Wij gaan van huis altijd al alleen maar op vakantie als de honden mee kunnen dus ik ben niet anders gewend eigenlijk. Wel heb ik gemerkt dat het vaak best lastig kan zijn om een goede locatie te vinden, zelfs hier in Nederland.
Wat de afstand betreft: dat moet makkelijk kunnen. Tot een aantal jaar geleden gingen wij altijd naar oostenrijk met de sleurtent (vouwwagen lol) of de caravan. Nu we vier honden hebben is dat niet meer te doen vind ik. Het maximale waarmee we op vakantie gingen was twee honden en dat waren de golden en de husky. Ondanks de dikke vacht van de husky kan hij van alle honden hier, het beste tegen de warmte omdat de vacht hem perfect isoleert tegen zowel kou alswel de warmte. Voordeel van een vakantie in de bergen is dat je op een bloedhete dag de honden in de auto zet en het wat hoger op zoekt waar het altijd koeler is. Eenmaal hoog in de bergen is het een kwestie van auto open, honden eruit en uuuuuuuuren wandelplezier. Heerlijk.
Toen we drie honden hadden was het buitenland ook niet echt haalbaar meer dus probeerden we een huisje in nederland... doe ik dus ook nooit meer. Ten eerste mag je nergens met drie honden komen dus hadden we de herder meegesmokkeld het huisje in. En dat was allemaal het probleem niet maar de herder die zag die vakantie toch echt niet als vakantie en was behoorlijk ziek ervan

waardoor we dus een paar dagen eerder naar huis zijn terug gegaan. Gezien echter dat jouw honden het in nederland ook oke vinden, zou ik me niet zo'n zorgen maken en denk ik dat ze het prima naar hun zin zullen hebben.
Over de taalbarriere: ik nam altijd (ondanks dat ik behoorlijk duits spreek) woordenboeken ned - duits en duits - ned mee. Gelukkig nooit nodig gehad gelukkig maar je kunt er dan in ieder geval wel mee uit de voeten.
Wel zou ik qua gezondheid even nakijken of er gebiedspecifieke "gevaren" zijn zoals zandvliegen en al die andere dingen die al genoemd zijn. Meestal weet je DA dat wel.
Ben benieuwd wat jullie gaan doen.