[quote="Pink0Pink"]
Maar ze apporteert niet, en daar zitten we een beetje mee. Ze is namelijk al 17 weken. Het volgende gebeurt:
1. ik gooi een speeltje weg
2. Xena gaat erachter aan
3. Xena pakt het op
4. Ze loopt weg en gaat zelf spelen
17 weken en nu zit jij al met het feit dat je hond niet apporteerd? rustig aan hoor dat is helemaal geen must dat jou hondje met 17 weken al perfect moet apporteren.hou er ook rekening mee dat ze misschien wisselt en straks helemaal niet wilt apporteren,in dat geval zal ik je aanraden om helemaal te stoppen anders gaat ze dat apporteren associeren met pijn in haar bekkie.
wat dat terug brengen betreft:gebruik een geschikt apportje,bal,dummy of blok en gebruik die ook alleen maar voor het apporteren ze mag er niet de hele dag over beschikken.doe de oefening eerst aan de lijn of aan een lange lijn als er maar geen spanning op komt te staan.hier mee voorkom je dus dat ze weg gaat rennen met apportje.loop er samen mee heen en maak haar dol op het apportje,heeft ze het vast geef je het commando apport en loop je samen een richting op(zonder een strakke lijn)dan pas pak je het apportje aan met commando los,ruil voor brokje of een ander speeltje.de afstand bouw je steeds verder uit als je merkt dat het beter gaat maar overhaast niks het is nog een pup.mocht ze los zijn en je wilt dat ze apporteerd en ze doet het niet:omdraaien en weg lopen de hond is dan gewoon lucht.waarschijnlijk zal ze snel achter je aan komen met of zonder apport.komt ze met apport dan zorg je ervoor dat jij iets lekkers of leuks in je handen hebt zodat ze komt,komt ze zonder apport dan beloon je haar voor het komen,lijnt haar aan en ga je zelf het apportje ophalen,jammer voor haar maar er wordt niet met het apport gespeeld.ook als je binnenhuis bezig bent met spelen en ze komt is met iets aanzetten beloon je haar ook weer voor het naar je toe brengen van het speeltje.laat haar ook is een apportje gewoon vast houden terwijl je met haar loopt en verder geen commando of iets geeft,veel honden die altijd hun gehaalde trots moeten afgeven en er wordt verder niks leuks mee gedaan in form van grote beloning of nog even vast houden na het afgeven gaan er vandoor met hun apport,gewoon weg omdat dat voor hun dus een grotere beloning is dan afgeven aan de baas.wordt nooit boos,die fout heb ik ooit begaan(wist niet beter en dat werdt mij toen verteld)en mijn van nature apporterende hond wou helemaal niet apporteren en dat heeft lang geduurt voordat dat weer goed was.
maar het belangrijkste:17 weken maak je niet druk,het is leuk als ze kunnen apporteren maar geef het de tijd,ze heeft in elk geval interesse en dat perfect afgeven komt wel,niet te veel in 1keer verlangen van d'r het moet een leuk spelletje blijfen tussen jou en haar.