Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe leer je aan...

Moderator: moderatorteam

Ianthe
Zeer actief
Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
Contacteer:

Hoe leer je aan...

Ongelezen bericht door Ianthe »

Als je mijn berichtjes hebt gelezen in het het topic "stapcontact methode" dan weet je dat ik niet goed weet in welke stapjes je iets aan moet leren:

- naast lopen aan de lijn
- op de riem liggen (vaak gebruikt als: "terug plaatss"
- apporteren

Het belangrijkste is het naast lopen aan de riem. We hebben nu een riem van 180 cm omdat het moet van de hondenschool. Daar trekt Xena ook (meestal) niet aan. Maar hoe leer je dat ze NAAST je moet lopen. I.p.v
overal zolang de lijn lang genoeg is.

Heeft iemand tips (of beter nog kleine uitwerk stapjes)
Afbeelding
marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Volgen heb ik Caja geleerd met eerst een snoepje voor haar neus en dit steeds hoger houden.
Eerst om de stap als ze netjes naast je loopt iets lekkers geven en rustig opbouwen naar een langer stuk.
Inmiddels hoef ik geen voer meer in mijn hand te houden en houd ik mijn hand op mijn heup aan de linkerkant.

Terug plaats heeft Caja geleerd door iets lekkers in de riem te leggen terwijl zij het zag.
Dan haar een stukje aan de halsband bij de riem vandaan leiden.
Op een meter of 3 van de riem loslaten en dan rende ze naar de riem om het snoepje te zoeken.
Ik erachteraan en een tweede snoepje in de hand waarmee ze af werd gelokt op de riem.
Als snel ging ze al op de riem liggen voor ik er was en ze heeft ook geen snoepje in de riem meer nodig.
Heb de oefening nog een poosje extra leuk gemaakt door haar vast te houden, de riem weg te gooien en dan mocht ze er achteraan om er op te gaan liggen.
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Het naast lopen heb ik ze met de clicker geleerd. Eerst achteruitlopen in een uitnodigende houding. Als de hond meeloopt en aandacht voor je heeft clicken en belonen. Als dat goed gaat indraaien zodat de hond naast je loopt en meteen clicken zodra hij op de goede hoogte naast je is. Als dat goed gaat, de click gaan uitstellen en langzaamaan steeds meer pasjes met de hond naast je lopen voordat je clickt. Pas als je hond uit zichzelf naast je gaat lopen een commando eraan koppelen (bij mij is het 'naast').
Wat je ook kunt doen is de handtouch aanleren. Als ze die eenmaal doorhebben, je hand met de palm naar beneden naast je houden daar waar je de neus van je hond ongeveer wilt hebben (is met kleine honden wel lastig). Van hieruit kun je weer steeds een aantal pasjes gaan lopen terwijl je hond je hand aanraakt of in ieder geval op je hand gefocussed is.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”