Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe nu verder?

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Hoe nu verder?

Ongelezen bericht door Moos »

In het kader van "leer je hond dingen opruimen" :mrgreen: ben ik Moos aan het leren iets op te pakken. Moos en Saar kennen de clicker, en verdraaid, hij vindt het oefenen geweldig, en je moet hem echt afremmen anders zaten we per keer 1.5 uur te clickeren :mrgreen:

Nu kan hij op commando 'pak' een knuffel oppakken (en dat binnen een half uur, ik ben weer helemaal clicker-fan!). Probleem is alleen dat ik klik als hij het in zijn bek heeft, en Moos het dan dus meteen loslaat om zijn koekie in ontvangst te nemen.

Hoe moeten we nu verder? Pas klikken als hij de knuffel wat langer in zijn bek heeft? Dat wordt heel lastig, want ik heb het idee dat hij niet uit zichzelf gaat bedenken dat ding eens wat langer vast te houden...
Als ik niet klik dan spuugt hij de knuffel gewoon uit en gaat me aan zitten staren.
Een apart commando aanleren voor het vasthouden van de knuffel?

Ik zou dus graag willen dat hij op commando iets oppakt, vasthoudt en op "los" weer loslaat.

Kortom, hulp!

(het gaat me trouwens niet om de opdracht nu, want ik heb niet eens de illusie dat Moos dingen in een doos gaat leren doen zonder commando :mrgreen: ).
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Click = einde oefening, dus als je iets langer wacht met clicken, leert Moos op het speeltje langer vast te houden.
Als hij hem gelijk weer uitspuugt als je langer wacht, kun je hem "helpen" het speeltje in de bek te houden.
Ik zou het loscommando nog een tijdje laten voor wat het is, aangezien Moos het vasthouden eerst volledig moet kennen. Hij laat uit zichzelf al nel los, als je hem dat ook nog snel na het vast gaat leren, heb je kans dat ie het vasthouden weer niet zo goed beheerst (denk ik dan :wink:)

Succes! Ik vind dit best moeilijk om aan een hond te leren. Met het hondje van mijn vriend heb ik vorig jaar A- en B-cursus gedaan, en zij kon dus helemaal geen speeltje vastpakken. Wou ze niet eens, ze ging ermee voetballen. Ze heeft tot een klein jaartje geleden zelfs nog nooit een speeltje vastgepakt in haar bek. Na het examen was ik een keer bij mijn vriend thuis en toen pakte ze ineens een speeltje op :mrgreen:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

cindy1986 schreef:Click = einde oefening, dus als je iets langer wacht met clicken, leert Moos op het speeltje langer vast te houden.
Als hij hem gelijk weer uitspuugt als je langer wacht, kun je hem "helpen" het speeltje in de bek te houden.
Ik zou het loscommando nog een tijdje laten voor wat het is, aangezien Moos het vasthouden eerst volledig moet kennen. Hij laat uit zichzelf al nel los, als je hem dat ook nog snel na het vast gaat leren, heb je kans dat ie het vasthouden weer niet zo goed beheerst (denk ik dan :wink:)

Succes! Ik vind dit best moeilijk om aan een hond te leren. Met het hondje van mijn vriend heb ik vorig jaar A- en B-cursus gedaan, en zij kon dus helemaal geen speeltje vastpakken. Wou ze niet eens, ze ging ermee voetballen. Ze heeft tot een klein jaartje geleden zelfs nog nooit een speeltje vastgepakt in haar bek. Na het examen was ik een keer bij mijn vriend thuis en toen pakte ze ineens een speeltje op :mrgreen:
Dat helpen heb ik geprobeert, maar dan gaat hij al worstelend zijn kop wegdraaien om dat speeltje maar uit zijn bek te krijgen. En om daar nou voor te klikken leek me ook zo wat :denken:

Los kent ie trouwen al hoor, al vanaf pup, dus als hij eenmaal iets goed vast kan houden dan is daarna loslaten een makkie :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Probeer eens als hij dicht bij je is even te wachten met de klik, je hand onder het opgepakte ding te houden en los te zeggen. Beste kans dat hij loslaat op het moment dat jij je hand er onder houdt :mrgreen:
Dan pas klikken :ok:
Ook kan je proberen als je voor hem staat om hem er een pasje mee te laten lopen. Door zelf achteruit te stappen en hem omhoog te laten kijken (laat hij niet zo makkelijk vallen :wink: ) en hem even mee te lokken en pas klikken als hij een stap heeft gezet.
Pffft, leg ik het begrijpelijk uit? :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

ranetje schreef:Probeer eens als hij dicht bij je is even te wachten met de klik, je hand onder het opgepakte ding te houden en los te zeggen. Beste kans dat hij loslaat op het moment dat jij je hand er onder houdt :mrgreen:
Maar als ik dat doe, leert hij dan niet gewoon iets op te pakken, een fractie van een seconde vast te houden, en meteen weer los te laten? Of zie ik dat verkeerd? :mrgreen:
Wat hij nu doet is oppakken, en meteen weer uitkwatten zeg maar. Ik klik nu die fractie van een seconde dat hij het in zijn bek heeft. Als ik wacht met klikken dan kwat hij de knuffel toch meteen uit en gaat dan liggen piepen naar me en meppen met zijn poten zo van "halooooohoooo, wat nu baas????"
Zwaar gefrustreerd wordt ie daarvan :mrgreen:
Ook kan je proberen als je voor hem staat om hem er een pasje mee te laten lopen. Door zelf achteruit te stappen en hem omhoog te laten kijken (laat hij niet zo makkelijk vallen :wink: ) en hem even mee te lokken en pas klikken als hij een stap heeft gezet.
Ik snap wat je bedoelt :ok: Ik zal dat eens proberen, alhoewel ik hem ertoe in staat zie eerst de knuffel uit te kwatten en daarna naar me te kijken :roll:
Afbeelding
cindy1986
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse Terriër
Contacteer:

Ongelezen bericht door cindy1986 »

Moos schreef: Dat helpen heb ik geprobeert, maar dan gaat hij al worstelend zijn kop wegdraaien om dat speeltje maar uit zijn bek te krijgen. En om daar nou voor te klikken leek me ook zo wat :denken:

Los kent ie trouwen al hoor, al vanaf pup, dus als hij eenmaal iets goed vast kan houden dan is daarna loslaten een makkie :mrgreen:
Ja, nu je het zegt, dat deden mijn honden ook.
Volgens zorgde ik dat ze met het bekkie omhoog gingen, zodat het speeltje er niet uit kan vallen.
Hihi, als je daarvoor clickt heb je straks een hond die rare bewegingen maakt om het speeltje los te laten :mrgreen:
Ik kriebelde ze volgens mij onder de kin. Ik zou het eigenlijk niet precies meer weten :denken:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moos schreef:
ranetje schreef:Probeer eens als hij dicht bij je is even te wachten met de klik, je hand onder het opgepakte ding te houden en los te zeggen. Beste kans dat hij loslaat op het moment dat jij je hand er onder houdt :mrgreen:
Maar als ik dat doe, leert hij dan niet gewoon iets op te pakken, een fractie van een seconde vast te houden, en meteen weer los te laten? Of zie ik dat verkeerd? :mrgreen:
Wat hij nu doet is oppakken, en meteen weer uitkwatten zeg maar. Ik klik nu die fractie van een seconde dat hij het in zijn bek heeft. Als ik wacht met klikken dan kwat hij de knuffel toch meteen uit en gaat dan liggen piepen naar me en meppen met zijn poten zo van "halooooohoooo, wat nu baas????"
Zwaar gefrustreerd wordt ie daarvan :mrgreen:
Ja daar kunnen ze behoorlijk gefrustreerd van raken :wink:
Vaak hangt het dan van jouw geduld af (gewoon wachten en niets zeggen) of hij kan bedenken dat er nog een andere maogelijkheid zou kunnen zijn om een klik te verdienen :wink:
Moos schreef:
ranetje schreef:Ook kan je proberen als je voor hem staat om hem er een pasje mee te laten lopen. Door zelf achteruit te stappen en hem omhoog te laten kijken (laat hij niet zo makkelijk vallen :wink: ) en hem even mee te lokken en pas klikken als hij een stap heeft gezet.
Ik snap wat je bedoelt :ok: Ik zal dat eens proberen, alhoewel ik hem ertoe in staat zie eerst de knuffel uit te kwatten en daarna naar me te kijken :roll:
Zou best kunnen :mrgreen:
Wachten tot hij bedenkt dat er toch een manier moet zijn om die klik te verdienen :mrgreen:
Als hij extreem gefrustreerd raakt kan je beter even stoppen en op een ander moment verder gaan :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Moos
Zeer actief

Ik kan best 10 minuten lang hem negeren en wachten tot hij eens wat bedenkt :wink:

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat Moos, nadat hij die knuffel dus uitgekwat heeft, zelf gaat bedenken om die knuffel nog eens op te pakken en dan langer vast te houden. Zo hoog schat ik mijn hond niet in :mrgreen:

Maar ik zal dat omhoog laten kijken eens proberen, of onder zijn kin kriebelen. :wink:
Afbeelding
boxersien

Ongelezen bericht door boxersien »

Misschien tegen blijven praten? Dus: moos pak en hij pakt de knuffel en dan: "braaf vasthouden (of braaf pakken), goedzo" en zo uitbreiden?
Natas

Ongelezen bericht door Natas »

Ik ben bezig met Gioia apporteren aan te leren en misschien heb jij daar wat aan bij deze oefening.
Ik probeer achterstevoren te beginnen, dus waar moet de hond eindigen: voor mij zittend en het apport afgeven. Dus eerst heb ik haar geleerd zitten en het apport vasthouden. En dan steeds iets langer vasthouden en pas loslaten als ik los zeg. (en dit echt langzaam opbouwen)

Daarna loop ik met het apport in mijn hand en zij loopt (los) naast me. Op gegeven moment geef ik haar het apport, loop een klein stukje achteruit verder, steek mijn handen uit en zeg los. Nu loopt ze dus al terwijl ze het vasthoudt.

Nu, ze is inmiddels enthousiast over dit spelletje, gooi ik het apport weg. Zodra ze het vast heeft loop ik weer de andere kant op zodat zij achter me aankomt met het blok.

Ik gebruik ook de clicker; eerst klikte ik voor snuffelen aan het blok, dan voor eraan likken, dan voor met de bek aanraken, dan voor heel even vasthouden, dan voor steeds iets langer vasthouden en nu komt de klik pas nadat ik "los" heb gezegd.

Natuurlijk wil jij niet dat de hond het speeltje komt brengen, maar dat hij hem in de doos gooit. Misschien kan je Moos dus eerst voor de doos positioneren, speeltje aangeven, even vastlatenhouden en dan in de doos laten vallen? En dan op die manier van achteren naar voren werken? Ik merk bij Gioia altijd dat het werkt als ik met het einde/doel van de oefening begin, omdat ze zich dan op zeker terrein gaat bevinden als de oefening bestaat uit meerdere handelingen achter elkaar, en dan gaat het leren sneller.

Veel succes, ik heb er echt respect voor als het gaat lukken!! :ok:
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Kun je niet beginnen met een knuffel vlak bij de doos of mand (waar hij uiteindelijk de spullen in moet opruimen) te leggen. Hij pakt het op en jij clickt op het moment dat hij met zijn hoofd (met knuffel) boven de doos hangt (moet wel een doos met een lage rand zijn bedenk ik me net :mrgreen:). Moos laat de knuffel in de doos vallen en krijgt z'n koekje. Dan langzaam de afstand tussen de knuffel en de doos vergroten. Je hebt kans dat hij de beloning gaat associeren met de knuffel die in de doos terecht komt. Je begint de oefening dan dus eigenlijk bij het eind en werkt van daaruit terug. (Of het werkt weet ik niet, want ik heb het zelf ook nog niet geprobeerd, maar ik weet wel dat het bij sommige oefeningen handiger is om bij het eind te beginnen met oefenen.)
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Moos
Zeer actief

Belle schreef:Kun je niet beginnen met een knuffel vlak bij de doos of mand (waar hij uiteindelijk de spullen in moet opruimen) te leggen. Hij pakt het op en jij clickt op het moment dat hij met zijn hoofd (met knuffel) boven de doos hangt (moet wel een doos met een lage rand zijn bedenk ik me net :mrgreen:). Moos laat de knuffel in de doos vallen en krijgt z'n koekje. Dan langzaam de afstand tussen de knuffel en de doos vergroten. Je hebt kans dat hij de beloning gaat associeren met de knuffel die in de doos terecht komt. Je begint de oefening dan dus eigenlijk bij het eind en werkt van daaruit terug. (Of het werkt weet ik niet, want ik heb het zelf ook nog niet geprobeerd, maar ik weet wel dat het bij sommige oefeningen handiger is om bij het eind te beginnen met oefenen.)
Oh ja, dat kan ik ook nog proberen!

Maar eigenlijk wilde ik hem niet eens zozeer leren spullen in een doos te stoppen, maar meer dat hij gewoon iets op commando op kan pakken :mrgreen: :wink:

Maar we gaan morgen eens een poging wagen met spullen en een doos met lage rand :mrgreen:
Afbeelding
Natas

Ongelezen bericht door Natas »

Belle, da's precies wat ik bedoel, maar wat bij jou een helder idee is werd bij mij een warrig verhaal! :Q:
Belle
Zeer actief

Ongelezen bericht door Belle »

Moos schreef:
Belle schreef:Kun je niet beginnen met een knuffel vlak bij de doos of mand (waar hij uiteindelijk de spullen in moet opruimen) te leggen. Hij pakt het op en jij clickt op het moment dat hij met zijn hoofd (met knuffel) boven de doos hangt (moet wel een doos met een lage rand zijn bedenk ik me net :mrgreen:). Moos laat de knuffel in de doos vallen en krijgt z'n koekje. Dan langzaam de afstand tussen de knuffel en de doos vergroten. Je hebt kans dat hij de beloning gaat associeren met de knuffel die in de doos terecht komt. Je begint de oefening dan dus eigenlijk bij het eind en werkt van daaruit terug. (Of het werkt weet ik niet, want ik heb het zelf ook nog niet geprobeerd, maar ik weet wel dat het bij sommige oefeningen handiger is om bij het eind te beginnen met oefenen.)
Oh ja, dat kan ik ook nog proberen!

Maar eigenlijk wilde ik hem niet eens zozeer leren spullen in een doos te stoppen, maar meer dat hij gewoon iets op commando op kan pakken :mrgreen: :wink:
Maar dat kan dan volgens mij in principe op dezelfde manier, door het hem eerst vlak voor je neus op te laten pakken en geleidelijk wat meer afstand te nemen zodat hij (hopelijk) naar je toe komt lopen met het voorwerp. En dan inderdaad pas clicken als hij bij je is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”