Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Middelvinger...
Moderator: moderatorteam
- Jacksel
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel - Aantal honden: 1
Middelvinger...
Ik word echt helemaalg estoord van Jamey... Ze weet dondersgoed wat ze bij bepaalde commando's moet doen (hierkomen, zitten, af), maar zodra ze van de lijn af is en niet meer in mijn bereik is het dus regelmatig een hele leuke 'doe het zelf maar'. Als ze aan de lijn is gaat het goed, op het trainingsveld ghaat het ook nog wel wat beter dan thuis, maar over het algemeen is het een ramp...
Ze heeft het gewoon gedaan, is erachter gekomen dat niet luisteren geen consequenties heeft (want ja, als ze uiteindelijk komt is ze natuurlijk ook gewoon braaf, want ze kwam toch) en dus luistert ze niet meer... Ik zou denken dat ik dit toch op een manier moet zien te corrigeren, want het lijkt mij meer op 'ettergedrag', dan op niet weten wat de bedoeling is... 'omkopen' met lekkers of speeltje werkt zolang dat bij de hand is, doet ze het ineens super, totdat het omkoopmiddel er even niet is, dan blijft ze me weer van een afstandje aankijken of ik echt verwacht dat ze gehoorzaamt...
Ik wil haar niet aan de lijn houden, maar het begint wel een behoorlijk probleem te worden... En dat terwijl ze het zo goed kon, was echt perfect in hierkomen...
Ze heeft het gewoon gedaan, is erachter gekomen dat niet luisteren geen consequenties heeft (want ja, als ze uiteindelijk komt is ze natuurlijk ook gewoon braaf, want ze kwam toch) en dus luistert ze niet meer... Ik zou denken dat ik dit toch op een manier moet zien te corrigeren, want het lijkt mij meer op 'ettergedrag', dan op niet weten wat de bedoeling is... 'omkopen' met lekkers of speeltje werkt zolang dat bij de hand is, doet ze het ineens super, totdat het omkoopmiddel er even niet is, dan blijft ze me weer van een afstandje aankijken of ik echt verwacht dat ze gehoorzaamt...
Ik wil haar niet aan de lijn houden, maar het begint wel een behoorlijk probleem te worden... En dat terwijl ze het zo goed kon, was echt perfect in hierkomen...

You'll be in my heart... Always...
- Mechelse teckel
- Vaste gebruiker
- Contacteer:
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
hondentoegestaan
- Actief
- Mijn ras(sen): Mechelse herders
- Aantal honden: 2
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Wat bedoel je met omkopen? Dat je iets van haar vraagt wat ze alleen doet als je het begeleidt met een snoepje? Dat zou ik dus niet doen..... Als Bram begrijpt wat ik van hem vraag, dan moet hij dat doen. Doet hij het goed, dan krijgt hij een beloning. Doet hij het niet, dan laat ik blijken dat ik niet blij ben.
Met het aanleren van nieuwe zaken, lok ik wel. Maar dus alleen in de aanleerfase....
Wat doe je nu dan als ze niet luistert? Ga je dan alsnog een omkoopmiddel inzetten om haar te laten luisteren? Dan is ze natuurlijk wel 'gek' als ze het de volgende keer zonder omkoopmiddel doet....
Met het aanleren van nieuwe zaken, lok ik wel. Maar dus alleen in de aanleerfase....
Wat doe je nu dan als ze niet luistert? Ga je dan alsnog een omkoopmiddel inzetten om haar te laten luisteren? Dan is ze natuurlijk wel 'gek' als ze het de volgende keer zonder omkoopmiddel doet....

Linda, Izzie en Bram
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Ik geloof dat ik deze klacht al eens eerder had gehoord?
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=115447
Heb je iets gedaan met de adviezen van *Moon bijvoorbeeld?
http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=115447
Heb je iets gedaan met de adviezen van *Moon bijvoorbeeld?
- Jacksel
- Zeer actief
Ik heb geprobeerd om het opnieuw aan te leren door middel van knakworst... Gewoon helemaal overnieuw beginnen met hierkomen trainen... Als ik lekkere voertjes in mn handen heb kent ze het hierkomen perfect, heb ik niets lekkers komt ze ook niet...Zoek stok! schreef:Wat bedoel je met omkopen? Dat je iets van haar vraagt wat ze alleen doet als je het begeleidt met een snoepje? Dat zou ik dus niet doen..... Als Bram begrijpt wat ik van hem vraag, dan moet hij dat doen. Doet hij het goed, dan krijgt hij een beloning. Doet hij het niet, dan laat ik blijken dat ik niet blij ben.
En met een hond op afstand is ht nogal lastig om boos te doen... Stem is ze niet van onder de indruk op afstand, wel als ze dichtbij is, want ze weet wat dan het gevolg is als ze na een stemcorrectie niet luistert. Aan de lijn doet ze het wel dus kan ik niets verbeteren... En als ze uiteindelijk bij me is, kan ik haar niet meer op dr kop geven... Dus waar en hoe moet ik haar duidelijk maken dat dit dus echt niet kan...
@Ranetje, heb van alles geprobeerd, verstoppen (dan komt ze kijken waar ik ben, maar wel op een afstand dat ik haar niet aan kan raken), spelletje ervan maken, we spelen nog wel eens tikkertje, ik kan van alles verzinnen... Als het leuk is doet ze mee (op armlengte plus 5 centimeter), als ze 'gewoon' hier moet komen krijg ik niets voor elkaar...
Enige wat helpt als ze dichtbij genoeg is, een zitcommando geven (die is nog het sterkste die ik heb) en dan naar haar toe lopen... En het is echt niet altijd om haar aan te lijnen of wat dan ook, dat ik haar bij me roep, ook tussendoor voor lekkers geven ofzo...

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Er naar toe lopen. Het liefst zo dat ze je niet ziet. Achter haar gaan staan. ,,BEN JIJ NOU HELEMAAL!!! MEEKOMEN JIJ!!!!!"Jacksel schreef:
En met een hond op afstand is ht nogal lastig om boos te doen... Stem is ze niet van onder de indruk op afstand, wel als ze dichtbij is, want ze weet wat dan het gevolg is als ze na een stemcorrectie niet luistert. Aan de lijn doet ze het wel dus kan ik niets verbeteren... En als ze uiteindelijk bij me is, kan ik haar niet meer op dr kop geven... Dus waar en hoe moet ik haar duidelijk maken dat dit dus echt niet kan...
Op zo'n harde toon dat Jamey echt schrikt en onder de indruk is....

Linda, Izzie en Bram
- Moon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bracco Italiano
Ik herken die wanhoop wel; 'I've been there'
Je zegt dat je overnieuw begonnen bent met 'hierkomen'. Weet je heel zeker dat je geen 'hier' geroepen hebt toen ze niet ging komen? Het is echt belangrijk om het commando goed er in te krijgen dat ze niet doorkrijgen dat ze er ook onderuit kunnen. Dus dat betekent, óf alleen maar roepen als je ook zeker weet dat ze komt en voor de rest veel geduld hebben tot ze komt, óf niet meer loslaten voorlopig (lange lijn) en trainen, trainen, trainen. Bij zo'n eigengereide donder (
) is het een lang proces wat je niet in een paar weekjes voor elkaar hebt, vrees ik. Tenminste dat is mijn ervaring (wel een heel ander soort hond natuurlijk
).
En, wat ik in zulke periode's ook deed, was kritisch kijken hoe het zit met de privilege's. Op den duur kom je in een soort routine in de omgang en misschien dat het consequent zijn een beetje is 'vervaagd'?
Wat ik een (voor mij) makkelijke manier vond om de touwtjes weer in handen te krijgen was Nothing in Life is Free; dus voor álles wat de hond wil; eten, spelen, kluifje, uitgaan enz, enz. moet de hond eerst wat doen. Dat kan alleen een 'zit' zijn maar ook een 'af' of andere dingen. Doet de hond dat niet, jammer dan, dan krijgt hij niet wat hij wil (na een korte tijd kreeg hij dan een nieuwe kans).
Niet dat dat een wondermiddel is, maar het helpt wel mee in het geheel, als je begrijpt wat ik bedoel
Verder als je lukt wat Linda zegt (een keer goed laten schrikken bij zulk ongehoorzaam gedrag) dan kan dat ook wonderen doen
.
Het probleem is wel vaak dat -buiten- je hond vaak zo ver weg is dat dat soort trucjes niet lukken
. Misschien kun je zoiets ensceneren met een helper bijvoorbeeld?
Maar vooral; maar één keer roepen, want je commando is anders binnen no time ontkracht!
Nou sterkte gewenst en veel geduld, want nogmaals ik weet wat het is

Je zegt dat je overnieuw begonnen bent met 'hierkomen'. Weet je heel zeker dat je geen 'hier' geroepen hebt toen ze niet ging komen? Het is echt belangrijk om het commando goed er in te krijgen dat ze niet doorkrijgen dat ze er ook onderuit kunnen. Dus dat betekent, óf alleen maar roepen als je ook zeker weet dat ze komt en voor de rest veel geduld hebben tot ze komt, óf niet meer loslaten voorlopig (lange lijn) en trainen, trainen, trainen. Bij zo'n eigengereide donder (
En, wat ik in zulke periode's ook deed, was kritisch kijken hoe het zit met de privilege's. Op den duur kom je in een soort routine in de omgang en misschien dat het consequent zijn een beetje is 'vervaagd'?
Wat ik een (voor mij) makkelijke manier vond om de touwtjes weer in handen te krijgen was Nothing in Life is Free; dus voor álles wat de hond wil; eten, spelen, kluifje, uitgaan enz, enz. moet de hond eerst wat doen. Dat kan alleen een 'zit' zijn maar ook een 'af' of andere dingen. Doet de hond dat niet, jammer dan, dan krijgt hij niet wat hij wil (na een korte tijd kreeg hij dan een nieuwe kans).
Niet dat dat een wondermiddel is, maar het helpt wel mee in het geheel, als je begrijpt wat ik bedoel
Verder als je lukt wat Linda zegt (een keer goed laten schrikken bij zulk ongehoorzaam gedrag) dan kan dat ook wonderen doen
Het probleem is wel vaak dat -buiten- je hond vaak zo ver weg is dat dat soort trucjes niet lukken
Maar vooral; maar één keer roepen, want je commando is anders binnen no time ontkracht!
Nou sterkte gewenst en veel geduld, want nogmaals ik weet wat het is
Gr. Marijke

- Jacksel
- Zeer actief
Ik kon pas nu weer online
orange moet nog steeds internet komen installeren...
Heb boos worden geprobeerd, komt ze niet, dan loop ik een paar stappen naar haar toe, slinger de flexi naar dr kop (alleen de musketon, handvat houd ik vast en t komt niet eens in de buurt) en ik roep zo boos mogelijk en nou kom je
HIER
Loopt ze andere kant op is het eerst een nee (kent ze dondersgoed) ettert ze dan nog dan is het een FOEI en dan komt ze naar me toe geschuifeld, oortjes naar achter, staart wat lager dan normaal... En als ze bij me is, is ze helemaal geweldig, voertjes erin, lekker kroelen en even spelen...
Tot nu toe werkt het...
Heb ik overigens uitgevonden toen we op vakantie waren en mevrouw uit de caravan ontsnapt was en achter kippen en daarna een vogel aanjoeg... Ze had de vogel in een struikje gedreven en toen was het dus
en nou kom je HIER en ineens kwam ze...
Heb boos worden geprobeerd, komt ze niet, dan loop ik een paar stappen naar haar toe, slinger de flexi naar dr kop (alleen de musketon, handvat houd ik vast en t komt niet eens in de buurt) en ik roep zo boos mogelijk en nou kom je
Loopt ze andere kant op is het eerst een nee (kent ze dondersgoed) ettert ze dan nog dan is het een FOEI en dan komt ze naar me toe geschuifeld, oortjes naar achter, staart wat lager dan normaal... En als ze bij me is, is ze helemaal geweldig, voertjes erin, lekker kroelen en even spelen...
Tot nu toe werkt het...
Heb ik overigens uitgevonden toen we op vakantie waren en mevrouw uit de caravan ontsnapt was en achter kippen en daarna een vogel aanjoeg... Ze had de vogel in een struikje gedreven en toen was het dus

- Moos
- Zeer actief
Als je niet kan mikken met dennenappels ofzo is het ook erg lastig. Ik heb weleens gehad dat ik een dennenappel naar Moos gooide met als bedoeling het schrikeffect en dat Moos die dan kwispelend apporteerde. Niet goedMoon schreef:
Verder als je lukt wat Linda zegt (een keer goed laten schrikken bij zulk ongehoorzaam gedrag) dan kan dat ook wonderen doen.
Het probleem is wel vaak dat -buiten- je hond vaak zo ver weg is dat dat soort trucjes niet lukken![]()
Wat bij Moos wel vaak goed werkt (afgezien van raak mikken, maar dat kan ik dus bar slecht) is 1 of 2 stappen in zijn richting doen en dan met een heeele vuile blik "KOM!" (da's mijn hier-commando) zeggen.
Dan weet meneer niet hoe snel hij toch maar wel moet komen.
Op onbekend gebied luistert hij overigens vrijwel feilloos, hoe bekender het gebied hoe meer bananen.
Ik moet ook zeggen dat ik merk dat bij Moos mijn hele houding en 'energie' (zonder zweverig te willen klinken :N: ) heel erg duidelijk meespelen. Als ik vrolijk ben, en positief, en Moos tijdens een wandeling eens even gek por voor een renspelletje, of soms een stokje pak en dan heel vrolijk ga doen daarmee, dat hij dan als vanzelf constant aandacht voor mij heeft.
Als ik hem dan in die vrolijke de-baas-is-leuk bui heb dan komt hij ook meteen superblij aangerend als ik vrolijk "Moosieeeeeeeeee" roep.
Probleem is dat ik dat dus niet kan faken (vandaar 'de energie'). Als ik zelf een wat mindere bui heb dan heeft hij direct door dat ik zogenaamd leuk aan het doen ben
En ik ben nou eenmaal niet elke wandeling in een superbui

- Moon
- Zeer actief
Ik moet zeggen dat ik verbaasd was dat je helemaal niet meer reageerde; nu begrijp ik hetJacksel schreef:Ik kon pas nu weer online![]()
![]()
orange moet nog steeds internet komen installeren...
Heb boos worden geprobeerd, komt ze niet, dan loop ik een paar stappen naar haar toe, slinger de flexi naar dr kop (alleen de musketon, handvat houd ik vast en t komt niet eens in de buurt) en ik roep zo boos mogelijk en nou kom je![]()
![]()
![]()
HIER
Tot nu toe werkt het...
Heb ik overigens uitgevonden toen we op vakantie waren en mevrouw uit de caravan ontsnapt was en achter kippen en daarna een vogel aanjoeg... Ze had de vogel in een struikje gedreven en toen was het dus![]()
en nou kom je HIER en ineens kwam ze...
Mooi dat het nu beter gaat
Gr. Marijke

-
Ianthe
- Zeer actief
- Locatie: Steenbergen (N-B). Baasje van Xena, Scence en Attis
- Contacteer:
Het is bij mij juist zo dat als ik chagerijnig of boos ben Xena helemaal niet meer luisterd. Zodra ik weer de relatie > ik ben de baas en jij zal doen wat ik zeg
<erin> als jij doet wat ik zeg zijn we allebei blij < dan gaat het goed
Natuurlijk werkt het bij iedere hond anders , maar ik denk dat bij de zeer eigenwijze hondjes het moeten niet werkt, dan blijft er dus alleen nog maar hard aanpakken en samenwerken over, dan verkies ik toch echt samenwerken.
Natuurlijk werkt het bij iedere hond anders , maar ik denk dat bij de zeer eigenwijze hondjes het moeten niet werkt, dan blijft er dus alleen nog maar hard aanpakken en samenwerken over, dan verkies ik toch echt samenwerken.

- ranetje
- Zeer actief
Het werkt idd bij iedere hond andersXenaScence schreef:Het is bij mij juist zo dat als ik chagerijnig of boos ben Xena helemaal niet meer luisterd. Zodra ik weer de relatie > ik ben de baas en jij zal doen wat ik zeg<erin> als jij doet wat ik zeg zijn we allebei blij < dan gaat het goed
![]()
Dit verhaal over boos zijn en dan helemaal niet meer luisteren herken ik heel goed
- Jacksel
- Zeer actief
Ik moet niet continu boos doen, dat werkt idd niet... Maar flink mopperen als ze echt een middelvinger opsteekt werkt...
En heb gemerkt, eind van het seizoen kqam eraan en ik moest nog wat puntjes op de i zetten voor mn A-cursus... Dus serieus dagelijks even getraind en alles, ook de dingen die ik niet getraind heb gaan ineens weer beter!
Oftewel mevrouw moet gewoon dagelijkse trainingsaandacht hebben en dan is ze blij en luistert ze over het algeheel beter? Ofzoiets? Klinkt dat logisch?
En heb gemerkt, eind van het seizoen kqam eraan en ik moest nog wat puntjes op de i zetten voor mn A-cursus... Dus serieus dagelijks even getraind en alles, ook de dingen die ik niet getraind heb gaan ineens weer beter!
Oftewel mevrouw moet gewoon dagelijkse trainingsaandacht hebben en dan is ze blij en luistert ze over het algeheel beter? Ofzoiets? Klinkt dat logisch?

-
boxersien
Sorry, maar als paco niet komt is het omdat hij bang is ergens van (soms nog van die beuen) en dan ga ik op de grond zitten (klein maken) en lokken met snoepjes. Dit is een getraumatiseerde hond en moet echt zacht behandeld worden.
Als bo niet luisterd (dominant, maar ook door verleden onderdanige hond)is een kwaad woord voldoende om te maken dat ze weer wel gaat luisteren en af en toe wel/niet belonen met wat lekkers vind ze ook erg interressant (want wanneer wordt er beloont?).
Als boris niet luisterd (dominant exemplaar) dan fl*kker ik een riem naar hem toe (raak tegen de poten) en roep nog eens streng of loop naar hem toe en pak hem kwaad vast, lijn hem kort aan en ga door met wandelen.
Op niet luisteren naar dit commando staat gewoon straf als ze weten wat er gedaan moet worden (behalve paco), negeren van dit commando kan namelijk nare situaties geven (als er een vreemde hond aan komt, of auto/hardloper/fietser) dus moet er gewoon geluisterd worden.
Ik ben geen voorstander van niet luisteren is negeren en wel luisteren is beloning. Voor honden zoals Paco is het uitstekend, die moet je niet op zijn kop geven, maar voor honden als boris? Dan verpest je ze helemaal!!
En ondanks het grote verschil in behandeling, zowel boris als paco zijn mijn beste maatjes die alleen voor mij hun best doen met gehoorzamen e.d.
Als bo niet luisterd (dominant, maar ook door verleden onderdanige hond)is een kwaad woord voldoende om te maken dat ze weer wel gaat luisteren en af en toe wel/niet belonen met wat lekkers vind ze ook erg interressant (want wanneer wordt er beloont?).
Als boris niet luisterd (dominant exemplaar) dan fl*kker ik een riem naar hem toe (raak tegen de poten) en roep nog eens streng of loop naar hem toe en pak hem kwaad vast, lijn hem kort aan en ga door met wandelen.
Op niet luisteren naar dit commando staat gewoon straf als ze weten wat er gedaan moet worden (behalve paco), negeren van dit commando kan namelijk nare situaties geven (als er een vreemde hond aan komt, of auto/hardloper/fietser) dus moet er gewoon geluisterd worden.
Ik ben geen voorstander van niet luisteren is negeren en wel luisteren is beloning. Voor honden zoals Paco is het uitstekend, die moet je niet op zijn kop geven, maar voor honden als boris? Dan verpest je ze helemaal!!
En ondanks het grote verschil in behandeling, zowel boris als paco zijn mijn beste maatjes die alleen voor mij hun best doen met gehoorzamen e.d.
- Moon
- Zeer actief
Nee, dat 'boos doen' zou ik echt als uitzondering houden (anders went ze eraan en heeft het geen zin meer, volgens mij). En heel vaak spelletjes doen die met hierkomen te maken hebben. Dan ben je samen leuk en positief bezig en toch train je (verstoppertje bijv. of heen en weer roepen). Het heel geregeld trainen heeft m.i. veel invloed. Mijn hond is dan merkbaar baasgerichter. Een beetje het idee van 'wat zou er nu weer voor leuks gedaan worden; effe in de gaten houden die baasJacksel schreef:Ik moet niet continu boos doen, dat werkt idd niet... Maar flink mopperen als ze echt een middelvinger opsteekt werkt...
Mijn hond is 5 jaar maar ik train nog dagelijks; meestal in de vorm van spelletjes....
Gr. Marijke

- Jacksel
- Zeer actief
Ik heb in een week tijd zowel de 'voet' als de 'staan' erin getraind... Ben de rest van het seizoen te lui geweest, nauwelijks getraind... En met een weekje intensief trainen (1 a 2 keer 5 minuutjes per dagMoon schreef:Nee, dat 'boos doen' zou ik echt als uitzondering houden (anders went ze eraan en heeft het geen zin meer, volgens mij). En heel vaak spelletjes doen die met hierkomen te maken hebben. Dan ben je samen leuk en positief bezig en toch train je (verstoppertje bijv. of heen en weer roepen). Het heel geregeld trainen heeft m.i. veel invloed. Mijn hond is dan merkbaar baasgerichter. Een beetje het idee van 'wat zou er nu weer voor leuks gedaan worden; effe in de gaten houden die baasJacksel schreef:Ik moet niet continu boos doen, dat werkt idd niet... Maar flink mopperen als ze echt een middelvinger opsteekt werkt...
Oftewel mevrouw moet gewoon dagelijkse trainingsaandacht hebben en dan is ze blij en luistert ze over het algeheel beter? Ofzoiets? Klinkt dat logisch?En daarbij worden de puntjes op de i gezet wat betreft de verhoudingen (wié er eigenlijk de baas is
).
Mijn hond is 5 jaar maar ik train nog dagelijks; meestal in de vorm van spelletjes....

- ranetje
- Zeer actief
Jacksel schreef:
Ik heb in een week tijd zowel de 'voet' als de 'staan' erin getraind... Ben de rest van het seizoen te lui geweest, nauwelijks getraind... En met een weekje intensief trainen (1 a 2 keer 5 minuutjes per dag) zaten de oefeningen erin *en ik maar klagen dat Jamey het niet deed
*
Al (niet)doende leer je een hoop