Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe leer ik Janus om niet op andere honden af te lopen?
Moderator: moderatorteam
-
C@rmen
Hoe leer ik Janus om niet op andere honden af te lopen?
Het loslopen gaat ondertussen erg goed bij Janus.
Had hij een tijd geleden nog een periode dat hij hard mee rende met joggers/fietsers, nu komt hij netjes bij me als hij een fietser/jogger ziet.
(af en toe wil hij nog wel een sprintje trekken richting die persoon, maar een brul van mij is genoeg om hem terug te doen komen)
Maar... Hij blijft op andere honden aflopen wanneer hij los loopt.
En als ik de hond zie aankomen, en ik roep hem bij me dan komt hij gewoonweg niet.
Hij gaat vrolijk op de vreemde hond af en begint deze te besnuffelen.
Natuurlijk zijn niet alle honden(bazen) hier van gediend (ben ik zelf ook niet)
Maarja hij is natuurlijk ook nog een jonge enthousiaste speelse hond.
En volgens mij hoort dit gedrag ook wel bij zijn leeftijd.
We zijn al een aantal weken aan het trainen hiermee.
Ik doe het als volgt:
Janus loopt aan de lange lijn, op het moment dat er een hond aankomt en janus ziet deze ook, dan roep ik hem bij me en krijgt hij een beloning (frikandel, dit krijgt hij alleen bij deze oefening).
Mijn theorie daarbij is: Janus ziet andere hond, leert dat het dan leuker is om naar de baas te gaan (omdat hij iets lekkers krijgt), dan dat hij naar de hond gaat.
Aan de lange lijn doet hij dit al een dikke 3 weken heeel netjes, maar als hij losloopt rent hij nog steeds vrolijk op de vreemde hond af.
Het enige verschil tussen een tijd geleden is dat Janus nu op een dikke 5m afstand van de hond gaat liggen.
Maar wanneer de vreemde hond dichterbij komt springt hij op en gaat uitdagen tot spel.
Hoe los ik dit op?
Want ik ben van mening dat mijn vent gewoon los moet kunnen lopen, en niet steeds aangelijnd omdat hij op vreemde honden afloopt.
Had hij een tijd geleden nog een periode dat hij hard mee rende met joggers/fietsers, nu komt hij netjes bij me als hij een fietser/jogger ziet.
(af en toe wil hij nog wel een sprintje trekken richting die persoon, maar een brul van mij is genoeg om hem terug te doen komen)
Maar... Hij blijft op andere honden aflopen wanneer hij los loopt.
En als ik de hond zie aankomen, en ik roep hem bij me dan komt hij gewoonweg niet.
Hij gaat vrolijk op de vreemde hond af en begint deze te besnuffelen.
Natuurlijk zijn niet alle honden(bazen) hier van gediend (ben ik zelf ook niet)
Maarja hij is natuurlijk ook nog een jonge enthousiaste speelse hond.
En volgens mij hoort dit gedrag ook wel bij zijn leeftijd.
We zijn al een aantal weken aan het trainen hiermee.
Ik doe het als volgt:
Janus loopt aan de lange lijn, op het moment dat er een hond aankomt en janus ziet deze ook, dan roep ik hem bij me en krijgt hij een beloning (frikandel, dit krijgt hij alleen bij deze oefening).
Mijn theorie daarbij is: Janus ziet andere hond, leert dat het dan leuker is om naar de baas te gaan (omdat hij iets lekkers krijgt), dan dat hij naar de hond gaat.
Aan de lange lijn doet hij dit al een dikke 3 weken heeel netjes, maar als hij losloopt rent hij nog steeds vrolijk op de vreemde hond af.
Het enige verschil tussen een tijd geleden is dat Janus nu op een dikke 5m afstand van de hond gaat liggen.
Maar wanneer de vreemde hond dichterbij komt springt hij op en gaat uitdagen tot spel.
Hoe los ik dit op?
Want ik ben van mening dat mijn vent gewoon los moet kunnen lopen, en niet steeds aangelijnd omdat hij op vreemde honden afloopt.
-
Baily
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nooit met een lange lijn heb getraint. Met als resultaat dat mijn honden wel eens op andere honden af liepen. Zo erg was dat niet.
Ze lopen trouwens alleen los in een losloopgebied. Ik weet wel dat je dan ook je honden bij je moet houden trouwens, maar in het aanleerstadium vind ik dat mensen een beetje rekening met elkaar moeten houden.
Dino heeft het heel sterk gehad om naar andere honden te lopen. Ik ging niet roepen, want dat had geen enkele zin. Maar ik liep ook naar mijn hond en de andere hond toe, en als hij binnen bereik was om zijn aandacht te kunnen krijgen, en dat was bijvoorbeeld in het begin vanaf 1 meter, dan riep ik hem in een dood spelmoment. Dan keek hij even snel naar mij en dan zei ik "kijk es", voor hem het signaal dat ik aandacht vroeg, en dat hij daarvoor beloont ging worden als hij dat goed deed. Dus dan kwam hij naar mij en kreeg zijn beloning en ik nam hem mee bij de hond vandaan als ik eenmaal zijn aandacht had.
Dit kon op een gegeven mometn vanaf steeds grotere afstand, en op het laatst kon ik hem al stoppen als hij een spurt naar die andere hond in wilde zetten.
Ik vind los lopen erg belangrijk, en ik vind het ook belangrijk om geen overlast te veroorzaken voor een ander, maar met jonge honden vind ik het wat anders. Ze moeten ook de kans krijgen om het te leren, en mijn honden hadden vanzelf al wel in de gaten, naar welke honden ze beter niet toe konden gaan.
Dat moet iedereen natuurlijk wel goed bekijken voor zijn eigen hond. Heb je een hond met een bord voor zijn kop, dan zou ik het anders aanpakken, misschien inderdaad wel met de lange lijn. Maar deze manier is mij bij mijn honden goed bevallen.
Ze lopen trouwens alleen los in een losloopgebied. Ik weet wel dat je dan ook je honden bij je moet houden trouwens, maar in het aanleerstadium vind ik dat mensen een beetje rekening met elkaar moeten houden.
Dino heeft het heel sterk gehad om naar andere honden te lopen. Ik ging niet roepen, want dat had geen enkele zin. Maar ik liep ook naar mijn hond en de andere hond toe, en als hij binnen bereik was om zijn aandacht te kunnen krijgen, en dat was bijvoorbeeld in het begin vanaf 1 meter, dan riep ik hem in een dood spelmoment. Dan keek hij even snel naar mij en dan zei ik "kijk es", voor hem het signaal dat ik aandacht vroeg, en dat hij daarvoor beloont ging worden als hij dat goed deed. Dus dan kwam hij naar mij en kreeg zijn beloning en ik nam hem mee bij de hond vandaan als ik eenmaal zijn aandacht had.
Dit kon op een gegeven mometn vanaf steeds grotere afstand, en op het laatst kon ik hem al stoppen als hij een spurt naar die andere hond in wilde zetten.
Ik vind los lopen erg belangrijk, en ik vind het ook belangrijk om geen overlast te veroorzaken voor een ander, maar met jonge honden vind ik het wat anders. Ze moeten ook de kans krijgen om het te leren, en mijn honden hadden vanzelf al wel in de gaten, naar welke honden ze beter niet toe konden gaan.
Dat moet iedereen natuurlijk wel goed bekijken voor zijn eigen hond. Heb je een hond met een bord voor zijn kop, dan zou ik het anders aanpakken, misschien inderdaad wel met de lange lijn. Maar deze manier is mij bij mijn honden goed bevallen.
-
C@rmen
Bedankt voor je antwoord.
Janus vergeet in zijn enthousiasme wel eens op de hondentaal te letten.
Uiteraard laat ik hem alleen los in losloopgebied, maar ook daar wandelen mensen met honden aan de lijn of losse honden maar die janus niet leuk vinden.
Gister nog, janus loopt los en ineens zie ik een zwarte hond aankomen.(volgens mij een markiesje, ook los)
Janus trekt een sprint naar dat hondje toe, en begint te snuffelen.
Hondje trekt zijn lip op, janus snuffelt vrolijk verder.
Hondje begint daarop te grommen en nog gaat janus niet weg, maar daagt de hond uit om te spelen.
Ondertussen heb ik hem vastgeklikt aan de lijn en lok hem dmv een koekje bij die hond weg.
Dan loopt hij ook wel weer netjes mee.
Maarja vreemde hond vond het niet leuk, baas van de hond vond het ook niet leuk en zei mij dat ik mijn hond moet aanlijnen als hij niet bij andere honden uit de buurt kan blijven.
En ja ik kan die man ook wel begrijpen...maar aan de andere kant, moet ik het toch in een losloopgebied wel kunnen oefenen zonder boze mensen achter me aan te krijgen?
Uiteraard laat ik hem alleen los in losloopgebied, maar ook daar wandelen mensen met honden aan de lijn of losse honden maar die janus niet leuk vinden.
Gister nog, janus loopt los en ineens zie ik een zwarte hond aankomen.(volgens mij een markiesje, ook los)
Hondje begint daarop te grommen en nog gaat janus niet weg, maar daagt de hond uit om te spelen.
Ondertussen heb ik hem vastgeklikt aan de lijn en lok hem dmv een koekje bij die hond weg.
Maarja vreemde hond vond het niet leuk, baas van de hond vond het ook niet leuk en zei mij dat ik mijn hond moet aanlijnen als hij niet bij andere honden uit de buurt kan blijven.
En ja ik kan die man ook wel begrijpen...maar aan de andere kant, moet ik het toch in een losloopgebied wel kunnen oefenen zonder boze mensen achter me aan te krijgen?
- ceciel
- Zeer actief
-
Baily
Ja dat zijn inderdaad lastige momenten. Mijn honden taaiden dan wel af, maar jouw hond heeft dan inderdaad iets van een bord voor zijn kopjanus-powerrr schreef:Bedankt voor je antwoord.
En dus overduidelijk zelf direct ingrijpen, dus niet nog een hele tijd gaan staan afwachten of je hond nog es terug komt. Dus direct er naar toe.
Ik heb er 1 keer een probleem mee gehad, en verder nooit. Ligt misschien ook een beetje aan het feit dat er hier weinig mensen lopen met een aangelijnde hond, door het losloopgebied. Die zoeken volgens mij toch anderen plaatsen op, en zijn hier zat parken en bosachtige gebieden waar honden aangelijnd moeten worden dus die gaan dan volgens mij daar lopen ofzo. Ik kom ze in ieder geval niet veel tegen. Alleen op Zondagen en dan ga ik dus niet, of heel vroeg of laat.
Zelf vind ik het ook niet altijd makkelijk met Buck, die is ook niet zo gek op honden die naar ons toe komen, maar over het algemeen maakt hij dat op een hele correcte manier duidelijk, en pas als de hond opdringerig blijft, dan kunnen er problemen ontstaan. Maar dat kan ik eigenlijk wel voorkomen door zelf in te grijpen. Dus met hem durf ik er nu gerust te lopen, ook al zouden er honden naar me toe komen.
Zoals ik al zei, je moet het per hond een beetje bekijken.
Misschien kun je een andere plaats zoeken, waar het rustig is om te lopen, of andere tijden, zodat je langzaamaan kunt gaan trainen en niet al te veel honden tegen komt.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Dit is een hele moeilijkejanus-powerrr schreef:Bedankt voor je antwoord.
Aan de ene kant......je wil niet dat jouw hond andere honden met bazen hindert. Dus wil je dat hij bij je komt.
Aan de andere kant......HOE moet Janus de hondentaal leren als hij een "gesprek" niet kan afmaken?
Als hij niet de kans krijgt om op zijn donder te krijgen van de andere hond omdat hij niet begrijpt/niet wil begrijpen wat het grommen betekent, kan hij het ook niet leren
Maar het risico lopen op een winkelhaak in zijn velletje en/of een stevige ruzie met de andere baas is ook weer zoiets
Daar zou ik best eens een antwoord op willen hebben. Ik ben er zelf niet zeker van hoe dat antwoord zou moeten zijn
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Ik denk met m'n lekenverstand dat jouw aanpak zou kunnen werken (hond zien, is naar baas gaan, hops wat lekkers erin).
Bram hobbelt ook naar andere honden toe (in losloopgebied) om kennis te maken. Ik let altijd goed op de lichaamstaal van de andere hond en de eigenaar ervan. Komt er een aangelijnde hond aan, dan roep ik Bram bij me en lijn hem ook aan.
Ik vraag heel vaak of de eigenaren het niet vervelend vinden en dat is nooit het geval. Trouwens, waarom zou je het ook erg vinden dat er een zwaaistaartende hond tegenover je eigen hond staat die ook staat te zwaaistaarten? Is er ook maar enigszins spanning, dan moet Bram 'doorlopen'. Maar 99 van de 100 keer gaat het prima: even snuffen, eventueel spelen en dan weer door.
Ik ben wel erg blij dat Bram niet meer met elke andere hond plus eigenaar meeloopt. Dat was vreselijk.
Bram hobbelt ook naar andere honden toe (in losloopgebied) om kennis te maken. Ik let altijd goed op de lichaamstaal van de andere hond en de eigenaar ervan. Komt er een aangelijnde hond aan, dan roep ik Bram bij me en lijn hem ook aan.
Ik vraag heel vaak of de eigenaren het niet vervelend vinden en dat is nooit het geval. Trouwens, waarom zou je het ook erg vinden dat er een zwaaistaartende hond tegenover je eigen hond staat die ook staat te zwaaistaarten? Is er ook maar enigszins spanning, dan moet Bram 'doorlopen'. Maar 99 van de 100 keer gaat het prima: even snuffen, eventueel spelen en dan weer door.
Ik ben wel erg blij dat Bram niet meer met elke andere hond plus eigenaar meeloopt. Dat was vreselijk.

Linda, Izzie en Bram
- starfleet
- Erelid
Re: Hoe leer ik Janus om niet op andere honden af te lopen?
Ik heb een hond die daar niet zo van gediend is, maar als een baas op zijn hond let en eventueel ingrijpt en niet roept "hij doet niks hoor", dan heb ik er ook geen probleem mee. Jouw hond lijkt me ook gemakkelijk door mij weg te sturen aangezien hij jong en niet agressief is.janus-powerrr schreef:
Hoe los ik dit op?
Anne
-
Sita
- Zeer actief
Heb je niet iets waar Janus helemaal gek van is? Sita rende ook altijd op andere honden af. Ook al waren die aan de andere kant van de hei :N: (Zie mij zelf weer over die hei heen rennen
) Ik heb dit probleem verteld op de kc en dan krijg je het verhaal dat jij leuker moet zijn dan die andere hond. En ik vond het heel lastig om leuker te zijn. Ik kon echt op mijn kop gaan staan, rare geluiden maken, maar die andere hond was echt veel leuker. Toen kwam ik er achter dat Sita echt alles voor een tennisbal doet. Dus heel veel geoefend met loslopen langs andere honden met de tennisbal. En het ging echt heel goed.
Gister liep ik op de hei en Sita zag twee paarden eerder dan ik. Ze zette de sprint in en ik riep haar en ze kwam terug
Was helemaal trots op haar
Sita loopt nu ook nog steeds op de andere honden af, maar wel dichterbij mij in de buurt en ik hou het goed in de gaten of het goed gaat. Sita snapt gelukkig wel erg goed de hondentaal en gaat confrontaties zeker niet aan. Vertrouw ik het niet of vraagt de eigenaar van de andere hond of ik Sita bij mij wil houden dan lijn ik haar aan. Geen probleem.
Gister liep ik op de hei en Sita zag twee paarden eerder dan ik. Ze zette de sprint in en ik riep haar en ze kwam terug
Sita loopt nu ook nog steeds op de andere honden af, maar wel dichterbij mij in de buurt en ik hou het goed in de gaten of het goed gaat. Sita snapt gelukkig wel erg goed de hondentaal en gaat confrontaties zeker niet aan. Vertrouw ik het niet of vraagt de eigenaar van de andere hond of ik Sita bij mij wil houden dan lijn ik haar aan. Geen probleem.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

- Moos
- Zeer actief
Moos deed dit ook, totdat hij 1.5 was. Ik heb hem nooit aan de lange lijn gedaan daarvoor, maar heb hem toen hij echt nog jong en onstuimig was opgehaald. Ik moet wel zeggen dat ik nooit boze baasjes had, en dat Moos ook niet het type "bord voor de kop" is.
Hij bleef alleen plakken bij honden die met hem gingen spelen, anders was het alleen even kort snuffelen en dan kwam hij weer terug.
Ik zorgde wel altijd dat duidelijk was dat ik actief mijn hond in de gaten hield, en als Moos bleef plakken en met die andere mensen mee naar huis begon te lopen, omdat hun hond met hem aan het spelen was, dan riep ik meestal lachend iets van "als u geen klein wit hondje op de koffie wilt moet u nu heel even stoppen alstublieft". Eigenlijk moesten mensen dan ook alleen maar lachen, en stonden dan even stil zodat ik Moos te pakken kon krijgen.
Ik heb zelf ook absoluut geen problemen met duidelijk jonge honden waarvan de baas ook gewoon goed oplet en de hond komt halen. Ik heb er pas moeite mee als ik met de opdringerige reu van iemand anders sta die zelf al de bocht om is geslagen ofzo.
Maar ik heb Moos dus de eerste tijd opgehaald. Niet meer geroepen, want hij kwam toch niet
Op een gegeven moment zag ik dat er een punt was waarop Moos de andere hond zag, maar nog niet weg was gesprint. Als ik hem op precies dat moment kon 'pakken' door hem te roepen dan kwam hij ook. Was hij al aan het rennen dan kon ik het schudden. Op een gegeven moment kon ik hem vrijwel altijd terugroepen op dat ene punt, en toen ben ik eens gaan kijken hoe hij reageerde op roepen als er een dood punt in spel was. De eerste keer dat ik dat probeerde kwam hij meteen, uitbundig beloond dus, en toen heb ik het zo een tijdje gedaan.
Toen hij steeds ouder werd ging dat steeds beter en op een gegeven moment kon ik hem ook in sprint terugroepen. Moos is nu 4 en ik kan (meestal) bij elke hond voorkomen dat hij ernaartoe gaat. Al zijn er nog steeds honden waarbij ik hem wel terug moet roepen voordat hij er zo'n 3-4 meter bij in de buurt is. Dat zijn eigenlijk altijd honden die hij echt leuk vindt, en waarbij hij dus vrolijk en blij gaat staan doen. Bij hele zelfverzekerde andere reuen kan ik hem eigenlijk altijd wel terugroepen, zelfs als die andere hond contact met hem zoekt.
Maar totdat Moos ongeveer 1.5 was zat ik regelmatig met mijn handen in het haar
Hij bleef alleen plakken bij honden die met hem gingen spelen, anders was het alleen even kort snuffelen en dan kwam hij weer terug.
Ik zorgde wel altijd dat duidelijk was dat ik actief mijn hond in de gaten hield, en als Moos bleef plakken en met die andere mensen mee naar huis begon te lopen, omdat hun hond met hem aan het spelen was, dan riep ik meestal lachend iets van "als u geen klein wit hondje op de koffie wilt moet u nu heel even stoppen alstublieft". Eigenlijk moesten mensen dan ook alleen maar lachen, en stonden dan even stil zodat ik Moos te pakken kon krijgen.
Ik heb zelf ook absoluut geen problemen met duidelijk jonge honden waarvan de baas ook gewoon goed oplet en de hond komt halen. Ik heb er pas moeite mee als ik met de opdringerige reu van iemand anders sta die zelf al de bocht om is geslagen ofzo.
Maar ik heb Moos dus de eerste tijd opgehaald. Niet meer geroepen, want hij kwam toch niet
Toen hij steeds ouder werd ging dat steeds beter en op een gegeven moment kon ik hem ook in sprint terugroepen. Moos is nu 4 en ik kan (meestal) bij elke hond voorkomen dat hij ernaartoe gaat. Al zijn er nog steeds honden waarbij ik hem wel terug moet roepen voordat hij er zo'n 3-4 meter bij in de buurt is. Dat zijn eigenlijk altijd honden die hij echt leuk vindt, en waarbij hij dus vrolijk en blij gaat staan doen. Bij hele zelfverzekerde andere reuen kan ik hem eigenlijk altijd wel terugroepen, zelfs als die andere hond contact met hem zoekt.

-
C@rmen
Ja beetje moeilijke situatie he..ranetje schreef:Dit is een hele moeilijkejanus-powerrr schreef:Bedankt voor je antwoord.
En ja ik kan die man ook wel begrijpen...maar aan de andere kant, moet ik het toch in een losloopgebied wel kunnen oefenen zonder boze mensen achter me aan te krijgen?![]()
Aan de ene kant......je wil niet dat jouw hond andere honden met bazen hindert. Dus wil je dat hij bij je komt.![]()
Aan de andere kant......HOE moet Janus de hondentaal leren als hij een "gesprek" niet kan afmaken?![]()
Als hij niet de kans krijgt om op zijn donder te krijgen van de andere hond omdat hij niet begrijpt/niet wil begrijpen wat het grommen betekent, kan hij het ook niet leren![]()
Maar het risico lopen op een winkelhaak in zijn velletje en/of een stevige ruzie met de andere baas is ook weer zoiets![]()
Daar zou ik best eens een antwoord op willen hebben. Ik ben er zelf niet zeker van hoe dat antwoord zou moeten zijn
Ik denk dat ik janus maar een bordje om zijn nek hang met daarop:
Hoi ik ben janus, een jonge hond die nog moet leren luisteren als ik losloop, maar ik wil alleen maar spelen
-
C@rmen
Haha ik ben gelukkig niet de enige.Moos schreef:Moos deed dit ook, totdat hij 1.5 was. Ik heb hem nooit aan de lange lijn gedaan daarvoor, maar heb hem toen hij echt nog jong en onstuimig was opgehaald. Ik moet wel zeggen dat ik nooit boze baasjes had, en dat Moos ook niet het type "bord voor de kop" is.![]()
Maar ik heb Moos dus de eerste tijd opgehaald. Niet meer geroepen, want hij kwam toch nietOp een gegeven moment zag ik dat er een punt was waarop Moos de andere hond zag, maar nog niet weg was gesprint. Als ik hem op precies dat moment kon 'pakken' door hem te roepen dan kwam hij ook. Was hij al aan het rennen dan kon ik het schudden. Op een gegeven moment kon ik hem vrijwel altijd terugroepen op dat ene punt, en toen ben ik eens gaan kijken hoe hij reageerde op roepen als er een dood punt in spel was. De eerste keer dat ik dat probeerde kwam hij meteen, uitbundig beloond dus, en toen heb ik het zo een tijdje gedaan.
Soms lijkt het wel eens alsof janus de enigste hond is die dit doet.
Alle honden die we tegenkomen onderweg luisteren echt super.
Maar ach, misschien wordt het wat beter als hij iets ouder is en zijn wilde haren kwijt is
-
C@rmen
Een speeltje doet hij normaal een moord voor, maar in dit geval blijft de andere hond toch leuker en interesanterSita schreef:Heb je niet iets waar Janus helemaal gek van is? Sita rende ook altijd op andere honden af. Ook al waren die aan de andere kant van de hei :N: (Zie mij zelf weer over die hei heen rennen) Ik heb dit probleem verteld op de kc en dan krijg je het verhaal dat jij leuker moet zijn dan die andere hond. En ik vond het heel lastig om leuker te zijn. Ik kon echt op mijn kop gaan staan, rare geluiden maken, maar die andere hond was echt veel leuker. Toen kwam ik er achter dat Sita echt alles voor een tennisbal doet. Dus heel veel geoefend met loslopen langs andere honden met de tennisbal. En het ging echt heel goed.
Gister liep ik op de hei en Sita zag twee paarden eerder dan ik. Ze zette de sprint in en ik riep haar en ze kwam terugWas helemaal trots op haar
![]()
- Moos
- Zeer actief
Ja, haha, da's altijd zo. Als Moos in de bosjes mensenpoep aan het vreten is (hij is dan kwijt en komt een paar minuten later met een bruine bek weer aangesjeesd....Als Moos na een paar keer roepen niet komt dan is dit altijd de reden :N: :N: ) dan heb ik ook het idee dat alle andere honden veeeeeeeeeel beter luisterenjanus-powerrr schreef:
Haha ik ben gelukkig niet de enige.
Soms lijkt het wel eens alsof janus de enigste hond is die dit doet.
Alle honden die we tegenkomen onderweg luisteren echt super.
Maar ach, misschien wordt het wat beter als hij iets ouder is en zijn wilde haren kwijt is

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1