Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hier!!!

Moderator: moderatorteam

romda40
Vaste gebruiker

Hier!!!

Ongelezen bericht door romda40 »

Wie heeft voor mij DE gouden tip om mijn super eigewijze golden retriever dame van 10 mnd oud. bij me te laten komen op commando. In het park lekker lopen, maar ik heb geen kontakt op het moment dat ik wil dat ze komt.
Ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.
leef bij de dag van vandaag!Gisteren is voorbij; morgen komt nog.
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Ik leer mijn honden altijd aan dat het roepen van hun naam altijd 2 of meer brokjes oplevert.
In een beginstadium is dat ik de hond zijn naam zeg en zo gauw als hij kijkt krijgt hij een brokje.
Zo gauw als hij dat door heeft maak ik het moeilijker door in een omgeving met meer afleiding hetzelfde te doen.
Dit bouw ik langzaamaan uit totdat ik zelfs op hele drukke plaatsen meteen aandacht krijg als ik de naam van de hond maar noem.
Vervolgens train ik op het afgeschermd gebied dat als ik de hond roep en ze komt (inmiddels weet ze dat ze brokjes krijgt bij het horen van haar naam) dat ze dan altijd 2 of meer brokjes krijgt.
Op deze manier ondervang ik dat ze eerst een koekje komt bietsen en dan meteen weer weg spurt.

Ook als ze zichzelf tijdens een wandeling gewoon bij me meldt dan krijgt ze een koekje.
Uiteraard roep ik de hond tijdens de wandeling geregeld en krijgt ze dus het ene moment 2 brokjes, maar het volgende moment misschien wel 6 achter elkaar.
Op deze manier wacht de hond altijd of er nog meer koekjes gaan komen.
Als ze de koekjes op heeft geef ik haar weer vrij....

Door op deze manier te trainen komt mijn hond altijd en kan ik haar altijd aanlijnen wanneer ik wil.

Als je eenmaal weet dat je hond altijd komt hoef je natuurlijk niet altijd meer met voer op stap te gaan of met voer te werken.
Mijn hond krijgt allang niet altijd meer een brok. Maar zo af en toe wel. :wink:

Veel succes :ok:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
romda40
Vaste gebruiker

wouw, dat ik daar zelf niet ben opgekomen!! We zijn er meteen mee begonnen. De naam noemen, ze kijkt op en ze krijgt een stukje frolic.
Ga het op deze manier uitproberen. Hopelijk krijg ik haar waar ik haar hebben wil. Dank voor de tip.
Henra
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Henra »

Heel hard wegrennen, dus van de hond weg he
Roep al lokkend de hond bij je
zodra ze bij je is belonen
Ze moet het leuk gaan vinden om bij de baas te komen namelijk
Sucses
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Zoals Frederique al geschreven heeft, doe ik het ook.

Vooral haar een paar keer roepen en weer vrij te geven is belangrijk, anders krijgt je hond de associatie dat als jij haar roept dat ze aangelijnd gaat worden. Door haar te roepen en weer vrij te geven voorkom je dat :ok:

Wat ik wel doe bij Sita, als ze bij de eerste keer roepen komt, gelijk jackpot, veel snoepjes grote beloning. Komt ze pas na drie keer roepen, dan krijgt ze wel een beloning maar minder.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Als jullie met z'n tweeen zijn kun je de hond ook heen en weer roepen met lekkers.
In ieder geval niet kwaad worden als hij niet komt, dan vind hij het nooit leuk om bij je te komen.
Om de band met je hond te verbeteren kun je ook buiten spelletjes (bijvoorbeeld apporteren en/of zoeken) met hem gaan doen, dan blijft het voor de hond leuk om bij je in de buurt te blijven.
Het euvel is vaak dat veel gedrag is geconditioneerd op vaste plaatsen zoals thuis, het trainingsveld of plekken waar je vaak komt.
Als je dan eens op een andere plek bent is het net alsof de hond niets meer weet, dat komt omdat dezelfde oefening op een heel andere plaats bij de hond vaak niet wordt herkend als zodaning.
Als de hond binnenshuis wel hierkomt zul je hem dat ook moeten leren op zoveel mogelijk andere plaatsen en in allerlei situaties, dan pas begrijpt de hond het commando echt.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Sita schreef:Zoals Frederique al geschreven heeft, doe ik het ook.

Vooral haar een paar keer roepen en weer vrij te geven is belangrijk, anders krijgt je hond de associatie dat als jij haar roept dat ze aangelijnd gaat worden. Door haar te roepen en weer vrij te geven voorkom je dat :ok:

Wat ik wel doe bij Sita, als ze bij de eerste keer roepen komt, gelijk jackpot, veel snoepjes grote beloning. Komt ze pas na drie keer roepen, dan krijgt ze wel een beloning maar minder.
De jackpot die pas ik ook vaak toe :mrgreen: :ok:
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Volgens mij heeft je hond nu een moeilijke leeftijd, qua luisteren dan :wink:
Gewoon altijd belonen als ze komt, al ben je 10 minuten aan het roepen.

Benthor is als pup wel eens dwars door een heg een tuin ingegaan om daar koeienstront uit een emmer te vreten. Nadat ik een kwartier heb staan roepen terwijl ik hem zie vreten uit de emmer aan de andere kant van de heg komt er een vrouw langsgelopen en die stelt voor om ook eens te roepen.
Natuurlijk kwam die lullo van mij meteen aangerend :mrgreen:
Het was wel moeilijk om zijn komst toen te bejubelen maar heb het toch maar gedaan :wink:

Op dit moment begint ie echt lekker mee te lopen en op ons te letten. Hij is nu 16 maanden.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ik ben een wandelende koekjestrommel en ze komen hier altijd :wink:
romda40
Vaste gebruiker

ik ben begonnen idd met het geven van koekjes op het moment dat ze reageert op haar naam. buiten heeft ze nog te veel interesse voor wat daar gebeurd, maar dat komt vast wel. ik blijf goede hoop houden. binnen blijf ik haar gewoon roepen en belonen en buiten komt (hopelijk) vanzelf. Ze is erg sociaal naar andere honden toe ook aan de lijn en nu wil ik proberen langs de honden gewoon te lopen, haar te corrigeren als ze er heen "trekt' en dan belonen als ze gewoon meeloopt. ik ga ervan uit dat ik er wat meer energie in moet steken, maar dat het dan vanzelf gaat lukken.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

EstherK schreef:Benthor is als pup wel eens dwars door een heg een tuin ingegaan om daar koeienstront uit een emmer te vreten. Nadat ik een kwartier heb staan roepen terwijl ik hem zie vreten uit de emmer aan de andere kant van de heg komt er een vrouw langsgelopen en die stelt voor om ook eens te roepen.
Natuurlijk kwam die lullo van mij meteen aangerend :mrgreen:
:smile2: Een vreemde is idd altijd interessanter op één of andere manier.
Overigens komt Felix het snelst als we de naam van de kat roepen. Daar is vast een les uit te leren, maar ik snappum nog niet :mrgreen:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
romda40
Vaste gebruiker

ik mag natuurlijk niet te vroeg juichen, maar ik was vanmorgen met haar in het park en daar wil ze het meestal niet om bij me te komen. in het begin leek ze het nog niet meteen door te hebben, maar na een paar keer naam zeggen/roepen en als ze kwam een aantal brokjes 1 voor 1 geven en dan weer "vrij geven". Later kwam ze ook inderdaad als ik haar riep. (Moest ze niet met andere honden bezig zijn) Soms liep ze bij me, dan gaf ik haar ook af en toe een stukje, zodat ze af en toe iets had van he, ik krijg wat als ik bij haar loop.
Kortom jullie tips zijn heel goed en duidelijk.
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

romda40 schreef:ik mag natuurlijk niet te vroeg juichen, maar ik was vanmorgen met haar in het park en daar wil ze het meestal niet om bij me te komen. in het begin leek ze het nog niet meteen door te hebben, maar na een paar keer naam zeggen/roepen en als ze kwam een aantal brokjes 1 voor 1 geven en dan weer "vrij geven". Later kwam ze ook inderdaad als ik haar riep. (Moest ze niet met andere honden bezig zijn) Soms liep ze bij me, dan gaf ik haar ook af en toe een stukje, zodat ze af en toe iets had van he, ik krijg wat als ik bij haar loop.
Kortom jullie tips zijn heel goed en duidelijk.
Wat goed zeg :cheer: Goed blijven door oefenen. :ok:

Sita is nu 15 maanden en nu begint het pas te lukken om haar in bijna elke situatie terug te roepen.

Ik sta nog steeds voor gek op de hei om haar aandacht te trekken :mrgreen: Maar dat maakt niet uit, het werpt vanzelf zijn vruchten af.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
Remco
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Remco »

Ik doe het ook met snoepjes. En af en toe race ik heel hard weg bij hem. Behalve snoepjes gebruik ik ook zijn flostouw wel eens of een tak. Alles wat de hond spannend vind is bruikbaar.
BiG_G
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door BiG_G »

Ik roep 1 keer....

Dan wacht ik netzolang totdat hij komt, en beloon hem dan met een lekkere knuffel / aai of soms een koekje.
Ik doe dit meestal als het me niet uit maakt of ie de hele dag wegblijft. Het gaat erom, dat als je dit heel consequent doet, dat de hond steeds sneller naar je toe komt onder ELKE omstandigheid.
Zoals een tip eerder al aangaf: geef de hond daarna weer vrij spel.

Als je GEEN tijd hiervoor hebt (bv omdat je naar werk moet ofzo) hou de hond dan aangelijnd.

Na heel veel geduld, en misschien wel maanden verder zal je zien wat het je opleverd.

Bij 10 mnd is het juist verstandig om ze te gaan trainen.
ideesports

You can either agree with me or be wrong.

Afbeelding
Asha
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Asha »

Jaap schreef:Overigens komt Felix het snelst als we de naam van de kat roepen. Daar is vast een les uit te leren, maar ik snappum nog niet :mrgreen:
Asha komt altijd als een speer aan rennen als ik de naam ven een andere voor haar bekende hond roep
Ik denk dat het jaloesie dat je een andere hond, of in jouw geval de kat, aandacht geeft dus komt hij snel naar je toe om alle aandacht op te eisen
:zwaai Groetjes Asha en Pieter :zwaai

Afbeelding
Asha
Vaste gebruiker

Re: Hier!!!

romda40 schreef:Wie heeft voor mij DE gouden tip om mijn super eigewijze golden retriever dame van 10 mnd oud. bij me te laten komen op commando. In het park lekker lopen, maar ik heb geen kontakt op het moment dat ik wil dat ze komt.
Je kan oefenen met een lang touw aan haar halsband.
Door het touw te laten vieren voelt ze d'r eigen vrij.
Dan roep je haar 1 keer bij naam met daarachter "Hier"
Dan ga je langzaam maar niet te geforceerd het touw naar binnen halen zodat ze naar je toe komt.
Als ze dan bij je is geef je haar een snoepje.
Op deze manier kan je gecontroleerd trainen en hoef je niet oeverloos te wachten tot ze komt.

Als je zonder touw wilt werken probeer dan te voorkomen dat je d'r 10 keer ga staan roepen voor ze bij je komt.

1 of 2 keer moet genoeg zijn
Als je ziet dat ze dan nog geen aandacht voor je hebt wacht dab even met roepen maar probeer het even later nog een keer of probeer op een andere manier haar aandacht te trekken.
Als je dan ziet dat je haar aandacht hebt roep haar dan.

Een puppy cursus is altijd aan te bevelen.
Je leert een hond zonder te weten al snel hele verkeerde dingen aan.
En die zijn dan weer moeilijk af te leren.

Om d'r dingen te leren kan je dat altijd het beste aan de riem doen
en als je merkt dat dat goed gaat kan je het los proberen

succes :cheer:

Afbeelding
Asha
Vaste gebruiker

BiG_G schreef: Als je GEEN tijd hiervoor hebt (bv omdat je naar werk moet ofzo) hou de hond dan aangelijnd.

Na heel veel geduld, en misschien wel maanden verder zal je zien wat het je opleverd.

Bij 10 mnd is het juist verstandig om ze te gaan trainen.
Inderdaad heel veel tijd en geduld is noodzakelijk.

Een hond van 10 maanden zit zo'n beetje in z'n pubertijd (de een wat eerder de andere wat later) en net als bij mensen kinderen zijn ze dan erg eigewijs en kunnen ze dingen die ze voorheen perfect deden totaal vergeten zijn, niet vergeten maar gewoon te eigewijs om te reageren.

Een hond trainen begint vanaf de eerste dag dat je haar in huis hebt en vanaf 12 weken kan je er mee naar een puppy training.

Afbeelding
RachelleAmericanBulldog
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising Boxer X mechelse herder een Laekense herder.En in het verleden een amerikaanse bulldog
www.woofatwork.nl
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door RachelleAmericanBulldog »

nou alles is al gezegd denk ik zo ahha...ik beloon nu nog altijd...alleen niet altijd een brokje,..maar een knuffel of een spelletje altijd..dit omdat ik het zeker met een hond als Shaggy (waar mensen toch van kunnen schrikken) ik het heel belangrijk vind dat hij echt altijd komt..en dat doet hij dus ook braaf,..met Nina die snel is afgeleid en graag jaagd doe ik zelfs nu nog..in bepaalde situaties 100 % belonen..met lekkertjes,..zoals b.v. in een veld waar ik weet dat veel wild zit..en dus veel afleidende geurtjes voor haar,..of laatst waren we aan het strand..daar zaten veel vogels,en in de duinen konijnen,..ik heb daar dus 100 % beloond iedere keer als ik riep kwam ze netjes naast en werd beloond..en daarna word er weer vrij gegeven.
Afbeelding

Groetjes Rachelle,Nina(boxer x mechelse herder) en Pfaffke (laekense herder)

in loving memory : Shaggy (amerikaanse bulldog)
romda40
Vaste gebruiker

Natuurlijk heb met ik mijn Golden retriever een puppy cursus gevolgd en een cursus er achteraan. Vanaf dat we haar hadden. Volgens de trainster heeft ze nog niet zo'n eigewijze golden retriever meegemaakt, dus kun je nagaan hoe eigenwijs ze is. Andere honden waren erg op de baas gericht en mijn hond kwam naar me toe rennen (bij een oefening) en vlak voor me week ze af om naar de honden toe te gaan om lekker te spelen. Daar zijn we natuurlijk mee bezig geweest en omdat ze zo lekker eigenwijs is en aan 't puberen, wil ik het bij me komen beter maken. Ze kwam wel al een beetje, maar met de tips kan ik het verbeteren en ik moet zeggen ze is al meer op mij gericht. Want ik heb de lekkers.
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Asha schreef:
romda40 schreef:Wie heeft voor mij DE gouden tip om mijn super eigewijze golden retriever dame van 10 mnd oud. bij me te laten komen op commando. In het park lekker lopen, maar ik heb geen kontakt op het moment dat ik wil dat ze komt.
Je kan oefenen met een lang touw aan haar halsband.
Door het touw te laten vieren voelt ze d'r eigen vrij.
Dan roep je haar 1 keer bij naam met daarachter "Hier"
Dan ga je langzaam maar niet te geforceerd het touw naar binnen halen zodat ze naar je toe komt.
Als ze dan bij je is geef je haar een snoepje.
Op deze manier kan je gecontroleerd trainen en hoef je niet oeverloos te wachten tot ze komt.

Als je zonder touw wilt werken probeer dan te voorkomen dat je d'r 10 keer ga staan roepen voor ze bij je komt.

1 of 2 keer moet genoeg zijn
Als je ziet dat ze dan nog geen aandacht voor je hebt wacht dab even met roepen maar probeer het even later nog een keer of probeer op een andere manier haar aandacht te trekken.
Als je dan ziet dat je haar aandacht hebt roep haar dan.

Een puppy cursus is altijd aan te bevelen.
Je leert een hond zonder te weten al snel hele verkeerde dingen aan.
En die zijn dan weer moeilijk af te leren.

Om d'r dingen te leren kan je dat altijd het beste aan de riem doen
en als je merkt dat dat goed gaat kan je het los proberen

succes :cheer:
De mijne hier luistert perfect in een rustige (lees stille) omgeving, echter zodra er iets of iemand is rent ze er heel hard naartoe. Puur om te kijken wie het is en of deze geintresseert is in spelen met haar :mrgreen:

Nu is het nog maar een hond van 8 maanden en heeft op dit moment nog het concentratie vermogen van een mossel, maar is het misschien verstandig om hier ook mee te beginnen, of moet ik toch nog even wachten?
Asha
Vaste gebruiker

Gaia schreef: De mijne hier luistert perfect in een rustige (lees stille) omgeving, echter zodra er iets of iemand is rent ze er heel hard naartoe. Puur om te kijken wie het is en of deze geintresseert is in spelen met haar :mrgreen:

Nu is het nog maar een hond van 8 maanden en heeft op dit moment nog het concentratie vermogen van een mossel, maar is het misschien verstandig om hier ook mee te beginnen, of moet ik toch nog even wachten?
Volgens mij kan je niet vroeg genoeg beginnen met oefenen en leren.
Hoe jonger ze zijn hoe eerder ze het oppakken.
Maar doe 1 oefening nooit te lang want dan gaat ze de concentratie verliezen en is je tijd die je er net heb in gestoken zinloos geweest.
Doe een oefening 3 of 4 keer en ga dan weer een stukje verder lopen en doe dan weer de oefening of een andere een paar keer.
Zo blijft het leuk en interesant
Probeer je oefeningen steeds op een andere plaats te doen zodat ze ook leert om overal te luisteren en niet alleen thuis of dat ene grasveldje.
Zorg wel dat je er tijd voor hebt anders wordt je ongeduldig.
En wordt niet boos als ze niet luistert maar beloon haar als ze het wel doet ook al duurt het wat langer.

Afbeelding
Gaia
Zeer actief
Mijn ras(sen): xPuli

Ongelezen bericht door Gaia »

Asha schreef:
Gaia schreef: De mijne hier luistert perfect in een rustige (lees stille) omgeving, echter zodra er iets of iemand is rent ze er heel hard naartoe. Puur om te kijken wie het is en of deze geintresseert is in spelen met haar :mrgreen:

Volgens mij kan je niet vroeg genoeg beginnen met oefenen en leren.
Hoe jonger ze zijn hoe eerder ze het oppakken.
Maar doe 1 oefening nooit te lang want dan gaat ze de concentratie verliezen en is je tijd die je er net heb in gestoken zinloos geweest.
Doe een oefening 3 of 4 keer en ga dan weer een stukje verder lopen en doe dan weer de oefening of een andere een paar keer.
Zo blijft het leuk en interesant
Probeer je oefeningen steeds op een andere plaats te doen zodat ze ook leert om overal te luisteren en niet alleen thuis of dat ene grasveldje.
Zorg wel dat je er tijd voor hebt anders wordt je ongeduldig.
En wordt niet boos als ze niet luistert maar beloon haar als ze het wel doet ook al duurt het wat langer.
Ik ben ook al een tijdje bezig om hier mee te trainen. Ga 1 dag naar een rustige (verschillende plekken) veldje en 1 dag naar een iets drukkere omgeving.

Echter ik kan niet iets vinden wat haar boeit, worst frolic en al dat soort snoep vind ze wel lekker. Alleen niet lekker genoeg om ook daadwerkelijk te komen. Balletjes zijn leuk, maar hondje is leuker.

Heb vandaag eindelijk door dat als ik hard zwaaiend weg ga rennen ze dan naar me toe komt. :cheer: Alleen jammer dat op iets drukkere plek altijd mensen zijn die je kent. Die denken echt dat ik gek ben... :mrgreen:
Maar er zit dus schot in de zaak.
romda40
Vaste gebruiker

Ik ben op advies van jullie begonnen met in huis haar naam te roepen en zodra ze haar kop maar draaide omdat ze het hoorde kreeg ze een stukje frolic. toen stond in in de keuken en zij in de kamer, roepen ze kwam en toen frolicje. buiten in het park duurde het even voor ze het door had, maar zodra ze merkte dat ze wat kreeg kwam ze en kreeg ze 1 of 4 of 6 frolicjes 1 voor 1 en dan rende ze weer door als ik zei dat het klaar/op was.
nu komt ze zelfs even naar me toe om iets te halen en dan krijgt ze ook wat van me. de aandacht is nu ook wat meer op mij gericht omdat ze weet dat ik iets heb.
dus uit eigen ervaring mag ik zeggen, dat het wel goed komt :wink:
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”