Sita schreef:Ik heb vandaag een clicker gekocht en het boekje clickertraining voor honden van Pietralla. Met doggy dance gebruikt bijna iedereen een clicker en ik zag er wel voordelen van in. Het is heel lastig timen met een woord om het juiste gedrag te belonen. Met een clicker lijkt mij dat makkelijker.
Sita is erg op voergericht en hoop dat het met de clicker makkelijker wordt om minder met voer te gaan trainen. Natuurlijk wel nog als beloning maar minder als lokmiddel.
Ben nu het boek aan het lezen en volgens mij snapt de hond heel snel het principe. Click = beloning.
Probeer eens een targetstick, dat is een stokje met een apart uiteinde die je hond makkelijk kan onderscheiden met de rest.
Ik heb het gisteren geprobeert met een oud plantenstokje(om planten met overeind te houden) Daar had ik een geel post-it blaadje aan geplakt. En dat ingesmeerd met kaas (is Xena dol op) Dus ga ik elke keer clicken als Xena er tegen aankomt met haar neus. Na nog geen 5 min. trainen wil ze niets anders meer dan dat stokje aanraken.
Nu weer even ontopic, iedereen kan clickeren. Maandag 25 september zijn we begonnen met de basiscursus, die werken bij ons met Clickertraining. We kregen als "huiswerk" mee dat we de clicker moesten aanleren, heel simpel gewoon clicken en voertje geven. Zolang je dat herhaalt voor allerlei goed gedrag gaat de hond naar verloop van tijd de click associeren met iets lekkers. Je kan testen of je hond het begrepen hebt door te clicken, en als je hond dan opkijkt of gaat bedelen voor iets lekkers heeft hij/zij het begrepen.
Letterlijk iedereen kan clickeren zolang je hond het leuk vind en je op de juiste timing clickt. Je moet ook ALTIJD een voertje geven na een click, ookal click je verkeerd, na verloop van tijd bouw je het aantal click-jes weer af. (staat vast ook allemaal in die boekjes)
Zolang ik het kan (12 jaar) kan iedereen die serieus traint met zijn hond het ook!