Wel, er is hoop

geen zorgen ..
Ik heb namelijk juist hetzelfde gehad met Blitz, een Sheltie, die was verliefd op een Kuvasz denk ik...Hij kon er wel vier keer in

Vanaf die leiband uitging was meneer weg. En geen sprake van terug te komen naar mij.
Bij een andere hond luisterde hij perfect! Dus, we zijn begonnen bij het oproepen.
Eerste week, hond achterlaten, halsband aan, leiband aan en werd vastgehouden door de instructeur, koekje laten zien, streng blijf zeggen, vijf meter verwijderen en oproepen. We hebben Blitz niet in de fout laten gaan. Als hij dan éénmaal bij mij was werd hij beloond gelijk dat hij luisterde als de beste hond van de wereld.
Tweede week, als dat vorige goed ging. Ongeveer hetzelfde maar dan een hele kleine verandering. De instructeur hield de leiband niet meer vast. Die legde ik op zijn rug, zodat hij nog steeds voelde dat hij 'niet weg kon' zeg maar. Weer uitbundig belonen...
Derde week, weer ietsje moeilijker. De halsband ging uit, maar de leiband werd nog steeds op de rug gelegd. Vijf meter verwijderen na een strenge blijf te zeggen en weer belonen.
Daarna, nog ietsje moeilijker. Leiband viel weg, halsband weg, en weer vijg meter en belonen. En dan je meters opdrijven.
Voor het vrij volgen hebben we iets soortgelijk gedaan. Eerste met de halsband om en de leiband af maar rond zijn nek zodat je hem tijdens de oefening geleidelijk aan kon laten vallen. Pas op! Laat hem alleen vallen als je de volle aandacht van je hond hebt! Zeker niet als hij ook maar op die andere hond let. Lok hem met een snoepje of een speeltje. MAak vele bochten...
Daarna halsband af en leiband nog steeds rond...Daarna alles weg.
En niet vergeten van je hond te belonen natuurlijk.
Oja, als je halsband of dergelijke uitdoet zeg je je commando en begin direkt, niet Bobby volgen hé, mooi braaf volgen! Gewoon Volgen! en direkt beginnen stappen, zo heeft hij minder tijd om te kijken wat er rond hem gebeurd, want hij moet direkt aan jou volgen.
Ik hoop dat je er wat mee bent, het is een hele boterham om te lezen
Maar, je zal zien, in het begin is het hard zwoegen, maar eens je in de tweede stap ofzo zit boekt hij rap vorderingen.
Succes!
Groetjes Vicky en een lekje van Blitz