Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
trekken van malamute
Moderator: moderatorteam
-
lloyd
- geregistreerd lid
trekken van malamute
Wij hebben een malamute en trekt nog al erg met aan de lijn lopen. Commando's geven helpt niet zoals halt houden ,volg, en omkeren ook niet. Lijn moet alijd onder spanning staan.Ik weet dat trekken van een slee hun werk is. wie heeft er wat tips.
-
Azyzam
- Actief
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Even quote die ik eens op een ander forum heb gezet:
Tip: denk niet dat malamutes niet kunnen meelopen aan de lijn, als je blijft oefenen lukt het wel!Oefen gewoon veel, een slipketting zou ik zelf nooit gebruiken. Ik heb het naastlopen/niet-trekken aan onze honden geleerd door ze te leren: zij moeten mij in het oog houden en mijn tempo volgen en niet andersom. Dit door met een gewone leiband en een gewone halsband veel rond te lopen, bochten maken, tempowisselingen,... met je hond gewoon bij je. Vraag de hond niets en negeer hem van zolang hij trekt, als er geen druk op de lijn is zeg je rustig dat hij flink is. Blijf doordoen tot hij doorheeft dat als hij jou tempo volgt, hij braaf is. Van het moment dat hij weer trekt maak je weer draaiingen etc etc.
Belonen als ze het goed doen is ook belangrijk, vooral met je stem. Als je op straat wandelt heb je immers niet altijd snoepjes mee, maar je stem wel.

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- Noury
- Actief
- Contacteer:
Hier wat tips die je kunt proberen:
Als de hond trekt, achteruit lopen zodat de hond met je mee moet lopen, als hij naar je kijkt (en dus aandacht voor je heeft) kun je ofwel de clicker gebruiken (moet je m wel eerst de clicker aanleren) ofwel "yes" zeggen (moet hetzelfde aangeleerd worden als de clicker) en een snoepje geven. Als je dit consequent doorvoert ziet de hond dat het aandacht hebben voor jou veel belonender is dan trekken aan de riem.
Als de hond trekt, achteruit lopen zodat de hond met je mee moet lopen, zodra hij naar je kijkt draai je je om in de tegenovergestelde richting als waarin hij wilde trekken en trekt vervolgens een ander plan voor wat betreft de route. Ook nu geldt: steeds consequent herhalen.
Succes!
Als de hond trekt, achteruit lopen zodat de hond met je mee moet lopen, als hij naar je kijkt (en dus aandacht voor je heeft) kun je ofwel de clicker gebruiken (moet je m wel eerst de clicker aanleren) ofwel "yes" zeggen (moet hetzelfde aangeleerd worden als de clicker) en een snoepje geven. Als je dit consequent doorvoert ziet de hond dat het aandacht hebben voor jou veel belonender is dan trekken aan de riem.
Als de hond trekt, achteruit lopen zodat de hond met je mee moet lopen, zodra hij naar je kijkt draai je je om in de tegenovergestelde richting als waarin hij wilde trekken en trekt vervolgens een ander plan voor wat betreft de route. Ook nu geldt: steeds consequent herhalen.
Succes!
-
Lemuria
Ik kende een vrouw die had iets slims bedacht. Ze had d'r honden het volgende aangeleerd (wel na ontzettend veel oefenen!!):
- Halsband om = niet trekken
- Tuig om = wel trekken. Zo kwam ze toch tegemoet aan hun natuurlijke behoefte om te trekken
.
Maar goed, zij deed er dan ook mee aan slederaces...ik vind het van een poolhond niet gek dat hij trekt aan de riem. Die van mij mogen dat (met beleid). Het zit gewoon in hun systeem (ja kom maarrrrr
). Ik zou het zelfs zonde vinden als ze niet meer trokken, om eerlijk te zijn! Het is in mijn opinie hetzelfde als een Golden Retriever die geen speeltjes terugbrengt...
Ik weet dat ik het ze wel af zou kunnen leren als het moest, maar ik wil dat simpelweg niet.
- Halsband om = niet trekken
- Tuig om = wel trekken. Zo kwam ze toch tegemoet aan hun natuurlijke behoefte om te trekken
Maar goed, zij deed er dan ook mee aan slederaces...ik vind het van een poolhond niet gek dat hij trekt aan de riem. Die van mij mogen dat (met beleid). Het zit gewoon in hun systeem (ja kom maarrrrr
Ik weet dat ik het ze wel af zou kunnen leren als het moest, maar ik wil dat simpelweg niet.
- Noury
- Actief
- Contacteer:
- Trippell
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alaskan Malamute + twee kruisingen
- Contacteer:
Snoepje geven als hij kijkt is goed als je je hond wil leren om te volgen met al zijn aandacht op jou. Maar ik vind dat iets anders dan gewoon aan de lijn wandelen waar ze mogen snuffelen, en enkel jouw tempo in het oog moeten houden.
Onze honden kennen ook het verschil tussen tuigje en halsband, Mitrill weet ook dat als ze haar X-back (sledehondenharnas) aanheeft ze moet vooruittrekken.
Een sledehond kan perfect het verschil leren tussen trekken en meewandelen aan de lijn. En eerlijk gezegd, wat heb je aan een trekkende sledehond als je er niet mee gaat sporten? Als je hem wil laten trekken, laat hem dan een slee trekken met een aangepaste training en een aangepast tuig. Trekken aan de halsband is ongezond.
Onze honden kennen ook het verschil tussen tuigje en halsband, Mitrill weet ook dat als ze haar X-back (sledehondenharnas) aanheeft ze moet vooruittrekken.
Een sledehond kan perfect het verschil leren tussen trekken en meewandelen aan de lijn. En eerlijk gezegd, wat heb je aan een trekkende sledehond als je er niet mee gaat sporten? Als je hem wil laten trekken, laat hem dan een slee trekken met een aangepaste training en een aangepast tuig. Trekken aan de halsband is ongezond.

"We hadden een klein jacht kunnen kopen van alles dat we aan onze hond, en alle dingen die hij kapot gemaakt had,
besteed hadden. Maar ja, hoeveel jachten liggen de hele dag bij de deur te wachten tot je terugkomt?" (John Grogan)
- Noury
- Actief
- Contacteer:
Het geven van een beloning hoeft niet alleen gedaan te worden bij het volgen. Gewoon meelopen zonder te trekken kun je prima op die manier aanleren en belonen. Als je de hond wilt laten volgen is je basis al heel anders van de oefening want dan begin je met achteruit lopen, dan indraaien en dan pas een aantal passen vooruit volgen...Trippell schreef:Snoepje geven als hij kijkt is goed als je je hond wil leren om te volgen met al zijn aandacht op jou. Maar ik vind dat iets anders dan gewoon aan de lijn wandelen waar ze mogen snuffelen, en enkel jouw tempo in het oog moeten houden.
Ik laat onze husky overigens niet trekken aan een gewone halsband. Daarvoor hebben we een tuig.
- Ken
- Actief
Dit punt komt vaak terug op dit forum. Met de zoekfunctie kun je posts over "trekken aan de riem" terugvinden.
Zie bijvoorbeeld de post van Jaap* in het forum "Gehoorzaamheid", 3e pagina:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=60
gr. Ken
Zie bijvoorbeeld de post van Jaap* in het forum "Gehoorzaamheid", 3e pagina:
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... c&start=60
gr. Ken
-
Nikita
- Vaste gebruiker
Ik heb mijn malamute via een hondencursus het trekken afgeleerd. Met behulp van clickertraining is dit prima gegaan. Dacht ook altijd dat het haar niet af te leren was maar niets is minder waar. Ze loopt nu grotendeels met uitlaten keurig naast me, echt een verademing.
Het is de kieltepetoet, de stinkiedinkie malamoet