelen dan de rest. Je heb nu eenmaal voor en tegenstanders maar om dan meteen de ander gehandicapt te noemen gaat een beetje ver, deze persoon weet niet eens waar ze het over heb om zo over iemand te oordelen.
Nogmaals als je de slipketting gewoon gebruikt als halsband zonder er aan te rukken en te trekken dan is het verder toch ook prima? Ook al zie ik de voordelen van het gemak niet zo. Ik merk gewoon dat een aantal mensen niet van zichzelf inzien dat ze bepaalde hulpmiddelen nodig hebben om hun honden onder controle te houden. Misschien wel meer voor henzelf? Gewoon het idee van controle? Ik weet het niet. Dat de slipkettingen niet gebruikt zouden worden bij de aanleerfase geloof ik ook niet helemaal.
Want als een hond het keurig heeft aangeleerd zonder dwang en pijnprikkels, waarom zou hij dan in een later stadium ineens verzet gaan tonen? Is dit dan de pubertijd? Zijn er rangorde problemen? Hoe kan dit dan ineens? En is dan een ruk aan de slipketting de enige goede oplossing om alle zaken die scheef zijn gegroeid letterlijk weer recht te trekken? Het roept bij mij nog al wat vragen op in ieder geval. Het wordt echt tijd dat ik eens ga kijken bij een vereniging die werkt met de slipketting. Want ik wil al die vrolijk kwispelende staartjes en attente oortjes wel eens zien eigenlijk.
Groetjes mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Heel terecht dat je daar wat van zegt hoor. Het is ook gewoon jammer dat zo'n opmerking de kloof alleen maar groter maakt. Zo leren we niks van elkaar. Dat vind ik jammer.Gonny schreef:Ik gooi niet met modder...ik heb gezegd dat voor sommige honden een slipketting een goed hulpmiddel is...MITS goed gebruikt is het ook hélemaal geen martelwerktuig...ik heb alleen geen zin in dat er iemand is die mij totaal niet kent mij uitmaakt voor een gehandicapte die zn honden mishandeld..Mark-fryslan schreef:Volgens mij is iedereen weer blij dat het weer twee kampjes zijn. Zo kun je mooi met modder blijven gooien en hoeft er niks te veranderen. Jammer.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
-
Gabber
- Actief
- Mijn ras(sen): mechelaar
slipkettingen
nnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
-
maart
- Zeer actief
Mijn hond heeft altijd een slipketting om, zowel tijdens het trainen, als tijdens een gewone wandeling.
omdat ten eerste: op wedstrijd is het verplicht dat ze een slipketting dragen (die wel niet op strop mag staan) en ten tweede ik die ketting gewoon mooier vind staan dan een halsband.
Wel is het zo dat als iemand anders met Déesse gaat wandelen, ik eis dat de ketting niet op strop staat (om verkeerd gebruik dus te voorkomen).
verder is ze tijdens de training meestal los (zonder riem). vroeger was ze wel aan de riem en dan werd de slip dus wel gebruikt.
Bij mijn pup leer ik alle oefeningen zonder riem aan. tijdens het appèlgedeelte heeft ie dus nog nooit een riem aangehad. Wanneer ik dus zal beginnen trainen naar 'perfectie' toe, zal ie een slip dragen. (wat wel maar zal beginnen gebeuren op een maand of 12) mede ook doordat ie dan heel wat sterker zal zijn en ik niet over de fysieke kracht beschik om een correctie voldoende te laten doordringen tot een hond van dit formaat (
). daarbij gebruik ik dus liever eens een slipketting, zodat de hond de correctie begrijpt, en er niet constant een ruk aan de riem gegeven wordt die de hond dan toch gewend wordt.
omdat ten eerste: op wedstrijd is het verplicht dat ze een slipketting dragen (die wel niet op strop mag staan) en ten tweede ik die ketting gewoon mooier vind staan dan een halsband.
Wel is het zo dat als iemand anders met Déesse gaat wandelen, ik eis dat de ketting niet op strop staat (om verkeerd gebruik dus te voorkomen).
verder is ze tijdens de training meestal los (zonder riem). vroeger was ze wel aan de riem en dan werd de slip dus wel gebruikt.
Bij mijn pup leer ik alle oefeningen zonder riem aan. tijdens het appèlgedeelte heeft ie dus nog nooit een riem aangehad. Wanneer ik dus zal beginnen trainen naar 'perfectie' toe, zal ie een slip dragen. (wat wel maar zal beginnen gebeuren op een maand of 12) mede ook doordat ie dan heel wat sterker zal zijn en ik niet over de fysieke kracht beschik om een correctie voldoende te laten doordringen tot een hond van dit formaat (
- zepenko
- Zeer actief
Goh, gelukkig ben jij zo lekker helder...Betty Akkemaai schreef:Zepenko zit er wat mij betreft ook wel eens naast. Of legt het niet altijd even duidelijk uit?
Het enige deskundige gebruik van een slipketting, is om je fiets aan vast te leggen.Zoek stok! schreef:Bij een ander soort hond en een ander soort baas heb ik er geen problemen mee, mits de slipketting deskundig gebruikt wordt.
Jan, je hebt helemaal gelijk. Maar nergens hoor je mij dus zeggen dat ik negeer bij ongewenst zelfbelonend gedrag. Ik heb wel eens een stuk geschreven over de nee, aangeleerd als negatieve straf. En daarnaast ben ik altijd nog voor voorkomen van het ongewenste gedrag, ipv van te moeten straffen.Zoie schreef:Dit snap ik trouwens ook niet. Zelfbelonend gedrag negeren heeft weinig zin en dus is negeren als straf beperkt inzetbaar.
En gehaktballen va je bord afjatten laat ik ook niet gebeuren, net zoals honden dat onderling niet laten gebeuren. En dan waarschuw ik eerst (doen honden onderling ook), voordat ik overga tot een evt. correctie (in een vorm dat de hond hem begrijpt).
En voor de liefhebber wil ik hier best nog eens de link plaatsen naar een artikel over een onderzoek dat is gedaan, naar de gevolgen van een tt op het welzijn van de honden. Daarin wordt tevens gesteld dat de conclusie eveneens van toepassing zijn op honden die op een andere manier gestraft worden (slipketting, prikband, etc.), eventueel in lichtere mate. Het artikel is
hier te vinden.
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Het gaat hier niet over stroombanden.zepenko schreef:
En voor de liefhebber wil ik hier best nog eens de link plaatsen naar een artikel over een onderzoek dat is gedaan, naar de gevolgen van een tt op het welzijn van de honden. Daarin wordt tevens gesteld dat de conclusie eveneens van toepassing zijn op honden die op een andere manier gestraft worden (slipketting, prikband, etc.), eventueel in lichtere mate. Het artikel is
hier te vinden.
Maar toch kan ik het niet nalaten hier een reactie op te plaatsen.
Onderzoeken over de negatieve effecten van TT zijn natuurlijk te vinden.
Maar een TT kan wel degelijk een goed hulpmiddel zijn, mits het met verstand gebruikt wordt. Een TT gebruiken wil niet zeggen dat de hond dus een gigantische stroomschok krijgt
http://home.concepts.nl/~kynetho/6_COMMUNICATIE.htm
Hier kun je een stuk vinden over hoe een tt te gebruiken. en waarin ook ingegaan wordt op het bovenstaand aangehaalde onderzoek.
Voor velen is het gebruik van hulpmiddelen die een hond een pijnprikkel toedienen een taboe. Voor sommige begint dit taboe al bij het gebruik van een prikhalsband of zelfs nog eerder, bij andere bij het gebruik van stroom doserende hulpmiddelen. Echter zal iedereen die de kennis en het inzicht heeft in de ontstane problematiek bij sterk in karakter doorgegroeide honden tot de conclusie komen dat gebruik van elektronische dressuurbanden (Teletak/Innotek/Dogtra etc) of het gebruik van een zogenaamde stroommouw, de trainingen met deze honden juist humaan zullen houden. In plaats van noodzakelijke steeds ruwer en harder wordende correcties waar de hond steeds verder doorheen groeit, kunnen met elektronische hulpmiddelen perfect gedoseerd korte (een fractie van een seconde = een impuls) correcties toegediend worden en wel tevens met een perfecte timing, onafhankelijk van de afstand die men tot de hond heeft. De winst voor het humane zit hem vooral in het feit dat men harde corrigerende maatregelen zelfs voor kan blijven, indien men bij de opbouw al gebruik gaat maken van een elektronische dressuurband bij van dit type jonge hond.
Op een seminar van Bart Bellon over het gebruik van elektronische dressuurbanden, waar de weerstand tegen deze banden te spraken kwam, heb ik de volgende test gezien.Men deed een aantal personen een elektrische dressuurband om de pols en zei dat deze afgesteld stond op het laagste stroomniveau, terwijl in werkelijkheid het apparaat uit stond. Men liet voorkomen dat het apparaat kort geactiveerd werd door een snelle druk op de knop. Menig persoon die de schrik/angst voor de elektrische dressuurband "tussen de oren" had beweerde toen stroom gevoeld te hebben! Het geeft aan dat de angst voor het onbekende erg groot kan zijn ondanks dat er op dat moment niets is om bang voor te zijn. Er worden dan dus conclusies/gevoelens geuit over een onderwerp, in dit geval de elektrische dressuurband, die niet overeen komen met de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat de uitwerking van stroom afhankelijk is van de methodiek van toepassing en de hoogte van de stroomsterkte. Zo kan stroom de dood brengen (ter dood veroordeling m.b.v. elektrische stoel, bliksem inslag etc), iemand het leven terug geven (stroomstoten bij hartstilstand) of als therapie dienen (massage voor spieren). Het bezwaar van de tegenstanders voor wat betreft het gebruik van elektronische dressuurbanden wordt gedragen door niet op feite beruste argumenten. Dit omdat deze tegenstanders er van uit gaan dat de honden veel stroomstoten en krachtige elektrische stroomstoten worden toegediend. In hun ogen zouden de stroomstoten vergelijkbaar zijn als met iemand die continue aan een hoog ampère (=stroomsterkte) schrikdraad gebonden zal worden. Dit is absolute onzin. Bij een correcte introductie van een elektrische dressuurband in de opbouw van een hond wordt gewerkt bij een zeer laag niveau ampère. De niveau’s zijn zo laag dat indien men de elektrische dressuurband op je eigen arm bindt en de stroom toedient, men alleen een lichte tinteling in de armspieren waarneemt. De schrik/angst van deze mensen zit “tussen de orenâ€
Groetjes Inge

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Algemeen stukje,
Geforceerd roedelleiderschap: Je moet altijd de baas zijn!
Het is dit deel van omgang met dieren wat mij tot in de 30 heeft afgehouden van de hondensport en de paardensport. Ik vond mezelf echt niet geschikt daarvoor. Ik vond mezelf veel te soft en de honden/paarden zouden over mij heen gaan lopen. Ik moest dan geforceerd een roedelleider gaan spelen wat ik gewoon niet ben. Zo wilde ik niet met dieren omgaan en dan wil ik nog steeds niet. Ik haak af zodra er echte dwang om de hoek komt kijken. Gelukkig voor mij is er een andere stroming bijgekomen die me wel ligt.
Dus als een hond in verzet komt dan doe ik iets verkeerd. Ik heb mijn hond dan onvoldoende gemotiveerd of er zijn andere prikkels die mijn honden afleiden. (Of ik heb misschien wel een rangorde probleem waar ik eerst aan moet werken voordat ik iets kan gaan ondernemen met mijn hond) Gaat me dat nog lukken om hun te motiveren vandaag of proberen we het een andere keer nog een keer? Begint het saai te worden? Tijd voor ontspanning en spel?
Maar ik geef toe dat het hele verhaal van toewerken naar perfectie mij niet ligt. (zoals Maart dat omschrijft) Ik ben waarschijnlijk veel sneller tevreden dan veel anderen. Maar het lijkt me wel een uitdaging. En ik ben zo nieuwsgierig naar de resultaten als Maart bijvoorbeeld de slip niet om zou doen met 12 maanden. Zou het dan echt zoveel minder gaan? Ik weet van de slipketting dat de eerste correcties goed hard moeten doorkomen en dat het daarna met wat minder kan. Anders train je een hond die ongevoelig wordt voor de pijn in zijn nek. Ik snap de theorie maar het is gewoon niet mijn ding.
Verder blijven die doggydance video’s zich maar af draaien in mijn hoofd. Wat er allemaal kan zonder dwang. Dan moet je toch ook een hond door een tunnel heen kunnen krijgen of over een schutting heen op die manier? Ik heb gewoon meer het idee dat het er om gaat dat mensen bepaalde tradities niet durven los te laten uit angst voor het onbekende. Iedereen doet het toch zo en mijn hond doet toch wat ik hem vraag? Je vraagt het niet je dwingt. Dat je hond het netjes doet is een verdienste van de hond die zich ondanks alles wat mensen bedenken steeds maar weer weet aan te passen. Het is zeker geen verdienste van de slipketting.
Nu ga ik echt weer aan het werk!
Groetjes mark
Geforceerd roedelleiderschap: Je moet altijd de baas zijn!
Het is dit deel van omgang met dieren wat mij tot in de 30 heeft afgehouden van de hondensport en de paardensport. Ik vond mezelf echt niet geschikt daarvoor. Ik vond mezelf veel te soft en de honden/paarden zouden over mij heen gaan lopen. Ik moest dan geforceerd een roedelleider gaan spelen wat ik gewoon niet ben. Zo wilde ik niet met dieren omgaan en dan wil ik nog steeds niet. Ik haak af zodra er echte dwang om de hoek komt kijken. Gelukkig voor mij is er een andere stroming bijgekomen die me wel ligt.
Dus als een hond in verzet komt dan doe ik iets verkeerd. Ik heb mijn hond dan onvoldoende gemotiveerd of er zijn andere prikkels die mijn honden afleiden. (Of ik heb misschien wel een rangorde probleem waar ik eerst aan moet werken voordat ik iets kan gaan ondernemen met mijn hond) Gaat me dat nog lukken om hun te motiveren vandaag of proberen we het een andere keer nog een keer? Begint het saai te worden? Tijd voor ontspanning en spel?
Maar ik geef toe dat het hele verhaal van toewerken naar perfectie mij niet ligt. (zoals Maart dat omschrijft) Ik ben waarschijnlijk veel sneller tevreden dan veel anderen. Maar het lijkt me wel een uitdaging. En ik ben zo nieuwsgierig naar de resultaten als Maart bijvoorbeeld de slip niet om zou doen met 12 maanden. Zou het dan echt zoveel minder gaan? Ik weet van de slipketting dat de eerste correcties goed hard moeten doorkomen en dat het daarna met wat minder kan. Anders train je een hond die ongevoelig wordt voor de pijn in zijn nek. Ik snap de theorie maar het is gewoon niet mijn ding.
Verder blijven die doggydance video’s zich maar af draaien in mijn hoofd. Wat er allemaal kan zonder dwang. Dan moet je toch ook een hond door een tunnel heen kunnen krijgen of over een schutting heen op die manier? Ik heb gewoon meer het idee dat het er om gaat dat mensen bepaalde tradities niet durven los te laten uit angst voor het onbekende. Iedereen doet het toch zo en mijn hond doet toch wat ik hem vraag? Je vraagt het niet je dwingt. Dat je hond het netjes doet is een verdienste van de hond die zich ondanks alles wat mensen bedenken steeds maar weer weet aan te passen. Het is zeker geen verdienste van de slipketting.
Nu ga ik echt weer aan het werk!
Groetjes mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 27 jun 2006 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.