Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hondenfluitje

Moderator: moderatorteam

Ari@ne

Hondenfluitje

Ongelezen bericht door Ari@ne »

Misschien moet ik deze vraag ergens anders plaatsen, maar Gehoorzaamheid leek me het meest voor de hand liggend.

Jagger is ten eerste een teckel en ten tweede inmiddels volgens mij aan het begin van de puberteit. Hij luistert voor geen meter meer als ik hem roep en het hem niet uitkomt.
Ik denk er over een hondenfluitje te kopen (ik kan absoluut niet fluiten :wink: ). Zou dat zin hebben en hoe moet je dat doen? Ja, blazen natuurlijk :mrgreen: maar 1 keer, een paar keer? En maken die dingen niet een vreselijk hard en schel geluid, zodat ik er problemen mee krijg?

Hebben jullie ervaring en/of tips?

Bedankt :ok: .
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik heb bij Moos in zijn 'bananen in de oren' periode ook een hondenfluitje gekocht.
Alleen als hij naar mijn "Moosieeeeeeeee" niet luisterde kon ik leuk gaan staan fluiten, maar dan luisterde hij ook niet. :mrgreen:
Ik dacht dat het fluitje wellicht interessanter zou zijn, omdat ik dat in huis aangeleerd had met "fluiten=iets heeeeel lekkers".
Maar tja, zo had ik het andere roepen ook aangeleerd natuurlijk, en uiteindelijk werkte "Moosie kijk eens" beter dan het fluitje, haha.

Ik ben daar trouwens maar vrij kort echt fanatiek mee bezig geweest, want ik vond het zo vreselijk onhandig dat ik voor elke wandeling dat ding mee moest nemen.
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Je kan alles aanleren dmv het fluitje. Ik gebruik gewoon verschillende manieren van blazen om Kito iets te laten doen. een tut tuuuut is acuut hierkomen bijv. Ik vind het wel handig vooral omdat het vaak de afstand is waarop je de commando's/fluitjes geeft.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik gebruik voor de jachttraining een fluitje.
Je kunt onderscheid maken tussen de verschillende "commando's" door kort of lang te fluiten of een paar korte tuutjes achter elkaar.
In de "bananen" periode er mee beginnen heeft niet altijd het gewenste effect.
Als ze doorlopen op "hier", doen ze dat net zo hard op "tuut tuut" :smile:
Probeer eens door één keer te roepen en als hij niet komt, weg te lopen of dat werkt?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
BRENNEKE Marion
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door BRENNEKE Marion »

Ik ken zelfs een mevrouw, die haar salukis aangeleerd heeft, om op een fluitje terug te komen. Voor zover ik het weet, krijgen zij bij het fluitje iets, wat zij anders niet krijgen. Dus, fluitje = iets heeel bijzonders. Vraag mij nu niet, hoeveel jaaaaren zij daar op geoefend heeft, maar in ieder geval werkte het zelfs, als bij de coursing haasbreuk was. Zij fluitte en haar honden kwamen dus terug.

Veel plezier en vooral geduld :mrgreen:

Marion
A dog is for life, not just for christmas !
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

BRENNEKE Marion schreef:Ik ken zelfs een mevrouw, die haar salukis aangeleerd heeft, om op een fluitje terug te komen. Voor zover ik het weet, krijgen zij bij het fluitje iets, wat zij anders niet krijgen. Dus, fluitje = iets heeel bijzonders. Vraag mij nu niet, hoeveel jaaaaren zij daar op geoefend heeft, maar in ieder geval werkte het zelfs, als bij de coursing haasbreuk was. Zij fluitte en haar honden kwamen dus terug.

Veel plezier en vooral geduld :mrgreen:

Marion
Wat ongeloofelijk knap dat die mevrouw dat kon! :ok:
Waarschijnlijk heeft ze dat geoefend van pup af aan (misschien de fokker ook al in het nest). :denken:
Mooi om te zien denk ik
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
BRENNEKE Marion
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door BRENNEKE Marion »

ranetje schreef:Wat ongeloofelijk knap dat die mevrouw dat kon! :ok:
Waarschijnlijk heeft ze dat geoefend van pup af aan (misschien de fokker ook al in het nest). :denken:
Mooi om te zien denk ik
Ik ben er elke keer helemaal weg van. Maar ik vermoed idd, dat zij het van dag 1 van hun leven hebben mee gekregen.
Nu is het wel zo, dat onze jongste saluki alleen op stem ook wel terug komt, maar dat is wel een uitzondering. Hangt dus m.a.w. ook van de hond af en ik weet van onze andere saluki, dat het behoorlijk vervelend is, als een hond NIET wil terug komen :boos:

Marion
A dog is for life, not just for christmas !
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

BRENNEKE Marion schreef: ik weet van onze andere saluki, dat het behoorlijk vervelend is, als een hond NIET wil terug komen :boos:

Marion
Dat is inderdaad héél frustrerend :boos:
Helaas kan ik daar uit eigen ervaring over meespreken :mrgreen:
Mijn hond heeft wel eens van "die dagen" :roll:
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Het heeft denk ik alleen maar zin om een fluitje te gebruiken als je hond wat verder weg loopt én als je het heel goed aanleert. Zomaar beginnen met fluiten ipv roepen heeft (volgens mij) weinig zin. Het belangrijkste is dat je er heeeel veeeel tijd voor moet nemen. Als je het commando (=fluitje) gebruikt en hij luistert niet wordt het commando waardeloos, namelijk.
Je moet je hond beginnen te conditioneren op de fluit zoals je dat doet met het aanleren van de clicker. En net als bij het hierkomen aanleren pas fluiten als hij al je richting uitkomt en je zeker weet dat hij komt! Beginnen in huis, daarna de tuin, daarna pas een andere omgeving en de prikkels steeds opvoeren. Oefeningetjes doen in huis (als hij al weet dat fluit=lekkers=hierkomen betekent) zoals jezelf verstoppen en dan fluiten. Komt hij dan meteen en bij herhaling gaat dat goed dan kun je verder gaan (dus de tuin, enz.). Ik denk dat dit de enige manier is om het fluit commando er goed in te krijgen. Kost dus heel veel tijd :N: :mrgreen: maar dan héb je ook wat :ok: Ik heb hier al eens een heel verhaal over geschreven; als je wilt dan zoek ik het voor je op?
Je hondje is nog erg jong; is zijn jachtinstinct al 'ontwaakt'? Dan is het helemaal zaak om eerst in een prikkelvrije omgeving de fluit heel goed te oefenen vóór je hem los laat in een bos bijv.

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
bike
Zeer actief

Ongelezen bericht door bike »

Hier twee zeer eigenzinnige teckels, heb een aantal weken geleden ook een fluitje gehaald (dacht misschien een vervanging voor mijn eigen gefluit). Zonde van het geld, Rico en Bowy kwamen beide niet :roll: . Normaal gesproken fluit ik gewoon met mijn vingers in de mijn mond :mrgreen: en dat werkt bij beide jongens over het algemeen heel goed. Voor ieder een eigen fluitsignaal, kost niets (ok een beetje kracht)en werkt gigantisch.
Afbeelding

Gr.Bianca, Rico en Dribbel
ranetje
Zeer actief

bike schreef:Hier twee zeer eigenzinnige teckels, heb een aantal weken geleden ook een fluitje gehaald (dacht misschien een vervanging voor mijn eigen gefluit). Zonde van het geld, Rico en Bowy kwamen beide niet :roll: . Normaal gesproken fluit ik gewoon met mijn vingers in de mijn mond :mrgreen: en dat werkt bij beide jongens over het algemeen heel goed. Voor ieder een eigen fluitsignaal, kost niets (ok een beetje kracht)en werkt gigantisch.
In een paar weken een fluitje goed aanleren lukt ook echt niet.
Marijke (Moon) maakt héél duidelijk hoe je die fluit aan moet leren. Dat kost dus tijd.
Afbeelding
Ari@ne

Moon schreef:Het heeft denk ik alleen maar zin om een fluitje te gebruiken als je hond wat verder weg loopt én als je het heel goed aanleert. Zomaar beginnen met fluiten ipv roepen heeft (volgens mij) weinig zin. Het belangrijkste is dat je er heeeel veeeel tijd voor moet nemen. Als je het commando (=fluitje) gebruikt en hij luistert niet wordt het commando waardeloos, namelijk.
Je moet je hond beginnen te conditioneren op de fluit zoals je dat doet met het aanleren van de clicker. En net als bij het hierkomen aanleren pas fluiten als hij al je richting uitkomt en je zeker weet dat hij komt! Beginnen in huis, daarna de tuin, daarna pas een andere omgeving en de prikkels steeds opvoeren. Oefeningetjes doen in huis (als hij al weet dat fluit=lekkers=hierkomen betekent) zoals jezelf verstoppen en dan fluiten. Komt hij dan meteen en bij herhaling gaat dat goed dan kun je verder gaan (dus de tuin, enz.). Ik denk dat dit de enige manier is om het fluit commando er goed in te krijgen. Kost dus heel veel tijd :N: :mrgreen: maar dan héb je ook wat :ok: Ik heb hier al eens een heel verhaal over geschreven; als je wilt dan zoek ik het voor je op?
Je hondje is nog erg jong; is zijn jachtinstinct al 'ontwaakt'? Dan is het helemaal zaak om eerst in een prikkelvrije omgeving de fluit heel goed te oefenen vóór je hem los laat in een bos bijv.

Gr. Marijke
Bedankt :ok: . Ik zal het op die manier proberen. Jammer genoeg heb ik geen tuin, maar zal kijken of ik inventief genoeg ben om dat te compenseren.

Als je tijd en zin hebt ben ik erg geinteresseerd in je verhaal. O ja, en wat zijn jachtinsinct betreft: ik weet het nog niet :19:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... ight=fluit

En nogmaals, ik kan er niet genoeg op hameren :mrgreen: neem de tijd! Zeker bij zo'n zelfstandig hondje als een teckel wat een flinke jachtpassie kan hebben/krijgen..
Succes! En laat eens horen hoe het gaat, ben ik benieuwd naar!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
Ari@ne

Moon schreef:http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... ight=fluit

En nogmaals, ik kan er niet genoeg op hameren :mrgreen: neem de tijd! Zeker bij zo'n zelfstandig hondje als een teckel wat een flinke jachtpassie kan hebben/krijgen..
Succes! En laat eens horen hoe het gaat, ben ik benieuwd naar!

Gr. Marijke
Dank je wel Marijke :ok:
Ik ga mijn best doen en je hoort van me :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”