Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slipkettingen?
Moderator: moderatorteam
-
janinca2002
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
ik zou je toch eens aanraden om dit boek te lezen:
http://www.mediaboek.nl/product/18517_H ... jn+Hond%3F
de schrijver is ethloloog van beroep en heeft meer dan 30 jaar spreekuur gehouden voor de Universiteit van Utrecht. In dit spreekuur kwamen voornamelijk mensen met probleemhonden. Deze man heeft dus en een wetenschapplijke achtergrond en vele jaren praktijkervaring. In het boek word dus het een en ander uitgelegd over probleemgedrag, onstaan en voorkomen. Er staat ook een artikel in over het gebruik van slipketting, dat het dus wel gebruikt kan worden voor correcties.
Ik hecht aan de mening van deze man meer waarde dan aan het onderzoek waaraan jij refereert.
Jan
de schrijver is ethloloog van beroep en heeft meer dan 30 jaar spreekuur gehouden voor de Universiteit van Utrecht. In dit spreekuur kwamen voornamelijk mensen met probleemhonden. Deze man heeft dus en een wetenschapplijke achtergrond en vele jaren praktijkervaring. In het boek word dus het een en ander uitgelegd over probleemgedrag, onstaan en voorkomen. Er staat ook een artikel in over het gebruik van slipketting, dat het dus wel gebruikt kan worden voor correcties.
Ik hecht aan de mening van deze man meer waarde dan aan het onderzoek waaraan jij refereert.
Jan
Jan

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Bedankt voor de tip! Ga het zeker lezen.janinca2002 schreef:ik zou je toch eens aanraden om dit boek te lezen:
Jan
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
leren zitten of leren rollen over de zij is voor een hond gewoon hetzelfde. (mijn hond kan het alle 2Verder blijven die doggydance video’s zich maar af draaien in mijn hoofd. Wat er allemaal kan zonder dwang. Dan moet je toch ook een hond door een tunnel heen kunnen krijgen of over een schutting heen op die manier?
verder denk ik dat in de doggy dance even goed gecorrigeerd wordt wanneer een hond een oefening niet uitvoert omdat ie vb. niet wil. dat doe ik ook. Déesse kent ook doggy dance trucjes, ook zonder dwang aangeleerd, net zoals het IPO-programma zonder dwang aangeleerd is geweest; (dus springen, vooruit, volgen...).
Begrijp je Marc? en ja hoor, haar staart gaat tijdens het appél gedeelte voortdurend heen en weer (kan ik bewijzen met foto's als je dat wil).
dat moet ook, een hond die laag bij de grond kruipt zal nooit hoog scoren bij een wedstrijd.
ik hou ervan om met perfectie te werken, maar ook daarbij moet het via spel aangeleerd worden. de slip dient dus enkel om een correctie te geven die hard genoeg is zodat de hond hem begrijpt en de correctie dus in het vervolg niet meer nodig is.( wat ik via een halsband niet zou kunnen doen)Maar ik geef toe dat het hele verhaal van toewerken naar perfectie mij niet ligt. (zoals Maart dat omschrijft) Ik ben waarschijnlijk veel sneller tevreden dan veel anderen. Maar het lijkt me wel een uitdaging. En ik ben zo nieuwsgierig naar de resultaten als Maart bijvoorbeeld de slip niet om zou doen met 12 maanden.
perfectie onder druk zal je niet begrijpen. dus als ik wil dat mijn hond met zijn kop omhoog naast mij loopt, zal ik dat niet kunnen bereiken via rukken aan de riem, dat kan gewoon niet. wel via spel: hond kijkt -> click -> spelen. volgende keer moet hond 2 passen kijken vooraleer de click er aan komt. enzovoort tot de hond een hele wandeling kan kijken.
- zepenko
- Zeer actief
Inge schreef:Het gaat hier niet over stroombanden.zepenko schreef:
En voor de liefhebber wil ik hier best nog eens de link plaatsen naar een artikel over een onderzoek dat is gedaan, naar de gevolgen van een tt op het welzijn van de honden. Daarin wordt tevens gesteld dat de conclusie eveneens van toepassing zijn op honden die op een andere manier gestraft worden (slipketting, prikband, etc.), eventueel in lichtere mate. Het artikel is
hier te vinden.
Maar toch kan ik het niet nalaten hier een reactie op te plaatsen.![]()
Onderzoeken over de negatieve effecten van TT zijn natuurlijk te vinden.
Maar een TT kan wel degelijk een goed hulpmiddel zijn, mits het met verstand gebruikt wordt. Een TT gebruiken wil niet zeggen dat de hond dus een gigantische stroomschok krijgt![]()
http://home.concepts.nl/~kynetho/6_COMMUNICATIE.htm
Hier kun je een stuk vinden over hoe een tt te gebruiken. en waarin ook ingegaan wordt op het bovenstaand aangehaalde onderzoek.
Ah, de TT als excuus om hardere correcties te voorkomen.
Deze persoon heeft alleen maar stukjes uit boeken gekopieerd (zie ook het voorwoord). Het is dus slechts een samenraapsel wat zo is samengesteld, zodat zijn visie over hoe honden op te voeden ondersteund wordt. In die zin heeft het dus geen waarde.
Met het door mij aangehaalde artikel wilde ik aangeven dat de hond een negatieve relatie legt tussen de eigenaar en de correcties. Ongeacht of deze van een TT of een slipketting komen. Daarnaast neemt de stress toe. Al met al dus niet echt bevorderend voor de relatie baas-hond of het algehele welzijn van de hond.
Ik vraag me ook af wat er onduidelijk is aan deze zinnen uit het artikel.
Zo toont eerder onderzoek van Beerda e.a. (1998) naar stress bij honden aan dat het toedienen van een drietal lichte schokken leidt tot diverse stress-signalen, zoals een verlaging van de lichaamshouding, het zogenaamde “pootheffenâ€
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Hmm,maart schreef:leren zitten of leren rollen over de zij is voor een hond gewoon hetzelfde. (mijn hond kan het alle 2Verder blijven die doggydance video’s zich maar af draaien in mijn hoofd. Wat er allemaal kan zonder dwang. Dan moet je toch ook een hond door een tunnel heen kunnen krijgen of over een schutting heen op die manier?). en alle 2 zonder druk, of correctie, aangeleerd. dat moet ook, want hoe kan je een hond corrigeren als ie niet weet waarvoor ie gecorrigeerd wordt? dus als hij de oefening 'zit' niet kent, en je zegt 'zit' tegen de hond, zal ie het natuurlijk niet doen. wat logisch is, hij weet niet wat je van hem verlangt en een correctie zal geen enkel nut hebben. je mag hem zoveel 'wurgen' als je wil... hij zal niet gaan zitten.
verder denk ik dat in de doggy dance even goed gecorrigeerd wordt wanneer een hond een oefening niet uitvoert omdat ie vb. niet wil. dat doe ik ook. Déesse kent ook doggy dance trucjes, ook zonder dwang aangeleerd, net zoals het IPO-programma zonder dwang aangeleerd is geweest; (dus springen, vooruit, volgen...).
Begrijp je Marc? en ja hoor, haar staart gaat tijdens het appél gedeelte voortdurend heen en weer (kan ik bewijzen met foto's als je dat wil).
dat moet ook, een hond die laag bij de grond kruipt zal nooit hoog scoren bij een wedstrijd.
ik hou ervan om met perfectie te werken, maar ook daarbij moet het via spel aangeleerd worden. de slip dient dus enkel om een correctie te geven die hard genoeg is zodat de hond hem begrijpt en de correctie dus in het vervolg niet meer nodig is.( wat ik via een halsband niet zou kunnen doen)Maar ik geef toe dat het hele verhaal van toewerken naar perfectie mij niet ligt. (zoals Maart dat omschrijft) Ik ben waarschijnlijk veel sneller tevreden dan veel anderen. Maar het lijkt me wel een uitdaging. En ik ben zo nieuwsgierig naar de resultaten als Maart bijvoorbeeld de slip niet om zou doen met 12 maanden.
perfectie onder druk zal je niet begrijpen. dus als ik wil dat mijn hond met zijn kop omhoog naast mij loopt, zal ik dat niet kunnen bereiken via rukken aan de riem, dat kan gewoon niet. wel via spel: hond kijkt -> click -> spelen. volgende keer moet hond 2 passen kijken vooraleer de click er aan komt. enzovoort tot de hond een hele wandeling kan kijken.
Dit is eigenlijk het eerste verhaal met argument waarvan ik zeg oké hier kan ik mee leven. Ik zou zelf de hond op zo'n moment liever even over de snuit beetpakken en iets roepen van: "hou daar mee op!" Maar je weet in ieder geval goed waar je mee bezig bent. Dat vind ik wel heel belangrijk als je bezig gaat met iets als bijvoorbeeld de slipketting. Er zijn namelijk meer kansen dat het verkeerd uitpakt dan dat het goed uitpakt naar mijn idee. Dat het gewoon niet je eerste oplossing is maar je laatste spreekt mij erg aan. Dat is mijn grootste bezwaar van veel mensen die dwang inzetten. Het is hun eerste keus zeg maar. Dan kom ik in de weerstand.
Een correctie goed uitgevoerd is inderdaad maar een keer nodig anders is hij niet als zodanig ervaren en leer je jouw hond om wat er in zijn nek gebeurd te negeren. Dat maakt het ook zo moeilijk en daardoor ongeschikt voor de massa. Die denken gewoon dat ze alles met rukken en trekken kunnen oplossen. Dan komt er ook nog eens een Amerikaan op TV die een angstige hond met een slipketting het zwembad in ramt en we zijn weer 20 jaar terug in de tijd. Dat is wel balen dan. Tuurlijk een hond kun je ook gek clickeren maar het basis idee van letten op wat een hond goed doet in plaats van de aandacht richten op wat een hond verkeerd doet vind ik een geschiktere methode, zeker voor de massa.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
chrico
- Zeer actief
Mark-fryslan schreef:Ik wil er niemand direct op aanspreken. Ik constateer het gewoon en vind het jammer Ik was zelf eerder ook heel aanvallend en ik heb die neiging nog wel. Maar je roept alleen maar weerstand op. Ik dacht dat jou opmerking van de kettingen in de auto ook een grap was om de boel een beetje te relativeren. Ik moest er inderdaad om lachen en heb er zo op gereageerd. Het is prima zoals je het doet maar ik vind het geen sterk argument ter verdediging van het gebruik van een slipketting. (wauw wat een correct antwoord!)chrico schreef:Nee Mark, van mijn kant zie ik dat niet zo. Het is alleen dat ik het een beetje vreemd vind dat mensen die een andere denkwijze over iets hebben op deze manier willen discusseren. Puur vanuit mezelf sprekend, ja ik heb slipkettingen en ik adviseer en begeleid mensen soms in het gebruik van de slipketting, juist om te voorkomen dat men deze hulpmiddelen verkeerd gebruikt. Dan geef ik aan dat ik ze voor mijn eigen honden heb puur uit gemak in de auto omdat ik banden/riemen altijd vergeet en dan reageer jij met bijval van Betty daar erg vreemd en lacherig op. Jij weet niet wat ik doe met honden en hoe ik met honden bezig ben dus daar kan je lacherig op reageren maar dan weet je ook van te voren dat daar weer op gereageert gaat worden. Zodra dat gebeurd is het hakken met een bijl die kant nog wal slaat. Dat dit topic deze kant opgaat heeft te maken met de kleinerende (pogingen dan) opmerkingen van een bepaald persoon die zich beter wil voelen dan de rest. Je heb nu eenmaal voor en tegenstanders maar om dan meteen de ander gehandicapt te noemen gaat een beetje ver, deze persoon weet niet eens waar ze het over heb om zo over iemand te oordelen.
Je heb gemerkt dat de toon de muziek maakt en het op tijd ingezien en er wat mee gedaan. Zoals je merkt word er ook meteen anders gereageert. Dat je het niet eens bent met elkaar dan gaat er al gauw het principe van de hardste om gelijk schreeuwer gelden en dat is dan jammer want een goed gesprek is dan niet meer mogelijk.Mijn opmerking was dus gewoon de waarheidde kettingen verlies ik niet want die passen overal in en halsbanden verlies ik wel want dei zijn te groot
Zelf gebruik ik ze niet zoals de functie zou moeten zijn, ze staan nooit op slippen want dat hebben mijn honden niet nodig. (ik geef even in etappes antwoord om het duidelijk te houden)
Nogmaals als je de slipketting gewoon gebruikt als halsband zonder er aan te rukken en te trekken dan is het verder toch ook prima? Ook al zie ik de voordelen van het gemak niet zo. Ik merk gewoon dat een aantal mensen niet van zichzelf inzien dat ze bepaalde hulpmiddelen nodig hebben om hun honden onder controle te houden. Misschien wel meer voor henzelf? Gewoon het idee van controle? Ik weet het niet. Dat de slipkettingen niet gebruikt zouden worden bij de aanleerfase geloof ik ook niet helemaal.
Het is vaak een cirkel waarin iemand (baas en hond) zich bevind en die ze zelf niet meer kunnen doorbreken zonder hulp van buitenaf. Dan word er naar hulpmiddelen gezocht en dat is op zich geen probleem mits het een hulpmiddel blijft om de zwakke punten van de baas te nuanceren en de te sterke punten van de hond te temperen.
Want als een hond het keurig heeft aangeleerd zonder dwang en pijnprikkels, waarom zou hij dan in een later stadium ineens verzet gaan tonen? Is dit dan de pubertijd? Zijn er rangorde problemen? Hoe kan dit dan ineens? En is dan een ruk aan de slipketting de enige goede oplossing om alle zaken die scheef zijn gegroeid letterlijk weer recht te trekken? Het roept bij mij nog al wat vragen op in ieder geval. Het wordt echt tijd dat ik eens ga kijken bij een vereniging die werkt met de slipketting. Want ik wil al die vrolijk kwispelende staartjes en attente oortjes wel eens zien eigenlijk.
Vaak is het juist dat het fout gaat voor de puberteit maar omdat het dan nog een jonge hond is word er om gelachen of fout op gereageerd waardoor de hond zich sterker voelt. De puberteit kan dit gedrag alleen maar versterken en dan komen er problemen. Nee een ruk aan de ketting stelt niets voor als er verder niet aan gewerkt gaat worden maar dat telt voor alle hulpmiddelen (zelfs voor een gewone halsband)
Niet alle honden zijn hetzelfde maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Sommige honden hebben te lang gedrag vertoond dat niet kan dat het met alleen een positieve bekrachtiger opgelost kan worden en er naar een hulpmiddel gegrepen word. Met de juiste begeleiding kan die circel doorbroken worden en blijft het hulpmiddel ook een hulpmiddel en kan na verloop van tijd de kast in. Ik werk graag met de slipketting vooral omdat ik het meeste werk met grote sterke honden. Dat zijn geen honden die af en toe an de riem trekken maar echt problemen geven tijdens het wandelen. Ik begin met positieve bekrachtigers, aandacht vragen en lekkers maar daar staat tegenover dat bij geen aandacht de slipketting achter de hand is. Je kan het op zo een moment zwakheid van mij noemen maar ik heb zo een 80 kilo hond aan een riem, weeg zelf 62 kilo dus op kracht (wat deze honden hebben leren gebruiken) verlies ik het. Vaak gebruik ik de slip 1x goed en de meeste honden hebben dan ook direct in de gaten dat dit niet de bedoeling is, hangen in de slip is verboden (wat je ook nog wel eens ziet) dus bij goed gebruik is een goede (geen harde) correctie van belang.
Groetjes mark
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
trolletje gewoon negeren die ligt toch al op de bodem van de zee... en aangezien miepie alleen reageert op slipketting of prikbandjes... houdt ze dan vanzelf wel opchrico schreef:Toch verbazend dat je je in dat groepje van domme mensen wil scharen door hier te blijven komen, zal dat inhouden dat je niveau lager is dan het gemiddelde van de forumbezoekers hier en door je manier van schrijven jij jezelf omhoog wil laten halen?? Omdat het je waarschijnlijk in de buitenwereld niet lukt?? Arm kindwil je erover praten
![]()
Hee modjes, kan deze in de negeermodus???

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Het tweede verhaal met goede agumenten!chrico schreef:Mark-fryslan schreef:Ik wil er niemand direct op aanspreken. Ik constateer het gewoon en vind het jammer Ik was zelf eerder ook heel aanvallend en ik heb die neiging nog wel. Maar je roept alleen maar weerstand op. Ik dacht dat jou opmerking van de kettingen in de auto ook een grap was om de boel een beetje te relativeren. Ik moest er inderdaad om lachen en heb er zo op gereageerd. Het is prima zoals je het doet maar ik vind het geen sterk argument ter verdediging van het gebruik van een slipketting. (wauw wat een correct antwoord!)chrico schreef:Nee Mark, van mijn kant zie ik dat niet zo. Het is alleen dat ik het een beetje vreemd vind dat mensen die een andere denkwijze over iets hebben op deze manier willen discusseren. Puur vanuit mezelf sprekend, ja ik heb slipkettingen en ik adviseer en begeleid mensen soms in het gebruik van de slipketting, juist om te voorkomen dat men deze hulpmiddelen verkeerd gebruikt. Dan geef ik aan dat ik ze voor mijn eigen honden heb puur uit gemak in de auto omdat ik banden/riemen altijd vergeet en dan reageer jij met bijval van Betty daar erg vreemd en lacherig op. Jij weet niet wat ik doe met honden en hoe ik met honden bezig ben dus daar kan je lacherig op reageren maar dan weet je ook van te voren dat daar weer op gereageert gaat worden. Zodra dat gebeurd is het hakken met een bijl die kant nog wal slaat. Dat dit topic deze kant opgaat heeft te maken met de kleinerende (pogingen dan) opmerkingen van een bepaald persoon die zich beter wil voelen dan de rest. Je heb nu eenmaal voor en tegenstanders maar om dan meteen de ander gehandicapt te noemen gaat een beetje ver, deze persoon weet niet eens waar ze het over heb om zo over iemand te oordelen.
Je heb gemerkt dat de toon de muziek maakt en het op tijd ingezien en er wat mee gedaan. Zoals je merkt word er ook meteen anders gereageert. Dat je het niet eens bent met elkaar dan gaat er al gauw het principe van de hardste om gelijk schreeuwer gelden en dat is dan jammer want een goed gesprek is dan niet meer mogelijk.Mijn opmerking was dus gewoon de waarheidde kettingen verlies ik niet want die passen overal in en halsbanden verlies ik wel want dei zijn te groot
Zelf gebruik ik ze niet zoals de functie zou moeten zijn, ze staan nooit op slippen want dat hebben mijn honden niet nodig. (ik geef even in etappes antwoord om het duidelijk te houden)
Nogmaals als je de slipketting gewoon gebruikt als halsband zonder er aan te rukken en te trekken dan is het verder toch ook prima? Ook al zie ik de voordelen van het gemak niet zo. Ik merk gewoon dat een aantal mensen niet van zichzelf inzien dat ze bepaalde hulpmiddelen nodig hebben om hun honden onder controle te houden. Misschien wel meer voor henzelf? Gewoon het idee van controle? Ik weet het niet. Dat de slipkettingen niet gebruikt zouden worden bij de aanleerfase geloof ik ook niet helemaal.
Het is vaak een cirkel waarin iemand (baas en hond) zich bevind en die ze zelf niet meer kunnen doorbreken zonder hulp van buitenaf. Dan word er naar hulpmiddelen gezocht en dat is op zich geen probleem mits het een hulpmiddel blijft om de zwakke punten van de baas te nuanceren en de te sterke punten van de hond te temperen.
Want als een hond het keurig heeft aangeleerd zonder dwang en pijnprikkels, waarom zou hij dan in een later stadium ineens verzet gaan tonen? Is dit dan de pubertijd? Zijn er rangorde problemen? Hoe kan dit dan ineens? En is dan een ruk aan de slipketting de enige goede oplossing om alle zaken die scheef zijn gegroeid letterlijk weer recht te trekken? Het roept bij mij nog al wat vragen op in ieder geval. Het wordt echt tijd dat ik eens ga kijken bij een vereniging die werkt met de slipketting. Want ik wil al die vrolijk kwispelende staartjes en attente oortjes wel eens zien eigenlijk.
Vaak is het juist dat het fout gaat voor de puberteit maar omdat het dan nog een jonge hond is word er om gelachen of fout op gereageerd waardoor de hond zich sterker voelt. De puberteit kan dit gedrag alleen maar versterken en dan komen er problemen. Nee een ruk aan de ketting stelt niets voor als er verder niet aan gewerkt gaat worden maar dat telt voor alle hulpmiddelen (zelfs voor een gewone halsband)
Niet alle honden zijn hetzelfde maar dat hoef ik jou niet te vertellen. Sommige honden hebben te lang gedrag vertoond dat niet kan dat het met alleen een positieve bekrachtiger opgelost kan worden en er naar een hulpmiddel gegrepen word. Met de juiste begeleiding kan die circel doorbroken worden en blijft het hulpmiddel ook een hulpmiddel en kan na verloop van tijd de kast in. Ik werk graag met de slipketting vooral omdat ik het meeste werk met grote sterke honden. Dat zijn geen honden die af en toe an de riem trekken maar echt problemen geven tijdens het wandelen. Ik begin met positieve bekrachtigers, aandacht vragen en lekkers maar daar staat tegenover dat bij geen aandacht de slipketting achter de hand is. Je kan het op zo een moment zwakheid van mij noemen maar ik heb zo een 80 kilo hond aan een riem, weeg zelf 62 kilo dus op kracht (wat deze honden hebben leren gebruiken) verlies ik het. Vaak gebruik ik de slip 1x goed en de meeste honden hebben dan ook direct in de gaten dat dit niet de bedoeling is, hangen in de slip is verboden (wat je ook nog wel eens ziet) dus bij goed gebruik is een goede (geen harde) correctie van belang.
Groetjes mark
Ik (relativeer alstublieft) heb er geen problemen mee als het in goed overleg en met deskundig inzicht er wordt gekozen voor een positieve correctie om een hardnekkig gedrag te kunnen doorbreken en een hond weer ontvankelijk te krijgen voor een positieve beloning.
Ik heb dat inzicht zelf nog niet maar wie weet komt dat nog eens. ben er hard voor aan het leren! Maar dan ben je al aardig op het vlak van de gedragstherapie bezig vind ik hoor. Dat is een heel ander verhaal dan een normale hond de normale dingen bij te brengen.
Groetjes Mark
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom? Omdat hij z'n grenzen gaat verleggen en proberen te kijken hoe ver hij kan gaan bij mij..? en ja dat mag zeker, maar daar staat ook wat tegenover.Mark-fryslan schreef: Dat de slipkettingen niet gebruikt zouden worden bij de aanleerfase geloof ik ook niet helemaal.
Groetjes mark
Daarnaast ik barst van de foto's van m'n kwispelende en attente hondjes met trainen en ook incl. prikker op dat moment... dus roep maar dan zal ik je de link of foto's sturen

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
maart
- Zeer actief
yep, heb ook foto's in overvloedmalinois schreef:waarom? Omdat hij z'n grenzen gaat verleggen en proberen te kijken hoe ver hij kan gaan bij mij..? en ja dat mag zeker, maar daar staat ook wat tegenover.Mark-fryslan schreef: Dat de slipkettingen niet gebruikt zouden worden bij de aanleerfase geloof ik ook niet helemaal.
Groetjes mark
Daarnaast ik barst van de foto's van m'n kwispelende en attente hondjes met trainen en ook incl. prikker op dat moment... dus roep maar dan zal ik je de link of foto's sturen
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Dus als ik het goed begrijp is de slipketting alleen nodig om die pubertijd even door te komen? De periode waarin de honden de grenzen gaan verkennen? Nou daarvan heb ik toch echt het idee dat juist dat soort zaken heel goed om een andere manier opgelost kunnen worden. Daar is een hele lijst met dominante handelingen voor opgesteld en het leuke spel beëindigen werkt ook heel goed. Time out (even aan een boom vastbinden en zelf koffie gaan drinken) is heftig maar zou ook nog kunnen.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
-
maart
- Zeer actief
negeren vind ik een heel strenge straf voor een hond, de strengste straf die er is... nee hoor, dan geef ik liever een kort rukje aan de riemMark-fryslan schreef:Dus als ik het goed begrijp is de slipketting alleen nodig om die pubertijd even door te komen? De periode waarin de honden de grenzen gaan verkennen? Nou daarvan heb ik toch echt het idee dat juist dat soort zaken heel goed om een andere manier opgelost kunnen worden. Daar is een hele lijst met dominante handelingen voor opgesteld en het leuke spel beëindigen werkt ook heel goed. Time out (even aan een boom vastbinden en zelf koffie gaan drinken) is heftig maar zou ook nog kunnen.
Groetjes Mark
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Jammer Maart,maart schreef:negeren vind ik een heel strenge straf voor een hond, de strengste straf die er is... nee hoor, dan geef ik liever een kort rukje aan de riemMark-fryslan schreef:Dus als ik het goed begrijp is de slipketting alleen nodig om die pubertijd even door te komen? De periode waarin de honden de grenzen gaan verkennen? Nou daarvan heb ik toch echt het idee dat juist dat soort zaken heel goed om een andere manier opgelost kunnen worden. Daar is een hele lijst met dominante handelingen voor opgesteld en het leuke spel beëindigen werkt ook heel goed. Time out (even aan een boom vastbinden en zelf koffie gaan drinken) is heftig maar zou ook nog kunnen.
Groetjes Mark
Korte rukjes werken niet he. Dat weet je toch? Van licht langzaam opbouwen naar zwaar is zinloos. Dan train je een hond die ongevoelig wordt voor die prikkels in zijn nek.
En Jose: Hangt weer van de hond af. De een zal vredig gaan liggen slapen en de ander zal volledig in paniek raken. In beide gevallen geen aanrader dus. Zo zie je maar. Je kunt niet in zijn algemeenheid zeggen dat iets altijd zal werken de ja of de nee. Maar van het werken met pijnprikkels weten we nu wel de weinige voor en vele nadelen zo langzamerhand.
Dat het niet overal nog wordt aangenomen is gewoon jammer voor de honden.
Groetjes Mark
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Mark, mijn honden liggen regelmatig (los) aan de kant soms 10 minuten soms 3 kwartier... deel van de training.. dus die zullen daar echt niet warm of koud van worden omdat ze het wekelijks doen... Nogmaals je kunt honden niet vergelijken!Mark-fryslan schreef:Dus als ik het goed begrijp is de slipketting alleen nodig om die pubertijd even door te komen? De periode waarin de honden de grenzen gaan verkennen? Nou daarvan heb ik toch echt het idee dat juist dat soort zaken heel goed om een andere manier opgelost kunnen worden. Daar is een hele lijst met dominante handelingen voor opgesteld en het leuke spel beëindigen werkt ook heel goed. Time out (even aan een boom vastbinden en zelf koffie gaan drinken) is heftig maar zou ook nog kunnen.
Groetjes Mark
En ik heb het niet over puberen alleen, mijn honden proberen het nu nog zo af en toe en die hebben de pubertijd allang achter de rug en dat mag ook, graag zelfs, liever dat dan een die helemaal niks durft te ondernemen. En nee dat ros ik er niet meteen uit.. ook hier wordt eerst gewaarschuwd voor een correctie.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee dat is weer jouw mening.. ik zie meer voordelen dan nadelen en blijkbaar nog meer mensen...Mark-fryslan schreef:Maar van het werken met pijnprikkels weten we nu wel de weinige voor en vele nadelen zo langzamerhand.
Groetjes Mark

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
waarom niet? ik geef een hele korte ruk met de prikker geen lange haal hoor.. als je lange halen moet maken met een prikker of slipketting heb je de verkeerde maat.Mark-fryslan schreef:Jammer Maart,
Korte rukjes werken niet he. Dat weet je toch?

-
Dinah
- Zeer actief
- Aantal honden: 6
- Contacteer:
Hoi,
Korte rukjes helpen inderdaad niet. Ik heb een cursist met een cavalier die tijdens de wandelingen een half check omhad. Ze had problemen met een trekkende cavalier. Ze was net 1 les geweest en was naar een puppie terugkomdag van haar fokker. Daar de vraag gesteld aan een gedragsdeskundige van hoe te handelen en de half check stond verkeerd afgesteld, niet op slippen dus. De half check beter afgesteld en de hond begon minder te trekken.
Ik las dit via een forum dat dit gebeurt was en zei dank je wel, kan ik het gedrag weer helemaal omdraaien. En dat moest ook. Bij de volgende training gewone halsband en ja hoor niet meer luisteren naar de baas. Geen ruk in de hals en weg vooruitgang die we geboekt hebben. Een heel verhaal gehouden over de half-check en slip en haar gelukkig weer overtuigt. Ze gebruikt nu een tuigje voor de wandeling en een gewone halsband voor de cursus.
Groetjes van Esther
Korte rukjes helpen inderdaad niet. Ik heb een cursist met een cavalier die tijdens de wandelingen een half check omhad. Ze had problemen met een trekkende cavalier. Ze was net 1 les geweest en was naar een puppie terugkomdag van haar fokker. Daar de vraag gesteld aan een gedragsdeskundige van hoe te handelen en de half check stond verkeerd afgesteld, niet op slippen dus. De half check beter afgesteld en de hond begon minder te trekken.
Ik las dit via een forum dat dit gebeurt was en zei dank je wel, kan ik het gedrag weer helemaal omdraaien. En dat moest ook. Bij de volgende training gewone halsband en ja hoor niet meer luisteren naar de baas. Geen ruk in de hals en weg vooruitgang die we geboekt hebben. Een heel verhaal gehouden over de half-check en slip en haar gelukkig weer overtuigt. Ze gebruikt nu een tuigje voor de wandeling en een gewone halsband voor de cursus.
Groetjes van Esther
-
Baron Axel
- Actief
Het zijn altijd discussie waar mogelijk moeilijk gaan is op standaarden.
Ikzelf beleef de slipketting niet als een leiband en gebruik ook vaak dubbel, vaste halsband met slipketting op zak of nevenbij gedragen voor gebruik zo nodig. Wandelen doe ik los of aangelijnt, daar we het verschil tussen naast / wacht / volg en vrij al heel goed kennen. Deze kunstjes/woordjes zijn aangeleerd met de voerbak. Geen aanval op die bak als ik mezelf nog niet terug heb getrokken, anders zet ik hem weer terug op het aanrecht en kan het ritueel weer opnieuw beginnen van zit, wacht tot vrij, hierbij tevens opwinding onder controle leren houden. Dit zijn inderdaad hele rituelen geweest, toch ik pluk er nu de vruchten van.
Volg heb ik ze geleerd door iedere ochtend een speeltje aan mijn ochtendjaskoort gehangen te hebben en volg te roepen met een wapperend speeltje. Yep, zo'n idioot ben ik
Zoals al regelmatig geschreven toch maar weer een keer herhaald; wij gebruiken vaak kettinkjes met remringen (slippen niet door dus), puur voor het gemak (groei, makkelijk aan en af doen – onze honden dragen bij vrij geen banden om de hals omdat ze ook spelen met elkaar en ik bang ben dat ze met de tanden dan ongelukkig zouden kunnen blijven haken of ergens anders en zo’n kettinkje is heel snel gemakkelijk aan en af te doen – gemak dus). Verder zijn al genoemde kunstjes en waar een enkeling dus over valt en of niet kan volgen dat onze pups dergelijke al kunnen / geleerd hebben, allemaal geleerd zonder lijn. Bovendien denk ik dat je een pup zeer weinig met een slipketting of lijn kunt leren zonder gruwelijke weerstand of hekel op te bouwen naar halsband en lijn. Want het zijn inderdaad zoals een persoon opmerkte, totaal nog geen commando’s maar kunstjes – giga leuke bezigheid en ze leren er ook nog bij. Bovendien genieten ze van zoveel gerichte aandacht en uitdaging om je te kunnen begrijpen.
Een pup die geen zin heeft, zal dergelijke ook niet leren – althans dat denk ikzelf – en dus dergelijke niet eens doen, zeker niet los van een lijn.
Slipketting correctie.
Iemand maakte een opmerking over ‘je doet ze wel een slipketting om als ze ‘nu 5 mnd oud’ langs rijdende auto’s en fietsers gaan, klopt – toch ten eerste zoek ik dergelijke niet op als ze nog niet goed aan de lijn kunnen lopen en ten tweede bestaat de correctie daaruit dat Axel en Naomi zichzelf corrigeren, daar ze weten hoe aangelijnd te lopen, dit grotendeels probleemloos doen en met een ‘mondelinge - uh uh’ hun opwinding meestal wel in bedwang weten te houden, toch in gevaarlijke situatie en dus bij plotse bewegingen zoals naar een wiel van een fiets of auto zichzelf een onprettig gevoel bezorgen. Op het moment dat er een plotse beweging komt, corrigeren ze zichzelf. Ikzelf kan enkel inschatten wanneer hun houding overgaat naar actief willen reageren als overmatige interesse al aanwezig is en zo de lijn wat schrapper ter hand nemen, daarmee een zelfcorrectie wat meer effect gevende. Ik geef dus geen ruimte tot meeveren of tot beweging in mijn arm of mezelf en zet me als het ware schrap, de lijn met voldoende losse ruimte om het slipeffect een kans te geven. M.a.w. een te strakke lijn neemt het effect weg en een te lange losse lijn geeft weer een effect van tegen een boom knallen – dus de gulden middenweg, mijn 21 kilo wegende pups moeten niet omvallen of gekeeld een zwier maken, gewoon een rem die voelbaar is en ze geheel zelf veroorzaken.
Ik beloon als ze gewoon weer meelopen en hun opwinding om erachteraan te willen beheersen, waarbij ik met beloning dan ook weer wat help om dat te versnellen.
Zo plaats ik in het bijzijn van kinderen ook wel eens een voet op de lijn zonder dat ze er hinder van hebben of opmerken. Toch ze merken het direct op als ze opspringen tegen het kind. Ze weten al dat ze niet mogen opspringen tegen en wat dat betekend ‘laag blijven’, toch soms wil in alle opwinding dit nog wel eens vergeten worden en dan is een stilzwijgende zelfcorrectie wat mij betreft heel toelaatbaar. Als ze dan weer aanstalten maken, toenadering zoeken toch ‘laag’ beloon ik wederom. En werkelijk, ik zie in al dit totaal niets van perversiteit, stress en al dergelijke bij onze honden en of oren die opeens heel zielig hangen of angstig, hooguit een korte verbaasde reactie opkijkende naar me, toch daarop geef ik geen asem of reactie – ik was het niet motto.
Uiteraard zal het corrigeren met slipketting langzaam maar zeker steeds een weinig meer door mezelf gestuurd worden, daar waar leeftijd dit toelaat en je mag verwachten dat bepaald gedrag als fout begrepen kan worden (goed gedrag al eigen is dus)
Verder maak ik ook wel eens gebruik van negeren als ik bij wijze van spreken mijn schoen uit de knaagbek van mijn boevenkind neem met een foei en boze blik. Als ik al stress zie bij mijn kerel is het als ik hem negeer, dat doet hem echt zeer en vaak ben ik dan de foute als ik die snoet en poot tegen mijn been om aandacht niet kan weerstaan.
Tja, ieder zo zijn wijze van denk ik dan maar
Gegroet,
Monique
Ikzelf beleef de slipketting niet als een leiband en gebruik ook vaak dubbel, vaste halsband met slipketting op zak of nevenbij gedragen voor gebruik zo nodig. Wandelen doe ik los of aangelijnt, daar we het verschil tussen naast / wacht / volg en vrij al heel goed kennen. Deze kunstjes/woordjes zijn aangeleerd met de voerbak. Geen aanval op die bak als ik mezelf nog niet terug heb getrokken, anders zet ik hem weer terug op het aanrecht en kan het ritueel weer opnieuw beginnen van zit, wacht tot vrij, hierbij tevens opwinding onder controle leren houden. Dit zijn inderdaad hele rituelen geweest, toch ik pluk er nu de vruchten van.
Volg heb ik ze geleerd door iedere ochtend een speeltje aan mijn ochtendjaskoort gehangen te hebben en volg te roepen met een wapperend speeltje. Yep, zo'n idioot ben ik
Zoals al regelmatig geschreven toch maar weer een keer herhaald; wij gebruiken vaak kettinkjes met remringen (slippen niet door dus), puur voor het gemak (groei, makkelijk aan en af doen – onze honden dragen bij vrij geen banden om de hals omdat ze ook spelen met elkaar en ik bang ben dat ze met de tanden dan ongelukkig zouden kunnen blijven haken of ergens anders en zo’n kettinkje is heel snel gemakkelijk aan en af te doen – gemak dus). Verder zijn al genoemde kunstjes en waar een enkeling dus over valt en of niet kan volgen dat onze pups dergelijke al kunnen / geleerd hebben, allemaal geleerd zonder lijn. Bovendien denk ik dat je een pup zeer weinig met een slipketting of lijn kunt leren zonder gruwelijke weerstand of hekel op te bouwen naar halsband en lijn. Want het zijn inderdaad zoals een persoon opmerkte, totaal nog geen commando’s maar kunstjes – giga leuke bezigheid en ze leren er ook nog bij. Bovendien genieten ze van zoveel gerichte aandacht en uitdaging om je te kunnen begrijpen.
Een pup die geen zin heeft, zal dergelijke ook niet leren – althans dat denk ikzelf – en dus dergelijke niet eens doen, zeker niet los van een lijn.
Slipketting correctie.
Iemand maakte een opmerking over ‘je doet ze wel een slipketting om als ze ‘nu 5 mnd oud’ langs rijdende auto’s en fietsers gaan, klopt – toch ten eerste zoek ik dergelijke niet op als ze nog niet goed aan de lijn kunnen lopen en ten tweede bestaat de correctie daaruit dat Axel en Naomi zichzelf corrigeren, daar ze weten hoe aangelijnd te lopen, dit grotendeels probleemloos doen en met een ‘mondelinge - uh uh’ hun opwinding meestal wel in bedwang weten te houden, toch in gevaarlijke situatie en dus bij plotse bewegingen zoals naar een wiel van een fiets of auto zichzelf een onprettig gevoel bezorgen. Op het moment dat er een plotse beweging komt, corrigeren ze zichzelf. Ikzelf kan enkel inschatten wanneer hun houding overgaat naar actief willen reageren als overmatige interesse al aanwezig is en zo de lijn wat schrapper ter hand nemen, daarmee een zelfcorrectie wat meer effect gevende. Ik geef dus geen ruimte tot meeveren of tot beweging in mijn arm of mezelf en zet me als het ware schrap, de lijn met voldoende losse ruimte om het slipeffect een kans te geven. M.a.w. een te strakke lijn neemt het effect weg en een te lange losse lijn geeft weer een effect van tegen een boom knallen – dus de gulden middenweg, mijn 21 kilo wegende pups moeten niet omvallen of gekeeld een zwier maken, gewoon een rem die voelbaar is en ze geheel zelf veroorzaken.
Ik beloon als ze gewoon weer meelopen en hun opwinding om erachteraan te willen beheersen, waarbij ik met beloning dan ook weer wat help om dat te versnellen.
Zo plaats ik in het bijzijn van kinderen ook wel eens een voet op de lijn zonder dat ze er hinder van hebben of opmerken. Toch ze merken het direct op als ze opspringen tegen het kind. Ze weten al dat ze niet mogen opspringen tegen en wat dat betekend ‘laag blijven’, toch soms wil in alle opwinding dit nog wel eens vergeten worden en dan is een stilzwijgende zelfcorrectie wat mij betreft heel toelaatbaar. Als ze dan weer aanstalten maken, toenadering zoeken toch ‘laag’ beloon ik wederom. En werkelijk, ik zie in al dit totaal niets van perversiteit, stress en al dergelijke bij onze honden en of oren die opeens heel zielig hangen of angstig, hooguit een korte verbaasde reactie opkijkende naar me, toch daarop geef ik geen asem of reactie – ik was het niet motto.
Uiteraard zal het corrigeren met slipketting langzaam maar zeker steeds een weinig meer door mezelf gestuurd worden, daar waar leeftijd dit toelaat en je mag verwachten dat bepaald gedrag als fout begrepen kan worden (goed gedrag al eigen is dus)
Verder maak ik ook wel eens gebruik van negeren als ik bij wijze van spreken mijn schoen uit de knaagbek van mijn boevenkind neem met een foei en boze blik. Als ik al stress zie bij mijn kerel is het als ik hem negeer, dat doet hem echt zeer en vaak ben ik dan de foute als ik die snoet en poot tegen mijn been om aandacht niet kan weerstaan.
Tja, ieder zo zijn wijze van denk ik dan maar
Gegroet,
Monique
Laatst gewijzigd door Baron Axel op 27 jun 2006 15:44, 3 keer totaal gewijzigd.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Niet mijn mening maar de huidige stand van zaken binnen de ethologie. Wie weet gaat die nog wel een keer over de kop en loop je toch weer voorop. Voor mij loop je nu gewoon nog even achter.malinois schreef:nee dat is weer jouw mening.. ik zie meer voordelen dan nadelen en blijkbaar nog meer mensen...Mark-fryslan schreef:Maar van het werken met pijnprikkels weten we nu wel de weinige voor en vele nadelen zo langzamerhand.
Groetjes Mark
Maar het is goed zo. Ik heb mijn mening en standpunten nu wel meer dan genoeg gegeven. Ik kan alleen nog maar in herhaling treden. Blijkbaar komen we niet bij elkaar. Dat is geen schande hoor. Ik vind het alleen zo jammer dat er dieren bij betrokken zijn. Ging het maar over de voorkeur van een bepaald automerk. Dan zou het me echt jeuken.
Groetjes Mark
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Welke ethologie doe nou toch eens niet zo raar... een hondse correctie mag wel, zelfs met schrammetjes... maar een correctie met een slipketting niet?Mark-fryslan schreef:Niet mijn mening maar de huidige stand van zaken binnen de ethologie.
En waarom is het nu ineens de ethologie terwijl hier zo een stuk of 5 mensen zijn die je voordelen kunnen vertellen.. waarom zouden die dan allemaal ongelijk hebben volgens jouw ethologie? Want in mijn ethologie en dat van gelukkig heel veel mensen past dus wel een slipketting, prikband en tt als het juist en onder deskundig toezicht gebruikt wordt.
Die dieren zijn erg gelukkig nogmaals.. zou ik een seconde het idee hebben dat ze het niets vonden stopte ik alla minuut... je wilde ze zien maar als het je dan aangeboden wordt reageer je niet meer? Komt dat omdat je het niet wil geloven? Of hebben we de dieren drugs gegeven ofzo dat ze die vreselijke pijnen niet meer voelen
Laatst gewijzigd door malinois op 27 jun 2006 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.

-
maart
- Zeer actief
dat denk ik ook. het moet nl. een korte ruk zijn, dan nl. komt de correctie op het juist moment. geef je een lange ruk, dan komt de correctie veel te laat en begrijpt je hond niet waarom hij gecorrigeert wordt.malinois schreef:waarom niet? ik geef een hele korte ruk met de prikker geen lange haal hoor.. als je lange halen moet maken met een prikker of slipketting heb je de verkeerde maat.Mark-fryslan schreef:Jammer Maart,
Korte rukjes werken niet he. Dat weet je toch?
de ruk moet kort en krachtig zijn... zo heb ik het gedaan en zo doen de anderen op de club het ook. ik moet zeggen dat er niet veel gerukt hoeft te worden
- zepenko
- Zeer actief
Mark, bespaar je de moeite. Wees blij met wat je geleerd hebt en maak er anderen blij mee, maar het is duidelijk niet besteed aan malinois.Mark-fryslan schreef:Niet mijn mening maar de huidige stand van zaken binnen de ethologie. Wie weet gaat die nog wel een keer over de kop en loop je toch weer voorop. Voor mij loop je nu gewoon nog even achter.malinois schreef:nee dat is weer jouw mening.. ik zie meer voordelen dan nadelen en blijkbaar nog meer mensen...Mark-fryslan schreef:Maar van het werken met pijnprikkels weten we nu wel de weinige voor en vele nadelen zo langzamerhand.
Groetjes Mark
Maar het is goed zo. Ik heb mijn mening en standpunten nu wel meer dan genoeg gegeven. Ik kan alleen nog maar in herhaling treden. Blijkbaar komen we niet bij elkaar. Dat is geen schande hoor. Ik vind het alleen zo jammer dat er dieren bij betrokken zijn. Ging het maar over de voorkeur van een bepaald automerk. Dan zou het me echt jeuken.
Groetjes Mark
@malinois Ik zou graag foto's/film hier op het forum willen zien, waarop honden staan net voor zij gecorrigeerd worden, terwijl zij gecorrigeerd worden en net na zij gecorrigeerd worden. Bij voorkeur een correctie met slip, prikker of tt.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Zodra ik module 7 "clientgericht adviseren" heb gehad kom ik wel weer eens terug op deze discussie. Daarin leer je ook omgaan met weerstanden. Nu ben ik blijkbaar nog niet in staat om mensen als jij te overtuigen. En misschien leer ik dat wel nooit en misschien kan het ook wel helemaal niet. Het zij zo.malinois schreef:Welke ethologie doe nou toch eens niet zo raar... een hondse correctie mag wel, zelfs met schrammetjes... maar een correctie met een slipketting niet?Mark-fryslan schreef:Niet mijn mening maar de huidige stand van zaken binnen de ethologie.
En waarom is het nu ineens de ethologie terwijl hier zo een stuk of 5 mensen zijn die je voordelen kunnen vertellen.. waarom zouden die dan allemaal ongelijk hebben volgens jouw ethologie? Want in mijn ethologie en dat van gelukkig heel veel mensen past dus wel een slipketting, prikband en tt als het juist en onder deskundig toezicht gebruikt wordt.
Die dieren zijn erg gelukkig nogmaals.. zou ik een seconde het idee hebben dat ze het niets vonden stopte ik alla minuut... je wilde ze zien maar als het je dan aangeboden wordt reageer je niet meer? Komt dat omdat je het niet wil geloven? Of hebben we de dieren drugs gegeven ofzo dat ze die vreselijke pijnen niet meer voelen
Ik heb van Maart en Chrico goede argumenten gehoord. Van jou nog niet. Ik ga zeker nog een keer kijken bij een herderschool hier in de buurt. Bolsward zit er eentje geloof ik. Weet niet waar jij of Maart woont maar kom graag een keer kijken. Foto's heb ik niks aan want de houdingen van honden veranderen zo snel. Ik geloof heus niet dat jullie honden met de staart tegen de buik onder de graszoden proberen te kruipen. Wel durf ik vraagtekens te zetten bij het gebruik van een slipketting. Alles gelijk weer zo zwart wit.
Maar wat ik zeg. Mijn bijdrage aan deze discussie is meer dan genoeg geweest.
Groetjes Mark
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat er mensen zijn die een andere mening aangedaan zijn dan jou is het niet aan ze besteed.. ach ja.. t zei zo ik kan er ook niet wakker om liggen.zepenko schreef:Mark, bespaar je de moeite. Wees blij met wat je geleerd hebt en maak er anderen blij mee, maar het is duidelijk niet besteed aan malinois.Mark-fryslan schreef:Niet mijn mening maar de huidige stand van zaken binnen de ethologie. Wie weet gaat die nog wel een keer over de kop en loop je toch weer voorop. Voor mij loop je nu gewoon nog even achter.malinois schreef:nee dat is weer jouw mening.. ik zie meer voordelen dan nadelen en blijkbaar nog meer mensen...Mark-fryslan schreef:Maar van het werken met pijnprikkels weten we nu wel de weinige voor en vele nadelen zo langzamerhand.
Groetjes Mark
Groetjes Mark
@malinois Ik zou graag foto's/film hier op het forum willen zien, waarop honden staan net voor zij gecorrigeerd worden, terwijl zij gecorrigeerd worden en net na zij gecorrigeerd worden. Bij voorkeur een correctie met slip, prikker of tt.
foto's en films van mijn honden komen hier niet op het forum, dat heeft een andere reden, indien je die wil weten moet je maar een pb sturen... dat heeft niets met training o.i.d. te maken overigens.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zit dit net nog eens terug te lezen heb het volgens mij over het hoofd gezien... ik heb een hond NOG NOOIT gedwongen over een schutting te springen... dit gaat ten alle tijde vrijwillig... dat leer ik ze al in het bos als jonge hond, over omgevallen bomen, takken, heggen in parken etc. Een hond mag bij mij toch nog niet over de meterhaag springen als ik ze niet heb laten röntgenen... dat wil ik niet. En dan kom je op de club, 1 plankje.. bijtrolletje erover apport hoppa... en hond kan springen.. en zo bouw je zoiets op.Mark-fryslan schreef:Dan moet je toch ook een hond door een tunnel heen kunnen krijgen of over een schutting heen op die manier? Ik heb gewoon meer het idee dat het er om gaat dat mensen bepaalde tradities niet durven los te laten uit angst voor het onbekende. Iedereen doet het toch zo en mijn hond doet toch wat ik hem vraag? Je vraagt het niet je dwingt. Dat je hond het netjes doet is een verdienste van de hond die zich ondanks alles wat mensen bedenken steeds maar weer weet aan te passen. Het is zeker geen verdienste van de slipketting.
Tunnels doe ik niet aan dus hoeft niet... het enige waarvoor ik een prikker gebruikt heb is het volgen tijdens rugtransport en het volgen tijdens apel... lees GEBRUIKT heb... niet gebruik nog steeds!
De 180 schutting, de meterhaag, het vooruitsturen, het apporteren, de vlucht, afstandstellen, zijtransport is allemaal ZONDER prikker of slipketting gedaan. (wel slipketting om maar niet gebruikt, reden daarvan is bekend)

- zepenko
- Zeer actief
Even om een helder beeld te krijgen:malinois schreef:ik zit dit net nog eens terug te lezen heb het volgens mij over het hoofd gezien... ik heb een hond NOG NOOIT gedwongen over een schutting te springen... dit gaat ten alle tijde vrijwillig... dat leer ik ze al in het bos als jonge hond, over omgevallen bomen, takken, heggen in parken etc. Een hond mag bij mij toch nog niet over de meterhaag springen als ik ze niet heb laten röntgenen... dat wil ik niet. En dan kom je op de club, 1 plankje.. bijtrolletje erover apport hoppa... en hond kan springen.. en zo bouw je zoiets op.Mark-fryslan schreef:Dan moet je toch ook een hond door een tunnel heen kunnen krijgen of over een schutting heen op die manier? Ik heb gewoon meer het idee dat het er om gaat dat mensen bepaalde tradities niet durven los te laten uit angst voor het onbekende. Iedereen doet het toch zo en mijn hond doet toch wat ik hem vraag? Je vraagt het niet je dwingt. Dat je hond het netjes doet is een verdienste van de hond die zich ondanks alles wat mensen bedenken steeds maar weer weet aan te passen. Het is zeker geen verdienste van de slipketting.
Tunnels doe ik niet aan dus hoeft niet... het enige waarvoor ik een prikker gebruikt heb is het volgen tijdens rugtransport en het volgen tijdens apel... lees GEBRUIKT heb... niet gebruik nog steeds!
De 180 schutting, de meterhaag, het vooruitsturen, het apporteren, de vlucht, afstandstellen, zijtransport is allemaal ZONDER prikker of slipketting gedaan. (wel slipketting om maar niet gebruikt, reden daarvan is bekend)
corrigeer je dan op het niet volgen (dus lopen en naar je kijken), of corrigeer je op het te vroeg vertrekken om te bijten.
-
nance
- Erelid
Mark ik heb het laatste jaar alleen maar herplaasters gehad die opgevoed zijn met de positieve manier en negeren van slecht gedrag. Honden die god noch gebod kenden en dan is de slipketting een erg handig hulpmiddel. Honden hebben duidelijkheid nodig en grenzen, krijgen ze die niet, dan ontsporen ze in gedrag en dan mag een ander dat weer rechtbreien. Vervolgens krijg je dan ook nog kritiek hoe je dat doet en wordt je ook nog gehandicapt genoemd. Dat vind ik zowiezo al een enorm rotwoord en ik wil dat niet horen van iemand die mij even wil vertellen hoe ik al die verpeste fikkies moet gaan heropvoeden zodat het weer normale huishonden worden!Mark-fryslan schreef:
Groetjes mark
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nou dan kom je meer in de buurt van Maart terecht en zal je mij minder horen pruttelen. Ik ageer ook steeds tegen het te pas en te onpas grijpen naar dit soort middelen. Als het allemaal op een leuke manier spelenderwijs wordt opgebouwd en incidenteel een keer een positieve correctie wordt ingezet omdat het anders echt even niet anders wil dan denk ik dan we al een heel eind op de goede weg zijn.malinois schreef:ik zit dit net nog eens terug te lezen heb het volgens mij over het hoofd gezien... ik heb een hond NOG NOOIT gedwongen over een schutting te springen... dit gaat ten alle tijde vrijwillig... dat leer ik ze al in het bos als jonge hond, over omgevallen bomen, takken, heggen in parken etc. Een hond mag bij mij toch nog niet over de meterhaag springen als ik ze niet heb laten röntgenen... dat wil ik niet. En dan kom je op de club, 1 plankje.. bijtrolletje erover apport hoppa... en hond kan springen.. en zo bouw je zoiets op.Mark-fryslan schreef:Dan moet je toch ook een hond door een tunnel heen kunnen krijgen of over een schutting heen op die manier? Ik heb gewoon meer het idee dat het er om gaat dat mensen bepaalde tradities niet durven los te laten uit angst voor het onbekende. Iedereen doet het toch zo en mijn hond doet toch wat ik hem vraag? Je vraagt het niet je dwingt. Dat je hond het netjes doet is een verdienste van de hond die zich ondanks alles wat mensen bedenken steeds maar weer weet aan te passen. Het is zeker geen verdienste van de slipketting.
Verder vind ik ook nog een groot verschil of je een hond aan het trainen bent die gaat werken bij een explosieve opruimingsdienst of dat je voor de lol bezig bent en graag een vaantje of een mooie koperen beker wilt winnen.
Groetjes mark
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
bij het volgen tijdens rugtransport is er gecorrigeerd op het uitbreken naar de pakwerker.zepenko schreef:Even om een helder beeld te krijgen:
corrigeer je dan op het niet volgen (dus lopen en naar je kijken), of corrigeer je op het te vroeg vertrekken om te bijten.
Kijken naar het vrouwtje zit ingebouwd zo ongeveer daar heb ik nog nooit wat voor hoeven doen... alleen maar heel lief praten
En dit hoort eigenlijk alleen bij het apel en niet bij het manwerk... daar moet de aandacht bij de pakwerker zijn...
Laatst gewijzigd door malinois op 27 jun 2006 16:51, 2 keer totaal gewijzigd.

- Mark-fryslan
- Zeer actief
Misschien wel. Het komt pas na 10 pagina's boven water dat het allemaal wel wat mee valt. Niet echt efficient het Internet. In het begin waren er wel meer uitspraken die regelrecht wezen naar pure dwang. Die toon lees ik nu niet meer nee.Inge O schreef:ik denk dat je hier op het forum toch wel al heel hard zal moeten zoeken om iemand te vinden die op deze manier te werk gaat.Mark-fryslan schreef: Ik ageer ook steeds tegen het te pas en te onpas grijpen naar dit soort middelen.
Groetjes Mark