Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe beter leren 'hier' te komen?

Moderator: moderatorteam

Fenna
Vaste gebruiker

Hoe beter leren 'hier' te komen?

Ongelezen bericht door Fenna »

Zo als de titel al zegt..

Boomer (kruising labrador x viszla) heeft een aantal weken terug ontdekt dat het erg leuk is om achter wilde eenden aan te gaan en in sloten te springen 'de waterhond komt in hem boven'.. Maargoed ik laat hem in eerste in stantie gewoon gaan want dat houd je toch niet tegen. Ik loop gewoon door in de hoop dat ie mij gaat missen en opzoeken. Vaak is dat dan ook zo en wordt hij enthousiast ontvangen en beloond. Het moet immers wel leuk blijven om bij mij te lopen.

Ik oefen de laatste tijd veel op z'n copncentratie. Besluit ineens de andere kant op te lopen of een ander pad in te rennen. Dat houd in ieder geval even z'n aandacht bij mij.

Maar wat ik jammer vind is dat boomer niet altijd komt als hij een andere hond ziet. Hij is dan teveel op die andere hond gericht en heeft geen oor meer voor mij. Dat hij met andere honden speelt kan geen kwaad. Dat vinden de mensen hier meestal niet zo'n probleem en verder is het echt een goedzak.

Hoe kan ik het toch trainen om bij mij te komen op het commando 'hier' of iets dergelijks? Weet iemand wat goede methodes?
Afbeelding
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Heb je de 'zoekfunctie' hier al geprobeerd? Er is nl. volgens mij al heel veel over geschreven!

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Hoe oud is Boomer?
Zelf heb ik het eerst binnen geoefenend en vervolgens buiten, eerst nog aan een lange lijn. Gewoon veel oefenen, veel belonen en rustig blijven als het niet gaat zoals jij wilt.
Mijn Boomer luistert nu vrijwel altijd als ik HIER zeg.. Zeg het ook niet vaak, alleen als het echt moet.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

je moet zelf zo leuk zijn dat hij geen oog meer heeft voor de omgeving :mrgreen: en dat is best lastig!
Het makkelijkste is mijn ervaring om het als pup aan te leren, meteen los laten lopen en als hij komt hier met een voertje... zodat hij het commando aan het voertje gaat koppelen... Een pup loopt namelijk niet snel weg bij je aangezien jij het enige vertrouwde bent als hij net bij z'n broertjes en zusjes is weggehaald....

bij een volwassen hond is dit dus al moeilijker, maar ik loop hier altijd met een zak met voertjes (gewoon brokken) en een balletje... Ze komen dan ook steevast als ik hier roep ze komen namelijk voor het voertje of het balletje, maar dat zal me een worst zijn of ze nu voor mij of voor het eten komen, als ze maar komen.

Zorg er in ieder geval voor dat je niet gaat vangen achter de hond, want dat is een heel leuk spelletje... :mrgreen: wat je niet gaat winnen...
Zorg er ook voor dat je niet 10 x hier gaat roepen want dan leert de hond dat hij ook pas de 11e keer hoeft te komen ipv bij de eerste keer...
Lijn hem ook niet meteen aan als hij komt, want dan leert hij dat als hij komt hij meteen vast moet, dus komt hij de volgende keer niet meer... Ik roep ze altijd (en nu nog steeds) een aantal keren bij me in het bos, krijgen ze een snoepje en dan mogen ze weer 'vrij'... koppel hier ook een commando aan dat het leuk is om weer helemaal te mogen doen wat je wil....

't is heel lastig maar succes in ieder geval
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

zoals Malinois zegt dus :mrgreen:
lekker gewoon interessanter zijn dan je omgeving :mrgreen:

mijn hond(en) kennen ook het commando vrij :wink: heel gemakkelijk :ok:
Fenna
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Fenna »

maart schreef:zoals Malinois zegt dus :mrgreen:
lekker gewoon interessanter zijn dan je omgeving :mrgreen:

mijn hond(en) kennen ook het commando vrij :wink: heel gemakkelijk :ok:
Dat kent hij ook goed. Ik laat hem zitten, doe de riem af en hij gaat pas op het moment dat ik 'vrij' zeg :)

Alleen het hier komen is dus nog wel eens een probleem. En idd ik roep 1 misschien 2 keer en dan stop ik. Ik ga er dan ook geen moeite voor doen want dan leert hij me te negeren. Komt hij niet dat ren ik weg alsof ik de grootste lol heb.. meestal wordt hij dan toch nieuwschierig en besluit achter me aan te hollen. Maarja omdat nou zo te blijven doen... dusja :P
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

lastig hé :wink:
maar wat ik dan zou doen, is met een lange riem het ier komen oefenen. dan kan hij dus niet met je voeten spelen, of je negeren :19:
dan wel uitbundig belonen, maar dat heb je wel door geloof ik :wink:
Rotti
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Rotti »

Maak het hier komen heel leuk, ren weg van je hond en roep zijn naam, doe dit enkele keren achter elkaar en dan steeds belonen maar niet aanlijnen. Als dit goed gaat blijf je stil staan maar nog steeds leuk roepen, met snoep, speeltje en zijn naam, steeds weer belonen.
Zorg dat jij het allerleukste van de hele wereld wordt dan komt die altijd bij jouw. Het is heel moeilijk maar ook hier geldt de aanhouder wind.

Wordt nooit boos als hij bij je komt, beloon hem altijd.

Geef je hem een keer op zijn kop komt hij nooit meer.
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Het hier komen heb ik alleen bij Paco nog moeten leren (de rest kon het al, geleerd door vorige bazen). Nu na 1,5 jaar durft hij eindelijk te komen als ik "hier" roept. Uit zichzelf komt hij wel naar me toe, maar als ik roep is dat schijnbaar dood eng :N: :N: (bij vorige bazen, nare ervaringen???). Hij komt nu wel helemaal onderdanig, staart tussen de poten aan zetten, maar niet van harte. Ik heb het geleerd in de tuin wat heel bekend terein is en waar de anderen ook lopen en gelijk komen en steeds belonen als hij zelf kwam. Daarna zodra hij tijdens de wandeling in de buurt was steeds belonen (loopt aan uitrolriem). Op een gegeven moment had hij het door en kwam hij steeds even snel bedelen en gaf ik een koekje. Daarna als hij kwam bedelen gaf ik het commando "hier" en een koekje. Nu kan ik dus al zeggen "kom hier" en dan komt hij, maar los laat ik hem nooit omdat hij zo bang is en dus toch oppeens kan vluchten.

Dit is natuurlijk wel een heel andere situatie dan dat jij hebt, maar misschien heb je toch wel wat aan de manier :ok:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”