Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wijd zitten, zodat ze kan kijken?

Moderator: moderatorteam

Natas
Actief

Wijd zitten, zodat ze kan kijken?

Ongelezen bericht door Natas »

Ik heb het probleem dat Gioia altijd 'wijd' gaat zitten bij het halthouden (tijdens volgen) maar ook bij de naast of voet.
Ik train me helemaal maf op rechter-zitten en dichterbij-zitten, maar ze blijft naar links overhellen.
Nu hadden we vandaag training van iemand anders dan normaal en die zei: geef je misschien te snel een koekje, zit ze te kijken waar het koekje blijft? Maar ik geef al lang geen koekjes meer voor zitten. Alleen als de zit mooi recht is krijgt ze een klik, en dan pak ik een koekje uit mijn rechterzak. Koekjes zitten in mijn rechterzak of in een tasje dat ook rechts hangt. Er is voor haar dus geen reden om zo te kijken, er hangt daar geen koekje boven haar neus.
Maar toen ging ik eens opletten en merkte: ze wil eigenlijk de hele tijd naar me kijken, en dat is toch ook juist goed? Ze volgt heel mooi, omdat dat koppie dus omhoog is, naar mij aan het kijken. Maar als ze blijft kijken terwijl ze gaat zitten komt ze dus standaard te veel naar links uit.

Iemand een tip om haar dichter naar mijn been toe te krijgen?
Afbeelding
Maaike
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maaike »

Dat je de voertjes rechts hebt kan juist wel zorgen voor een scheve zit; de belonging komt daarvandaan en zij zoekt de snelste weg naar de beloning en gaat al in de route zitten...met de kont naar buiten gedraaid. Ook het overhellen kan mede daardoor komen. Plus dat ze haar schouder naar buiten gooit omdat ze mogelijk fysiek niet lenig genoeg is om alleen haar hoofd naar jou te draaien. Draai zelf je hoofd maar eens opzij zonder je schouder te bewegen. Tot net voor je schouder gaat het goed, maar daarna moet je je schouder naar achteren bewegen om verder te kunnen kijken. Het wijd zitten kan een oplossing zijn omdat ze dan beter kan kijken of gewoon omdat haar dit in het begin beloningen heeft opgeleverd. (let ook op je kleding of riem e.d. voor het zelfde geld heeft ze een paar keer een ritssluiting, stuk riem, koordje met plasticje eraan tegen haar giechel gehad waardoor ze nu de veilige afstand opzoekt.)

Om dit op te lossen zal je haar in de aanloop naar het halthouden moeten opvangen met een voertje in je linker hand (om te sturen) en de clicker paraat in de rechter. Je gaat haar met het voertje naar voren sturen door je hand op neushoogte voor haar te houden (in de loop) en vervolgens omhoog en naar achteren bewegend haar naar de zit te brengen. Je zorgt er dus voor dat haar hoofd recht in de looplijn blijft. Zit ze recht, dan volgt uiteraard de click en het voertje uit je linker hand. Zit ze scheef, dan zet je de oefening opnieuw aan, geen click en geen voertje.

Gaat dit goed, dan ga je sturen zonder voertje en zo de handbeweging langzaam aan afbouwen. Zo sturen gebruik je ook bij de voet en de naast alleen pik je haar met het voertje in de begin fase eerder op omdat ze niet uit een rechte lijn komt zoals bij het halthouden en haar hoofd dus bij de voet nog niet in de juiste richting wijst.

Laat ook eens door je trainer kijken naar je passen bij het halthouden. Het is zinvol om die altijd op een zelfde manier te gaan doen (in combinatie met het sturen) zodat je haar min of meer een teken geeft met je voetenwerk dat je gaat haltouden. Bijvoorbeeld volle stap - volle stap - halve stap - aansluiten.... ik noem maar iets. En ook nog eens met hetzelfde been.

Heb je hier wat aan?
Groetjes van mij en een poot van Casper
Afbeelding
**Ella**
Natas
Actief

Ongelezen bericht door Natas »

Dus feitelijk een grote stap terug doen in de training?
Ik werk al lang niet meer met voer in mijn hand, ik probeer het recht-en-dichtbij zitten te shapen met de clicker, maar ze lijkt het absoluut niet te snappen want ik ben nu al een week of 3 bezig en zie geen resultaat. Meestal pikt ze nieuwe dingen veel sneller op.
Dat voer is lastig; de een zegt altijd uit je linkerzak en linkerhand, en de ander zegt juist rechts!

Ik kan wel proberen of ik terug kan naar recht lokken met voer en dat dan in sneltreinvaart afbouwen naar een handgebaar en ook dat weer in sneltreinvaart afbouwen. Ik denk dat ik gewoon nooit streng genoeg ben geweest. Nu ik het wijd zitten weg probeer te shapen lijkt ze absoluut niet te snappen tussen de keren dat ze wel een klik krijgt en de keren dat ze te wijd is en hem niet krijgt. Ik vind dit ook moeilijk te klikken, weet momenteel niet goed met welk resultaat ik tevreden moet zijn. Ga gelukkig binnenkort een clicker-cursus volgen, dus misschien krijg ik daar dan ook hulp bij.

Ik probeer overigens duidelijk met mijn beenwerk aan te geven dat ik ga stoppen. Probeer heel bewust niet naar haar toe te stappen (dat deed ik eerst wel, misschien dat zij daardoor ook naar links opschuift) en eindig altijd met een grote stap met m'n rechtervoet en een soort sleep-beweging en aansluiten met links, zo is hoe wij het leren.
Afbeelding
fabienne s
Zeer actief
Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

is dat wijd naast zitten altijd al een probleem geweest? al wel is aan gedacht dat je jas misschien te lang kan zijn waardoor zij steeds jou jas tegen haar koppie gaat? ik heb mijn koekjes altijd rechts,als je ze links houdt heb je namelijk de kans dat ze ook scheef gaan zitten omdat ze naar de zak toe willen waar je de koekjes vandaan haalt. misschien kan je het is bij een muur proberen,de hond dan tussen jou en de muur in waardoor er een natuurlijke rechte lijn ontstaat waardoor ze niet meer scheef kan zitten omdat ze dan dus met haar gat tegen de muur aankomt. als dat op een korte afstand tussen de hond en de muur goed gaat dan ga je de afstand vergroten tussen jou en de muur,al zou ze maar 1keer netjes naast zitten een flinke beloning geven en dan einde oefening,morgen weer een dag. je moet haar niet pletten tussen de muur en jou maar gebruik maken van de natuurlijke rechte lijnen waardoor ze dus min of meer gedwonden wordt om recht te zitten.
Afbeelding

jemble 5 maanden
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik begrijp dat ze wijd zit maar niet scheef?
Een hulpmiddeltje. als ze het shapen niet begrijpt is oefenen langs een muur of hek (of wat dan ook dat het wijdzitten tegengaat).
Je loopt dus langs de muur op zo'n manier dat de hond er netjes tussen past. Dan halthouden en ze zit op de goede plek. Dat belonen en na enige tijd de "barricade" steeds "ijler" maken. Bijvoorbeeld een hek, een lint enz.
Zou kunnen helpen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”