malinois schreef:
ik heb mijn hond wel gecorrigeerd op uitvallen naar mannen, je kon niet meer normaal over straat of uberhaupt bezoek ontvangen want ze vloog ze gewoon aan. Niet in het begin hoor, toen durfde ze helemaal niets, niet te lopen alleen maar in elkaar gedoken liggen. Maar toen ze een beetje gegroeid was, ja toen ging ze bij voorbaat al maar vast de aanval in, de aanval is de beste verdediging
Een behoorlijk schreeuw was zo af en toe voldoende maar soms ook niet. Afleiden met voertjes of speeltjes was niet aan de orde, spelen kende ze niet en snapt ze nog steeds niet... en voer was ze op dat moment helemaal niet in geinteresseerd... ook al hield je haar een worst voor.. die vent moest eerst verwijderd worden.
Mannen die hier thuiskwamen moest ze niet en viel ze letterlijk aan... Of die mensen nu bergen met snoep meebrachten, geen aandacht besteeden aan haar etc. ... geen interesse...moest weggehapt worden... En als je niet uitkeek nam ze mezelf er wel ff bij als ik zei dat ze dat niet moest doen, hoe klein ze ook was.
Dus ze heeft een tijdje aan de slip gelopen en dan echt een korte tijd, een paar dagen. En dat heeft erg goed geholpen... na een paar weken kon ze gewoon met heel veel plezier lekker op straat snuffelen zonder maar een seconde aandacht te besteedden aan die nare mannen op de wereld. Het is nu een schat van een hond wat ik al zei, die je overal mee naar toe kan nemen vind iedereen geweldig.. (op enkele donkere mannen na) maar de rest interesseert ze geen bal meer.. ze richt haar aandacht nu ook alleen maar op hondse interesses en geen mannen.
Ik realiseer me ook goed dat dit niet voor alle honden een oplossing is hoor maar bij mij heeft het gewerkt in ieder geval. En de correcties moet je ook in proporties zien, t is een klein hondje.
De oude dame is inmiddels de baas in huis, dus de grote enge hedders hebben helemaal niks over haar te vertellen
ps. afleiden met eten of worst had ze totaal geen aandacht voor... spelen kende ze niet en nog steeds niet, en worst etc. wilde ze op zulke momenten helemaal niet hebben.
Oke, bedankt voor de uitleg,
Nou ja het heeft geholpen dus dan was de aanpak blijkbaar toch goed. Ik weet op dit vlak nog maar heel weinig. Ik weet dat er bij angst en correcties de kans bestaat op omgerichte agressie. Dus de hond wordt geremd in zijn drang om de mannen te verjagen, de spanning wordt verhoogd met een ruk in de riem, frustratie vliegt omhoog en de hond kan er nergens mee heen met die frustratie. Hij kan dan in de lijn gaan bijten of in de persoon die de lijn beet heeft. Maar is weer theorie
Van het wennen aan enge dingen weet ik twee dingen: 1 is "sytematische desensibilisatie" klote woord voor langzaam laten wennen aan. Dus eerst een enge man op 100m en als de hond daar niet op reageert de afstand verkleinen totdat de grens weer is bereikt en de hond nog niet echt uitvalt. Weer afleiden net zo lang totdat de aanwezigheid van de man op b.v. 80m afstand niet meer eng is. Dit bouw je dan op tot uiteindelijk een man in huis.
Wat ook nog schijnt te kunnen maar daar heb ik ook geen ervaring mee is "overstromen" de hond confronteren met een hok vol leuke lieve mannen met brokjes en ander lekkers. De hond wordt dan overspoeld met indrukken waar hij niet omheen kan maar leert wel dat er geen gevaar is want de mannen doen hem niks. Dit lijkt mij erg moeizaam als de hond erg uitvalt en angstig is. Dus deze laatste snap ik zelf ook nog niet zo goed.
Maar blijkbaar kan het dan toch om de hond middels een correctie te sturen naar het gewenste gedrag. Voor mij is het nieuw. Het klinkt alsof het net even die gedragsketen heeft doorbroken waar de hond zelf niet uit kon komen. Zoiets? Dan heeft het in dit geval goed uitgepakt maar moet je zeker goed oppassen om dit toe te passen bij andere honden lijkt me.
Bij angstige honden is het belangrijk om ze wel bloot te stellen aan prikkels maar moet je oppassen dat ze niet verzadigd raken en overprikkeld raken. Dan gaan ze juist weer overdreven gevoelig reageren op de prikkels. Dan ga je dus te snel en blokkeer je het leren en zorgt de stress er eigenlijk voor dat je achteruit gaat in je opbouw.
De angst voor de situatie neemt dan juist toe i.p.v. af. Het is heel moeilijk balanceren. Met mijn Malou heb ik dit toen mee gemaakt met haar angst voor lucht ballonnen. Deze prikkel is niet te controleren en dan lukt systematische desensibilisatie niet. Daardoor raakte ze veel te vaak te veel in paniek dat ze nooit aan gewenning toekwam. Dat is heel waardeloos als de theorie je in de steek laat en je niks kunt doen om je hond tot rust te krijgen. Ja naar huis gaan en je hond onder het bureau laten kruipen en rustig uit laten rillen.
Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -
In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005