maar ik denk dat iedereen die hier zit daartegen is...Mark-fryslan schreef:Ik ageer ook steeds tegen het te pas en te onpas grijpen naar dit soort middelen. Als het allemaal op een leuke manier spelenderwijs wordt opgebouwd en incidenteel een keer een positieve correctie wordt ingezet omdat het anders echt even niet anders wil dan denk ik dan we al een heel eind op de goede weg zijn.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Slipkettingen?
Moderator: moderatorteam
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
is het misschien niet onbewust iets willen lezen? Geen aanval hoor, maar heel veel mensen beginnen al te stuiteren bij het woord africhting zonder zich er ooit maar in verdiept te hebben of zonder ooit bij MEERDERE verengingen te zijn geweest kijken.Mark-fryslan schreef:Misschien wel. Het komt pas na 10 pagina's boven water dat het allemaal wel wat mee valt. Niet echt efficient het Internet. In het begin waren er wel meer uitspraken die regelrecht wezen naar pure dwang. Die toon lees ik nu niet meer nee.Inge O schreef:ik denk dat je hier op het forum toch wel al heel hard zal moeten zoeken om iemand te vinden die op deze manier te werk gaat.Mark-fryslan schreef: Ik ageer ook steeds tegen het te pas en te onpas grijpen naar dit soort middelen.
Groetjes Mark
Als je op die manier al bevooroordeeld bent wil je graag iets lezen wat er eigenlijk niet staat... want ook ik heb op pagina 1 al gezegd dat hier altijd beloond wordt... Mijn hondje sluit elke apeloefening af met het balletje dat wil dus zeggen dat ze die perfect gedaan heeft...
Bijna iedere bijtoefening wordt afgeloten met het winnen van de mouw, hetzelfde idee als het balletje alleen daar hebben ze op dat moment geen aandacht meer voor...

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Misschien wel. Daarom trap ik ook niet meer zo hard. Ik ga zeker een keer kijken. Ik vind gewoon dat het plezier voorop moet staan. Tuurlijk mag je streven naar een goed resultaat. Hartstikke leuk maar in het begin waren er wel veel "roedelleiders" die vonden dat de honden wel even hun plek gewezen moesten worden. Dat kon dan het beste met een slipketting. Het begon met een eigenwijze Beagle van 6 maanden. Dan gaan bij mij de haren recht overeind in de nek staan.malinois schreef: is het misschien niet onbewust iets willen lezen? Geen aanval hoor, maar heel veel mensen beginnen al te stuiteren bij het woord africhting zonder zich er ooit maar in verdiept te hebben of zonder ooit bij MEERDERE verengingen te zijn geweest kijken.
Als je op die manier al bevooroordeeld bent wil je graag iets lezen wat er eigenlijk niet staat... want ook ik heb op pagina 1 al gezegd dat hier altijd beloond wordt... Mijn hondje sluit elke apeloefening af met het balletje dat wil dus zeggen dat ze die perfect gedaan heeft...
Bijna iedere bijtoefening wordt afgeloten met het winnen van de mouw, hetzelfde idee als het balletje alleen daar hebben ze op dat moment geen aandacht meer voor...
Nu tien pagina's verder heb ik wel een heel ander beeld gekregen. Ik ben niet tegen pakwerk of wat voor soort van africhting dan ook. Die honden vinden het vaak schitterend om te werken. Het gaat mij de manier waarop dingen soms worden aangeleerd. Is dit allemaal met dwang dan haak ik af. Dat is wat ik nu alweer 8 pagina's roep geloof ik
Maar nogmaals ik kom echt graag een keer kijken. Ik sta echt open voor veel dingen. Ik zal zelf niet grijpen naar een slipketting maar ik heb echt wel respect voor mensen die actief met hun honden bezig zijn. Een hond thuis dicht laten slippen en de postbode weg laten blaffen als hoogtepunt van de dag is heel wat erger dan af en toe een keer een positieve correctie krijgen tijdens een verder leuk en aktief leventje
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
-
maart
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
hoi Mark,
ik ben het eigenlijk echt met je eens. ik steiger evengoed als iemand een beagle van 6 maand (gelijk welk ras) een slipketting wil aandoen.
verder ben ik ook tegen dingen aanleren onder dwang. dit werkt enkel frustraties bij zowel hond als baas op, het komt hun relatie zeker niet ten goede... de africhting die ik doe, is voor mij puur een hobby. plezier staat dus bovenaan bij mij. dus moest ik problemen hebben met de africhting (Déesse tot bepaalde zaken dwingen, zien dat Déesse zich niet amuseert,...) dan is voor mij de lol er ook af en stop ik meteen!
Wat ook zal gebeuren, want déesse haar bijten is niet echt goed, dus ik probeer er binnen een maand een wedstrijd mee te spelen (IPO 1) en daarna zal het denk ik ophouden. gewoon omdat er dan zou moeten beginnen met druk op Déesse te steken zodat haar bijten wat beter zou worden. dat wil ik dus...
Het appèl zal ik wel blijven onderhouden, gewoon omdat ze dit zalig vind (en ik trouwens ook
). toen ze een jaar oud was, kon ze al een volledig IPO 3 programma, en vele andere trucjes daaar buiten...
zalig was (en is) dit...
zolang het plezierig blijft, doe ik voort. Komt er een tijd dat er harde correcties nodig zijn, dan stopt het direct en ga ik wel gewoon met de frisbee op het strand spelen... Blijkt Déesse binnen een maand niet klaar te zijn voor haar eentje, wordt dit gewoon uitgesteld. Mij zal je niet kunnen opjagen om resultaten te halen...
Het is een hobby, dus plezier primeert bij mij
groetjes
Dagmar
oja: je bent welkom hoor om eens naar de club te komen, maar ik woon in West-Vlaanderen, dus das een beetje ver zeker?
ik ben het eigenlijk echt met je eens. ik steiger evengoed als iemand een beagle van 6 maand (gelijk welk ras) een slipketting wil aandoen.
verder ben ik ook tegen dingen aanleren onder dwang. dit werkt enkel frustraties bij zowel hond als baas op, het komt hun relatie zeker niet ten goede... de africhting die ik doe, is voor mij puur een hobby. plezier staat dus bovenaan bij mij. dus moest ik problemen hebben met de africhting (Déesse tot bepaalde zaken dwingen, zien dat Déesse zich niet amuseert,...) dan is voor mij de lol er ook af en stop ik meteen!
Wat ook zal gebeuren, want déesse haar bijten is niet echt goed, dus ik probeer er binnen een maand een wedstrijd mee te spelen (IPO 1) en daarna zal het denk ik ophouden. gewoon omdat er dan zou moeten beginnen met druk op Déesse te steken zodat haar bijten wat beter zou worden. dat wil ik dus...
Het appèl zal ik wel blijven onderhouden, gewoon omdat ze dit zalig vind (en ik trouwens ook
zalig was (en is) dit...
zolang het plezierig blijft, doe ik voort. Komt er een tijd dat er harde correcties nodig zijn, dan stopt het direct en ga ik wel gewoon met de frisbee op het strand spelen... Blijkt Déesse binnen een maand niet klaar te zijn voor haar eentje, wordt dit gewoon uitgesteld. Mij zal je niet kunnen opjagen om resultaten te halen...
Het is een hobby, dus plezier primeert bij mij
groetjes
Dagmar
oja: je bent welkom hoor om eens naar de club te komen, maar ik woon in West-Vlaanderen, dus das een beetje ver zeker?
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Hoi Dagmar,maart schreef:hoi Mark,
ik ben het eigenlijk echt met je eens. ik steiger evengoed als iemand een beagle van 6 maand (gelijk welk ras) een slipketting wil aandoen.![]()
Het appèl zal ik wel blijven onderhouden, gewoon omdat ze dit zalig vind (en ik trouwens ook). toen ze een jaar oud was, kon ze al een volledig IPO 3 programma, en vele andere trucjes daaar buiten...
zalig was (en is) dit...
Het is een hobby, dus plezier primeert bij mij![]()
groetjes
Dagmar
Gelukkig dan is alle moeite toch niet voor niks geweest
West Vlaanderen? Jeetje dan moet je er al haast een leuk weekend van maken he? Wie weet een keer bij een Forum weekend? Oh jee dan krijg ik me daar toch de wind van voren.... Dan ga ik wel onder een schuilnaam. Ik ben niet Mark-Frysland hoor!
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
-
maart
- Zeer actief
ja, een forum weekend lijkt me wel een goeie oplossing
mag ik dan wel mijn slipketting en TT meenemen
(zou ik niet doen hoor, dat weekend zou evengoed vakantie zijn voor déesse
)
ik hou wel van dit soort discussies. gewoon wederzijds respect voor elkaar en luisteren naar andermans argumenten, waarbij je niet schuwt om te zeggen dat een argument van de tegenpartij even goed/beter is dan één van het jouwe
mag ik dan wel mijn slipketting en TT meenemen
(zou ik niet doen hoor, dat weekend zou evengoed vakantie zijn voor déesse
ik hou wel van dit soort discussies. gewoon wederzijds respect voor elkaar en luisteren naar andermans argumenten, waarbij je niet schuwt om te zeggen dat een argument van de tegenpartij even goed/beter is dan één van het jouwe
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Als je de TT maar zelf draagt. Dan drukken wij af en toe op de afstandsbediening en moet jij raden wie gedrukt heeft oke?maart schreef:ja, een forum weekend lijkt me wel een goeie oplossing![]()
mag ik dan wel mijn slipketting en TT meenemen![]()
(zou ik niet doen hoor, dat weekend zou evengoed vakantie zijn voor déesse)
Groetjes Mark
Laatst gewijzigd door Mark-fryslan op 27 jun 2006 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
maart
- Zeer actief
geen probleem hoorMark-fryslan schreef:Als je de TT maar zelf draagt. Dan drukken wij af en toe op de afstandsbediening en moet jij raden wie gedrukt heeft oke?maart schreef:ja, een forum weekend lijkt me wel een goeie oplossing![]()
mag ik dan wel mijn slipketting en TT meenemen![]()
(zou ik niet doen hoor, dat weekend zou evengoed vakantie zijn voor déesse)
Groetjes Mark
-
pepim
- Zeer actief
Zoie schreef:Ja, b.v.pepim schreef:Zoals een gehaktbal van het aanrecht jatten toch?Zoie schreef:Dit snap ik trouwens ook niet. Zelfbelonend gedrag negeren heeft weinig zin en dus is negeren als straf beperkt inzetbaar.zepenko schreef:[Negeren is gewoon een negatieve straf, dus als straf en beloning nodig zijn om duidelijkheid te geven, moet je daaraan genoeg hebben. Tenzij je natuurlijk niet in staat bent dit goed in te zetten.
Maar de rij is eindeloos lang te maken
Overigens vind ik dit een goed voorbeeld waarbij je met een zeer geringe postieve straf - foei! - een hoop ellende op een eenvoudige manier kunt voorkomen.
Want je zal daar maar zitten met je avondeten, zonder bal gehakt, omdat je aan het negeren was geslagen
Maar dan moet je het uiteraard wel gezien hebben en niet toen je heel even maar je hielen lichtte.
-
pepim
- Zeer actief
Nou ik denk eerlijk gezegd dat dit bericht meer over jouw manier van posten zegt dan over mij. Jammer dat je niet normaal kunt onderbouwen hoe het volgens jou dan zou moeten. Maar goed veel plezier dan maar verder.Betty Akkemaai schreef:Nou nou, dat is stout van je. Foei!pepim schreef:Ik gebruikte deze smileyniet voor niets. Het was wat sarcastisch bedoeld.
Sorry dat ik je te hoog inschatte. Als ik dat geweten had had ik ook wel een sarcastische smiley geplaatst.
Zal ik het je even uitleggen? Dan sta je de volgende keer niet zo voor lul. Letterlijk ingaan op overduidelijk sarcasme is de sarcast in de zeik zetten:
Voorbeeld: "Blabla met z'n allen ronde tafel.. mama is niet blij" beantwoorden met "dat werkt niet want honden verstaan geen Nederlands". Helder? Dit doe je dus als je inziet dat de ander echt achterlijk is.
Ja, daarom doe ik dat hier zo vaak!
Die uitleg staat er meerdere keren. Maarja, hondengedrag is voor de Flintstones kennelijk zoiets als atoomfysica.pepim schreef:Verder denk ik, dat als je wilt dat je posts serieus genomen worden (ik ga even van mezelf uit), dat je veel beter kunt uitleggen hoe je nu het eea ziet en bedoelt.
Als ik alleen maar op een confontatie uit was zou ik die uitleg er niet steeds bij geven. Of die uitleg wel of niet als zodanig gezien wordt heeft te maken met het denkniveau van de lezer.pepim schreef:Ik heb eerlijk gezegd een beetje een aversie als mensen zo 'assertief' als jij posten en neem ze niet zo serieus omdat ik dan denk, dat ze alleen maar op een confrontatie uit zijn. Maar goed, misschien zie je dat zelf anders, ik meld hier even hoe het op mij over komt, schept misschien ook wat duidelijkheid...
De meesten die actief met dieren werken zijn gek op dieren, anders doe je het niet.pepim schreef:Ik 'ken' hier (niet persoonlijk) een aantal mensen die de slipketting gebruiken en ik weet dat ze gek op hun dieren zijn. Vandaar ook dat ik met belangstelling dit topic volg en dit niet in negatieve zin.
Maarja, die figuur die jou van de weg rijdt met 180 km/uur is ook gek op autorijden.
Maak je geen zorgen. Ik woon heeeeeel ver van je vandaan.malinois schreef: brrrrr... waar woont ons trolletje? Toch ver weg hoop ik?
Op Aarde namelijk. (Kijk Pepim, dit is er weer zoeen)
Maar goed, iedereen die ik hier gequote heb behalve Zoie;
Iedereen met een hoger IQ dan dan de gemiddelde fruitvlieg zal snappen dat het geen fluit uithaalt om hier nog iets uit te gaan leggen.
Helaas, ik kan niet anders concluderen dan dat jullie er echt te dom voor zijn. Categorie dansen voor een pinda en dat heeft nog stemrecht ook
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nogmaals, leuke wedstrijd Wolstadcup in Tilburg 1e weekend van Augustus.Mark-fryslan schreef:Misschien wel. Daarom trap ik ook niet meer zo hard. Ik ga zeker een keer kijken. Ik vind gewoon dat het plezier voorop moet staan. Tuurlijk mag je streven naar een goed resultaat. Hartstikke leuk maar in het begin waren er wel veel "roedelleiders" die vonden dat de honden wel even hun plek gewezen moesten worden. Dat kon dan het beste met een slipketting. Het begon met een eigenwijze Beagle van 6 maanden. Dan gaan bij mij de haren recht overeind in de nek staan.malinois schreef: is het misschien niet onbewust iets willen lezen? Geen aanval hoor, maar heel veel mensen beginnen al te stuiteren bij het woord africhting zonder zich er ooit maar in verdiept te hebben of zonder ooit bij MEERDERE verengingen te zijn geweest kijken.
Nu tien pagina's verder heb ik wel een heel ander beeld gekregen. Ik ben niet tegen pakwerk of wat voor soort van africhting dan ook. Die honden vinden het vaak schitterend om te werken. Het gaat mij de manier waarop dingen soms worden aangeleerd. Is dit allemaal met dwang dan haak ik af. Dat is wat ik nu alweer 8 pagina's roep geloof ik![]()
Maar nogmaals ik kom echt graag een keer kijken. Ik sta echt open voor veel dingen. Ik zal zelf niet grijpen naar een slipketting maar ik heb echt wel respect voor mensen die actief met hun honden bezig zijn. Een hond thuis dicht laten slippen en de postbode weg laten blaffen als hoogtepunt van de dag is heel wat erger dan af en toe een keer een positieve correctie krijgen tijdens een verder leuk en aktief leventje
Groetjes Mark
Aankomend weekend is er een wedstrijd in Hoogkerk.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Even een vraagje aan de warme voorstanders van een slipketting. Raden jullie die aan elke hondenbezitter aan? Mijn vorige hondenschool wilde Bram aan de slipketting hebben en dat vond ik echt van den gekke. Vandaar mijn vraag.
Zijn er ook honden waarbij het gebruik van een slipketting af te raden is in jullie mening?
Zijn er ook honden waarbij het gebruik van een slipketting af te raden is in jullie mening?
Laatst gewijzigd door Zoek stok! op 27 jun 2006 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Linda, Izzie en Bram
- Jacan
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
er is binnenkort hier in joure een demostratie tezien van politiehonden misschien is dat wat voor je mark
de slipketting die ik heb gebruik ik nooit omdat daisy altijd los loopt en ik heb hem ooit eens gekocht omdat deze leren slipketting het haar in de nek niet kapot maakt
en dat is wel handig als je shows loopt 
de slipketting die ik heb gebruik ik nooit omdat daisy altijd los loopt en ik heb hem ooit eens gekocht omdat deze leren slipketting het haar in de nek niet kapot maakt

Luna 25-11-2011 27-12-2017
- Jacan
- Zeer actief
ik raad niet iedereen een slipketting aanZoek stok! schreef:Even een vraagje aan de warme voorstanders van een slipketting. Raden jullie die aan elke hondenbezitter aan? Mijn vorige hondenschool wilde Bram aan de slipketting hebben en dan vond ik echt van den gekke. Vandaar mijn vraag.
heb hier weleens een probleemhond gehad en die had een metalen slipketting om hij was daar panisch voor heb ze zo'n leren omgedaan en het ging beter

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
nee zeker niet, is per hond verschillend, zoals je in m'n eerste reactie in dit topic kan lezen raad ik hem in deze situatie dus ook niet aan. En als je er als eigenaar niet mee overweg kan al helemaal niet bij geen enkele hond.Zoek stok! schreef:Even een vraagje aan de warme voorstanders van een slipketting. Raden jullie die aan elke hondenbezitter aan? Mijn vorige hondenschool wilde Bram aan de slipketting hebben en dat vond ik echt van den gekke. Vandaar mijn vraag.

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Okaymalinois schreef:nee zeker niet, is per hond verschillend, zoals je in m'n eerste reactie in dit topic kan lezen raad ik hem in deze situatie dus ook niet aan. En als je er als eigenaar niet mee overweg kan al helemaal niet bij geen enkele hond.Zoek stok! schreef:Even een vraagje aan de warme voorstanders van een slipketting. Raden jullie die aan elke hondenbezitter aan? Mijn vorige hondenschool wilde Bram aan de slipketting hebben en dat vond ik echt van den gekke. Vandaar mijn vraag.

Linda, Izzie en Bram
- Nanc
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Beauceron
Re: Slipkettingen?
Ik wilde toch al reclame gaan maken voor onze vereniging dus: De Wolstadcup wordt dit jaar gehouden op (11) 12 en 13 augustus.malinois schreef:. 1e weekend van augustus, Wolstadcup. Ik nodig je hierbij uit om te komen kijken naar en kennis te maken met al die holbewoners die hun honden afrossen tijdens deze mooie wedstrijd.
INSCHRIJVEN KAN NOG TOT 10 JULI.
VOOR HET INSCHRIJFFORMULIER KIJK OP WWW.AV-WOLSTAD.NL
Kom allemaal gezellig kijken, enne Malinois, hoe herken ik je

-
maart
- Zeer actief
Re: Slipkettingen?
aan de prikkettingNanc schreef:Ik wilde toch al reclame gaan maken voor onze vereniging dus: De Wolstadcup wordt dit jaar gehouden op (11) 12 en 13 augustus.malinois schreef:. 1e weekend van augustus, Wolstadcup. Ik nodig je hierbij uit om te komen kijken naar en kennis te maken met al die holbewoners die hun honden afrossen tijdens deze mooie wedstrijd.
INSCHRIJVEN KAN NOG TOT 10 JULI.
VOOR HET INSCHRIJFFORMULIER KIJK OP WWW.AV-WOLSTAD.NL
Kom allemaal gezellig kijken, enne Malinois, hoe herken ik je
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Contacteer:
Het is ook wat je wil lezen Mark.Mark-fryslan schreef:Misschien wel. Het komt pas na 10 pagina's boven water dat het allemaal wel wat mee valt. Niet echt efficient het Internet. In het begin waren er wel meer uitspraken die regelrecht wezen naar pure dwang. Die toon lees ik nu niet meer nee.Inge O schreef:ik denk dat je hier op het forum toch wel al heel hard zal moeten zoeken om iemand te vinden die op deze manier te werk gaat.Mark-fryslan schreef: Ik ageer ook steeds tegen het te pas en te onpas grijpen naar dit soort middelen.
Groetjes Mark
Niet geheel onterecht overigens, want de excessen zijn er en dat is ook wat blijft hangen.
Maar de "beulen" zul je doorgaans niet op een hondenforum tegenkomen, dat zijn de mensen die totaal niet openstaan voor andere manieren van africhting.
Ik heb de mazzel bij 2 verenigingen te trainen (IPO en KNPV) waar men echt niet in de vorige eeuw is blijven hangen qua manieren van africhting, waar men openstaat voor positievere manieren en waar men zich verdiept in het wezen hond. Dat betekent nog niet dat hulpmiddelen als prikker/slipketting/teletact geheel achterwege kunnen blijven, maar men gaat daar wel heel wat bewuster mee om.
Alle oefeningen leer ik op een positieve manier aan, spelenderwijs.
Wanneer mijn hond het commando echt beheerst maar weigert komt er een correctie. Kiest de hond er vervolgens voor om het commando alsnog uit te voeren is ze de braafste hond ter wereld. Dan komt de bal, de voerbeloning of wat dan ook. En dat snappen ze heel goed.
Iedere oefening wordt afgesloten met een beloning, in Maroucks geval is dat de bal, in Biènes geval de KONG aan een touw (maar bij haar is er nog weinig tot geen correctie bij), zij is nog een jonge hond die pas "net" begonnen is, pas sinds een maand of 3 zijn we wat serieuzer aan het trainen dus vrijwel alles is nog spelenderwijs.
Ik heb geen haast, Marouck heeft pas een jaar na haar VZH haar IPO1 gehaald. We hadden in november al op examen gekund, maar zijn uiteindelijk pas in april voor IPO1 gegaan omdat ik vond dat ze er nog niet klaar voor was.
Bij de KNPV ben je gemiddeld 3 jaar bezig voor je je certificaat haalt, maar al doe ik er 5 jaar over...mij boeit dat dus niet. Als Biène straks geen plezier meer heeft in de trainingen ga ik net zo vlot een andere vorm van hondensport met haar doen hoor, ik heb een paar jaar behendigheid gedaan met mijn boxer Nika en ook dat vind ik heel leuk om te doen.
Groetjes Inge

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
-
nance
- Erelid
Ik ben geen warme voorstander zoals jij t zo mooi zegt, alleen is het nodig bij sommige honden.Zoek stok! schreef:Even een vraagje aan de warme voorstanders van een slipketting. Raden jullie die aan elke hondenbezitter aan? Mijn vorige hondenschool wilde Bram aan de slipketting hebben en dat vond ik echt van den gekke. Vandaar mijn vraag.
- Mark-fryslan
- Zeer actief
He leuk, wanneer is binnenkort? Joure is mooi dichtbij. Naar Tilburg vliegen gaat me net weer te ver.schotse collie schreef:er is binnenkort hier in joure een demostratie tezien van politiehonden misschien is dat wat voor je mark![]()
de slipketting die ik heb gebruik ik nooit omdat daisy altijd los loopt en ik heb hem ooit eens gekocht omdat deze leren slipketting het haar in de nek niet kapot maakten dat is wel handig als je shows loopt
Groetjes Mark
- Mark-fryslan
- Zeer actief
Nou ik denk dat we elkaar wel begrijpen nu,Inge schreef:Het is ook wat je wil lezen Mark.Mark-fryslan schreef:Misschien wel. Het komt pas na 10 pagina's boven water dat het allemaal wel wat mee valt. Niet echt efficient het Internet. In het begin waren er wel meer uitspraken die regelrecht wezen naar pure dwang. Die toon lees ik nu niet meer nee.Inge O schreef:ik denk dat je hier op het forum toch wel al heel hard zal moeten zoeken om iemand te vinden die op deze manier te werk gaat.Mark-fryslan schreef: Ik ageer ook steeds tegen het te pas en te onpas grijpen naar dit soort middelen.
Groetjes MarkEr is hier al zovaak uitgelegd op wat voor manier en wanneer een bepaald "omstreden" hulpmiddel als een prikker of slipketting gebruikt wordt maar, zoals Malinois geloof ik al aangaf het woord africhting doet mensen al het ergste denken.
Niet geheel onterecht overigens, want de excessen zijn er en dat is ook wat blijft hangen.![]()
Maar de "beulen" zul je doorgaans niet op een hondenforum tegenkomen, dat zijn de mensen die totaal niet openstaan voor andere manieren van africhting.
Ik heb de mazzel bij 2 verenigingen te trainen (IPO en KNPV) waar men echt niet in de vorige eeuw is blijven hangen qua manieren van africhting, waar men openstaat voor positievere manieren en waar men zich verdiept in het wezen hond. Dat betekent nog niet dat hulpmiddelen als prikker/slipketting/teletact geheel achterwege kunnen blijven, maar men gaat daar wel heel wat bewuster mee om.
Wanneer mijn hond het commando echt beheerst maar weigert komt er een correctie. Kiest de hond er vervolgens voor om het commando alsnog uit te voeren is ze de braafste hond ter wereld. Dan komt de bal, de voerbeloning of wat dan ook. En dat snappen ze heel goed.![]()
Iedere oefening wordt afgesloten met een beloning, in Maroucks geval is dat de bal, in Biènes geval de KONG aan een touw (maar bij haar is er nog weinig tot geen correctie bij), zij is nog een jonge hond die pas "net" begonnen is, pas sinds een maand of 3 zijn we wat serieuzer aan het trainen dus vrijwel alles is nog spelenderwijs.
Ik heb geen haast, Marouck heeft pas een jaar na haar VZH haar IPO1 gehaald. We hadden in november al op examen gekund, maar zijn uiteindelijk pas in april voor IPO1 gegaan omdat ik vond dat ze er nog niet klaar voor was.Veel verder komen we ook niet omdat haar bijtwerk wat minder is. Geeft verder niks, het plezier voor mij én met name voor mijn hond staat voorop.
Bij de KNPV ben je gemiddeld 3 jaar bezig voor je je certificaat haalt, maar al doe ik er 5 jaar over...mij boeit dat dus niet. Als Biène straks geen plezier meer heeft in de trainingen ga ik net zo vlot een andere vorm van hondensport met haar doen hoor, ik heb een paar jaar behendigheid gedaan met mijn boxer Nika en ook dat vind ik heel leuk om te doen.
Ik heb alleen steeds aangeven wat het werken met de slipketting nu precies is in theorie en wat de nadelen er van zijn. Ook dan stuit je op weerstand en reageren mensen alsof je ze rechtstreeks aanvalt. Het blijft een gevoelig onderwerp. Verder heb ik aangegeven dat ik het in de aanleerfase echt niet vind kunnen om dan met dwang en pijnprikkels te werken. Over dat laatste zijn we het gelukkig dan met zijn allen wel eens
Maar wel goed dat er nu zo over gesproken kan worden. Ik wist niet dat in de africhting (ik ken eigenlijk dat hele wereldje niet) ook al zoveel gewerkt werd met positieve bekrachtiging en dat de positieve correctie gezien wordt als een noodmiddel waar liever niet naar gegrepen wordt. Wat ik zeg als we al zover zijn dan denk ik dat heel veel honden daar alheel blij mee zijn
Ik ga vandaag echt aan het werk jongens want daar is gisteren weinig van gekomen
Maar ja soms laat een discussie je niet los hè?
Ik ga zeker een keer kijken. Weet iemand een leuke club in Friesland waar ze op een leuke manier pakwerk, africhting enz. doen? Ik ga liever niet in een afbeul kamp kijken want dan krijg ik ruzie.
Groetjes Mark
- Jacan
- Zeer actief
zondad 30 juli dit is met de friese ballonfeestenMark-fryslan schreef:He leuk, wanneer is binnenkort? Joure is mooi dichtbij. Naar Tilburg vliegen gaat me net weer te ver.schotse collie schreef:er is binnenkort hier in joure een demostratie tezien van politiehonden misschien is dat wat voor je mark![]()
de slipketting die ik heb gebruik ik nooit omdat daisy altijd los loopt en ik heb hem ooit eens gekocht omdat deze leren slipketting het haar in de nek niet kapot maakten dat is wel handig als je shows loopt
Groetjes Mark
Even een stukje uit de krant:
'Smiddags is er een spectaculaire demonstratie van de Koninklijke Nederlandse Politiehonden Vereniging . Tijdens de show komen onderdelen als springen, weigeren van voedsel en het zoeken van voorwerpen naar voren.
Verder bestaat het programma onder meer uit diverse appéloefeningen en bijtoefeningen waarbij gebruik word gemaakt van een alarmpistool.

-
essiedepessie
- Vaste gebruiker
Die riem die jij bedoelt krijgen wij ook bij ons hondje, omdat anders al de haren in de kraag afbreken. Niet om te corrigeren dus.. Ik wist niet dat er zoveel ophef over die riemen was, vroeger keek ik wel eens martin gaus op tv, die wilde nog wel eens een lekkere trek aan zo'n riem geven. ik vond dat altijd nog al zielig, maar het werkte wel geloof ik.schotse collie schreef:er is binnenkort hier in joure een demostratie tezien van politiehonden misschien is dat wat voor je mark![]()
Dat is in ieder geval niet de manier waarop ik met mijn hond wil omgaan.
Liefs Esther

- Jacan
- Zeer actief
deze riemen worden veel door collie bezitters gebruikt voor inderdaad bescherming van de vacht en niet voor de correctieessiedepessie schreef:Die riem die jij bedoelt krijgen wij ook bij ons hondje, omdat anders al de haren in de kraag afbreken. Niet om te corrigeren dus.. Ik wist niet dat er zoveel ophef over die riemen was, vroeger keek ik wel eens martin gaus op tv, die wilde nog wel eens een lekkere trek aan zo'n riem geven. ik vond dat altijd nog al zielig, maar het werkte wel geloof ik.schotse collie schreef:er is binnenkort hier in joure een demostratie tezien van politiehonden misschien is dat wat voor je mark![]()
Ik heb ze zelf ook aan onze pups meegegeven .
ik heb deze riem zoals ik al zei gekocht voor de bescherming van de kraag vanwege dat wij shows liepen en niet voor de correctie
edit: het gaat ook meer om de metalenslipketting

- zepenko
- Zeer actief
Ik zou gaan zoeken naar de oorzaak van het weigeren van een commando. Dat heeft namelijk een reden. Als je die reden weet, durf ik te wedden dat je niet hoeft te corrigeren om een commando uitgevoerd te krijgen. Vaak zit de oplossing in een stapsgewijze opbouw en het probleem in het overslaan van een stap of het nemen van een te grote stap. En in die stapsgewijze opbouw is met name een opbouw in tijd en een opbouw in prikkels van belang. Als je de opbouw goed hebt, hoef je nooit te corrigeren.Inge schreef: Het is ook wat je wil lezen Mark.Er is hier al zovaak uitgelegd op wat voor manier en wanneer een bepaald "omstreden" hulpmiddel als een prikker of slipketting gebruikt wordt maar, zoals Malinois geloof ik al aangaf het woord africhting doet mensen al het ergste denken.
Niet geheel onterecht overigens, want de excessen zijn er en dat is ook wat blijft hangen.![]()
Wanneer mijn hond het commando echt beheerst maar weigert komt er een correctie. Kiest de hond er vervolgens voor om het commando alsnog uit te voeren is ze de braafste hond ter wereld. Dan komt de bal, de voerbeloning of wat dan ook. En dat snappen ze heel goed.![]()
Ik heb geen haast, Marouck heeft pas een jaar na haar VZH haar IPO1 gehaald. We hadden in november al op examen gekund, maar zijn uiteindelijk pas in april voor IPO1 gegaan omdat ik vond dat ze er nog niet klaar voor was.Veel verder komen we ook niet omdat haar bijtwerk wat minder is. Geeft verder niks, het plezier voor mij én met name voor mijn hond staat voorop.
Zoals ik dus al zei is het nooit nodig om een hond met een slipketting te corrigeren en al helemaal niet bij een probleemhond. Zo'n probleemhond is niet verpest door een positieve opvoeding zoals je eerder zei, maar door een onduidelijke, niet consequente opvoeding, of door fouten in het leerproces (niet de goede dingen beloond en de foute dingen wel beloond). De correcties lossen misschien dan wel het probleemgedrag op, maar wel ten koste van de hond.nance schreef: Ik ben geen warme voorstander zoals jij t zo mooi zegt, alleen is het nodig bij sommige honden.
- zepenko
- Zeer actief
Waarom gebruik je geen gewone leren halsband?schotse collie schreef:deze riemen worden veel door collie bezitters gebruikt voor inderdaad bescherming van de vacht en niet voor de correctieessiedepessie schreef:Die riem die jij bedoelt krijgen wij ook bij ons hondje, omdat anders al de haren in de kraag afbreken. Niet om te corrigeren dus.. Ik wist niet dat er zoveel ophef over die riemen was, vroeger keek ik wel eens martin gaus op tv, die wilde nog wel eens een lekkere trek aan zo'n riem geven. ik vond dat altijd nog al zielig, maar het werkte wel geloof ik.schotse collie schreef:er is binnenkort hier in joure een demostratie tezien van politiehonden misschien is dat wat voor je mark![]()
ik heb deze riem zoals ik al zei gekocht voor de bescherming van de kraag vanwege dat wij shows liepen en niet voor de correctie
- Jacan
- Zeer actief
dat heb ik al verteld dacht ik die beschadigen het vacht deze riemen doen dat niet omdat die glad zijn en het stiksel op de buiten kant zit van de riem.zepenko schreef:Waarom gebruik je geen gewone leren halsband?schotse collie schreef:deze riemen worden veel door collie bezitters gebruikt voor inderdaad bescherming van de vacht en niet voor de correctieessiedepessie schreef:Die riem die jij bedoelt krijgen wij ook bij ons hondje, omdat anders al de haren in de kraag afbreken. Niet om te corrigeren dus.. Ik wist niet dat er zoveel ophef over die riemen was, vroeger keek ik wel eens martin gaus op tv, die wilde nog wel eens een lekkere trek aan zo'n riem geven. ik vond dat altijd nog al zielig, maar het werkte wel geloof ik.schotse collie schreef:er is binnenkort hier in joure een demostratie tezien van politiehonden misschien is dat wat voor je mark![]()

-
Ari@ne
Toch lijkt het me beter om bij bijv. teckels nooit een slipketting te gebruiken, i.v.m. de nek. Vergis ik me?malinois schreef:nee zeker niet, is per hond verschillend, zoals je in m'n eerste reactie in dit topic kan lezen raad ik hem in deze situatie dus ook niet aan. En als je er als eigenaar niet mee overweg kan al helemaal niet bij geen enkele hond.Zoek stok! schreef:Even een vraagje aan de warme voorstanders van een slipketting. Raden jullie die aan elke hondenbezitter aan? Mijn vorige hondenschool wilde Bram aan de slipketting hebben en dat vond ik echt van den gekke. Vandaar mijn vraag.
-
Wil de hond
- Zeer actief
- Contacteer: