Moon schreef:Weet je Mark, je bent nu boos.. Maar heb je enig idee hoe arrogant deze opmerking overkomt;
Ja daar gaan we weer. Dan moet je wel de leerprincipes weten voor deze discussie. Dus weten wat positieve straf en negatieve straf is. En weten wat positieve en negatieve bekrachtiging is. Anders blijf je langs elkaar heen praten. Met dit aan te kaarten loop je weer risico dat mensen je te theoretisch vinden.
Op mij tenminste

. Ik heb eens gebruik gemaakt van een gedragstherapeut. Dit was iemand die al jaaaren met honden werkt, altijd een roedeltje van 'moeilijke' honden in huis heeft en daarnaast de opleiding bij van Hal gedaan heeft. Deze man, vind ik, mag zich gedragstherapeut noemen. Hij heeft me fantastisch geholpen trouwens. Ik merk dat ik steeds alergischer word voor theoretische verhalen over hondengedrag (en dan bedoel ik zonder dat dat door de praktijk gedragen wordt). Wanneer de beroepsgroep zich serieus neemt lijkt het mij zinvol om de regel in te stellen dat iemand zich pas therapeut mag noemen als hij de opleiding heeft gedaan én een paar jaar heeft meegedraaid met iemand die echt ervaring heeft en zodoende dus heel veel praktijkgevallen heeft meegemaakt.
Gr. Marijke
Ja, ik geloof dat ik wel boos ben ja, Maar ik kan ook niks anders meer dan boos worden als je op deze wijze de mond wordt gesnoerd. Al je kennis en goede bedoelingen worden afgedaan als theoretische geneuzel van iemand die nog nooit een hond heeft gezien. Leve de praktijk. Ja, dan kan je alleen nog maar boos worden en afdruipen. Dan houd het domweg op.
Oh en ervaring. Ik vind niet belangrijk hoeveel honden iemand heeft afgericht. Iemand kan iets al 20 jaar fout doen. En iemand kan met zijn eerste hond wel vijf keer meer geleerd hebben. Ook hier zul je verder moeten kijken dan alleen de ervaring. Het gaat ook nog om wat voor soort ervaring dat dan is. Soms kun je beter mensen hebben met geen ervaring want die staan nog open voor nieuwe inzichten. Het soort wat al 20 jaar alles hetzelfde doet staat daar niet meer voor open. Dus ervaring hoeft niet per definitie positief te zijn. Theoretisch beredeneert dan.
Als de opmerking zo uit de context haalt dan is ie wel zelfverzekerd ja. Maar ik heb gewoon gelijk op dat punt. We lullen toch ook al 13 pagina's langs elkaar heen? Zijn we een stap veder gekomen? Nee dus. Ik geef gewoon aan hoe dat komt. Echt de stof is al moeilijk genoeg. Ook al weet je de leerprincipes dan nog blijft er genoeg te discusseren. Ze domweg afdoen als theorie en dan met de vingers in de oren "na na na na" roepen is gewoon irritant. Er zijn genoeg genuanceerde opmerkingen van mij te vinden. Dus het is ook maar net wat je wilt lezen (gejat van een ander).
Een punt waar we het nog helemaal niet over gehad hebben is dat de meeste voorstanders van positieve correcties werken met herderachtigen. Deze zijn daar gevoelig voor. Kom met deze grappen niet bij een zelfverzekerde berghond of dogachtige aan want die slikt dat niet zo makkelijk. Dan kom je echt in de weerstand. Maar ook dat is allemaal theorie.
Dan nog de beschuldiging dat ik er zomaar van uit ga dat mensen geen kennis in huis hebben. Daar ga ik nooit zomaar vanuit. Dat concludeer is met grote regelmaat door het lezen van de uitspraken die mensen hier doen in de volle overtuiging dat ze weten waarover ze praten. Geef je dan vervolgens aan hoe het werkelijk zit dan is dat niet zo en wordt je afgedaan als te theoretisch. Ga eerst nou maar eens wat ervaring opdoen jongen. Dan mag je er opeens wel vanuit gaan dat iemand nul ervaring met honden heeft.
Dus al met al kan ik me daar zeker boos over maken ja. Waarom bemoei je er dan mee? Ja, omdat het is begonnen omdat hier het advies werd gegeven dat je een Beagle van 6 maanden het beste de plek kon wijzen met een slipketting. Honden die moeilijk zijn moet je middels dwang naar de laagste plek in de roedel drukken. Ik ga daar in theorie tegen in. Het liefst zou ik zo iemand in de praktijk een mega schop onder zijn reet geven.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005