Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Niet gehoorzaam
Moderator: moderatorteam
-
Adinda81
Niet gehoorzaam
Hallo,
Ik wilde graag mijn vraag hier eens stellen in de hoop op een oplossing!
Wij hebben een witte herder van bijna 11 maanden. We hebben inmiddels al 2 cursussen met hem gedaan, maar 1 ding lijkt hij maar niet te leren...
Elke keer als wij met hem gaan wandelen dan rent hij altijd op het laatste moment weg wanneer we naar huis willen gaan. We hebben écht alles al geprobeerd; roepen, erachteraan gaan, weglopen, lokken met een bal of iets lekkers of hem al aanlijnen als hij het niet doorheeft. Maar het probleem blijft: hij luistert niet als we willen dat hij komt. We willen nu eigenlijk van die omwegen af en dat hij gewoon gehoorzaamt!
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips voor ons? Zou echt heel fijn zijn!
Groet,
Adinda
Ik wilde graag mijn vraag hier eens stellen in de hoop op een oplossing!
Wij hebben een witte herder van bijna 11 maanden. We hebben inmiddels al 2 cursussen met hem gedaan, maar 1 ding lijkt hij maar niet te leren...
Elke keer als wij met hem gaan wandelen dan rent hij altijd op het laatste moment weg wanneer we naar huis willen gaan. We hebben écht alles al geprobeerd; roepen, erachteraan gaan, weglopen, lokken met een bal of iets lekkers of hem al aanlijnen als hij het niet doorheeft. Maar het probleem blijft: hij luistert niet als we willen dat hij komt. We willen nu eigenlijk van die omwegen af en dat hij gewoon gehoorzaamt!
Heeft iemand hier ervaring mee en misschien tips voor ons? Zou echt heel fijn zijn!
Groet,
Adinda
- EstherK
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
- Anne
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Toevallig laatst hier in de buurt een vrouw met exact hetzelfde probleem; zodra zij naar huis wil gaan is het hommeles.
Wat ik bemerkte bij haar, is dat zij de hond tijdens het uitlaten nauwelijks aandacht geeft. De hond gaat zijn eigen gang en zij ook (vooral spelen met mobieltje is favoriet
).
De hond zal haar op die manier nooit leuk of interessant vinden en al het andere om hem heen dus wel.
Een paar tips:
- Zorg dat je echt 'samen bent' met je hond, wat dus betekent met je hond bezig zijn. Wees interessant, speel met hem, geef af en toe wat lekkers.
- Roep je hond regelmatig zonder een nare consequentie voor hem (dus direct aanlijnen), belonen lekker spelen en dan gewoon weer laten gaan.
- Maak het aanlijnen niet voorspelbaar voor hem, dus geen lichaamshouding van 'kom we gaan weg'.
- Roep hem nooit als je van te voren al weet dat hij toch niet komt en je niet kan corrigeren; zo verliest het commando alle waarde.
- En tenslotte: komt je hond op commando en peert hij 'm snel weer nadat hij zijn beloning heeft gehad, zorg dan dat je op afstand kan corrigeren (bv een slipketting meenemen die je zijn richting op kan gooien).
Wat ik bemerkte bij haar, is dat zij de hond tijdens het uitlaten nauwelijks aandacht geeft. De hond gaat zijn eigen gang en zij ook (vooral spelen met mobieltje is favoriet
De hond zal haar op die manier nooit leuk of interessant vinden en al het andere om hem heen dus wel.
Een paar tips:
- Zorg dat je echt 'samen bent' met je hond, wat dus betekent met je hond bezig zijn. Wees interessant, speel met hem, geef af en toe wat lekkers.
- Roep je hond regelmatig zonder een nare consequentie voor hem (dus direct aanlijnen), belonen lekker spelen en dan gewoon weer laten gaan.
- Maak het aanlijnen niet voorspelbaar voor hem, dus geen lichaamshouding van 'kom we gaan weg'.
- Roep hem nooit als je van te voren al weet dat hij toch niet komt en je niet kan corrigeren; zo verliest het commando alle waarde.
- En tenslotte: komt je hond op commando en peert hij 'm snel weer nadat hij zijn beloning heeft gehad, zorg dan dat je op afstand kan corrigeren (bv een slipketting meenemen die je zijn richting op kan gooien).
- Zoie
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
ik zeg niet dat het een foute taktiek is hoor, maar ik doe het eigenlijk altijd precies omgekeerd: ik haal de lijn te voorschijn en maak ze duidelijk dat we gaan aanlijnen. Bij Luna werkt dat nog beter dan het "kom hier "- commando ! Bij spok en vooral sien iets minder, maar het werkt wel goed.Stang schreef:- Maak het aanlijnen niet voorspelbaar voor hem, dus geen lichaamshouding van 'kom we gaan weg'..

-
Bernadette
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik roep nooit voor het aanlijnen, maar haal meestal mijn honden op om ze vast te klikken. Dan krijgen ze wat lekkers en Klik..
Zo zou ik het dus ook gaan doen met jullie hond. Vaker hierkomen onderweg en belonen daarvoor met iets lekkers om het commando goed aan te leren en aan het eind van de rit gewoon zelf even richting hond hobbelen en haar lekkers geven terwijl je haar even vastklikt.
Zo zou ik het dus ook gaan doen met jullie hond. Vaker hierkomen onderweg en belonen daarvoor met iets lekkers om het commando goed aan te leren en aan het eind van de rit gewoon zelf even richting hond hobbelen en haar lekkers geven terwijl je haar even vastklikt.
Laatst gewijzigd door Eline* op 06 jul 2006 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Leuk he, witte herders zijn erg slim, dat blijkt maar weer
Maar even serieus, ik zou dus helemaal opnieuw beginnen. Een nieuw commando en voorlopig heel heel heel veel oefenen aan een lange lijn.
Aanlijnen en bij je komen moet iets geweldigs worden.
Off topic: Waar heb je je witte herder vandaan? Mag ook via Pb
Maar even serieus, ik zou dus helemaal opnieuw beginnen. Een nieuw commando en voorlopig heel heel heel veel oefenen aan een lange lijn.
Aanlijnen en bij je komen moet iets geweldigs worden.
Off topic: Waar heb je je witte herder vandaan? Mag ook via Pb
- Zoie
- Zeer actief
aanlijnen is hier ook een een procedure apart van het "kom hier "- commando. Wel roep ik ze vaak met de lijn en de klik van de muskaton, b.v. als ik bij de uitgang sta. Maar eventueel doe ik ook een paar stappen naar ze toe ( spok en sien. ) Als Luna de klik hoort komt ze bij me, hoewel ze er niks dan een verbale beloning voor krijgt. Spok en sien krijgen desgewenst wat lekkers.Eline* schreef:Ik roep nooit voor het aanlijnen, maar haar meestal mijn honden op om ze vast te klikken. Dan krijgen ze wat lekkers en Klik..

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Hier iets vergelijkbaars. Het weer mee naar huis gaan (waar de bak voer dan wordt geserveerd) vindt ze heel leuk.Zoie schreef:aanlijnen is hier ook een een procedure apart van het "kom hier "- commando. Wel roep ik ze vaak met de lijn en de klik van de muskaton, b.v. als ik bij de uitgang sta. Maar eventueel doe ik ook een paar stappen naar ze toe ( spok en sien. ) Als Luna de klik hoort komt ze bij me, hoewel ze er niks dan een verbale beloning voor krijgt. Spok en sien krijgen desgewenst wat lekkers.Eline* schreef:Ik roep nooit voor het aanlijnen, maar haar meestal mijn honden op om ze vast te klikken. Dan krijgen ze wat lekkers en Klik..
Meestal zit ze al naast me als ik de riem tevoorschijn haal. Als ze zo snel is levert dat ook nog wat lekkers op! Als ik moet wachten (héél soms) is ze wel brááf, maar levert het geen lekkere hap op.
- Belle
- Zeer actief
Gek is dat, vind je niet. Bij Belle en Catootje precies zo. Ze luisteren niet 100% als ik ze bij me roep, maar als ik ze roep met de bedoeling ze aan te lijnen en ik daarbij de riemen omhoog houd, komen ze altijd. Maar ik maak het ook altijd wel leuk als ze aan de riem zijn, ze kunnen dan koekjes verdienen door keurig naast me te lopen en in de auto krijgen ze ook altijd nog een koekje.Zoie schreef:ik zeg niet dat het een foute taktiek is hoor, maar ik doe het eigenlijk altijd precies omgekeerd: ik haal de lijn te voorschijn en maak ze duidelijk dat we gaan aanlijnen. Bij Luna werkt dat nog beter dan het "kom hier "- commando ! Bij spok en vooral sien iets minder, maar het werkt wel goed.Stang schreef:- Maak het aanlijnen niet voorspelbaar voor hem, dus geen lichaamshouding van 'kom we gaan weg'..
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja dat kan je prima doen als gebleken is dat aanlijnen leuk is. Dat is hier in het geval van TS dus niet het geval.Zoie schreef:ik zeg niet dat het een foute taktiek is hoor, maar ik doe het eigenlijk altijd precies omgekeerd: ik haal de lijn te voorschijn en maak ze duidelijk dat we gaan aanlijnen. Bij Luna werkt dat nog beter dan het "kom hier "- commando ! Bij spok en vooral sien iets minder, maar het werkt wel goed.Stang schreef:- Maak het aanlijnen niet voorspelbaar voor hem, dus geen lichaamshouding van 'kom we gaan weg'..
-
nance
- Erelid
- Zoie
- Zeer actief
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Je kan iets toch gewoon belonend maken? Dat is toch geen trucje?Zoie schreef:dit geloof ik eigenlijk ook, een beetje slimme hond dan tenminste.Inge O schreef:[tegen een hond moet je duidelijk zijn, maar ook eerlijk - truukjes hebben ze binnen de kortste keren door, en ze verzinnen er als antwoord daarop zelf weer zó eentje bij, en gelijk hebben ze.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
nee hoor, ik schrijf ook al dat ik het aanlijnen zelf erg belonend maak, wat voor iedere hond iets anders kan betekenen. Maar ik ga niet aanlijnen op een moment dat ze niet weten dat dat te gebeuren staat.Eline* schreef:Je kan iets toch gewoon belonend maken? Dat is toch geen trucje?Zoie schreef:dit geloof ik eigenlijk ook, een beetje slimme hond dan tenminste.Inge O schreef:[tegen een hond moet je duidelijk zijn, maar ook eerlijk - truukjes hebben ze binnen de kortste keren door, en ze verzinnen er als antwoord daarop zelf weer zó eentje bij, en gelijk hebben ze.
Ik moet een beetje aan Luna denken, bij wie ik ook m'n hele truccendoos heb opengetrokken om haar bij de auto te krijgen, en dat werkte altijd even, en dan had ze het door, en kon ik de pot op. Niet dat eerlijkheid wel had gewerkt, maar trucjes deden het ook niet, en ik denk toch dat je er een enigszins wantrouwende hond door krijgt, als zoiets bestaat tenminste.

- Caro.
- Zeer actief
- Contacteer:
Bij Moritz moet ik soms wel lachen: als we hier een rondje om de Vest lopen, dan weet hij dat hij aan het einde aangelijnd wordt (daar is een stukje weg). En daar gaat hij staan hoor de poeperd: kop omlaag, staart omlaag 'hellup'
En altijd wordt aanlijnen leuk gemaakt, een lekker Frolicje een knuffel, maar hij doet steeds alsof hij half vermoord wordt terwijl hij dus ook nog eens uit zichzelf daar wacht om aangelijnd te worden
Maar beide honden hier zijn dus uitermate makkelijk aan te lijnen en ik heb er geen specifieke 'methode' voor. Soms is het 'wachten' en dan worden ze aangelijnd, soms 'zitten' soms 'hierkomen' of 'kom op', het maakt eigenlijk geen bal uit. Ze komen of ze wachten even totdat ze aangelijnd zijn.
Maar beide honden hier zijn dus uitermate makkelijk aan te lijnen en ik heb er geen specifieke 'methode' voor. Soms is het 'wachten' en dan worden ze aangelijnd, soms 'zitten' soms 'hierkomen' of 'kom op', het maakt eigenlijk geen bal uit. Ze komen of ze wachten even totdat ze aangelijnd zijn.
-
Max-Cady+SD
- Actief
- Contacteer:
Als de hond uiteindelijk komt mag je hem inderdaad niet straffen maar als je hem of haar moet halen moet er wel een straf bij zittingMartijn schreef:Zorgen dat je hond niet kan anticiperen wanneer je naar huis wil gaan.
Dus vaker roepen dan aanlijnen en niet altijd hetzelfde rondje lopen.
Verder nooit boos zijn als je hond komt..ook niet als het een half uur geduurd heeft.
Daarnaast heeft een herder leiding nodig en dat is dus niet hetzelfde als staan kijken terwijl hij zichzelf vermaakt.
anderst denk ie aaaah ik kom niet dus baasje komt me halen
das makkelijk
- Belle
- Zeer actief
Dat is ook eigenlijk precies waarom ik verschil heb gemaakt tussen gewoon hierkomen en hierkomen om aan te lijnen. Ik heb ze ook nooit gelokt met koekjes of balletjes, maar inderdaad duidelijk gemaakt dat ze aan de lijn moesten (door de lijnen omhoog te houden) en wel beloond als ze netjes kwamen en bleven zitten om de riem om te doen.Inge O schreef:natuurlijk mag (moet) je het belonend maken, maar dan nog moet het de bedoeling zijn dat de hond weet wat er te gebeuren staat en er zelf voor kiest (leert voor te kiezen) om iets te doen, waarna hij beloond wordt. daar leert hij op een positieve manier van.
met truukjes bedoel ik dus net als jan dat je je hond als het ware in de zak zet, er gebeurt hem dus iets wat hij niet verwacht had, en daaruit leert hij naar mijn idee alleen maar meer dingen te vermijden, en de baas meer te wantrouwen.
ik zal mijn honden hier bv. ook nooit afleiden als ik ze om de één of andere reden een prikje moeten krijgen - ik kondig heel duidelijk aan wat er te gebeuren staat, wel vriendelijk natuurlijk, en daarna volgt een beloning - maar niet 'zomaar' huppee, een naald erin voor hij het weet.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
oh, oke, ik begreep het anders, want hier ben ik het wel mee eens.Inge O schreef:natuurlijk mag (moet) je het belonend maken, maar dan nog moet het de bedoeling zijn dat de hond weet wat er te gebeuren staat en er zelf voor kiest (leert voor te kiezen) om iets te doen, waarna hij beloond wordt. daar leert hij op een positieve manier van.
met truukjes bedoel ik dus net als jan dat je je hond als het ware in de zak zet, er gebeurt hem dus iets wat hij niet verwacht had, en daaruit leert hij naar mijn idee alleen maar meer dingen te vermijden, en de baas meer te wantrouwen.
ik zal mijn honden hier bv. ook nooit afleiden als ik ze om de één of andere reden een prikje moeten krijgen - ik kondig heel duidelijk aan wat er te gebeuren staat, wel vriendelijk natuurlijk, en daarna volgt een beloning - maar niet 'zomaar' huppee, een naald erin voor hij het weet.
Ik loop dus met lijnen in de hand en lekkers op de honden af en geef ze een koekje, lijntje ernaan en weer een koekje. Ze vinden het lekkers wel oke en daarbij zijn ze doodmoe na het lopen en zijn blij dat ze naar huis mogen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- starfleet
- Erelid
Mijn dochter heeft Buffy het commando "aanlijnen" geleerd en dat werkt prima. Buffy krijgt ook altijd lekkers, gedurende wandeling hebben wij altijd regelmatig aangelijnd (voor kinderen fietsers andere honden aan de lijn) dus ze ziet het ook absoluut niet als het einde van de pret. Negen van de tien keer gaat ze daarna weer los en de tiende keer gaan we naar huis.
Nou is Buffy vast een heel ander hondje dan je herder, maar ik denk wel dat je het beste eraan kunt werken om de link aanlijnen =einde van de pret eruit te krijgen.
Anne
Nou is Buffy vast een heel ander hondje dan je herder, maar ik denk wel dat je het beste eraan kunt werken om de link aanlijnen =einde van de pret eruit te krijgen.
Anne