Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Op cursus met Senna.....

Moderator: moderatorteam

senna03
Zeer actief
Mijn ras(sen): Een grote poedel een maltezer en een chinese crested
Aantal honden: 3

Op cursus met Senna.....

Ongelezen bericht door senna03 »

Senna is nu bijna 4 jaar, en omdat ze momenteel niet echt denderend luistert ben ik een EG-cursus met haar gaan volgen. Pas 2 lessen gehad nu. Het probleem is eigenlijk dat ik Senna niet enthousiast kan krijgen. Ze kent alle oefeningen wel, dat heb ik haar wel al geleerd in de loop der jaren maar het volgen is een ramp. Een speeltje vindt ze niks, als ik een snoepje voor haar neus houd dan volgt ze even, geef ik het snoepje dan is het meteen over. Zelfs voor knakworst wat ze normaal gesproken erg lekker vindt haalt ze haar neus voor op....Ze loopt dan te sjokken en let totaal niet op. Zeker als de les zo'n 20 minuten bezig is is ze het echt zat.
Ik moest overigens wel lachen om die doos; de les was afgelopen en we liepen samen met een cursus-genoot het terrein af, kwamen langs een veld en Senna ging helemaal uit haar dak. Spelbuigingen, keihard rondjes rennen om me heen, wilde spelen met het andere hondje (terwijl ze tijdens de les bangig doet naar de andere honden.....
Heeft iemand tips om haar enthousiaster te maken? Overigens loop ik zelf helemaal uit m'n dak te gaan om haar enthousiast te krijgen maar dat boeit haar totaal niet. :19:
Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt daarvoor!
jenny*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cockertje
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jenny* »

wat vervelend.
maar mschein is het allemaal maar erg raar in haar ogen.
Zou je tussentijds niet even een soort pauze in mogen lassen?
even tijd voor jou en haar?
desnoods even naar dat veld toegaan?

Mijn hond deed trouwens een moord vor pannenkoeken :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Hoe lang moet je volgen tijdens de les?
Volgen is en oefening die je rustig moet opbouwen en je moet dat zeker niet lang achter elkaar doen.
Ik denk dat het afhangt van de afwisseling tijdens de lessen of je de hond er bij kunt houden of niet :wink:

Haar reactie na afloop van de les kan er op duiden dat ze nogal wat spanning heeft opgebouwd tijdens de les.
Misschien is het mogelijk om tijdens de les regelmatig een spelmomentje in te lassen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
senna03
Zeer actief

Hoi Ranetje,
Het volgen bestaat uit korte periodes, als het me te lang duurt stop ik er zelf even mee. En speelmomenten.....mevrouw wil niet spelen.....dat doet ze overigens thuis ook niet echt, ze wil wel eens achter een balletje aanrennen of een bal vangen maar dan houdt het echt wel op.
Van die spanning opbouwen dat klopt wel, ook het "staan en betasten" wil niet lukken, de instructrice mag niet aan haar komen, dat vindt ze eng.
Is inderdaad ook een goed idee om even naar het veld te lopen, dank je!
Ik bedenk me opeens dat ik nog Bach Rescue heb staan, misschien dat ik haar dat kan geven?
En anders, als het na een paar lessen nog niet gaat, dan neem ik Milo wel mee om het af te maken. Ik ga haar ook niet express zitten pesten met de cursus.
Nogmaals, bedankt voor het meedenken!
ranetje
Zeer actief

senna03 schreef:Ik bedenk me opeens dat ik nog Bach Rescue heb staan, misschien dat ik haar dat kan geven?
Dat kan je zeker proberen :ok:
Als ze het moeilijk vindt om te worden aangeraakt, kan je dat ook heel rustig opbouwen.
Gaat de trainster op haar hurken naast Senna zitten zonder haar aan te kijken?
Ik ga bij angstige honden vaak eerst gewoon met de baas praten en laat wat achteloos mijn hand ruiken terwijl ik niet "frontaal" maar opzij voor de hond sta.
De volgende stap is dan even onder de kin kriebelen. Zo bouw ik het voorzichtig uit. De baas heeft dan steeds iets lekkers klaar om aan de hond te geven als ze het toelaat.

Over de rug aaien komt pas op het allerlaatst aan de beurt, als de rest geod gaat :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
senna03
Zeer actief

Ik heb besloten om te stoppen met de cursus. Het gaat niet goed met Senna. Ze was zo bang op de KC, ze vond het echt vreselijk. Haar angstige gedrag is erg toegenomen, terwijl het juist al zo'n stuk beter met haar ging. Ik hoop dat ik haar gauw weer wat stabieler kan krijgen, ik vind het zo sneu voor haar. Bah, ik baal dat ik haar hieraan heb blootgesteld. :jank:
ranetje
Zeer actief

Als ze alleen maar angstiger wordt kan je idd beter stoppen.
Ik vraag me wel af waardoor dat komt :denken:
Zo ongezien zou ik er ook geen andere oplossing voor weten dan te stoppen :wink:
Afbeelding
senna03
Zeer actief

Achteraf heb ik misschien wel een idee hoe het komt dat Senna zo angstig is. Normaal gesproken wandel ik met alle honden tegelijk. Waarschijnlijk voelt ze zich dan veilig in haar roedel. Eigenlijk natuurlijk behoorlijk dom van mij, maar het is meer een soort gemakzucht om alle honden tegelijk mee te nemen. Ik ga maar eens wat vaker alleen met haar weg, kijken hoe ze dan is. Als dat goed gaat kan ik misschien in de toekomst nog es een poging wagen om een cursus te doen.
Jee, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht :roll:
ranetje
Zeer actief

senna03 schreef:Achteraf heb ik misschien wel een idee hoe het komt dat Senna zo angstig is. Normaal gesproken wandel ik met alle honden tegelijk. Waarschijnlijk voelt ze zich dan veilig in haar roedel. Eigenlijk natuurlijk behoorlijk dom van mij, maar het is meer een soort gemakzucht om alle honden tegelijk mee te nemen. Ik ga maar eens wat vaker alleen met haar weg, kijken hoe ze dan is. Als dat goed gaat kan ik misschien in de toekomst nog es een poging wagen om een cursus te doen.
Jee, waarom heb ik daar niet eerder aan gedacht :roll:
Het is je daardoor waarschijnlijk niet opgevallen dat ze een vrij onzekere hond is :wink:
Als je vaker met haar alleen gaat lopen, zoek dan in het begin vrij rustige omgevingen op waar wel wat, maar niet veel andere honden zijn.
Als je haar nu meteen "in het diepe" gooit is dat waarschijnlijk iets teveel van het goede :wink:
Afbeelding
senna03
Zeer actief

Ga ik zeker doen, Ranetje. Bedankt voor de tip! Waarschijnlijk was ik anders in eerste instantie meteen naar het park (waar veel honden lopen :oohja: ) gegaan....
Plaats reactie

Terug naar “G&G en Obedience”