Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Slipkettingen?

Moderator: moderatorteam

Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

nance schreef: Dit ben ik helemaal met je eens. Maar bij iedere nieuwe hond in de groep wordt de nieuwe de 1ste dagen heel erg gecorrigeerd cq aangepakt door de roedel, zodat hij maar goed zijn plaats weet.
Daarna gaat het zonder correcties en is hij in de groep geaccepteerd.
Ligt er maar helemaal aan hoe de nieuwe hond zich gedraagd. Als ik een nieuwe hond bij mijn uitlaatroedel introduceer wordt deze vrijwel nooit aangepakt of gecorrigeerd.
Alleen de lompe, onbehouwen en respectloze honden kunnen rekenen op een correctie.
De meeste honden worden zonder problemen geintroduceerd. Ze weten dondersgoed wat ze moeten doen om een correctie te voorkomen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
renate
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door renate »

ik denk dat iedereen het op z'n eigen manier doet .
en geen hond is gelijk .
ik heb nu mn 3 de hondje en die is niet te vergelijken met de voorgaande 2.
mij word nu aangeraden om de prikkelband te gebruiken.
zag dat malinois er ook meer een voorstander van is dan de slip.
ik krijg idd wel een lesje voor het goed gebruiken op de vereniging
hoop er zelf wel baad bij te hebben.
en wees eerlijk het is een tijdelijk hulpmiddel die als je het goed doet gewoon weer opgeborgen kan worden op den duur.
geen ras geen hond is gelijk dus vingers wijzen heeft geen nut .
ieder z 'n eigen , kinderen opvoeden doe je ook niet allemaal het zelfde
de een zegt klap onder de kont moet kunnen de ander denkt er niet aan toch?????
groetjes renate en khyra
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Eline* schreef:
nance schreef:
zepenko schreef: Daarnaast wordt/ben/blijf je geen roedelleider als je (te) veel corrigeerd. Dan ben je in de ogen van de hond onzeker en probeer je met veel uiterlijk vertoon en lawaai je wankele positie binnen de rangorde te behouden. Een echte roedelleider zorgt voor rust in de roedel en dat krijg je niet door correcties. Een echte zelfverzekerde roedelleider zul je daarom slechts zelden zien corrigeren, omdat door zijn houding en gedrag iedereen zijn plek weet. Sterker nog een echte roedelleider hoeft alleen maar te kijken en de ranglagere past zijn gedrag aan.
Dit ben ik helemaal met je eens. Maar bij iedere nieuwe hond in de groep wordt de nieuwe de 1ste dagen heel erg gecorrigeerd cq aangepakt door de roedel, zodat hij maar goed zijn plaats weet.
Daarna gaat het zonder correcties en is hij in de groep geaccepteerd.
Hier niet hoor. Dat is maar net hoe je roedel is samengesteld en wat je erbij zet. Mijn honden corrigeren elkaar bijna nooit en nieuwelingen krijgen ook zelden ergens een correctie voor.
Ik heb een vrij jonge groep en roedelleider. Loddie is 2 en half en heeft t pas overgenomen. Roula mn oude hond is pas overleden, die had dat inderdaad niet nodig, die deed alles met signalen.
Loddie heeft nog veel vertoon nodig, puur omdat ze nog zo jong is.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Eline* schreef:
Zoie schreef:
Eline* schreef:[Ik denk dat een hond getraind met de slip in de regel afwachtender is en minder initiatieven ontplooit als een hond die zonder dat alles is getraind.
Ik vind dat dus voor een angstige hond niet gewenst.
Nou, ik train niet met de slip, maar ik probeer toch wel al het initiatief richting andere honden eruit te trainen bij sien.

Ik hoor ook wel zeggen, je kunt elke hond sociaal krijgen, misschien dat de GT me hier verder kan helpen, maar ik zie het niet zomaar gebeuren.

Wel hoop ik dat ze op den duur de aanwezigheid van vreemde honden om haar heen steeds meer gaat accepteren, en steeds minder neiging zal hebben er op te klappen.
Waar heb je je dat nou weer wijs laten maken, dat je elke hond sociaal kan krijgen..wat een kul! :piew:
Jij traint het initiatief er niet uit, je buigt gedrag om, dat is iets wezenlijks anders.

Verder heb je wel gelijk en moet ik de slip vervangen door honden die voornamelijk getraind zijn met straf zijn in de regel afwachtender en ontplooien minder initiatieven dan een hond die zonder veel straf is getraind. :wink:
Nee je kunt niet iedere hond sociaal krijgen :mrgreen: inderdaad maar het gedrag ombuigen is wel mogelijk ja.
Orson word nooit een sociale hond maar laat wel iedereen met rust en dat is voldoende voor ons.
Mark-fryslan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mark-fryslan »

malinois schreef: ik heb mijn hond wel gecorrigeerd op uitvallen naar mannen, je kon niet meer normaal over straat of uberhaupt bezoek ontvangen want ze vloog ze gewoon aan. Niet in het begin hoor, toen durfde ze helemaal niets, niet te lopen alleen maar in elkaar gedoken liggen. Maar toen ze een beetje gegroeid was, ja toen ging ze bij voorbaat al maar vast de aanval in, de aanval is de beste verdediging :19:
Een behoorlijk schreeuw was zo af en toe voldoende maar soms ook niet. Afleiden met voertjes of speeltjes was niet aan de orde, spelen kende ze niet en snapt ze nog steeds niet... en voer was ze op dat moment helemaal niet in geinteresseerd... ook al hield je haar een worst voor.. die vent moest eerst verwijderd worden.
Mannen die hier thuiskwamen moest ze niet en viel ze letterlijk aan... Of die mensen nu bergen met snoep meebrachten, geen aandacht besteeden aan haar etc. ... geen interesse...moest weggehapt worden... En als je niet uitkeek nam ze mezelf er wel ff bij als ik zei dat ze dat niet moest doen, hoe klein ze ook was.
Dus ze heeft een tijdje aan de slip gelopen en dan echt een korte tijd, een paar dagen. En dat heeft erg goed geholpen... na een paar weken kon ze gewoon met heel veel plezier lekker op straat snuffelen zonder maar een seconde aandacht te besteedden aan die nare mannen op de wereld. Het is nu een schat van een hond wat ik al zei, die je overal mee naar toe kan nemen vind iedereen geweldig.. (op enkele donkere mannen na) maar de rest interesseert ze geen bal meer.. ze richt haar aandacht nu ook alleen maar op hondse interesses en geen mannen.
Ik realiseer me ook goed dat dit niet voor alle honden een oplossing is hoor maar bij mij heeft het gewerkt in ieder geval. En de correcties moet je ook in proporties zien, t is een klein hondje.
De oude dame is inmiddels de baas in huis, dus de grote enge hedders hebben helemaal niks over haar te vertellen :mrgreen:

ps. afleiden met eten of worst had ze totaal geen aandacht voor... spelen kende ze niet en nog steeds niet, en worst etc. wilde ze op zulke momenten helemaal niet hebben.
Oke, bedankt voor de uitleg,

Nou ja het heeft geholpen dus dan was de aanpak blijkbaar toch goed. Ik weet op dit vlak nog maar heel weinig. Ik weet dat er bij angst en correcties de kans bestaat op omgerichte agressie. Dus de hond wordt geremd in zijn drang om de mannen te verjagen, de spanning wordt verhoogd met een ruk in de riem, frustratie vliegt omhoog en de hond kan er nergens mee heen met die frustratie. Hij kan dan in de lijn gaan bijten of in de persoon die de lijn beet heeft. Maar is weer theorie :wink:

Van het wennen aan enge dingen weet ik twee dingen: 1 is "sytematische desensibilisatie" klote woord voor langzaam laten wennen aan. Dus eerst een enge man op 100m en als de hond daar niet op reageert de afstand verkleinen totdat de grens weer is bereikt en de hond nog niet echt uitvalt. Weer afleiden net zo lang totdat de aanwezigheid van de man op b.v. 80m afstand niet meer eng is. Dit bouw je dan op tot uiteindelijk een man in huis.

Wat ook nog schijnt te kunnen maar daar heb ik ook geen ervaring mee is "overstromen" de hond confronteren met een hok vol leuke lieve mannen met brokjes en ander lekkers. De hond wordt dan overspoeld met indrukken waar hij niet omheen kan maar leert wel dat er geen gevaar is want de mannen doen hem niks. Dit lijkt mij erg moeizaam als de hond erg uitvalt en angstig is. Dus deze laatste snap ik zelf ook nog niet zo goed. :19:

Maar blijkbaar kan het dan toch om de hond middels een correctie te sturen naar het gewenste gedrag. Voor mij is het nieuw. Het klinkt alsof het net even die gedragsketen heeft doorbroken waar de hond zelf niet uit kon komen. Zoiets? Dan heeft het in dit geval goed uitgepakt maar moet je zeker goed oppassen om dit toe te passen bij andere honden lijkt me.

Bij angstige honden is het belangrijk om ze wel bloot te stellen aan prikkels maar moet je oppassen dat ze niet verzadigd raken en overprikkeld raken. Dan gaan ze juist weer overdreven gevoelig reageren op de prikkels. Dan ga je dus te snel en blokkeer je het leren en zorgt de stress er eigenlijk voor dat je achteruit gaat in je opbouw.

De angst voor de situatie neemt dan juist toe i.p.v. af. Het is heel moeilijk balanceren. Met mijn Malou heb ik dit toen mee gemaakt met haar angst voor lucht ballonnen. Deze prikkel is niet te controleren en dan lukt systematische desensibilisatie niet. Daardoor raakte ze veel te vaak te veel in paniek dat ze nooit aan gewenning toekwam. Dat is heel waardeloos als de theorie je in de steek laat en je niks kunt doen om je hond tot rust te krijgen. Ja naar huis gaan en je hond onder het bureau laten kruipen en rustig uit laten rillen.

Groetjes Mark
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

In mijn hart nog steeds bij me, Malou 01-06-2000 - 03-11-2005
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Eline* schreef:[
Waar heb je je dat nou weer wijs laten maken, dat je elke hond sociaal kan krijgen..wat een kul! :piew::
Ja, ik geloof er zelf eigenlijk ook niet zo in.

Maar toch, als ik naar mijn honden kijk:

Zoë: moeilijk;

Luna: niet makkelijk;

Sien: moeilijk;

Spok: ook echt niet echt makkelijk.

Dus dan denk ik heel stiekem wel eens, ligt het aan mij ?
Afbeelding
Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef: Maar blijkbaar kan het dan toch om de hond middels een correctie te sturen naar het gewenste gedrag. Voor mij is het nieuw. Het klinkt alsof het net even die gedragsketen heeft doorbroken waar de hond zelf niet uit kon komen. Zoiets?
hier geef je dus zelf exact aan op welke manier een correctie kan werken. kàn, afhankelijk van de situatie, de hond en de baas.
op die manier kom je onmiddellijk uit op positief gedrag, al is het maar voor een milliseconde, en zo kan je dus belonen, vaak belonen, nog vaker en sneller dan bij negeren, waardoor een hond heel snel op kan pikken wat er bedoeld wordt.

nogmaals, ik bedoel dit hier in verband met correcties in het algemeen, niet specifiek tov. het gebruik van een slipketting.
Tja, kan maar ik denk dat het toch eerder iets te maken heeft met het vragen van de aandacht. Je kan er ook even tussen gaan staan bijvoorbeeld. Een ruk aan de halsband zorgt er gewoon voor dat de hond even zijn aandacht verlegd en jou aankijkt. Dat kun je dan gelijk weer belonen. Als dit lukt en een hond neemt de beloning aan is er ook geen spraken van extreme angst. Bij extreme angst is de hond druk bezig met vluchten of vechten en andere prikkels dringen niet meer tot hem door. Het kan hooguit de angst versterken (opwinding, schreeuwen, pijnprikkels)

Dit geval is misschien geconditioneerde angstagressie. Dat is agressie ontstaan uit angst maar de hond heeft al vaak succes gehad met zijn geblaf en gegrom en voelt zich nu zo langzamerhand wel aardig zeker van zijn zaak. Dan komt de staart omhoog terwijl de oren wel in de nek blijven liggen. De hond groeit door zijn succes. Dan kan ik me een correctie wel voorstellen, het is in ieder geval tijd om in te grijpen. Maar bij echte extreme angst waarbij de hond niet meer open staat voor andere prikkels heeft een correctie in mijn ogen en met de kennis die ik nu heb geen zin.
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" - John Lennon -

Mark-fryslan
Zeer actief

Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef:
Inge O schreef:
Mark-fryslan schreef: Maar blijkbaar kan het dan toch om de hond middels een correctie te sturen naar het gewenste gedrag. Voor mij is het nieuw. Het klinkt alsof het net even die gedragsketen heeft doorbroken waar de hond zelf niet uit kon komen. Zoiets?
hier geef je dus zelf exact aan op welke manier een correctie kan werken. kàn, afhankelijk van de situatie, de hond en de baas.
op die manier kom je onmiddellijk uit op positief gedrag, al is het maar voor een milliseconde, en zo kan je dus belonen, vaak belonen, nog vaker en sneller dan bij negeren, waardoor een hond heel snel op kan pikken wat er bedoeld wordt.

nogmaals, ik bedoel dit hier in verband met correcties in het algemeen, niet specifiek tov. het gebruik van een slipketting.
Tja, kan maar ik denk dat het toch eerder iets te maken heeft met het vragen van de aandacht. Je kan er ook even tussen gaan staan bijvoorbeeld. Een ruk aan de halsband zorgt er gewoon voor dat de hond even zijn aandacht verlegd en jou aankijkt. Dat kun je dan gelijk weer belonen. Als dit lukt en een hond neemt de beloning aan is er ook geen spraken van extreme angst. Bij extreme angst is de hond druk bezig met vluchten of vechten en andere prikkels dringen niet meer tot hem door. Het kan hooguit de angst versterken (opwinding, schreeuwen, pijnprikkels)
ik doelde ook niet op situaties van extreme angst, daar zou ik nooit bij corrigeren. ik bedoelde gewoon correcties in het algemeen :wink: .
Moeilijk allemaal he :wink: Niet zozeer de theorie maar het lullen met elkaar door een kabeltje zonder elkaar te zien. Ik moet ook zeggen dat je door zo'n studie bij van Hall ook steeds voorzichtiger wordt. Het ligt allemaal zo veel complexer dan dat je in eerste instantie zou denken. Alles speelt mee, de erfelijke aanleg, de context, de inwerking van het baasje. Heel moeilijk dus om in algemene zin iets te roepen over een bepaalde hond hier op het forum. Het blijft me boeien allemaal.

Groetjes Mark

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Mark-fryslan schreef:Dan heeft het in dit geval goed uitgepakt maar moet je zeker goed oppassen om dit toe te passen bij andere honden lijkt me.
dat schreef ik ook, in dit geval heeft het gewerkt maar je hoort mij niet zeggen dat het bij alle honden werkt en gebruikt moet worden.

Overigens langzaamaan vriendelijke mannen introduceren lukt gewoon niet, aangezien ik midden in een woonwijk woon en dus om de zoveel meter wel een man tegenkom. Dan moest ik maar thuisblijven en m'n tuintje niet uit en dat was natuurlijk ook weer niet de bedoeling aangezien ze nog nooit iets meegemaakt had en buiten haar eigen huis niets kende.
Het waren geen lange wandelingen ofzo, maar alleen met plassen en poepen kwam je al wel mensen tegen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mark-fryslan
Zeer actief

malinois schreef:
Mark-fryslan schreef:Dan heeft het in dit geval goed uitgepakt maar moet je zeker goed oppassen om dit toe te passen bij andere honden lijkt me.
dat schreef ik ook, in dit geval heeft het gewerkt maar je hoort mij niet zeggen dat het bij alle honden werkt en gebruikt moet worden.

Overigens langzaamaan vriendelijke mannen introduceren lukt gewoon niet, aangezien ik midden in een woonwijk woon en dus om de zoveel meter wel een man tegenkom. Dan moest ik maar thuisblijven en m'n tuintje niet uit en dat was natuurlijk ook weer niet de bedoeling aangezien ze nog nooit iets meegemaakt had en buiten haar eigen huis niets kende.
Het waren geen lange wandelingen ofzo, maar alleen met plassen en poepen kwam je al wel mensen tegen.
Daarom vroeg ik er ook naar. Fijn dat het jou in ieder geval geholpen heeft. Niks mis mee hoor om gewoon eens wat anders te proberen dan wat in de boekjes staat. Zo ontdek je toch maar weer een mooi zijspoor die voor jou en je hond goed heeft uitgepakt! Theorie is mooi maar het is soms wel eens lastig uitvoeren in de praktijk. Ik baalde er ook zo van dat ik geen afstand bediening had voor die lucht balonnen....

Groetjes Mark

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Zoie schreef:
Eline* schreef:[
Waar heb je je dat nou weer wijs laten maken, dat je elke hond sociaal kan krijgen..wat een kul! :piew::
Ja, ik geloof er zelf eigenlijk ook niet zo in.

Maar toch, als ik naar mijn honden kijk:

Zoë: moeilijk;

Luna: niet makkelijk;

Sien: moeilijk;

Spok: ook echt niet echt makkelijk.

Dus dan denk ik heel stiekem wel eens, ligt het aan mij ?
'Je hebt ze geen van allen als pup gehad en je hebt ze geen van allen gevormd. Je hebt hooguit een vreemdsoortige voorkeur voor asociale honden, maar dat is dan ook het enige! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Eline* schreef:'Je hebt ze geen van allen als pup gehad en je hebt ze geen van allen gevormd.
klopt maar dan nog heb je geen 100% zekerheid dat je een sociale hond voor zowel mens als soortgenoot krijgt...
Je kunt er veel aan doen, maar die 100% zekerheid heb je (gelukkig misschien?) nooit... (anders zouden het van die rotbotjes zijn die nooit iets verkeerds deden)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Mark-fryslan
Zeer actief

malinois schreef:
Eline* schreef:'Je hebt ze geen van allen als pup gehad en je hebt ze geen van allen gevormd.
klopt maar dan nog heb je geen 100% zekerheid dat je een sociale hond voor zowel mens als soortgenoot krijgt...
Je kunt er veel aan doen, maar die 100% zekerheid heb je (gelukkig misschien?) nooit... (anders zouden het van die rotbotjes zijn die nooit iets verkeerds deden)
Klopt! Wij theorie fanaten noemen dat het fenotype, Gedrag ontstaat door erferlijke aanleg en omgevingsfactoren.

Maar genoeg getypt deze week, ik ga een biertje drinken!

Goed weekend iedereen!

Groetjes Mark

Zoie
Zeer actief

Eline* schreef:[Je hebt hooguit een vreemdsoortige voorkeur voor asociale honden, maar dat is dan ook het enige! :wink:
:mrgreen: :mrgreen:

Nou ja, hele makkelijke honden vind ik ook wel een beetje saai, dat is waar.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Zoie schreef:
Eline* schreef:[Je hebt hooguit een vreemdsoortige voorkeur voor asociale honden, maar dat is dan ook het enige! :wink:
:mrgreen: :mrgreen:

Nou ja, hele makkelijke honden vind ik ook wel een beetje saai, dat is waar.
Nou snap ik waarom je wel eens met mij en de doggies wilt lopen :idea: ,ik maar denken dat het mijn aangename gezelschap was :pffff: blijkt het de asocialiteit van mijn honden te zijn :mrgreen: :smile:
Zoie
Zeer actief

tineke schreef:[Nou snap ik waarom je wel eens met mij en de doggies wilt lopen :idea: ,ik maar denken dat het mijn aangename gezelschap was :pffff: blijkt het de asocialiteit van mijn honden te zijn :mrgreen: :smile:
ach, het een sluit het ander toch niet uit ? :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”