Ja misschien wel, a.s. zondag is weer les, voorlopig heb ik het er maar ff laten rusten, ik ga het eerst eens met een dummy proberen. Hopen dat dat wat beter gaatranetje schreef:Je zou dan haast zeggen dat er veel te veel druk op is gelegd.Pavago schreef:Waar ik op jachtcursus zitten wordt alleen gebruik gemaakt van dat apporteerblok, in het begin wou ie het nog wel vast houden en ermee lopen maar nu is het echt hopeloos, hij negeert het totaal!
Is het mogelijk om gewoon een tijdje op een speelse manier met een dummy of een airkong te gaan weken?
Misschien komt dat blok dan later wel weer (eerst omwikkeld met wat touw)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Apporteren - ik geef het bijna op - update p 3
Moderator: moderatorteam
-
Pavago
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Lijkt me een goed ideePavago schreef:Ja misschien wel, a.s. zondag is weer les, voorlopig heb ik het er maar ff laten rusten, ik ga het eerst eens met een dummy proberen. Hopen dat dat wat beter gaatranetje schreef:Je zou dan haast zeggen dat er veel te veel druk op is gelegd.Pavago schreef:Waar ik op jachtcursus zitten wordt alleen gebruik gemaakt van dat apporteerblok, in het begin wou ie het nog wel vast houden en ermee lopen maar nu is het echt hopeloos, hij negeert het totaal!
Is het mogelijk om gewoon een tijdje op een speelse manier met een dummy of een airkong te gaan weken?
Misschien komt dat blok dan later wel weer (eerst omwikkeld met wat touw)
En forceer niets
-
Pavago
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Ja dat klopt er is met name op de jachtcursus nogal veel dwang met het commando vast & los o.a. de bek dichthouden van de hond en dat kan volgens mij niet echt goed zijn, oke, een beetje hulp bij het vasthouden is wel goed maar toch...?ranetje schreef:Lijkt me een goed ideePavago schreef:Ja misschien wel, a.s. zondag is weer les, voorlopig heb ik het er maar ff laten rusten, ik ga het eerst eens met een dummy proberen. Hopen dat dat wat beter gaatranetje schreef:Je zou dan haast zeggen dat er veel te veel druk op is gelegd.Pavago schreef:Waar ik op jachtcursus zitten wordt alleen gebruik gemaakt van dat apporteerblok, in het begin wou ie het nog wel vast houden en ermee lopen maar nu is het echt hopeloos, hij negeert het totaal!
Misschien komt dat blok dan later wel weer (eerst omwikkeld met wat touw)![]()
En forceer nietsdaarmee bereik je waarschijnlijk het tegendeel van wat je wilt bereiken
- ranetje
- Zeer actief
Ik heb boekjes gekregen over de jachttraining die geschreven zijn in de jaren 50.Pavago schreef:Ja dat klopt er is met name op de jachtcursus nogal veel dwang met het commando vast & los o.a. de bek dichthouden van de hond en dat kan volgens mij niet echt goed zijn, oke, een beetje hulp bij het vasthouden is wel goed maar toch...?
Daarin begint men ook met een houten blok als start van de apporteertraining en idd behoorlijk dwingend.
Soms werd het blok zelfs vastgebonden in de bek (twee leertjes naar de halsband) om de hond te dwingen
Er zijn honden die daar tegen kunnen en dus een prima resultaat hebben.
Het besef dat er honden zijn die je daarmee volledig de vernieling in kan helpen is pas later gekomen.
Een hond die op die manier niet ging apporteren was in die tijd gewoon "ongeschikt voor het werk"
Op sommige jachtcursussen wordt nog volgens die "ouderwetse" methode het apporteren aangeleerd, maar er zijn al heel wat trainingsgroepen die er een wat modernere methode op na houden
Ik kan niet beoordelen hoe de training verder is op de cursus waar jij naar toe gaat, maar je zou haast zeggen dat daar weinig "voortschrijdend inzicht" is in de wijze waarop je een hond kan trainen.
Lees het boekje van Anke Bogaerts eens (De Drie Karakters) en je krijgt al een aardig idee over hoe je honden zou kunnen trainen, rekening houdend met hun karakter
-
Pavago
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
Die oude jagers boekjes heb ik ook gelezen wat daar in staat, daar sta ik echt van te kijken. Ook de wat oudere jagers die ik ken hebben nogal wat 'aparte' methodes mbt de gehoorzaamheid van de hond. Bedankt voor de tip ik ga eens kijken waar dat boekje verkrijgbaar is.ranetje schreef:Ik heb boekjes gekregen over de jachttraining die geschreven zijn in de jaren 50.Pavago schreef:Ja dat klopt er is met name op de jachtcursus nogal veel dwang met het commando vast & los o.a. de bek dichthouden van de hond en dat kan volgens mij niet echt goed zijn, oke, een beetje hulp bij het vasthouden is wel goed maar toch...?
Daarin begint men ook met een houten blok als start van de apporteertraining en idd behoorlijk dwingend.
Soms werd het blok zelfs vastgebonden in de bek (twee leertjes naar de halsband) om de hond te dwingen![]()
Er zijn honden die daar tegen kunnen en dus een prima resultaat hebben.
Het besef dat er honden zijn die je daarmee volledig de vernieling in kan helpen is pas later gekomen.![]()
Een hond die op die manier niet ging apporteren was in die tijd gewoon "ongeschikt voor het werk"![]()
Op sommige jachtcursussen wordt nog volgens die "ouderwetse" methode het apporteren aangeleerd, maar er zijn al heel wat trainingsgroepen die er een wat modernere methode op na houden![]()
Ik kan niet beoordelen hoe de training verder is op de cursus waar jij naar toe gaat, maar je zou haast zeggen dat daar weinig "voortschrijdend inzicht" is in de wijze waarop je een hond kan trainen.
Lees het boekje van Anke Bogaerts eens (De Drie Karakters) en je krijgt al een aardig idee over hoe je honden zou kunnen trainen, rekening houdend met hun karakter
- ranetje
- Zeer actief
- Noury
- Actief
- Contacteer:
Ik mis in de stukjes eerlijk gezegd het gezondheidsaspect. Hebben degenen die problemen hebben met een apport(blok of dummy o.id.) al gekeken naar de binnenkant van de bek? Een ontstoken tand / tandvlees in de aanleerfase en daarbij dus hevige pijn ondervinden bij het aporteren is genoeg om een niet apporterende hond te creeeren. Reden waarom ik dit noem is helaas uit eigen ervaring met mijn golden retriever die weigerde te apporteren. Nu was zijn gebitsafwijking zo dermate ernstig dat ik al snel doorhad dat dat wrs. de reden was maar toch...
Uiteindelijk heb ik het hem wel kunnen aanleren door het apport heel speciaal te maken (wegleggen waar hij het wel kan zien maar niet kan pakken, zelf mee spelen etc wat al verteld werd, in de voerton leggen, insmeren) en jawel zelfs hij met zijn tandprobleem haalde op zijn examen de volle 10 punten. Heeft een half jaar geduurd maar zonder te veel druk en slechts één maal steeds proberen (dus niet door blijven gaan totdat het een keer wel gaat op één dag maar gewoon proberen en dan stoppen met iets dat hij wel goed kan) per trainingssessie. Moet er wel even duidelijk bijzeggen dat als zijn tandvlees weer onstoken was, er absoluut niet geapporteerd werd (moet wel leuk blijven voor de hond) dus heel goed op blijven letten.
En bij de GGb is het toch zo dat je al punten krijgt voor het vasthouden? Als je dan zorgt dat de rest van de oefeningen super goed gaan...dan slaag je toch?
Uiteindelijk heb ik het hem wel kunnen aanleren door het apport heel speciaal te maken (wegleggen waar hij het wel kan zien maar niet kan pakken, zelf mee spelen etc wat al verteld werd, in de voerton leggen, insmeren) en jawel zelfs hij met zijn tandprobleem haalde op zijn examen de volle 10 punten. Heeft een half jaar geduurd maar zonder te veel druk en slechts één maal steeds proberen (dus niet door blijven gaan totdat het een keer wel gaat op één dag maar gewoon proberen en dan stoppen met iets dat hij wel goed kan) per trainingssessie. Moet er wel even duidelijk bijzeggen dat als zijn tandvlees weer onstoken was, er absoluut niet geapporteerd werd (moet wel leuk blijven voor de hond) dus heel goed op blijven letten.
En bij de GGb is het toch zo dat je al punten krijgt voor het vasthouden? Als je dan zorgt dat de rest van de oefeningen super goed gaan...dan slaag je toch?
- ranetje
- Zeer actief
Over het algemeen wordt afgeraden om de hond opdracht tot apporteren te geven in de periode dat hij aan het wisselen is.
Ik doe dat zelf ook niet tijdens het wisselen.
Alleen als de hond uit zichzelf iets pakt, laat ik het brengen.
Maar je hebt gelijk *Noury, dat je natuurlijk ook altijd even moet controleren of er geen gebitsprobleem is
Ik vermoed dat het probleem bij Pavago is ontstaan door "dwang"
Dat leidt ik af uit de beschrijving die ze geeft, van de manier waarop het apport is "aangeleerd". (in dit geval afgeleerd
)
Ik doe dat zelf ook niet tijdens het wisselen.
Alleen als de hond uit zichzelf iets pakt, laat ik het brengen.
Maar je hebt gelijk *Noury, dat je natuurlijk ook altijd even moet controleren of er geen gebitsprobleem is
Ik vermoed dat het probleem bij Pavago is ontstaan door "dwang"
Dat leidt ik af uit de beschrijving die ze geeft, van de manier waarop het apport is "aangeleerd". (in dit geval afgeleerd
- Noury
- Actief
- Contacteer:
Apporteren tijdens het wisselen had ik het nog niet eens over omdat ik aannam dat dat wel algemeen bekend is maar je hebt gelijk dat je het nog eens noemt voor hen die dat nog niet weten
Misschien moet ik gebitsproblemen even wat beter definiëren zoals ik het bedoel? Komt ie:
tandvleesontstekingen/geïrriteerd tandvlees, abcessen, vergroeide kaken, loszittende tanden anders dan door wisselen, afwijkende stand tanden in het geheel, lipproblemen b.v. door hanglippen die tussen de tanden blijven steken, eczeem op de lip etc.
tandvleesontstekingen/geïrriteerd tandvlees, abcessen, vergroeide kaken, loszittende tanden anders dan door wisselen, afwijkende stand tanden in het geheel, lipproblemen b.v. door hanglippen die tussen de tanden blijven steken, eczeem op de lip etc.
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Re: Apporteren - ik geef het bijna op - update p 3
Even een update, jullie hebben zo geprobeerd me te helpen
Ik heb nu elke week een half uur prive les GG bij It takes 2 en dat bevalt super goed. Bram vindt het daar geweldig, is helemaal weg van de trainster en gaat flink vooruit. Het is vooral leuk om te zien hoe de lol en geconcentreerdheid enorm vooruit is gegaan bij hem. Hij staat me echt zo aan te kijken van 'wat gaan we doen, toe nou Linda, actie!'.
Het apporteren gaat ook zeker beter. Niet dat hij ineens de trainingsruimte doorzoeft met een apportblok, maar we zijn met twee dingen bezig: het eerste is het spelenderwijs apporteren met een flostouw en airkong. Waar Bram eerst niet iets wilde halen als ik het weggooide, doet hij dat nu heel keurig wel. Allemaal tijdens spel, erg leuk.
Het tweede is het laten vastpakken van het apportblok. Ook dat gaat beter, ook al houdt hij het apport nog niet zelfstandig vast. Hij zit nu op zo'n punt dat hij erg twijfelt: zal ik wel of zal ik niet?.... Ik verwacht dus dat het binnen een aantal weken echt wel gaat gebeuren.
Ik heb nu elke week een half uur prive les GG bij It takes 2 en dat bevalt super goed. Bram vindt het daar geweldig, is helemaal weg van de trainster en gaat flink vooruit. Het is vooral leuk om te zien hoe de lol en geconcentreerdheid enorm vooruit is gegaan bij hem. Hij staat me echt zo aan te kijken van 'wat gaan we doen, toe nou Linda, actie!'.
Het apporteren gaat ook zeker beter. Niet dat hij ineens de trainingsruimte doorzoeft met een apportblok, maar we zijn met twee dingen bezig: het eerste is het spelenderwijs apporteren met een flostouw en airkong. Waar Bram eerst niet iets wilde halen als ik het weggooide, doet hij dat nu heel keurig wel. Allemaal tijdens spel, erg leuk.
Het tweede is het laten vastpakken van het apportblok. Ook dat gaat beter, ook al houdt hij het apport nog niet zelfstandig vast. Hij zit nu op zo'n punt dat hij erg twijfelt: zal ik wel of zal ik niet?.... Ik verwacht dus dat het binnen een aantal weken echt wel gaat gebeuren.

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
-
Benji&Brenda
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Contacteer:
- Chezzies
- Zeer actief
- Contacteer:
Ongeveer een vergelijkbaar probleem met metaal aport gehad, ik kwam niet door dat punt heen van langer vasthouden laat staan ophalen. Toen ben ik de beloning na de click drastisch gaan veranderen...een jackpot geven in de vorm van eten uit een bakje wat vol met worst zat. Eerst een keer gratis laten eten en daarna laten verdienen....en toen doorbrak ik het en haalde hij het graag op want daarna kreeg hij toch wel een superbeloning. Nu na tig jaar doet hij het nog steedsmarsmallowtjuh schreef:Ik ga ff meelezen, want Boomer doet precies hetzelfde... :N:
Alles prima, erachter rennen, vastpakken, maar langer dan een halve seconde...![]()
Heb het clickeren nog niet geprobeerd hierbij, maar verder lukt het met niets om m ertoe te bewegen te apporteren.
Frisbee's apporteerde hij de 1e keer wel, daarna ook niet meer.

- Zoek stok!
- Zeer actief
Ik ben echt zo blij met deze lessen. Het gaat me niet eens om een examen te halen, maar de lol die Bram en ik er van hebben. We zijn echt samen bezig, zo leuk! En met agility heb ik er ook enorm veel plezier van. Bram is zoveel meer gefocustInge O schreef:klinkt ideaal dus voor jullie.
De trainster is ook zo relaxed. Ze zit ons niet te trainen met 'dit mag niet, en dat mag niet', maar echt puur op de lol tussen ons. En ondertussen leren we ook nog hartstikke veel

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
Heerlijk is dat hé?Zoek stok! schreef:Ik ben echt zo blij met deze lessen. Het gaat me niet eens om een examen te halen, maar de lol die Bram en ik er van hebben. We zijn echt samen bezig, zo leuk! En met agility heb ik er ook enorm veel plezier van. Bram is zoveel meer gefocustInge O schreef:klinkt ideaal dus voor jullie.
De trainster is ook zo relaxed. Ze zit ons niet te trainen met 'dit mag niet, en dat mag niet', maar echt puur op de lol tussen ons. En ondertussen leren we ook nog hartstikke veel
Ik heb sinds kort ook weer zo'n fijne trainster voor de G&G 3
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
Zoek stok! schreef:Even een update, jullie hebben zo geprobeerd me te helpen![]()
Ik heb nu elke week een half uur prive les GG bij It takes 2 en dat bevalt super goed. Bram vindt het daar geweldig
train je bij brigitte?
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ja, bekend?diana25 schreef:Zoek stok! schreef:Even een update, jullie hebben zo geprobeerd me te helpen![]()
Ik heb nu elke week een half uur prive les GG bij It takes 2 en dat bevalt super goed. Bram vindt het daar geweldig
train je bij brigitte?

Linda, Izzie en Bram
- diana25
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitseherder
jaZoek stok! schreef:Ja, bekend?diana25 schreef:Zoek stok! schreef:Even een update, jullie hebben zo geprobeerd me te helpen![]()
train je bij brigitte?
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
ik heb niet alles doorgelezen dus als ik nu iets zeg wat allang gezegd is, heb ik niks gezegd
Maar als hier een pup niet wil apporteren maak ik een ring aan het apporteerblok zodat ik er een 10 meter lijn aan kan maken... en daarmee sleep ik het blok alle kanten over het veld... dan wordt het blok ineens veel leuker dan zo stil ding wat daar ligt... als hij hem dan oppakt dan trek ik aan de lijn zodat er een beetje weerstand op komt en hij wat moet doen om het vast te houden....
Maar als hier een pup niet wil apporteren maak ik een ring aan het apporteerblok zodat ik er een 10 meter lijn aan kan maken... en daarmee sleep ik het blok alle kanten over het veld... dan wordt het blok ineens veel leuker dan zo stil ding wat daar ligt... als hij hem dan oppakt dan trek ik aan de lijn zodat er een beetje weerstand op komt en hij wat moet doen om het vast te houden....

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Jaap*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jachthonden
Zoek stok! schreef:...Het gaat me niet eens om een examen te halen, maar de lol die Bram en ik er van hebben. We zijn echt samen bezig, zo leuk! En met agility heb ik er ook enorm veel plezier van. Bram is zoveel meer gefocust![]()
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
-
Golden Stanley
Je traint alleen he.......geen concurrentie, geen bedreiging...........jouw hond reageert volgens mij precies hetzelfde als mijn Stanley. Komt wel goed, dan maar niet in een groep.Zoek stok! schreef:Even een update, jullie hebben zo geprobeerd me te helpen![]()
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Dát klinkt goedZoek stok! schreef:Ik ben echt zo blij met deze lessen. Het gaat me niet eens om een examen te halen, maar de lol die Bram en ik er van hebben. We zijn echt samen bezig, zo leuk! En met agility heb ik er ook enorm veel plezier van. Bram is zoveel meer gefocustInge O schreef:klinkt ideaal dus voor jullie.
Gr. Marijke

- ranetje
- Zeer actief
Zo heb ik het ook gedaan met een van mijn Teckelsmalinois schreef:ik heb niet alles doorgelezen dus als ik nu iets zeg wat allang gezegd is, heb ik niks gezegd![]()
Hij rende wel naar het blok toe, maar dan ging hij er naast liggen i.p.v. dat ding op te pakken
Is ook helemaal goed gekomen
- Zoek stok!
- Zeer actief
Het is vooral 'geen afleiding'Golden Stanley schreef: Je traint alleen he.......geen concurrentie, geen bedreiging...........jouw hond reageert volgens mij precies hetzelfde als mijn Stanley. Komt wel goed, dan maar niet in een groep.
Daarnaast ben ik om eerlijk te zijn ook niet zo'n les-in-een-groep-mens. Met agility vind ik het trouwens wel prima, maar daar zit ik dan ook in een heel gedreven groep.

Linda, Izzie en Bram
- Zoek stok!
- Zeer actief
Ze heeft zelf ook een aantal Duitse Herders en volgens mij traint ze veel mensen met herders. Maar het Kooikertje van mij kan ze ook primadiana25 schreef:
jaer trainen bij haar 4 mensen van onze vereniging met duitseherders. ik vind haar idd heel aardig en de clickertraining die hun daar volgen is aangepast aan ons programma ipo/africhting.

Linda, Izzie en Bram
-
Sita
- Zeer actief
-
Golden Stanley
Ik train ook liever alleen, idd geen afleiding maar bij Stanley ook geen situaties die de 'druk op zijn keteltje' lieten overlopen. Had ik het apart aangeleerd, dan kon ik het ook makkelijker toepassen in de groep. Goed van je dat je privé traint. Agility is toch heel anders dan het suffe GG trainen. Daar mag je hondje ongelimiteerd zijn adrenaline loslaten en is toch actief met het baasje bezig. Goed voor de bandversterking.Zoek stok! schreef:Het is vooral 'geen afleiding'Golden Stanley schreef: Je traint alleen he.......geen concurrentie, geen bedreiging...........jouw hond reageert volgens mij precies hetzelfde als mijn Stanley. Komt wel goed, dan maar niet in een groep.Als hij een oefening eenmaal beheerst, kan hij het prima in een groep honden, maar iets nieuws aanleren is errug lastig in een groep. Dan wordt er links geblaft: koppie van Bram naar links. Gaat er rechts een hond rennen. He, denkt Bram, ik wil ook wel even rennen. Etc.
Daarnaast ben ik om eerlijk te zijn ook niet zo'n les-in-een-groep-mens. Met agility vind ik het trouwens wel prima, maar daar zit ik dan ook in een heel gedreven groep.
- Bommeltje
- Actief
- Mijn ras(sen): Sheltie, Engelse Springer en Pyreneese herder
Met agility is een groep juist veel beter omdat de honden elkaar opjutten. Er komt veel meer adrenaline vrij die gebruikt kan worden om snelheid te verkrijgen.Inge O schreef: ik heb nu met agility eigenlijk het omgekeerde : sinds kort train ik op een nieuwe hondenschool, waar de agility-training individueel gegeven wordt. zowel ikzelf als mijn honden vinden er een stuk minder aan op die manier (ook omdat het in een oogwenk weer voorbij is).
Fysiek gezien is het ook prettiger want je wisselt elkaar af zodat de honden tussendoor weer kunnen herstellen. Zowel voor hond als handler is privéles wat betreft agility vrij intensief en of je er zoveel meer aan hebt daar moet je je vraagtekens bij zetten. Volgens heb je juist meer aan een groep in dit geval: je leert er ook meer van elkaar.
In tegenstelling tot obedience waar je veel meer hebt aan privéles.
Leren en ontspanning in balans.
- bowiej
- Actief
- Mijn ras(sen): Duitse herder!
Mag ik vragen hoe je dit aangeleerd hebt?Zoek stok! schreef:Even een update, jullie hebben zo geprobeerd me te helpen![]()
Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem met mij hondje
- Zoek stok!
- Zeer actief
Samen lol maken. Rondrennen met bijv. een flostouw, roepen, opjutten, touw over de grond laten gaan en bewegen. Hem echt een beetje gek maken. Als hij door het dolle heen is, touw weggooien en roepen en wegrennen. Als hij het touw komt brengen, het touw niet direct afpakken, maar in z'n bek laten, vastpakken en er een stukkie samen mee rennen. Dan uit z'n bek halen en het spelletje weer herhalen.bowiej schreef:Mag ik vragen hoe je dit aangeleerd hebt?Zoek stok! schreef:Even een update, jullie hebben zo geprobeerd me te helpen![]()
Ik zit namelijk met precies hetzelfde probleem met mij hondje
Kun je daar iets mee?

Linda, Izzie en Bram