Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Het commando 'blijf'

Moderator: moderatorteam

Nina
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nina »

Doris schreef:Buiten de training willen mensen hun honden nog wel eens tot rust manen door een commando als af of zit te gebruiken. Dan gaan ze lekker door met tv kijken of praten met bezoek of weet ik veel...internetten? en letten niet meer op de hond. Met als gevolg dat de hond op een gegeven moment zelf het commando opheft.
zo leert de hond wel dat het commando zit "zitten" betekent, maar niet dat het ook "blijven zitten" betekent.
Goede kans dus dat de hond in situaties zelf het commado opheft als hij iets opwindenders meemaakt.
Vandaar lijkt me "blijf" handig. Dat gebruik je zelden in huis, behalve dan als je echt verwacht dat de hond ook daadwerkelijk blijft waar hij is.
Ik snap wat je bedoelt, maar dat geldt m.i. dus ook als je wel 'blijf'gebruikt. Ook dan moet je namelijk wel in de buurt zijn en je hond in de gaten houden, zodat hij niet zelf het commando opheft. Het maakt in feite niet uit welk commando je gebruikt denk ik, het gaat er denk ik om dat je hond weet dat hij het moet uitvoeren tot jij zegt dat het genoeg is. Of je nou 'zit' of 'blijf' roept, als je niet zeker weet dat je hond blijft zitten tot jij het opheft, moet je dus voorkomen dat hij het zelf opheft. Snap je me nog?? :denken:
Groetjes, Nina en Baloe
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”