Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pup houden

Moderator: moderatorteam

mik
Vaste gebruiker

Pup houden

Ongelezen bericht door mik »

Hallo allemaal

Ik heb op zich niet echt een heel groot probleem hoor. Ik wil alleen jullie reacties weten op iets wat een "nieuwe trainer" op de cursus tegen mij heeft gezegd.

Mijn pup van bijna 5 mnd (soft coated wheaten terr) vind de cursus echt geweldig. Hij ligt van het moment dat hij is de auto stapt tot dat we er zijn te piepen zovan aaaaahhhh ik mag weer. Hij wil ook heel graag het veld op. Je merkt echt dat hij dat "werken" echt graag wil. Hij luistert goed en beheerst al een behoorlijk aantal dingen. Is af en toe lekker eigenwijs en snel afgeleid zoals pup (terriers) zo lekker kunnen zijn. Al met al doet hij het echt goed dus en neemt heel snel dingen in zich op.

Tijdens de cursus moeten we spelen met de apportjes. Dus lekker in het apport laten hangen. Los laten en weggooien zodat ze hem terug kunnen brengen.Thuis oefenen wij ook met het apport weggooien en we hebben een aantal keer ook de hond eerst laten zitten en blijven voordat hij het apport mog halen.(dit deed mijn vriend de eerste keer eigenlijk voor de grap (is toch het uiteindelijke doel van het apporteren?)Dit deed hij gewoon in een keer zonder dat we het echt hebben moeten oefenen. Wij heel verrast natuurlijk en hem flink beloond.

Ik deed dit natuurlijk gisteren ook op de cursus. En ik krijg van een instructeur te horen oooh wat doet ie dat goed he!! en van de ander ja je moet hem wel pup houden hoor. Nu al met dat blijven! Hij vond het gewoon geweldig om te doen, en we hebben het hem niet eens echt moeten aanleren :19: Echt hoe trots hij dan al kwispelend met dat ding loopt en vanzelf weer gaat zitten zovan nog een keer!! Tuurlijk doe ik dit niet constant gewoon ravotten hoort er namelijk ook bij vind ik.

Natuurlijk moet je een pup, pup houden en niet constant onder druk zetten om te leren, maar als zo'n hond dat toch vanzelf doet dan is het toch meer een spel voor hem dan echte training? Of zie ik het nu verkeerd. Natuurlijk trainen we thuis wel alle basis dingen, en ook een beetje apporteren. Maar nooit meer dan 5 tot 10 min per dag.

Wat vinden jullie hier nu van. Hou ik mijn pup niet pup genoeg of moet dit gewoon kunnen? Ik wil graag meningen hierover, want ik wil zeker weten dat ik geen verkeerde dingen ga doen!

alvast bedankt

Groeten Kim
Zenda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zenda »

Ik zeg maar zo jong geleerd is oud gedaan. :ok:
Maar de hond moer er wel lol aan beleven.
En anders doet de hond de opdrachten echt niet hoor.
Ik denk dat er een aantal mensen een beetje jaloers zijn. :wink:
Afbeelding

Dank je wel Twinkeltje. Gr. Mirjam.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Ik denk eerder dat die anderen gewoon jaloers zijn. Jij bent gewoon lekker bezig met je hond. Want als die het niet zou willen doen, doet-ie het niet. En hoe jonger 'n hond dingen leert, hoe gemakkelijker gaat, maar ook hoe beter het in dat koppie blijft zitten. Zeker als het op 'n leuke manier gaat.

Ik zou zeggen, ga gewoon lekker door als jij en je hond je er goed bij voelen.
Wytske
Actief

Ongelezen bericht door Wytske »

Als je hond(je) er veel lol aan beleefd, vooral doorgaan. Apporteren is uiteindelijk geen makkelijke oefening, dus als je al spelend de basis kunt leggen, waarom niet? Maar moeten jullie tijdens spel je speeltje los laten of is het al een apporteeroefening?
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

de trainer zou aan jullie moeten kunnen zien dat jullie de pup niet overtrainen, dan doet de hond namelijk meer dan alleen die oefening goed, dan geeft ie ook stressignalen af in de meeste gevallen.

ik denk dat het een beetje een standaard zinnetje is geweest :wink:
Afbeelding
EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door EstherK »

Pup vindt het leuk, jij vindt het leuk, dus vooral gewoon doen. :ok:
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Ik weet dat ik met Jamey ben gestopt met trainen omdat ik het zelf te snel vond gaan en haar pup wilde houden. Achteraf heb ik er spijt van, omdat ze in die periode veel makkelijker leerde en het ook echt leuk leek te vinden om gehoorzaamheid te doen... Nu is die motivatie veel moeilijker te vinden, ik denk dat dat misschien is doordat we een poos niet getraind hebben...
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Jacksel schreef:Ik weet dat ik met Jamey ben gestopt met trainen omdat ik het zelf te snel vond gaan en haar pup wilde houden. Achteraf heb ik er spijt van, omdat ze in die periode veel makkelijker leerde en het ook echt leuk leek te vinden om gehoorzaamheid te doen... Nu is die motivatie veel moeilijker te vinden, ik denk dat dat misschien is doordat we een poos niet getraind hebben...
Bij Tirsa gaat het nu ook veel moeilijker als toen ze nog pup was. Het enige dat ze nu nog ziet is het lekkers dat ze krijgt of de target stok, daar vliegt ze op af aantikken ik krijg lekkers. Het is me wel gelukt dat ze nu ook d'r rechterpootje geeft i.p.v. d'r linker.
Noury
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noury »

Ik zou het verschil maken tussen een apporteervoorwerp (dummy) en een bal. Als je het commando apport roept en hij gaat al zitten...niets meer aan doen en heerlijk van genieten want idd jong geleerd is oud gedaan. Maar...als je nu gewoon met een balletje o.i.d. aan het spelen bent en hij gaat dat halen zeg dan niet het woord apport. Hou dat woord alleen bij dummy's zodat hij het zitten aan het commando "apport" gaat koppelen (ben ik nog duidelijk zo? :denken: )

Ik vind dus zeker niet dat je je pup overvraagt maar juist dat je inspeelt op zijn behoeften. Iedere hond is een individu en ik zou zo graag zien dat hondenscholen / verenigingen dat ook eens gingen beseffen en daarop in zouden spelen. Jouw hondje leert snel waardoor je straks inventief moet zijn bij het houden van zijn interesse en veel herhalen (een hond die snel leert vergeet helaas ook snel LOL). Maar zoals ik het hier zie, zou ik er lekker mee doorgaan.
naadje

Ongelezen bericht door naadje »

zolang als de hond er plezier in blijft houden gewoon lekker doorgaan!
mik
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door mik »

Hallo allemaal.

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik dacht zelf ook al dat ik er mezelf niet zo veel van moest aantrekken. Idd Finn vind het geweldig om te doen.

@Wytske: We moeten tijdens de training de hond lekker in het apport laten hangen en zo af en toe loslaten en dan speels de hond terug roepen/lokken.

@Noury: We moeten tijdens de cursus ook een speeltje gebruiken wat thuis niet gebruikt wordt. Ik denk dat ze daar dan ook het verschil in apport en gewoon spelen gaan zien. Als ik het apport je laat zien, dan gaat hij idd al uit zichzelf zitten. Het enige wat ik dan hoef te doen is blijf zeggen en apport roepen. Wat ik aan Finn merk is dat ie dan al huppelend (met grote sprongen) naar dat apport toe gaat en vervolgens heel trots en kwispelend terug komt en met een commando los dat apport zonder moeite loslaat, om vervolgens weer terug te gaan zitten om opnieuw achter dat ding aan te rennen. Bij het apportje geven we idd het commando "apport" en bij een speeltje zeggen we altijd "ga maar pakken" plus dat ik dan niet aan hem vraag om te gaan zitten en blijven. Is dat ook een manier om het verschil duidelijk te maken?

Ik merk idd dat hij graag wil werken en alles heel snel door heeft. Ik denk ook niet dat ik hem overvraag, maar ik heb idd wel het idee dat ik hem moet blijven prikkelen met nieuwe dingen en veel moet herhalen omdat ie anders heel snel afgeleid is en zijn eigen willetje gaat doen. lekker eigewijs is hij natuurlijk wel, maarja dat is terrier eigen toch?

Al met al vinden zowel Finn als ik het heerlijk om te trainen. Ik denk dat ik idd gewoon op dezelfde voet moet doorgaan en goed naar het gedrag van mijn hond met kijken of het nog wel leuk blijft vinden, overvraagd wordt of dat hij juist meer uitdaging nodig heeft. Ik denk dat het allemaal wel goed komt en ik zeker niet naar die ene opmerking moet luisteren. Ik ken mijn hond immers het beste!

Bedankt allemaal.

Groeten Kim
Noury
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Noury »

:ok: Zo zal Finn zeker wel het verschil zien dus no worries en lekker zo doorgaan :ok:
workingdog
Actief

Ongelezen bericht door workingdog »

massam schreef:de trainer zou aan jullie moeten kunnen zien dat jullie de pup niet overtrainen, dan doet de hond namelijk meer dan alleen die oefening goed, dan geeft ie ook stressignalen af in de meeste gevallen.

ik denk dat het een beetje een standaard zinnetje is geweest :wink:
zat net hetzelfste te denken
gewoon lekker mee doorgaan dus
Trudy
Actief

Ongelezen bericht door Trudy »

Geweldig dat je hond het zo goed doet, ik merk ook op de training dat sommige mensen jaloers zijn op wat mijn hond al kan en ze is ook pas 6 maanden.

Zelf heb ik voor deze airedale ook wheatens gehad, geweldige honden en vreselijk lief!

Succes met verder trainen. :ok:

Groetjes Trudy en Lotte.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”