fiona schreef:
Probeer ook leuke dingen te verzinnen om hem te kunnen laten doen, maar weet niet zo goed wat!
Lees in de boeken bijv. bed opmaken, maar zie ik hem echt niet doen hoor! Ook omdat hij nog jong is en behoorlijk speels vind ik het lastig.
Heb jij nog leuke tips?
Van dat bed op maken heb ik inderdaad ook gelezen en van nog meer klusjes in het huishouden.
Het ras werdt vroeger veel gehouden op de boerderij en daar schijnen ze heel erg handig geweest te zijn.
Ik denk best dat je hemkan leren
helpen het bed op te maken, jij aan de enen kant en hij aan de andere kant om het laken strak te trekken.
Ik heb het nog niet geprobeerd.
Asha vindt het vooral leuk om vanalles mee te dragen tijdens de wandeling.
Je kan hem inderdaad leren om spullen bij andere familie leden te brengenzoals een krant of folder of iets anders wat hij makkelijk vast kan houden.
Ik ben ook met Asha naar spel en apel geweest en daar werde allerlij spelletjes gedaan
Ik doe verder niet zoveel spelletjes met d'r alleen oefeningen zoals: hier, kom voor, aan de voet, en al dat standaard spul, je kent dat wel.
Dat doe ik regelmatig tijdens de wandeling en ik heb ook altijd een balletje bij me en laat er even aporteren.
fiona schreef:
Het is zeker een kameraadje!
Geweldig he dat wordt steeds meer.
Laatst kwam ik een vrouw tegen die vertelde dat ze al meerdere rassen had gehad en nu heeft ze een Appenzeller maar ze had nooit geweten dat je zoveel van een hond kan houden.
fiona schreef:Misschien kan je nog iets met me delen...
Dilano is nu bijna 11 mnd, jong dus en vol energie.
Weet dat het ras zijn beweging nodig heeft en die geef ik hem zeker, maar hij lijkt wel onuitputtelijk!!! Begin me een beetje af te vragen of dat wel iets minder gaat worden als hij zo volwassen gaat worden... ???
Moet ik je toch een beetje teleurstellen

Asha is nu 6 en nog steeds niet moe te krijgen.
Maar ze kan ook heel rustig zijn ondanks dat ze niet moe is.
Als wij maar rustig zijn is zij het ook.
maar als wij druk doen is zij ook erg druk.
Ze wil graag overal bij betrokken worden.
fiona schreef:Wil ook met hem gaan fietsen straks, dus probeer hem er al 3 mnd aan te laten wennen! Zodra ik met de fiets loop gaat het allemaal prima, maar zodra ik op die fiets ga zitten, laat staan fietsen... dan wordt hij helemaal dol :N: ! blaffen, oneindeloos! springen en hij heeft geprobeerd in mijn band én in mijn kuit te happen!
Alles geprobeerd, maar kweet niet meer wat te doen....
Ik ben het helemaal eens met de andere die hier over hebben geschreven
je moet het heel rusitg op bouwen.
Asha vindt het prachtig om naast, meestal schuin voor de fiets te lopen of rennen en ook dan is ze niet moe te krijgen.
Ze blijft altijd netjes langs de kant lopen en staat soms ineens stil om te plassen of te poepen
Asha loopt altijd los naast de fiets.
Eigenlijk is het bij Asha vanzelf gegaan.
Begonnen met de fiets naar achter te rijden om hem in de schuur te zetten en dat ging goed dus toen wat verder geprobeerd en dat ging ook goed
fiona schreef:Tevens staat overal omschreven dat een appenzeller wantrouwig kan zijn naar vreemden... zal je eerlijk zeggen: Dilano totaal niet!
Hij vindt IEDEREEN leuk en aardig! En als ze aandacht aan hem besteden wordt hij nog veel enthousiaster. (vervolgens tegen mensen opspringen en maar tegenaan hangen).
Horen zeggen dat dit met 1,5 jaar zo om kan draaien...
Weet niet of jij je appie ook vanaf pup hebt maar ben benieuwd wat jouw ervaringen hiermee zijn.
Inderdaad is dat bij Asha ook heel erg omgeslagen bij

1,5 jaar ,kan ook eerder zijn geweest, dat weet ik niet precies meer.
Als pup wilde ze graag door iedereen geaaid worden maar dat is dus niet meer zo en ik moet je zeggen dat ik geen een weet die dat niet heeft.
Mannetjes of vrouwtjes zit daar weinig verschil in.
Maar goed er zijn altijd uitzonderingen
fiona schreef:Hoop jouw ervaringen te horen en misschien wel wat tips.
Bedankt voor je quote!
Ik hoop je een beetje geholpen te hebben en als je nog meer vragen hebt kun je altijd hier terecht